VIDEO: vědci objevili převratný typ spalovacího motoru

V dlouhodobém horizontu budou na silnicích vládnout jezdící čistě na energii z . Avšak ještě mnoho let budou mezi šetrnými automobily hrát prim . Právě pro hybridní pohony je určen nový typ , který v těchto dnech představil Dr. Norbert Müller, původem Němec, z Michiganské univerzity. Jde v pravdě o revoluční systém zcela nové koncepce.foto: Michigan State University

Tzv. diskový spalovací motor WDG (Wave Disk Generator) je výsledkem několikaletého výzkumu, který měl za cíl přinést zásadní pokrok v konstrukci motoru na . Výzkum, který byl zadotován armádou Spojených států částkou 2,5 milionu dolarů, po letech nese ovoce.

WDG motor má podobu diskového kotouče s přesně tvarovanými radiálními kanály. Zjednodušeně řečeno, palivová směs vstupuje přes centrální hubici do jednotlivých sekcí. V důsledku rotace disku se kanál po naplnění palivem uzavírá. Následně dochází ke kompresi a zapálení směsi.

diskový spalovací motor
foto: Michigan State University

Exploze pootočí disk a vypustí spaliny do výfukového potrubí – ve stejný moment se otevře nová sekce, do které se skrz hubici vstříkne nová palivová směs. Vše se děje za velmi vysokých otáček disku.

V popsaném řešení odpadá spousta složitých a komplikovaných dílů, které snižují účinnost klasických spalovacích motorů. Pro představu, standardní spalovací motory mají účinnost kolem 15 %, avšak dle Dr. Müllera bude mít diskové řešení účinnost až 60 %! To vše při mnohem menších rozměrech a hmotnosti, a tedy i levnější výrobě.

diskový spalovací motor
foto: Michigan State University

„Naším cílem je konstrukce velmi úsporného hybridního vozidla splňujícího požadavky uživatele na dojezd minimálně 800 km. To vše při nižší ceně vozidla, lepších provozních výkonech a velmi nízkých provozních nákladech“ říká Dr. Müller. Dle jeho slov má motor emise nižší až o 95 % oproti klasické koncepci. Na výzkumu a vývoji spolupracuje také Varšavský technologický institut.

Tým se zaměřuje především na , avšak WDG motor se může stát vysoce efektivním nástrojem pro výrobu elektrické energie po celém světě. Příkladem jsou nejrůznější elektrické centrály sloužící v odlehlých místech planety či v námořní dopravě.

Prototyp motoru o výkonu 25 kW (33,5 koní) vhodný pro instalaci do hybridního vozidla bude dostupný na začátku příštího roku. Pokud bude motor disponovat parametry uváděnými výrobcem, můžeme se brzy těšit na opravdovou revoluci v automobilové dopravě.

Není bez zajímavosti, že poprvé se s tímto typem bezválcového motoru začalo experimentovat už v 50. letech 20. století.

22 Comments on “VIDEO: vědci objevili převratný typ spalovacího motoru”

  1. Myslím, že celé je to snůška polopravd. Parametry, které
    Myslím, že celé je to snůška polopravd. Parametry, které uvádějí, jsou trochu mimo. Myslím, že podle termodynamiky se nedá tak vysoká účinnost při použití běžného paliva dosáhnout ani teoreticky. Nevím, jak přesně bych to počítal, ale intuice mi říká: netěsnosti, nedokonalé spalování, nedokonalé plnění a vypradňování… Náchylnost k přetáčení, vysoká spotřeba, nezvládnuté emise. Tipuji, že pokud jim to alespoň v prototypu funguje, tak je účinnost ne na 60, na 16%.

    1. Píše sa rok 2017 a zistili sme, že to je totálna kravina.
      Píše sa rok 2017 a zistili sme, že to je totálna kravina. A podla popisu to bolo vidno už v roku 2011.
      Klasický spalovací motor má účinnost 15% a TOTO 60%, o 95% nižšie emisie CO2, pekné sprostosti, ale 2,5 mil. doláčov je doma. A o to tu vlastne išlo :-))

  2. …a ta exploze je
    …a ta exploze je uzamčená pořádným kusem oceli, to určitě zpět nevnikne. No a výfuk začíná dřív než plnění a ne ve stejný moment, to unikne většina tlaku a zbytek splodin se vytlačí plněním a odstředivým efektem. Výhoda plnění z jedné a výfuku z druhé strany. To chce jim jen trochu věřit a mít trochu optimizmu. Za ty roky a za ty prachy by aj z šicího stroje určitě udělali formuli. 😀

  3. Řekl bych, že ve fázi
    Řekl bych, že ve fázi vznícení je na okamžik na obvodu tvarově vyřešená malá mezera (netěsnost) která umožní malý únik tlaku zpět, tím se dá disk do pohybu a ve fázi výfuku už to má kam unikat a tlačit vpřed. A ty emise…můžou topit LPGčkem. Palivová směs může být i plynná. Ale beztak, přece nemůžeme čekat že nám z převratného objevu vypíšou a rozkreslí všechny podrobnosti jak na zlatém podnose. To by byli blbí a mi bohatí, ale takhe to asi neskončí. 🙂

  4. Prevratny ani omylem! Jedna
    Prevratny ani omylem! Jedna se o upraveny model stary nekolik desitek let. Je to jina verze wankelovho rotacniho motoru, tady navic s neuzavrenymi komorami – tudiz pri vymene spalin za cerstvou smes dochazi k smichani a strate paliva – coz je vlastne zakladni nedostatek 2-taktnich motoru. Protoze tohle je ve svy podstate 2-takt. Kam se odvadi vzniknute teplo? Dyt to je blbost. Reci ohledne 95% uspor je taky totalni nesmysl, to uz primo popira fyzikalni zakony. Navic mi z cele tyhle koncepce neni zrejme, o co se opira tlak prave explodujicich spalin, aby pootocila diskem. smerem k ose je to uzavreny, zvenci je to oblouk, kde se exploze odrazi smerem zpet a po stranach pevne „zdi“, teda lopatky. kamkoli narazi explodujici spaliny, nic neni v uhlu nebo ve stavu diky explozi se posunout, proste nikde neni nic, o co by se ta sila vznikla vybuchem oprela a posunula/pootocila diskem. nebo se mylim?
    Taky kdyz se na to divam, co zabrani vysokemu tlaku spalin se natlacit taky do prostoru, odkud by mela proudit cerstva smes vzduchu a paliva? pochybuju, ze by na vstupu byl vetsi tlak, nez tlak spalin, ktere se derou ven spomezi lopatek. Jak se disk otaci, na obou koncich „komory“ se otevre vstup i vystup ve stejny moment. Podle me je to blbost.
    Patral jsem po tomhle na netu hodne dlouho, nic rozumnyho jsem nenasel a vetsinou i odborny reakce byly zamitave – nehrozi, aby to melo deklarovanou ucinnost nebo emise.

    1. I James Watt „jen vylepšil“
      I James Watt „jen vylepšil“ parní motor a stala se z toho revoluce v hromadné a později i v osobní dopravě. I Nikola Tesla „jen odstranil“ nepotřebné části el. motoru a znovu další revoluce. To že je tento motor „jen optimalizací“ stavájícího přece neubírá nic z jeho hodnoty, nebo ano?

      1. problem tyhle „optimalizace“
        problem tyhle „optimalizace“ je, ze to jednoduse nefunguje.
        i wankeluv motor nebo jakykoliv s principem „combustion chamber“ ma jedno specifikum – cim lepe udelat tesneni, aby pri nasavani, kompresi nebo jine fazi byla ucinnost co nejvetsi a ztraty nejmensi. tady je to jaksi opacne.
        Pokud se divam na datum, odkdy je prave tanhle wave rotacni motor ve vyvoji, tak uz hezkych par let se nic nedeje. pokud by to byl takovej zazrak, jak se to snazi prezentovat, minimalne by uz nekde par prototypu bezelo. a nic. cim to asi bude?
        at mi nekdo minimalne vysvetli, kam pusobi tlak pri vybuchu smesi, aby zpusobil pootoceni rotoru. mozna jsem blby, ja nevidim nic, co by se pod tlakem poddalo a prenaselo pohyb na rotor.

        1. James Watt vylepšil parní
          James Watt vylepšil parní stroj v roce 1765, širší uplatnění parního stroje se připisuje až druhé polovině 19. století (posuneme to co nejblíže, tedy k postavení lokomotivy Rocket 1829). Tedy čas je v tomto případě dost nepodstatným měřítkem kvality daného vynálezu….. I indukční motory jsou známé již celé jedno století, ale zatím nejsou tím mainstreamovým tahounem především osobní dopravy.

          1. porovnavat postup techniky
            porovnavat postup techniky pred sto lety a dnes je uplne scestni. Dnes hybe svetem mamon a pokud ma nekdo takovej vynalez, do ktereho zjevne investoval velke penize, urcite ho nebude nechat zahalet desitky let. Jak rikam, minimalne par prototypu by uz nekde behalo – ale nebeha. A nedava to smysl, pokud je to takova bomba s vlasnostmi, jak se to snazi prezentovat. Kazdy, normalne uvazujici clovek musi chapat, ze za par desitek let to bude stejne k nicemu, protoze to taky zere fosilni paliva – byt podstatne mene, jak to rikaji. A ty uz budou pro tenhle ucel v ty dobe silene drahe a uzkoprofilove zbozi. Na tak dlouhou dobu do budoucnosti nema cenu vyuziti potencialu zdrzovat. V ty dobe uz budou bezna elekricka auta, vodikova a co ja vim jaka jeste. Mozna i ta na vzduch, po kterych se najednou slehla zem.

            Indukcni motory maji sice vysokou ucinnost, nicmene potrebuji taky mnoho energie – a problem byl a stale je v hustote, v jake ji dokazeme i dnes uchovat. Za primerenou cenu, samozrejme. A pred stoletim byla nejaka efektivni baterie, ktera by nevazila stovky kg a dkazala by uchovat energii na desitky az stovky ujetych km cista sci-fi.

    2. K tomu „opieraniu
      K tomu „opieraniu explozie-tlaku splodin“- cele je to jedno velke turbo. Tie splodiny v tej jednej komorke sa dostanu k vyfuku(zotrvacnostou celeho disku ktory uz je roztoceny) a tam zacnu prudko prudit okolo vonkajsej hrany tej lopatky a to vytvara krutiaci moment. -na vysvetlenie.
      Samozrejme ze suhlasim ze ucinost bude cajova a tie vysoke otacky su logicke vzhladom k tomu ze je tam nulova kompresia, co su same zle veci pre spalovacie motory.

    1. Závisí to na účinnosti. Parní turbíny využívají
      Závisí to na účinnosti. Parní turbíny využívají proudění v axiálním směru (ve směru osy rotace), tahle využívá radiální proudění. tj. ve směru rádiu (od středu ven). Zakřivení lopatek způsobuje změnu vektoru hybnosti spalin a proto se to vlastně točí. Něco by se dalo uhnat právě optimalizací zakřivení lopatek, ale účinnost to bude mít stejně špatnou. A hlavně, na videu to neukázali v chodu. Pořád tam jen mluví a mluví.

  5. Zda sa, ze objavili
    Zda sa, ze objavili nizkootackovu turbinu (nieco podobne, ako vankelov motor, ale s neutesnenymi spalovacimi priestormi, cize to musi mat zakonite aj mensiu ucinnost). Zaujimalo by ma, ako chcu regulovat otacky a z coho to bude vyrobene, lebo sa mi nezda, ze by take tenke lopatky zniesli co i len jeden vybuch zmesi. 60% ucinnost nie je dosazitelna u ziadneho spalovacieho motora a u tohoto uz vobec nie.

  6. Taky mi to přijde jako
    Taky mi to přijde jako nějaký výmysl. Při takovéto konstrukci a tomhle principu mi to přijde jako totálně neuchladitelná záležitost. Nikde žádná kapalina na chlazení a přitom jen podstatně větší počet detonací za jednu otočku hřídele, což znamená i větší teplotu. Podle mne je tohle kachna.

    1. mensi spotreba paliva (nebo
      mensi spotreba paliva (nebo vetsi ucinnost) = mene odpadniho tepla ktere potrebujes „uchladit“

      Ale zda je to realne nebo neni o tom nas presvedci budoucnost. Nesmime zapominat ze to zase bude chranene patenty a tezko rict zda to bude tak uzasny vytvor aby se oplatilo platit nejruznejsi licence atp.

  7. Je otázkou, kolik
    Je otázkou, kolik podobných zlepšení bude „objeveno“ (důležitý rozdíl od slova „vynalezeno“) nebo vylepšeno na základě existujících plánů po delší čas skrytých v trezorech pod patentovou ochranou. Na větší prozkoumaní čeká i pohon, se kterým vozidlo Shell ujelo v 70. letech na jeden galon přes 1100 km, pokud se nemýlím (je to v dokumentu „Cars 2.0“). Doba přeje úsporným opatřením, v 80. letech pod tíhou legislativy vydané v návaznosti na ropné šoky 70. let, američtí výrobci „šmahem“ snížili spotřebu svých žíznivých vozidel o 20 %. Poté opět se po 20 let nic nedělo (viz filmový dokument „Who killed the electric car?“). Těším se, až podobné úsporné spalovací motory nahradí Ottův motor (sám se za něj ve svých zápiscích styděl), zajisté jsou na světe oblasti, kde budou kvůli jednoduššímu skladování energie praktičtější. Neměla by to být ale alibistická záminka pro zastavení pokroku na elektrifikaci osobní dopravy.

  8. Nakolik je to reálné
    Nakolik je to reálné nedokážu posoudit, nejsem odborník na spalovací motory. Jsem ale realista a mám strach, aby to nevyšumělo za prapodivných okolností – stejně jako třeba „auta na vzduch“, která byla před pár lety také těsně před uvedením na trh. A pak se po nich najednou slehla zem, ať už proto, že to byla blbost nebo naopak, že to fungovalo až moc dobře..

  9. boze takovych kecu, u
    boze takovych kecu, u spalovaciho motoru se neda dosahnout tak vysokych ucinnosti, a to snizeni emeisi : Dle jeho slov má motor emise CO2 nižší až o 95 % oproti klasické koncepci. jak chcou usetrit 95% ??? 😀 na kazdy spaleny kilo paliva je kilo sra.cek (CO2, a milion dalsich jedu) a je jedno v jakym motoru to spalite. Ale je pravda ze by to chtelo neaky maly usporny spalovaci moturky jako extendery… prtoze tahat s sebou 400kg (1,4 napriklad v Chevy Volt) navic jen kvuli spalovacimu motoru ktery pouzijete dvakrat mesicne je nanic

Napsat komentář