Nové superkondenzátory mohou umožnit nabíjení elektromobilů v řádu sekund

Superkondenzátory neboli ultrakapacitory jsou na stránkách našeho magazínu oblíbenou stálicí. Vynořují se s každým novým objevem a pak opět zaplouvají pod hladinu. Nové možnosti slibuje britská společnost Augmented Optics.

Nabíjení elektromobilů by díky výkonným superkondenzátorům mohlo trvat sekund a ne minuty až hodiny
foto: Hybrid.cz

Britský automagazín Autoexpress přišel aktuálně s informací, že tamní společnost Augmented Optics vyzkoumala nový materiál, který by mohl umožnit nabíjení elektromobilů v řádu sekund. Nový materiál je podobný tomu, ze kterého jsou vyrobeny kontaktní čočky.

S tím rozdílem, že primárně funguje jako superkapacitor a dokáže uložit velmi rychle obrovský elektrický náboj. Podle testů, které provedli vědci z univerzit v Surrey a Bristolu je tento nový materiál až 1000x efektivnější než dosud existující superkondenzátory.

V současné době společnost Augmented Optics pracuje na prototypu, který by umožnil běžnému elektromobilu ujet 240 km na jedno nabití. A zároveň by bylo možné ho znovu do plna nabít během pouhých několik sekund. Testovací vůz by mohl být pojízdný už začátkem tohoto roku.

Za Augmented Optics stojí několik zkušených výzkumníků v oboru chemie, kteří působí v celé řadě společností. Mezi hlavní výhody nového materiálu je jeho připravenost pro průmyslovou výrobu a možnost modelovat ho do různých tvarů. Jen pro zajímavost, na superkondenzátory dříve sázel dokonce i Elon Musk.

29 Comments on “Nové superkondenzátory mohou umožnit nabíjení elektromobilů v řádu sekund”

    1. Ty „bezne“ (pouzivaji se
      Ty „bezne“ (pouzivaji se treba pro napajeni meraku…) se vybijou cca za tyden. Neocekaval bych, ze ty v aute budou o tolik lepsi (alespon dnesni verze)

      EDIT: na youtube jsem pred casem videl bastl – pakl superkondenzatoru a li-ion – ktery nahrazoval startovaci baterii v aute (ta li-ion tam byla prave pro pokryti samovybijeni) a po dvou tydnech stani na letisti nastartoval.

      EDIT2: https://www.youtube.com/watch?v=8miq6sDy0wA
      vsimnete si te paradni izolacni fuselke, chlapec se toho neboji…

  1. Převratná to věc.
    Zhruba

    Převratná to věc.
    Zhruba tak pět krychlových metrů bude velká bednička, kam uložíme 40 kWh. Na to by šlo teoreticky ujet za ideálních podmínek hlásaných 240 km, ovšem bednička by musela být lehká, abychom se přiblížili hmotnosti osobního vozu.
    Hmotnost vychází na 6 – 7 tun.
    Co s tím?
    Asi tedy ujedeme méně, nejspíš necelou čtvrtinu. A jsme někde u 50 – 60 km, přičemž dopravujeme pouze vozidlo s minimální osádkou.

    * * * * *

    Milý paně šéfredaktoře, dejte nám ještě něco výživného, třeba o hybridně-elektro-benzínových multivrtulových dronech pro automatické doručování zásilek.
    Jistě se něco dá z mezinárodních internetových vod lapnout…

    :DDD

  2. Ok sice super novinka, ale
    Ok sice super novinka, ale zase jenom teoretická a laboratorní.
    Všichni víme jaký je rozdíl mezi laboratorním měřením a reálným, tzn. v hlavní výrobní velikosti! To je nebo a dudy.
    Akorát moc nechápu jak může silikon-hydrogelový materiál dokáže efektivně rychle uložit elektrický náboj?!
    Ano vím, že mohou nést elektrický náboj, ale to je vše.

  3. Takže řekněme 30-40kW
    Takže řekněme 30-40kW kondík aby to z kopce těch 240km ujelo. A na nabíječku do toho budou strkat 3 kolejnice aby se jim to nerozteklo za těch pár sekund.
    Asi pro domácí nabíjení je jedno jestli těch 240km (100-150 na dálnici) bude za 10s nebo 2min. to už se pak nikde v masovce moc řešit nebude. ale půjde o cenu….každopádně nalitím kapitálu nezarmoutíš, to víme z dřívějška – HE3DA a podobně.

        1. Zkusil jsem to rychle
          Zkusil jsem to rychle spocitat, snad jsem se neseknul, ale nevypada to tak drasticky. Pro 30kWh, 10s, 1000V (11kA) je pro pripojku o delce 1m a prumeru 2cm (cca 3 kila medi) ztratovy vykon 6.6kW, vytopena energie 66kJ a vychazi ohrati o nejakych 60 stupnu. Ale radsi to nekdo zkontrolujte… 🙂

Napsat komentář