Nové Humvee americké armády má spotřebu 35 l/100 km, přesto ušetří miliony

platí až 2000 Kč za litr benzinu pro Afghánistán. Běžné Humvee spotřebuje až 60 l/100 km. Prototyp nového Humvee FED Alpha se spotřebou 35 l/100 km je pak obrovským skokem kupředu.

Prototyp Humvee FED Alpha byl aktuálně vystavován na armádní přehlídce ve Washingtonu
foto: TARDEC

Americká armáda je organizací s největší spotřebou ropy na světě. Podle odhadů z roku 2008 spotřebovala každý den 340 000 barelů ropy. Nejvíce spotřebují vzdušné síly, následně námořnictvo a poslední je pěchota.

Pokud by americká armáda byla samostatnou zemí, umístila by se na 38. příčce ve spotřebě ropy, hned za Filipínami. Lehké taktické vozidlo Humvee (M1114 HMMWV) nahradilo slavné džípy série M151 v roce 1984 a v americké armádě dnes funguje asi 17 variant tohoto auta.

O tom, že americká armáda chce snižovat svou závislost na ropě víme už dlouho. Zkouší stíhačky na biopaliva, vyvíjí elektrické lodě, nakupuje elektromobily (částečně české!), testuje a zkouší dokonce i . Kromě toho ale také její výzkumná část TARDEC vyvíjí nové typy vozidel Humvee.

auto FED Alpha Humvee

FED Alpha je Humvee vybavené v zadní části solárním panelem, který pohání elektrické systémy. Auto samotné pak pohání čtyřválcové dieselové turbo s výkonem 200 koní doplněné šestistupňovou automatickou převodovkou (v současném Humvee je pouze třístupňová).

Prototyp je vybaven pneumatikami s nízkým valivým odporem, které samy o sobě snižují spotřebu údajně až o 7 %. Pokud dnes armáda tyto pneumatiky nainstalovala na všechna svá stávající Humvee, ušetřila by ročně $45 mil.

Zpět k FED Alpha. Auto je postavené na hliníkovém rámu a speciální systém zpětné vazby, který se stará o to, aby řidič příliš “neprasil” (v tom případě začne volant nepříjemně vibrovat). Součástí výbavy je i 30kW generátor elektřiny mezi převodovkou a motorem.

Pokud chce dnes posádka auta využít např. pokročilý radarový systém s velkou spottřebou, musí za své Humvee zapojit přívěs s generátorem. S FED Alpha by nic takového nebylo nutné.

Co se týká prototypu FED Bravo, ten je prozatím držen v tajnosti. Ví se ale, že půjde pravděpodobně o paralelní plug-in hybrid podobný modelu Chevrolet Volt. Díky tomu by mohl být dokonce až o 80-90 % šetrnější než současné vozy Humvee. V současné době se na finální podobě prototypu stále pracuje. Měl by být dokončen závěrem letošního roku.

CorpMagazine

13 Comments on “Nové Humvee americké armády má spotřebu 35 l/100 km, přesto ušetří miliony”

  1. Autorovi clanku: nechcem moc
    Autorovi clanku: nechcem moc rypat ale, nie je chevy volt nahodou seriovy hybrid ? vyuzivajuci 111kw powertrain voltec system ako ma aj Opel Ampera zlozeny z elektromotora (111kw 370Nm) range extenderu 1.4L (62kw), generatora (55kw) a lithium-ionvych (16 kWh) akumolatorov ? aspon teda podla offcialneho sheetu, to nema s paralernym hybridom moc spolocne, aspon co sa tyka hnacieho ustrojenstva… pri seriovych hybridoch je na kolesach pouzita len cisto elektricka sila, cize skor sa jedna o elektromobil s predlzenim dojazdom… ak sa teda nemylim a pri paralernych kombinovana tamdemova sila oboch motorov podla potreby ako to uvadza aj Toyota pri HSDcku

      1. Pořád to opakujete, a
        Pořád to opakujete, a pořád špatně. Chevrolet Volt „není“ sériový hybrid jen proto, že je o něco složitější a chytřeji vymyšlený. Ze stejného důvodu byste mohl tvrdit, že to „není hybrid“ (protože taky funguje jinak než jiné hybridy, stejně jako funguje jinak než jiné sériové hybridy).
        Voltec je v naprosté většině případů v režimu sériového hybridu. Nicméně umožňuje i režim přímého pohonu kol spalovacím motorem, a to právě pro situace, pro které je sériový hybrid nevhodné řešení.
        Ale tohle přece vy, pane Horčíku, moc dobře víte, tak proč píšete takto zavádějící příspěvky?

          1. Ok, to beru. Mně osobně
            Ok, to beru. Mně osobně ale vyhovuje spíš definice, že sériový hybrid je auto, které jezdí v sériovém režimu, tzn. spalovací motor vyrábí elektřinu, která pohání elektromotor a ten pohání kola. Paralelní hybrid je auto, které jezdí v paralelním režimu, tzn. oba motory pohánějí kola (s mechanickým spojením).
            Podle mne je Volt sériový i paralelní hybrid, protože může jezdit v obou režimech. Podle vaší definice by zřejmě nebyl ani sériový ani paralelní. Máte tedy na něj nějakou jinou kategorii?

            1. Chevrolet Volt bych označil
              Chevrolet Volt bych označil jako paralelní hybrid – prostě proto, že tam to mechanické spojení mezi spalovacím agregátem a koly existuje. Neberte to ofenzivně, ale právě tohle laborování se slovy je myslím to, co širokou veřejnost od těchto nových technologií odpuzuje. Ve výsledku je většině lidí úplně jedno jaký je to hybrid, důležitá je pro ně výsledná spotřeba, jízdní vlastnosti.

              1. To slovíčkaření mne
                To slovíčkaření mne baví, takže jestli dovolíte, budu pokračovat. Paralelní hybrid je ten, který má mechanickým způsobem spojená kola se spalovacím motorem, sériový je ten, který je takto spojená nemá? V tom případě ale Volt nemůžete nazývat paralelním hybridem z úplně stejného důvodu, proč ho nechcete nazývat hybridem sériovým. Volt má 4 jízdní režimy a v jednom z nich jsou kola pevně spojena se spalovacím motorem. Zjevně to tedy díky tomuto jízdnímu režimu není sériový hybrid. Ok, ale pak tu máme další tři jízdní režimy, a v těch kola se spalovacím motorem spojena nejsou – není to tedy rozhodně ani hybrid paralelní.

    1. je to hybrid s tym ze motor
      je to hybrid s tym ze motor moze pracovat bud v rezime range extender alebo ako pohon, je to vymyslene hlavne preto aby neboli prekrocene otacky elektromotora tzn. auto vie dosiahnut vyssiu maximalnu rychlost a limit pre nu nie su otacky ale vykon celeho sustroja detaily vid tu http: //gm-volt.com/wp-content/uploads/2010/10/volt-prius.jpg

  2. len poopravim fakty v
    len poopravim fakty v clanku, M1114 HMMWV nejazdi na benzin ale ma diesel ktory primarne funguje na palivo JP-8 nieco medzi naftou ako ju pozname a leteckym petrolejom, upravene exemplare, myslim s inym vstrekovacim cerpadlom Stanadyne mozu spalovat aj benzin (ako kedysi nase V3S) za cenu znizenia vykonu a zivotnosti, prevodovka je automaticka 4 stupnova (nie 3 stupnova) s tym ze ma redukcnu prevodovku cize pocet stupnov je 8 vpred 2 vzad

Napsat komentář