GreenWheel – další revoluce z MIT, tentokrát pro elektrokola

Nedávno to byly tlumiče vyrábějící energii, teď je to vynález, který by mohl přinést revoluci do světa elektrokol. Studenti a výzkumníci na MIT neboli Massachusetts Institute of Technology se prostě činí. GreenWheel je vynález pocházející od týmu Smartcities, který se zaměřuje na mobilitu, veřejné prostory, materiální ekologii a další velmi zajímavé oblasti. GreenWheel je jednoduše řečeno věcička, která dokáže udělat elektrokolo z jakéhokoliv jízdního kola. Je levná, jednoduchá na instalaci a úžasně elegantní. Prostě téměř dokonalá. V jednom jediném hliníkovém obalu dostanete elektromotor, baterii od A123 Systems a generátor. „Prostě jen odmontujete kolo, nasadíte GreenWheel, zapojíte ho a vše bude pracovat,“ říká Ryan Chin, jeden z návrhářů. Abyste celý rám kola nemuseli omotávat nejrůznějšími drátky, využili studenti z MIT magie bezdrátového přenosu pomocí technologie bluetooth abyste mohli ovládat „plyn“. Navíc, GreenWheel lze namontovat na přední i zadní kolo. Jen jeden dá kolu dojezd až 40 km, životnost má být až 64 000 km. „Dřív než byste museli měnit baterie, vyměníte nejspíš kolo,“ podotýká Michael Chia-Liang Lin, další z návrhářů.

Už na letošní jaro se chystá více než dvanáct různých konfigurací GreenWheelu, které otestuje množství jezdů. Tým pak bude analyzovat všechny zjištěné informace aby mohl začít s masovou produkcí toho nejlépe nastaveného výrobku. Cena GreenWheel, které udělá z běžného kola elektrokolo, je odhadována na několik stovek dolarů. Už nyní projevilo údajně zájem několik světových měst, která chtějí montovat vynález do svých veřejných půjčoven klasických kol. Například Kodaň, která se chce svým systémem veřejné dopravy vyrovnat Paříži, kde už nějakou tu dobu funguje půjčovna elektrokol Vélib.

14 Comments on “GreenWheel – další revoluce z MIT, tentokrát pro elektrokola”

  1. Je to úžasná věc tato
    Je to úžasná věc tato pohonná jednotka a jistě jí určitě vylepší.Teď jde jen o to aby se rozšířila i třeba u nás v čechách,bohužel(a teď mi odpusťte mou skepsi)jak známe naše úředníky možná hrozí nutnost vlastnit řidičák (má to přece motor) a tím se taková věc nedostane širší veřejnosti.Pak je tu cena která je zatím příznivá ale co si budeme nalhávat známe naše obchodníky a jejich hamižnost.Připočteme si k ceně DPH a bude to zase vymoženost movitějších.

  2. Vyborne, jeste aby to v MITu
    Vyborne, jeste aby to v MITu uspusobili pro cyklisty, aby se to dalo zamontovat do celopera na 15cm (nebo vic?), dodelat cidlo ke klikam na PAS (asistovane slapani – system vam pomaha se slapanim, takze jedete s vykonosti jako Lance Amstrong), pochopitelne uprava pro kotoucovou brzdu je nutnosti. Tim by se cyklistika posunula trosku k motokrosu ale urcite by to byla uzasna legrace 🙂

  3. Proc? Je to elegatni a
    Proc? Je to elegatni a hlavne levne. Mame hromadu krasnych technologii pro alternativni pohony, jenze jsou vsechny tak drahe, ze se nerozsiri mimo univerzitni pripadne koncernovou pudu a jejich realny dopad je tedy nulovy. Tohle ma sanci dostat se mezi lidi.
    Byt je samozrejme elektronicky rizena pomoc pri slapani idealni. I tohle by podle mne dokazalo v Praze presvedcit par lidi, aby jezdili v lete do prace na kole. Praha je kopcovita a kolo tu neni pohodovy dopravni prostredek, ale stale sportovni nastroj.
    Pokud to pomuze lidem vyjet kopec a nebude to drahe, poridi si to, byt by si radeji poridili neco sofistikovanejsiho, ovsem pomer cena/vykon jim v tom brani

  4. To, co dělá z kola
    To, co dělá z kola elektrokolo je pedelec systém, tedy asistované šlapání. Tato zářivá inovace z MIT za „pár stovek dolarů“ nic takového nemá.

    Po „buzzwordu“ jménem Rekuperace brzdné energie, která u elektrokol a jakýchkoli jiných elektrovozidel do 150 kg postrádá fyzikální smysl tu máme tedy další nefunkční věc, po které davy šílí, ale v praxi je nanic.

    Co kdyby se redakce zaměřila na skutečné „revoluce“ v elektrokolech, které zvyšují užitnou hodnotu, jako jsou rychlobíjecí LiFePO4 baterie, regulace výkonu v PAS atd.. ?

      1. LiFePO4 je druh
        LiFePO4 je druh lithium-iontového akumulátoru,
        LiFePO:
        Uváděná energetická kapacita nové LFP baterie je o něco nižší než u nových LiCoO2 baterií. Výrobci baterií na celém světě v současné době pracují na nalezení způsobů, jak maximalizovat výkon a energetickou kapacitu, snížit velikost a hmotnost.

        U zcela nových LFP bylo zjištěno, že předčasně selžou, pokud jsou „hluboko cyklovány“ (vybity pod úroveň 33%).
        Je doporučována pauza po 20 nabíjecích cyklech.

        Rychlé nabíjení zkrátí životnost lithium-iontové baterie (včetně LFP) v porovnání s tradičním neustálým dobíjením (trickle charging).
        Rezervy lithia jsou odhadovány na 30000 tun v roce 2015

        LiCoO2:
        Baterie stárne bez ohledu na to, je-li používána nebo ne
        Nebezpečí shoření, nebo nevratného poškození při nesprávném užívání a nabíjení
        Bateriím škodí úplné vybití
        Rychlejší stárnutí baterie při vysokých teplotách a extrémní proudové zátěži

        Přeji baterii at dostane pořádného šlapala 😀

Napsat komentář