CNG autobusy čistější než diesely

Autobusy s pohonem CNG mají z hlediska emisí nižší hodnoty než autobusy naftové splňující emisní normu EURO V. Podle studie Centra dopravního výzkumu produkuje pohon CNG dokonce o více než 50 % méně prachových částic než stanovuje norma EURO V. Přitom nedochází ani ke snížení výkonu, vyrábějí se CNG autobusy, které mají vyšší výkon než naftové.

Jak vyplývá ze studie proveditelnosti Centra dopravního výzkumu v Brně, zemní plyn využívaný v dopravě obecně poskytuje nižší emise CO, NOx i pevných částic (PM). Jak vyplývá z níže uvedené tabulky emisních faktorů uvedených ve studii Centra dopravního výzkumu, nejen že CNG autobusy produkují nižší emise jako jsou CO, NOx, HC aj., ale pohon CNG produkuje o více než 50 % méně prachových částic než stanovuje norma EURO V (platná od podzimu 2009).

Norma EURO V Ekobus Iveco CNG
CO (g/kWh) = 1,5 0,012 0,54
HC (g/kWh) = 0,46 0,25 0,16
NOx (g/kWh) = 2 2,08 1,18
PM (g/kWh) = 0,02 0,005 0,01

„Všechna vozidla využívající ropné PHM, aby splňovala stále přísnější evropské normy musejí být neustále dovybavovány lepšími, výkonnějšími a právě proto i dražšími zařízeními, které snižují produkci emisí škodlivin, ale neustále zvyšují cenu dieselových autobusů. CNG autobusy splňují normu EURO V bohatě již dnes pouze na základě vlastností a složení paliva. Budou tedy splňovat další budoucí ještě přísnější evropské normy a to bez nutnosti přidávání ekologických prvků do vozidla,“ říká Markéta Schauhuberová, manažerka České plynárenské unie.

Špatná kvalita ovzduší je největším problémem českého životního prostředí. Obdobně jako v předchozích letech přetrvává jako hlavní problém kvality ovzduší znečištění prachovými částicemi PM10 a PM2,5. V oblastech, kde koncentrace PM10 v roce 2006 překročily imisní limity, žije více než 62 % populace. Znečištění ovzduší částicemi PM10 se podílí na úmrtnosti české populace z 5 až 13 %. MŽP ČR už i upozornilo vládu, že v případě prachových imisí neplníme národní ani evropské imisní limity. Týká se to zejména oblasti Prahy a Brna. Za překračování imisních limitů přitom hrozí České republice sankce ze strany Evropské komise. „U řidičů pražské MHD bylo pozorováno zvýšené oxidační poškození DNA, lipidů i proteinů. Výsledky jednoznačně ukázaly, že vystavení znečistěnému ovzduší ovlivňuje zdravotní stav řidičů autobusů, říká Radim Šrám, vedoucí oddělení genetické ekotoxikologie Ústavu experimentální medicíny Akademie věd ČR. Lidé si toto také uvědomují, což potvrzuje průzkum agentury Ipsos Tambor z března 2008 (reprezentativní vzorek 1000 obyvatel ČR). Z něj vyplynulo, že autobusy na stlačený zemní plyn (CNG) by ve svém městě či obci uvítalo 88 % obyvatel ČR.

Stlačený zemní plyn, který obsahuje přes 98 % methanu, tedy nejjednoduššího uhlovodíku, se v motoru spaluje společně se vzduchem. Jelikož methan a vzduch jsou plyny, tvoří dokonale promíchanou (tedy homogenní) směs a spalování probíhá téměř za ideálních podmínek. Spalováním methanu vzniká pouze minimum emisí. Oproti tomu spalování aerosolu motorové nafty se dokonalému spalování může různými úpravami pouze přibližovat.

9 Comments on “CNG autobusy čistější než diesely”

  1. Otevřený dopis Josefu
    Otevřený dopis Josefu Janotovi, vedoucímu ochrany ovzduší hl. města Prahy

    Vážený Pane Janoto,

    obracím se na Vás s žádostí o posouzení níže uvedeného sdělení.

    Žiji v Praze a mám malé děti. Hlavně kvůli dětem, jako budoucnosti společnosti jsem se rozhodl k širší aktivitě v oblasti ochrany ovzduší, zejména ve městech. V této souvislosti bylo rovněž založeno občanské sdružení Ptáček.

    Veškeré naše úsilí bude směřovat k osvětě o škodlivosti provozu dieselových automobilů na lidské zdraví. Nechci Vás samozřejmě zatěžovat stovkami studií, které tuto škodlivost prokazují. O jejich existenci jistě víte i Vy. Míru znečištění ovzduší v Praze dieselovými vozy považuji za nepřijatelnou. Otázkou tak zůstává, zda jen konstatovat, že se nedá nic dělat, nebo prostě zasáhnout.Zajímalo by mě, zda se Praha nechystá ispirovat u německých sousedů, kde v mnoha městech došlo k uplatnění vyhlášky, která do širších center měst povoluje vjezd pouze dieselovým vozům vyrobeným po 1.1. 2006. Jako zajímavý námět vidím i provoz autobusů na plyn.

    Je mi jasné, že při hodnocení kvality ovzduší hraje roli celá řada faktorů a že se na ní podílí spousta činitelů. Jenže odporný dusivý zápach ze starých i zánovních dieselových vozů, mnohdy doprovázený hustým černým dýmem, je něco, co prostě jako občan cítím jako mě nejvíce ohrožující na zdraví, a to zejména proto, že míra tohoto „svinstva“ podle mě překračuje únosnou mez. Každý se sice může rozhodnout svobodně zda si koupí automobil na benzín nebo naftu, ale pokud jsou známé důsledky, někdo musí nést odpovědnost.

    Velice by mě zajímal Váš názor jako člověka a také samozřejmě koncepce ochrany ovzduší Prahy na pozadí tohoto problému. Přesto, že dopravu asi budete posuzovat jako celek, jsem přesvědčen,že pokud by diesely „zmizely“, každý to pocítí jako velikou úlevu a to doslova.

    Děkuji za odpověď.

    S přáním všeho dobrého

    P.S.:Od 15.3.2009 připravujeme http://www.antidiesel.eu

  2. Další důkaz, že
    Další důkaz, že propaganda nezmizela s nacismem nebo komunismem. Je to z článku Po Praze začnou jezdit hybridní autobusy z iDnes.
    „Technický ředitel DP Radek Zamrazil odmítl, že by autobusy na naftu byly méně ekologické než vozy na plyn. „Plynové mají sice menší emise oxidů dusíku, ale horší oxidů uhlíku,“ uvedl. Dopravní podnik by navíc musel kvůli plynu přestavět garáže.“

    Pan ředitel má pravdu- CO2 má diesel motor méně, ale taktně pomlčel o všem ostatním a bohužel to vše ostatní jsou třeba rakovinotvorné látky. Ať žije oblbování veřejnosti.

    1. Plyn má menší emise už
      Plyn má menší emise už kvůli složení-1 atom uhlík a 4 atomy vodíku, navíc mnohem účinnější spalování-lépe promíchaná směs a vyšší kompresní poměr(až 13:1), netvoří popílek takže šetří motor i olej a je levnější.Taky je možnost používat bioplyn,a to je rozumné využití odpadů a navíc obnovitelný zdroj. Takže CNG vidím jako budoucnost.Mela by taky být lepší osvěta aby lidi neodradila vyšší pořizovací cena, která se vrátí v ušetřených provozních nákladech. A menší dojezd není problém- pochybuju že autobus za den najezdí víc než 300km.

    1. To je samozřejmě smutná
      To je samozřejmě smutná pravda, a nemusí to být nutně jen ulice Prahy, ale i Brna a prakticky kteréhokoliv města u nás. Jenže nakoupit šetrnější autobusy je přeci jen pořád mnohem méně časově náročné, než zkoušet změnit myšlení lidí…

Napsat komentář