Nový Seat Ibiza TGI jezdí na stlačený zemní plyn

Seat činí další významný krok v oblasti ochrany životního prostředí a představuje model Ibiza TGI, který je ekologičtější a hospodárnější než vozy s motory na naftu i benzin.

Produktová řada modelů Seat s pohonem na CNG je jednou z nejširších na trhu a zahrnuje modely Leon, Mii a Ibiza. SEAT letos uvede na trh také nový model Arona TGI.
foto: Seat

Pátá generace bestselleru španělského výrobce automobilů přichází totiž s technikou pro provoz na stlačený zemní plyn . Nová Ibiza TGI má nižší provozní náklady a lepší ekologické vlastnosti než ekvivalentní modely s pohonem na naftu nebo benzin. Podle Seatu dokonce včetně hybridních vozů bez možnosti vnějšího nabíjení.

Třetí model značky SEAT na CNG, po Leonu a Mii, je vyráběn v závodě Martorell na základě platformy MQB A0. SEAT aktivně podporuje CNG, protože toto palivo snižuje emise CO2 o 25 % a emise oxidů dusíku v průměru o 85 %. Vozy na CNG tak přispívají ke zlepšování kvality ovzduší ve městech.

Automobily s pohonem na stlačený zemní plyn jsou trvale udržitelnou alternativou, která vyplňuje mezeru mezi tradičními spalovacími motory a elektromotory. Vozy na CNG jsou strategickým pilířem pro zvyšování ochrany životního prostředí a přitažlivou alternativou pro zákazníky.

Provozní náklady na kilometr jsou mimořádně nízké. Spalování zemního plynu je efektivnější v porovnání s ostatními palivy. Jinými slovy, k uvolnění stejného množství energie je zapotřebí méně paliva. Naplnění palivové nádrže navíc stojí pouhých 
345 Kč. Výsledkem je delší dojezd a úspory nákladů na ujetý kilometr.

Nový SEAT Ibiza 1.0 TGI poskytuje nejvyšší výkon 90 k a průměrnou normovanou spotřebu paliva 3,3 kg/100 km v režimu na CNG. Překonání vzdálenosti 100 kilometrů tak vyjde na 75 Kč. Při využití zásoby 13 kg CNG a 40 litrů benzinu v obou palivových nádržích dokáže nová Ibiza TGI ujet celkem 1194 km bez nutnosti doplňovat palivo.

Motor TGI, nejekologičtější Ibiza

Nový SEAT Ibiza je vybaven dvanáctiventilovým tříválcovým motorem 1.0 TGI v kombinaci s pětistupňovou mechanickou převodovkou. Nejvyššího výkonu 
90 k dosahuje mezi 4500 a 5800 min-1 a maximální točivý moment 160 N.m poskytuje mezi 1900 a 3500 min-1.

Co se týče úrovně provozních vlastností, nová Ibiza TGI dosahuje nejvyšší rychlosti 180 km/h, zrychlí z 0 na 100 km/h za 12,1 sekundy a její průměrné hodnoty normované spotřeby paliva činí 5 l/100 km v režimu na benzin a 4,9 m3/100 km (3,3 kg/100 km) v režimu na CNG, což představuje emise CO2 pouhých 88 g/km.

Pátá generace modelu Ibiza je ve verzi TGI vybavena dvěma palivovými nádržemi, jednou na 13 kg CNG a druhou na 40 litrů benzinu. Nádrž na benzin je shodná se všemi ostatními verzemi modelu Ibiza, jejichž motory spalují pouze benzin. S využitím obou paliv lze ujet celkem až 1194 kilometrů bez nutnosti doplňovat palivo.

Víko nádrže nového Seatu Ibiza TGI

Víko nádrže nového Seatu Ibiza TGI
foto: Seat

Nová Ibiza TGI používá stejné systémy jako Ibiza 1.0 TSI na benzin, kromě toho je však vybavena nezbytnými komponenty pro provoz na stlačený zemní plyn. Mezi ně patří mimo jiné nádrž na CNG, speciální plnicí hrdlo vedle hrdla nádrže na benzin, několik senzorů teploty a tlaku zemního plynu v různých komponentech, regulátor tlaku a palivová soustava pro zemní plyn.

Motor je navíc vybaven také specifickými písty se speciální povrchovou úpravou s obsahem chromu a niklu, jejichž konstrukce zahrnuje nové části přizpůsobené požadavkům provozu na zemní plyn. Vyztužená sedla ventilů zvyšují odolnost vůči opotřebení. Optimalizované přívodní ventily vylepšují proudění zemního plynu do centrální části spalovacího prostoru.

Výfukové turbodmychadlo modelu Ibiza TGI má nižší hmotnost. Motor reaguje pohotověji na povely řidiče díky okamžité reakci rozvodového kola turbíny. Ibiza TGI je vybavena také specifickými ukazateli paliva pro každou nádrž, které jsou umístěny na panelu přístrojů.

Seat Ibiza TGI používá stlačený zemní plyn vždy jako hlavní palivo. Výjimkou jsou situace, kdy teplota nemrznoucí chladicí kapaliny klesne pod 10 °C. V tomto případě se motor spustí v režimu spalování benzinu. K automatickému přechodu na palivovou soustavu CNG dojde po zahřátí ventilů pro vstřikování zemního plynu.

S touto výjimkou je Ibiza TGI provozována na benzin pouze po vyprázdnění nádrže na CNG. K tomuto přepnutí dochází automaticky, aniž by řidič vnímal sebemenší rozdíly v provozních vlastnostech nebo dynamice vozidla. Na panelu přístrojů se rozsvítí ukazatel, aby řidič věděl, že jede na zemní plyn.

Řidič má k dispozici rovněž ukazatele množství paliva v obou nádržích. Ibiza TGI tak do jisté míry kombinuje dvě vozidla v jednom, protože nabízí možnost ekologičtějšího a hospodárnějšího provozu na stlačený zemní plyn, nebo jízdy v režimu na benzin jako s konvenčním vozidlem po spotřebování veškeré zásoby zemního plynu.

Schéma modelu Seat Ibiza TGI

Schéma modelu Seat Ibiza TGI
foto: Seat

Nová Ibiza TGI bude k dispozici ve všech stupních výbavy, včetně sportovní výbavové linie FR, jejíž součástí je ještě lépe vybavená verze „FR EcoPlus“, jejíž sériová výbava zahrnuje dlouhou řadu exkluzivních prvků výbavy na přání, včetně adaptivního tempomatu ACC, předních světlometů LED, systému Full Link, parkovacích senzorů vpředu a vzadu, zadní kamery a informačního a zábavního systému Media System Plus s 8“ dotykovým displejem, na němž se zobrazují hodnoty spotřeby obou paliv i ujetá vzdálenost v závislosti na druhu používaného paliva.

Displej zobrazuje rovněž informace o kvalitě zemního plynu, spotřebu paliva a zbývající dojezd na obě paliva, jakož i případné poruchy soustavy CNG. Nový SEAT Ibiza byl navržen a vyvinut v Martorellu, kde je i vyráběn, a představuje rozhodující krok do budoucnosti značky SEAT.

Zaprvé byl španělský bestseller prvním modelem, který používá nejmodernější technickou platformu koncernu Volkswagen, MQB A0. Ikonický model díky ní nabízí neuvěřitelné potěšení z dynamické jízdy, nemluvě o vysoké úrovni jízdního komfortu a bezpečnosti.

Zadruhé disponuje Ibiza nejvyspělejší technikou, pozoruhodnou dynamikou a výrazně větším prostorem pro cestující. Ibiza si zachovává mladistvý, dynamický a funkční charakter, jenž je doplněn nejlepší technikou.

Ibiza TGI, nejhospodárnější alternativa

SEAT pokračuje ve své snaze o maximální ochranu životního prostředí nabídkou techniky spalovacího motoru na stlačený zemní plyn (CNG) a benzin, jež přináší zákazníkům dlouhou řadu výhod, ať se jedná o úsporu nákladů, nebo ekologické aspekty. Největší výhody z hlediska nákladů jsou následující:

• CNG je mnohem levnější než jakýkoli jiný druh paliva – svou nízkou cenou za kilogram, která navíc nepodléhá neočekávaným výkyvům cen za barel ropy, protože se nejedná o ropný derivát. Vozy s pohonem na CNG mají navíc nízké náklady na údržbu, protože jsou vybaveny jedním motorem, schopným spalovat dva druhy paliva.

• Stlačený zemní plyn je navíc nejefektivnějším palivem, protože k uvolnění stejného množství energie je zapotřebí menší množství CNG. Energie, uložená v 1 kg CNG, odpovídá přibližně 2 litrům LPG, 1,5 litru nafty nebo 1,3 litru benzinu.

Ohromující prostornost

Nový SEAT Ibiza TGI je nabízen s funkční pětidveřovou karoserií a velkorysým vnitřním prostorem. Celková šířka interiéru v úrovni předních sedadel činí 1425 mm. Výška stropu nad sedákem v nejnižší poloze je 1022 mm. Obdobně je na zadních sedadlech k dispozici šířka 1403 mm a výška stropu nad sedákem 957 mm. I cestující na zadních sedadlech si mohou užívat velkorysý prostor pro nohy.

Přestože je nádrž na zemní plyn uložena pod podlahou zavazadlového prostoru, nabízí nová Ibiza TGI velký zavazadlový prostor s celkovým objemem 262 litrů. Vnější délka je 4059 mm, šířka 1780 mm a výška 1444 mm. Rozchod kol vpředu je 
1525 mm, vzadu 1505 mm. Rozvor náprav činí 2564 mm.

Modely SEAT na CNG

Nejlepší ekologickou alternativou je nejen nový SEAT Ibiza. Toto označení si zaslouží také Seat Leon 1.4 TGI 110 k, nabízený s pětidveřovou karoserií nebo jako rodinné kombi ST ve výbavových liniích Reference a Style. Motor na CNG spotřebuje v průměru 5,4 m3/100 km a jeho emise CO2 jsou od 96 do 101 g/km.

Nabídka navíc zahrnuje model Seat Mii 1.0 68 k, dodávaný s funkční třídveřovou nebo pětidveřovou karoserií a pětistupňovou mechanickou převodovkou. Jeho emise CO2 jsou pouze 83 g/km a průměrná spotřeba paliva 4,5 m3/100 km. Tento vůz je malý zvenku, ale velký uvnitř, a je vybaven veškerými potřebnými komfortními a bezpečnostními prvky pro potěšení ze stylové jízdy ve městě.

Díky těmto třem modelům, k nimž se na konci roku 2018 přidá ještě SEAT Arona TGI, je SEAT značkou s jednou z nejširších nabídek modelů na CNG. Strategie značky SEAT v oblasti CNG se vyplácí. V roce 2017 vzrostly její prodeje vozidel na CNG v Evropě o 18 %.

tisková zpráva

12 Comments on “Nový Seat Ibiza TGI jezdí na stlačený zemní plyn”

  1. Tak jako jo, prachy jsou potřeba. Ale to by nešly ty
    Tak jako jo, prachy jsou potřeba. Ale to by nešly ty komerční články zkrátit třeba jen na technická data, která čtenáře narozdíl od nesmyslných reklamních pindů zajímají?
    Co to je za kecy:
    Vozy s pohonem na CNG mají navíc nízké náklady na údržbu, protože jsou vybaveny jedním motorem, schopným spalovat dva druhy paliva.
    To jako má nižší servisní náklady než motor jen na benzín?

    Stlačený zemní plyn je navíc nejefektivnějším palivem, protože k uvolnění stejného množství energie je zapotřebí menší množství CNG. Energie, uložená v 1 kg CNG, odpovídá přibližně 2 litrům LPG, 1,5 litru nafty nebo 1,3 litru benzinu.
    Co mě to zajímá, když na převoz jednoho kg CNG potřebuju dalších 10kg tlakových nádží?

        1. primárne sa spotreba udávala v gramoch na koňa (neskôr Kw)
          primárne sa spotreba udávala v gramoch na koňa (neskôr Kw) …
          a v časoch, keď bol benzín „dotovaný olovom“ bol výhodnejší(ťažší) super oproti normálu. dokonca bol výhodnejší aj tým, že stojan sa nachádzal mimo a nebolo treba stáť medzi škodovkami. nacúval som a tankoval. ak škodovka zavadzala, obsluha ho zahnala.

Napsat komentář