O dotace na elektromobily a nízkouhlíkové technologie byl mezi podnikateli nečekaný zájem

S koncem května byl uzavřen příjem žádostí o dotaci ve 2. výzvě programu Nízkouhlíkové technologie, ve kterém bylo možné mimo jiné žádat o dotaci na pořízení elektromobilů, nabíjecích stanic, bateriových systémů a fotovoltaických elektráren.

Elektromobil Nissan Leaf je stále nejprodávanější auto s nulovými emisemi na světě
foto: Nissan

Autor: Ing. Petr Novotný

Statistika doposud podaných žádostí o dotaci ještě týden před uzavřením výzvy ukazovala na vlažný zájem ze strany žadatelů, kdy z celkové alokace na elektromobily a akumulaci energie bylo požádáno přibližně jen o jednu desetinu. Situace se změnila až v poslední květnové dny, kdy byla podaná valná většina z celkového počtu žádostí o dotaci.

Finální skóre uzavřené výzvy je následující:

Do oblasti na podporu elektromobility, pro kterou byla v této výzvě určená alokace 150 mil. Kč a ze které bylo možné získat podporu na pořízení elektromobilu a nabíjecích stanic, bylo podaných celkem 138 dotačních žádostí a požádáno bylo o 153,5 mil. Kč. V této výzvě by se tedy mělo dostat prakticky na všechny žádosti, které splní podmínky výzvy.

Velký zájem byl o oblast zaměřenou na akumulaci energie. V této oblasti si mohli podnikatelé zažádat o dotaci na pořízení bateriového systému a fotovoltaické elektrárny, či jiného OZE. Pro tuto oblast bylo v proběhnuvší výzvě vyčleněno 200 mil. Kč, podáno bylo 95 žádostí a zažádáno o dotace ve výši 462 mil. Kč.

V podmínkách výzvy je uvedeno, že v případě výraznějšího převisu kvalitních projektů může Řídící orgán OP PIK alokaci na tuto výzvu adekvátně navýšit. Toto je možné v případě programu Nízkouhlíkové technologie očekávat.

Z uvedené statistiky je možné vyčíst, že průměrná výše dotace, o kterou bylo žádáno v oblasti elektromobility mírně přesahuje 1 mil. Kč a odpovídá tak pořízení 3 elektromobilů nebo například dvou elektromobilů a rychlonabíjecí stanice.

V oblasti akumulace energie se však průměrná výše dotace blíží 5 mil. Kč, což ukazuje na větší projekty zahrnující baterii o kapacitě v desítkách až nízkých stovkách kWh a fotovoltaické elektrárny s výkonem v desítkách kWp.

Takové projekty mohou mít se započtením dotace návratnost do 10 let a mezi podnikateli je o ně stále větší zájem, protože vedle úspory finančních prostředků za energie poskytují baterie jistotu dodávky elektrické energie v případě přerušení dodávky ze sítě, což je benefit navíc.

Během léta by měla být otevřena 3. výzva programu Nízkouhlíkové technologie, kde bude možné znovu žádat podporu na nákup elektromobilů i akumulaci energie.

Vedle toho se chystá výzva pro podnikatele v programu Úspory energie, ve které má být až 2 mld. Kč, určených na pořízení fotovoltaických elektráren a bateriových systémů k pokrytí vlastní spotřeby elektrické energie. Protože míra dotace bude až 80 % z uznatelných nákladů, dá se očekávat o tuto oblast velký zájem.

vlastní

18 Comments on “O dotace na elektromobily a nízkouhlíkové technologie byl mezi podnikateli nečekaný zájem”

      1. Další volební období nic nevyřeší. Jen budou další
        Další volební období nic nevyřeší. Jen budou další výbory, podvýbory a komise, které slouží pouze a jenom k tomu, aby se jejich členové a zejména předsedové napapali ze společného koryta ještě o něco víc než jako řadoví poslanci. Zase budou další národní akční plány čili jen slova na papíře a prázdné kecy, které nejsou podloženy financemi. Zase si budou plánovat svou vlastní budoucnost jen na 4 roky a za ty 4 roky se co nejvíc vykrmit – co kdybychom je za ty 4 roky znovu nezvolili(?!) Prostě jeden obrovský tunel bez světla na konci. Není koho volit, všechno je to stejná banda, bez zodpovědnosti vůči svým voličům, jen se zodpovědností ke své vlastní kapse. Takže z této strany bych pomoc nečekal.
        Spíš bych to viděl tak, že nám jednou ta nenáviděná EU (taky ji nemám rád) naordinuje tak tvrdá a nekompromisní pravidla pro ochranu životního prostředí, že budoucím českým vládám nezbyde nic jiného než začít opravdu podporovat rozvoj ekologické dopravy, ať to stojí co to stojí, bez ohledu na to, jestli na to státní kasa má nebo nemá… protože sankce by byly ještě mnohem horší.

    1. Nemyslím, že bychom ti jako občané měli dotovat nákup
      Nemyslím, že bychom ti jako občané měli dotovat nákup tvého osobního auta. Začal bych emisní daní na SUV, 6.válce a diesely. Zvýhodnil bych více auta s emisemi pod 100g. A stačilo by nevyrábět tolik zbytečných modelů aut. Dokud se spousta lidí nepřestane chovat jako bezohledný hovada, tak se to nemůže zlepšit. Myslím ekologie.

      1. Proč právě šestiválce? To mi přijde nelogické, to pak
        Proč právě šestiválce? To mi přijde nelogické, to pak můžeme zvýhodnit jednoválce ne? (ševelící šestiválec, má mnohem nižší hlučnost, a lepší exhalační parametry, než uječeté 6x biturbo tříválec o litrovém zdvihu, zápasící s dvoutunovým autem plným lidí)… Jinak v zásadě souhlas.. ovšem ekologie se neustále zlepšuje, bohužel ekologie a ochrana životního prostředí jsem naprosto odlišné věci..a to ne ve slově, ale v reálném chování

          1. V článku zmíněné dotace plynou (z větší části) z
            V článku zmíněné dotace plynou (z větší části) z operačního programu pro podnikání. Podpora nepodnikajících fyzických osob tak není možná. Finanční podpora pro druhou skupinu by patrně musela jít z národních prostředků nebo zcela jistě z jiného OP.

            Připravuje se kolegové nějaká celistvá národní strategie pro podporu elektromobility? Například zvýhodnění v podobě snížení cen za dálniční známku, pojištění či nějaký druh daňového zvýhodnění (nižší DPH na elektromobily, daňové úlevy z DPFO, nebo přímé dotace?). Mně se nic podobného nepodařilo najít.

            J.A. Baťa v roce 37 nadával, proč je u nás 5x více lidí na jeden automobil než v Německu. Bohužel jsme opět v totožné situaci, ne-li horší, pokud jde o elektromobily.

                1. Viděli jsme ze strany státu prozatím 3 výhody:
                  a)

                  Viděli jsme ze strany státu prozatím 3 výhody:
                  a) odpuštění daně u podnikatelů
                  b) ERÚ zavedený noční poloviční tarif pro elektromobilitu, který pro občany zahrnuje nejen nabíjení auta, ale celou domácnost
                  c) levný paušál (a tedy palivo) za přístup k rychlo i pomalým nabíječkám ČEZu, byť od 1.1.2017 3x zdražil.
                  Nově se přidaly dotace podnikatelům na auto i nabíječku a totéž pro města.
                  Výhoda pro nás samotné je kombinace s FVE z hlediska využítí obnovitelné energie, čistý provoz bez hluku, jedů a vibrací.

                2. bod b) bych vlastně ani jako výhodu nepovažoval, neb se
                  bod b) bych vlastně ani jako výhodu nepovažoval, neb se jedná o běžný tarif D27d dostupný i pro neelekromobilní občany.
                  Opravdu „revoluční“ výhoda by byla od ERÚ, kdyby se do nového cenového věstníku zahrnula pod tarify C62D možnost využítí tarifu pro nabíjení bateriových trakčních vozů.

                  Pak by se teprve splnil ten sen většiny, o nabíjení z veřejného osvětlení.

                3. D27d není dostupný pro občany bez elektromobilu.
                  Asi si to

                  D27d není dostupný pro občany bez elektromobilu.
                  Asi si to pletete s D57d, D56d nebo D45d.

                4. nepletu, ale měl jsem na mysli D25d. (Akumulace8) což
                  nepletu, ale měl jsem na mysli D25d. (Akumulace8) což vychází ceníkově stejně jako D27d
                  D57d, D56d a D45d jsou tepelná čepadla a přimotopy, to už jsou hodně speciální a to už nesplní kde kdo.

                5. Myslím si, že počet hodin v NT není u D25d stejný jako u
                  Myslím si, že počet hodin v NT není u D25d stejný jako u D27d.

                6. Je to úplně stejné D27d = D25d.
                  Jak cenově tak i

                  Je to úplně stejné D27d = D25d.
                  Jak cenově tak i hodinově.
                  D27d dostane každý kdo se prokáže, že má elektromobil, nic víc k tomu nepotřebuje.

Napsat komentář