V Olomouci byla před pěti lety založena taxislužba EcoTaxi Olomouc. Začala provozovat v té době první vozidla se „zelenějším“ pohonem. Dnes má vlastní rychlonabíječku a flotilu šesti elektromobilů.
foto: EcoTaxi
Začátky EcoTaxi Olomouc se nesly v duchu aut na plyn. Jednalo se o vozy Škoda Octavia s tovární vestavbou s pohonem na CNG, tedy Škoda Octavia G-TEC. Rovněž se podařilo dát do provozu Volkswagen Passat a Volkswagen Caddy s pohonem na CNG.
Tehdy šlo o výjimečný počin, protože prakticky všude kolem byla stále v provozu vozidla s dieslovými agregáty. V nemalé míře značně ojetá, jejichž hodnota jejich emisí dávno nesouhlasila se stavem nového vozidla. O rok později se služba EcoTaxi Olomouc rozšířila do Přerova a Prostějova.
V roce 2016 přišel nový impuls, když se spolumajitel firmy seznámil se známým propagátorem elektromobility Františkem Kubišem. Ten ho obeznámil se svým elektromobilem Tesla Model S.
foto: EcoTaxi Olomouc
Od té doby se firma snažila uvést do praxe použitelný elektromobil. Výběr nebyl jednoduchý. Elektromobily Tesla nevyhovovaly cenou, většina ostatních vozidel dojezdem na jedno nabití nebo prostorem pro cestující.
Nakonec bylo rozhodnuto o nákupu vozu Kia Soul EV. Další problém bylo nabíjení vozidla. Taxi ujede během 24 hodin i 600 km po městě a okolí a takový dojezd je možný pouze s rychlonabíjením. Bohužel, žádná dostupná rychlonabíjecí stanice nebyla v té době v Olomouci k dispozici.
Proto se k nabíjení používala domácí zásuvka 1x32A s wallboxem, taktéž od pana Kubiše. Časem se i Olomouc dostala na mapu nabíjecích stanic. Taxislužba ji ihned začala využívat. Bohužel, cena za nabíjení nebyla z nejnižších. Provozovat elektromobil v hodnotě necelého milionu korun se spotřebou benzínového automobilu není žádná výhoda.
Proto se společnost rozhodla pořídit si vlastní rychlonabíjecí stanici. Vhodná jak výkonově, tak lhůtou dodání i cenou byla rychlonabíječka portugalské firmy Efacec.
Dál už nic nebránilo rozšiřování elektromobilního vozového parku. Přibyla druhá Kia Soul EV a řidiči zjistili, jak příjemné je řídit elektromobil. Každý kdo ho vyzkoušel už se zpět k Octavii vracet nechtěl.
foto: EcoTaxi Olomouc
V roce 2018 byly nakoupeny další čtyři elektromobily, tentokrát značky Hyundai. Hyundai Ioniq Electric splňoval parametry jak výkonem, prostorem, spotřebou, tak i rychlostí a možností opakovaného rychlonabíjení, což dnes ještě stále není u všech elektromobilů samozřejmostí.
Flotila bílomodrých vozidel EcoTaxi Olomouc brázdí ulice města Olomouce a jeho okolí 24 hodin denně a 365 dnů v roce. Díky tomu, že už je v okolí k dispozici dostatek rychlonabíjecích stanic plánují majitelé vozový park dál rozšiřovat směrem elektromobility.
Vozy s pohonem na CNG se už dnes využívají minimálně, především na vykrytí špiček nebo na dlouhé vzdálenosti. I zde už ale začínají automobilky nabízet konkurenceschopné elektromobily.
Kdo vyzkouší auto na zemní plyn, benzin už nechce. Jezdí
Kdo vyzkouší auto na zemní plyn, benzin už nechce. Jezdí se za polovinu. A každý kdo vyzkoušel elektromobil už se zpět k Octavii na CNG vracet nechtěl.
🙂
+1
+1
Dle mne je CNG nesmysl, protože LPG zde bylo o 15 let dříve
Dle mne je CNG nesmysl, protože LPG zde bylo o 15 let dříve a CNG přišlo v ČR na trh pozdě. Ale to je jen detil. Po náhradě oněch 3 písmen v předchozím příspěvku s ním plně souhlasím. Mnou najetých minimálně 1/4Mkm na LPG ve dvou po sobě následujících autech a nyní již 10kkm elektro bych řekl hovoří samo za sebe. Dnes na LPG pouze když se jede s vozíkem 😉
Nechtěl jsem být první, kdo bude chválit, aby se
Nechtěl jsem být první, kdo bude chválit, aby se neříkalo, že je to po známosti, ale jednoznačně za mne super.
Po prvotních pokusech v ČR s taxi hybrid od roku 2011
http://www.hybrid.cz/hybridtaxi-unikatni-prazske-taxi
přišly podobné pokusy ve větším až 2015
http://www.hybrid.cz/toyota-rozjela-v-cr-setrnou-hybridni-taxisluzbu
V elektrice bude asi první taxík Leaf v Klimkovicích
https://www.facebook.com/Elektro-Taxi-Klimkovice-612403982233304/
pak bylo 2015 Brno a Praha
http://www.hybrid.cz/brno-ma-prvni-elektricke-taxi
http://www.hybrid.cz/v-praze-jezdi-pet-elektrickych-taxi-trend-park-hleda-ridice
a letos Bystřice pod Hostýnem
http://www.hybrid.cz/uzivatelsky-test-jak-slouzi-novy-nissan-leaf-s-40kwh-baterii-jako-elektro-taxik
a teď ve velkém Olomouc.
Nedávno jsem byl u švagrové v Praze a viděl tam pobočku
Nedávno jsem byl u švagrové v Praze a viděl tam pobočku Efacec…
Dík za info, kde se nachází?
Dík za info, kde se nachází?
viz http://www.efacec.cz
viz http://www.efacec.cz
Palec nahoru.
Palec nahoru.
Tak tak, z Leafu do Koktávky už určitě ne. Koktávka moc
Tak tak, z Leafu do Koktávky už určitě ne. Koktávka moc drncá, třese se, je tvrdá a nepraktická. A navíc smrdí a musí se tankovat. Leaf se před barákem tankuje sám a jízda s ním je moooooooc pohodlná.