Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) a Siemens Mobility investují do budoucnosti osobní přepravy a vyvíjejí kombinované trolejové a akumulátorové napájení pro železniční vozidla.
foto: Siemens
Prototyp regionální nízkopodlažní elektrické jednotky Cityjet eco s přídavným zásobníkem elektrické energie je součástí rodiny vozidel Desiro ML. Umožňuje zavést ekologickou tichou a čistou dopravu i na neelektrizovaných tratích.
Díky možnosti akumulátorového napájení lze využít přednosti elektrického provozu i tam, kde dosud jezdí osobní vlaky poháněné spalovacími motory. Ve srovnání s nimi přinášejí významnou úsporu energie, úplné odstranění místních emisí zdraví škodlivých látek a významné snížení globálních emisí, měnících klimatické podmínky na Zemi.
Emise CO2 mohou být sníženy až o 50 procent. Po rozsáhlém testování této nové elektrické trakční jednotky se očekává její nasazení do provozu ve druhé polovině roku 2019.
„Alternativní pohony šetrné k životnímu prostředí jako akumulátory, vodík a hybridní systémy mají v portfoliu Siemens Mobility stále důležitější význam. U vozidla Desiro ML ÖBB Cityjet eco najdeme řadu pozitiv: při poměrně nízkých investičních nákladech získává železnice mnohem flexibilnější vlakovou flotilu a cestující budou spokojeni s vysokým cestovním komfortem,“ uvedla Sabrina Soussan, generální ředitelka společnosti Siemens Mobility.
Kombinované trolejové a akumulátorové napájení vozidla Cityjet eco umožňuje pomocí pantografu na elektrifikovaných tratích napájet pohon vozidla z trakčního vedení a elektrickou energii zároveň ukládat do nově zabudovaných akumulátorů. Tato elektrická energie pak může být použita pro provoz na neelektrizovaných tratích.
Jakmile vlak opustí elektrizovanou trať, kompletní napájení vlaku včetně trakčního pohonu je zajištěno vestavěnými akumulátory. Tato koncepce odpovídá současnému stavu částečné elektrizace železniční sítě a umožňuje zavést bezemisní provoz na sousední tratě bez elektrizace. Cestujícím se přitom nabízí přímé spojení bez přestupu.
Přitom není nutné budovat zvláštní zdroje a infrastrukturu pro nabíjení – k tomu je využito standardní trakční vedení na elektrizovaných tratích. Akumulátor je využíván i pro ukládání energie při rekuperačním brzdění na spádech a při zastavování, což dále snižuje spotřebu energie a tím i emise CO2.
V pilotním projektu, na kterém se významně podílejí i vývojoví pracovníci z českých pracovišť Engineeringu společnosti Siemens, je použito vozidlo z právě probíhající sériové výroby elektrických jednotek Siemens Desiro ML pro ÖBB. Konstrukce vozidla umožňuje dodatečné zatížení střechy. Tímto postupem může být obvyklá dodací a výrobní lhůta nového kolejového vozidla 36 měsíců zkrácena na méně než polovinu.
Akumulátorový zdroj ve vloženém voze upravené třívozové trakční jednotky zahrnuje tři akumulátorové zásobníky, dva polovodičové DC/DC měniče, chladič akumulátoru a další elektronická zařízení. Ve vozidle jsou aplikovány vysoce odolné lithium-titanátové akumulátory (LTO).
V porovnání s konvenčními lithium-iontovými akumulátory umožňují LTO akumulátory použití výrazně vyšších nabíjecích proudů pro rychlé nabíjení. Díky speciální tepelné koncepci akumulátorových zásobníků se očekává, že životnost článků ani stav nabití akumulátoru nebudou ovlivněny vlivem vnějších povětrnostních podmínek. Životnost akumulátorů se očekává okolo 15 let, tj. výměna se předpokládá pouze jednou za celou dobu životnosti vozidla.
Siemens a ÖBB společně představily první výsledky inovativního pilotního projektu již v polovině září ve Vídni, s prototypem vozidla se může široká veřejnost seznámit na mezinárodním berlínském veletrhu dopravních technologií InnoTrans 2018 ve dnech 18. až 21. září v rámci expozice Siemens Mobility (kolej č. 1/400).
Konečně nějaké zajímavější a prospěšnější
Konečně nějaké zajímavější a prospěšnější aplikace než jen tupě Bruselem tlačená lionková SUVčka většinou pro jednu kancelářskou osobu, která by zvládla dělat svou práci při lepším manažerském řízení i z domova.
Chápu, že se jedná o tiskovou zpávu, ale bylo by možné
Chápu, že se jedná o tiskovou zpávu, ale bylo by možné opravit všechny „elektrizované“ traťě na „elektrifikované“ tratě?
elektrizovat lze statickou elektřinou nikoli silovou
Tak se omlouvám, železničáři jsou ujetý, ale opravdu to
Tak se omlouvám, železničáři jsou ujetý, ale opravdu to takto používají, mě jako eletrikáři se pak takový článek čte s trvalým mrázem na zádech a marně přemýtám jak statická elektřina utáhne celý vlak 😀
Pokud ma dost cestujicich ebonitovou tyc a lisci ocas…
Pokud ma dost cestujicich ebonitovou tyc a lisci ocas…
Jen ty si vystačíš se svym.
Jen ty si vystačíš se svym.
tyoe nák tady ta hořčíkem cenzurovaná diskuze vázně
tyoe nák tady ta hořčíkem cenzurovaná diskuze vázně soudruzi 😉
ano, to je tak když hybrid.cz vypráví:
„Sorry, XX.XXX.XX.XX
ano, to je tak když hybrid.cz vypráví:
„Sorry, XX.XXX.XX.XX has been banned.“ :)))
Tak si jdi Cipísku diskutovat na nějaký server, kde na ty
Tak si jdi Cipísku diskutovat na nějaký server, kde na ty tvoje blbé kecy bude někdo zvědavý.
Jseš na webu, který pan Horčík provozuje. Ber to tak, že jseš tu na návštěvě a podle toho se chovej!
chyba lávky chlapče když soudruhu je na hybridu sprostý
chyba lávky chlapče když soudruhu je na hybridu sprostý cenzurovaný slovo 🙂 hořčík to možná založil ale dle zákonů žurnalistiky to je veřejná záležitost, za to dostává zaplaceno tou pitomou reklamou. a když klikneš provajdr za tebe zaplatí hybrid zkasíruje a smaže tak to není fér soudruhu 🙂 obzvlášt když ta segregace nemá pravidla 😉 To by si tady jednou mohl velebit fosílije prohlašovat svou pravdu a velebit když podmazála, chápeš ty principy demokracije 🙂 on si na free interfernet kerý mu jiní vydobily urobil svou cenzuru 🙂 a pak následuje už diktarůra ;)) A ty chceš žít ve svobodným světě jo?? :))
Mas plnou hubu svobody (predpokladam predevsim te sve), tak
Mas plnou hubu svobody (predpokladam predevsim te sve), tak bych si dovolil pripomenout jeden citat:
„Svoboda jednoho končí tam, kde začíná svoboda druhého.“
Tim s dovolenim v tehle diskuzi koncim.
cože? ty nechceš respektovat svobodu? tak já taky ne,
cože? ty nechceš respektovat svobodu? tak já taky ne, ostatně hořčík na ni taky srrr :)) bud všichni anebo nikdo! nazdar
Životnost akumulátorů se očekává okolo 15 let.
Moc bych
Životnost akumulátorů se očekává okolo 15 let.
Moc bych jim to přál, ale sci-fi není zrovna moje parketa.
LTO s tím nemá žádný problém (jsou dost dražší než
LTO s tím nemá žádný problém (jsou dost dražší než běžné „Lionky“ a taky více vydrží).