Nová Kia Rio také jako mild-hybrid s litrovým benzinovým motorem

Kia Rio je prvním vozem Kia s benzínovým mild-hybridním pohonem. Automobilka hlásí pokles spotřeby u všech pohonných jednotek, včetně nového motoru Smartstream 1,0 litru T-GDi.

Modernizovaná Kia Rio se na evropských trzích včetně České republiky začne prodávat ve třetím čtvrtletí roku 2020, včetně jedinečné sedmileté záruky Kia (s omezením na 150 tis. km) již ve standardu.
foto: Kia

Do vysoce konkurenčního automobilového segmentu B značka Kia uvádí modernizovaný model Rio. Čtvrtá generace městského vozu se pro modelový rok 2021 představuje s přepracovaným designem, novými bezpečnostními a informačními technologiemi, které známe spíše z vozů vyšších tří.

A také se zásadně přepracovanou řadou hospodárných pohonných jednotek, včetně premiéry značky Kia – mild-hybridního systému s technologií 48 V poprvé v kombinaci s benzínovým motorem 1,0 T-GDI 88 kW, jehož součástí je relativně nová inteligentní manuální převodovka (iMT) bez mechanické vazby (clutch-by-wire).

Převodovka iMT debutovala minulý měsíc u mild-hybridního motoru modelu XCeed. Varianta elektrifikovaného pohonu Kia Rio je volitelně k dispozici také se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou (DCT)

„Rio je pro značku Kia v Evropě i celosvětově důležitým vozem a pro řadu řidičů je zároveň pomyslnou vstupní branou ke značce Kia. Modernizovaný model staví na klíčových silných stránkách tohoto vozu – praktičnosti, kvalitě a technologiích – s nově elektrifikovanými pohony, osvěženým designem a vyspělými bezpečnostními a telematickými prvky, kterými se často chlubí vozidla o mnoho tříd výše. Nové Rio je nyní ještě atraktivnější než kdy v minulosti,“ říká Emilio Herrera, COO společnosti Kia Motors Europe.

48 V technologie a modernizované pohonné jednotky

Rio je prvním vozem značky, pod jehož kapotou najdeme benzínové mild-hybridní ústrojí (MHEV). Nové hnací ústrojí s označením EcoDynamics+ kombinuje nový spalovací motor 1,0 litru Smartstream T-GDi (zkr. turbocharged Gasoline Direct injection – přeplňovaný benzínový motor s přímým vstřikováním) se 48V systémem MHEV pro maximální pokles spotřeby paliva s přispěním točivého momentu elektromotoru a rekuperačního brzdění.

Nová Kia Rio

Nová Kia Rio
foto: Kia

Ústrojí EcoDynamics+ bylo navrženo s cílem zvýšit provozní hospodárnost spalovacího motoru cestou hladkého využívání a rekuperace elektrické energie. Točivý moment spalovacího motoru je zde posílen výkonem kompaktní 48V lithium-ion polymerové baterie. Celkovou dobu cestování s vypnutým spalovacím motorem prodlužuje nová jednotka MHSG (Mild-Hybrid Starter-Generator).

Startér-generátor energie MHSG je přes řemen spojen s klikovým hřídelem spalovacího motoru a hladce přepíná mezi režimy ‚elektromotor‘ a ‚generátor energie‘. MHSG při zrychlování v režimu ‚elektromotor‘ slouží jako elektrická posila, která omezuje celkové zatížení spalovacího motoru i jeho emise.

Během zpomalování, tedy při brzdění nebo dojíždění k semaforům na volnoběh, se jednotka MHSG přepíná do režimu ‚generátoru energie‘, kdy se přes klikový hřídel zpětně získává energie k dobíjení baterie.

Nová spalovací jednotka Smartstream pro model Rio nahrazuje dřívější jednotku 1,0 litru T-GDi generace Kappa a používá propracovanou technologii plynule proměnné periody ventilů (CVVD) i řadu dalších inovací.

Technologie CVVD umožňuje motoru v závislosti na zatížení hladce přepínat mezi různými cykly spalování, a dosahovat tak co nejnižší spotřeby za všech jízdních situací. Smartstream disponuje stejným výkonem jako předchozí řada motorů Kappa – 100 nebo 120 koní – avšak disponuje o 16 % vyšším maximem točivého momentu u provedení 120 k (200 Nm).

Nové hnací ústrojí EcoDynamics+ pro Rio obecně snižuje emise CO2 o 8,1 až 10,7 % (v kombinovaném cyklu podle NEDC) a je k dispozici pro nový motor ve výkonových variantách 100 i 120 koní. Obě 48V hnací ústrojí budou vybavena voličem jízdních režimů Drive Mode Select, jehož prostřednictvím může řidič vybírat mezi režimy Eco, Sport a Normal.

Rio EcoDynamics+ je dále jedním z prvních modelů značky Kia, který bude vybaven novou inteligentní manuální převodovkou Kia (iMT). Elektronický systém ‚clutch-by-wire‘ (spojka bez mechanické vazby) napomáhá snižovat spotřebu paliva i emise CO2 ústrojí MHEV při zachování zažitého způsobu ovládání klasické manuální převodovky.

Kia Rio

Kia Rio
foto: Kia

Spojka ústrojí iMT namísto mechanického spojení funguje čistě na elektronické bázi. Ve hladké spolupráci s jednotkou MHSG vypíná spalovací motor dříve než start-stop systém Kia (Idle Stop & Go), tedy ještě při dojíždění na volnoběh před zastavením vozidla, čímž napomáhá snižovat celkovou spotřebu paliva.

Oficiální údaje o výkonech a spotřebě paliva modernizovaného modelu Rio s mild-hybridními pohonnými jednotkami budou oznámeny v pozdějším termínu ještě před zahájením prodeje.

Nové benzínové jednotky Smartstream

Modernizovaná Kia Rio krom jiného přináší zásadní úpravy stávající řady benzínových motorů ve prospěch co nejnižší spotřeby, nižších emisí CO2 a ještě lepších jízdních schopností.

Kromě provedení EcoDynamics+ se pro evropskou modelovou řadu Rio nyní nabízejí benzínové motory Smartstream – nová jednotka 1,0 litru T-GDi o výkonu 100 k, resp. nová verze nepřeplňovaného motoru Kia 1,2 litru s pokrokovou technologií vstřikování ‚Dual Port Injection‘ a výkonem 84 koní.

Motor 1,0 litru T-GDi o výkonu 100 koní je nyní též dostupný se šestistupňovou manuální převodovkou, která nahrazuje dřívější pětistupňové manuální ústrojí, a dále se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou Kia (7DCT).

Konstruktéři Kia rovněž pro Rio modernizovali systém vypínání motoru ‚Idle Stop & Go‘ (ISG) s ohledem na využívání tohoto modelu ve městech celého světa. Nový systém ISG propojený s brzdami vozidla přináší další úsporu paliva vypínáním motoru při sešlápnutí brzdového i spojkového pedálu během zastavování vozu.

Motor se spouští při uvolnění obou pedálů, kdy vůz opět zařazuje řidičem navolený převodový stupeň. V minulosti byl uvedený systém propojen pouze se spojkou. Tato malá úprava opět přispěla ke snížení spotřeby paliva i emisí modelu Rio.

Oficiální údaje o výkonech a spotřebě paliva modernizovaného modelu Rio s vylepšenými spalovacími motory budou oznámeny v pozdějším termínu ještě před zahájením prodeje.

Technologie

Rio je vybaveno modernizovaným systémem navigace s dotykovým displejem a jako jeden z prvních modelů Kia v Evropě nabídne modernizovaný systém palubní telematiky Kia UVO Connect ‚Phase II‘, jenž opět vylepšuje funkce konektivity i ovládání vozidla.

Modernizované Rio používá větší 8,0″ dotykový displej, který v závislosti na specifikaci vozidla nabízí audio systém nebo satelitní navigaci. Součástí nového systému je i funkce multi-připojení Bluetooth, kdy si uživatelé mohou připojit dvě mobilní zařízení současně – jedno pro telefonování, hands-free a multimédia, resp. druhé pouze pro přehrávání médií.

Díky funkci rozdělené obrazovky může uživatel souběžně ovládat nebo sledovat různé vlastnosti vozidla a upravovat si způsob zobrazování prostřednictvím widgetů. Vozidla vybavená novým 8″ systémem podporují bezdrátové propojení přes technologie Apple CarPlay i Android Auto, a tak pro mnoho uživatelů odpadá nutnost propojovat chytrý telefon pomocí kabelu.

Model Rio se systémem telematiky UVO je jedním z prvních vozů Kia vybavených novými telematickými funkcemi UVO Connect ‚Phase II‘. Majiteli vozu se tímto zpřístupňuje celá řada palubních služeb ‚Phase II‘, stejně tak jako dopravní informace v reálném čase, předpovědi počasí, body zájmu, ceny paliva a podrobnosti o možnostech parkování na ulicích i jinde – včetně cen, polohy a dostupnosti.

Součástí uvedeného systému je i online rozpoznávání hlasu s podporou serverových technologií, kdy uživatel může zadávat hlasové příkazy, volat hands-free, vyhledávat body zájmu v okolí, zadávat adresy, sledovat předpovědi počasí nebo odesílat textové zprávy.

Aplikace UVO, kompatibilní s chytrými telefony Android a Apple, rovněž nabízí řadu nových funkcí ‚Phase II‘, umožňujících majitelům provádět na dálku nejrůznější operace. V závislosti na konkrétním trhu mohou uživatelé dálkově ještě před nastoupením odeslat do vozidla trasu, ověřit si jeho polohu nebo sledovat různé informativní zprávy či diagnostická hlášení.

Další informace o technologiích UVO Connect ‚Phase II‘ zveřejní Kia před zahájením prodeje nového modelu ve třetím kvartálu 2020.

Design exteriéru

Modernizované Rio zaujme novým provedením přední partie se sportovním charakterem. Úpravy se zaměřily na zjednodušení designu vozu.

I po modernizaci designu byl zachován již ikonický ‚tygří nos‘ masky chladiče, nyní zúžený se soustředěnějším pohledem a sladěný s nižším a širším předním nárazníkem i novými markantními dekory kolem předních mlhových světel. Všechna provedení jsou nyní vybavena novými full-LED světlomety s integrovanými světly pro denní svícení.

Společně s modernizací se objevují i dva nové odstíny karoserie šedá Perennial a modrá Sporty, a tak paleta nyní zahrnuje již devět barev (v závislosti na specifikaci a konkrétním trhu). Pro modernizovaný model se též nabízí nový design 16″ litých kol s osmi paprsky.

Design interiéru

V interiéru se Rio chlubí řadou vylepšení co do vzhledu, použitých materiálů i technologií ve prospěch luxusnější atmosféry a vyšší kvality v kabině. Hlavní modernizací je nový širokoúhlý displej, nyní o úhlopříčce 8,0″, stejně tak jako jemnější digitální displej 4,2″ v přístrojovém štítu.

Kia Rio

Standardní verze i vozy ve výbavě GT Line nyní disponují výškovým nastavováním sedadel (u spolujezdce na přání) pro optimální polohu sezení předních cestujících.
foto: Kia

V závislosti na konkrétním trhu a specifikaci vozidla se pro Rio dále bude nabízet nová zákaznická úprava interiéru v podobě nového modrého paketu. Ten kabině dodává více barevnosti a elegance, vč. barevně sladěných polštářů sedadel, přístrojové desky a loketních opěrek ve dveřích s kontrastním prošíváním. Pro vozy ve výbavě GT-Line se nabízí černý interiér v jednom tónu s kontrastním bílým lemováním a prošíváním na sedadlech, resp. přístrojovou deskou s imitací uhlíkových vláken pro ještě zajímavější vizuální efekt.

Bezpečnost

Modernizované Rio používá několik nejmodernějších systémů Kia na podporu řízení (ADAS), jako např. systém autonomního nouzového brzdění (FCA) s rozpoznáváním chodců, vozidel a (nově) cyklistů, aktivní systém pro jízdu v pruzích (LKA), systém sledování únavy řidiče (DAW) a sledování slepého úhlu (BSD).

Kromě toho nyní Rio nabízí několik nových systémů aktivní bezpečnosti ke zvýšení bezpečnosti posádky.

Nové technologie ADAS nyní v závislosti na specifikaci vozidla zahrnují nejnovější verzi systému FCA a mohou obsahovat i asistenta pro zamezení kolizím ve slepém úhlu výhledu (BCA), ukazatel rychlostních limitů (ISLW), pokročilý adaptivní tempomat (SCC)* a systém následování v jízdním pruhu (LFA).

Systém LFA ve spolupráci s technologií SCC reguluje zrychlování, brzdění a řízení vozidla v závislosti na vozidlech jedoucích vpředu a stavu vozovky. Systém pracující za rychlosti jízdy do 180 km/h pomocí kamery a radarových senzorů udržuje bezpečný odstup od vpředu jedoucího vozidla a současně monitoruje vodorovné dopravní značení, aby se Rio drželo uprostřed daného pruhu.

Rio kromě toho nabízí systém pro monitorování provozu za vozidlem s asistentem pro zamezení kolizím (RCCA) a funkci upozorňování na obsazenost zadních sedadel (ROA).

V neposlední řadě je v závislosti na specifikaci vozidla k dispozici i upozorňování na rozjezd vozidla (první inovace tohoto typu v dané třídě) – když řidič zastaví Rio v koloně nebo na semaforech, je následně upozorněn ve chvíli, kdy se vozidlo vpředu rozjede, zatímco on nedával pozor. To napomáhá eliminovat případné trapné situace a ‚upozorňování‘ ze strany jiných řidičů například troubením.

Modernizované Rio je standardně vybaveno stabilizačním systémem Kia (VSM), elektronickým řízením stability vozu (ESC), systémem kontroly brzdění v zatáčkách (CBC) a systémem pro zajišťování směrové stability (SLS), kdy pomáhá řidiči udržet kontrolu během brzdění a projíždění zatáček.

Modernizovaný model je vybaven šesti airbagy v kabině a bezpečným ukotvením ISOFIX pro dětské autosedačky.

tisková zpráva

43 Comments on “Nová Kia Rio také jako mild-hybrid s litrovým benzinovým motorem”

  1. Off – takova zajimavost:
    Bjorn Nyland v nejnovejsim videu

    Off – takova zajimavost:

    Bjorn Nyland v nejnovejsim videu (Peugeot e-208 1000 km test) o Tesle M3.

    „…shitty soundproofing..freaking joke…“
    „…comfort is not good…“
    „…stearing is quite dead comparing to (e-208)…“

    Docela me prekvapilo jak se vyjadril naplno. (Klady tam zminuje tez.) Je to dlouhy video, mohlo to byt nekde kolem 500 km. Jinak e-208 opravdu hodne chvali.

    Vy kdo mate Teslu Model 3, jak to vnimate? Je to s tim hlukem tak zly?

      1. Jo to mate pravdu. Dokonce jsem to video videl a uplne na to
        Jo to mate pravdu. Dokonce jsem to video videl a uplne na to zapomnel. Tak asi spis v tom 1000 km testu vyjadril sve pocity. Je totiz fakt ze hluk nejsou jen decibely ale je bniman subjekrivne. Ale tady opravdu nevim.
        Jako prditko mi to neprijde. Je to dobry auto.

                1. Se do toho posaď a uvidiš jaký je to mikroauto. Citigo je
                  Se do toho posaď a uvidiš jaký je to mikroauto. Citigo je proti tomu prostorná limuzína.

                2. Seděl si v tom nebo v tom druhym?
                  Seděl si v tom nebo v tom druhym?

    1. Mě to v TM3 nepřišlo nijak hrozný, samozřejmě hodně
      Mě to v TM3 nepřišlo nijak hrozný, samozřejmě hodně záleží i na pneu. Prémiová auta jako eTron, EQC nebo iPace jsou na tom lépe, ale to je očekávatelné. Peugeot e208 vnímám skoro jako Fiat 500, jako BEV to je nesmysl, je jen o málo levnější než Peugeot 2008, který je rozměry a prostorem úplně jinde.
      Ještě dodám, že auta zdražili tak o 50 tis. Kč.

  2. Manualni prevodovka? Co to je?
    Technologie z minuleho stoleti,

    Manualni prevodovka? Co to je?
    Technologie z minuleho stoleti, z nouze ctnost ktera kompenzuje nedostatky spalovaciho motoru a na kterou si ridici zvykli a ted se ji nekteri drzi jak h…o kosile. Kdy ji uz evropsky automobilky odpiskaji? V USA a Japonsku je to opravdu uz davno muzealni technologie za kterou si musite nekdy i priplatit.
    Nejvic ji miluji nekteri jedinci kteri maji radi rev a smrad. Wum, wum. To to tahne wodspoda woe.
    Jen dodavam ze mi razeni nevadi, radim dokonce nekdy i rad (krome kolon a navic kdyz se chci v klidu najist) ale to nic nemeni na tom ze je to jen z nouze ctnost na kterou jsme si zvykli, protoze jsme museli.
    Wum, wuuuuum.

    1. Tak ses vyblil, eOslíčku? Ano, manuální převodovka je
      Tak ses vyblil, eOslíčku? Ano, manuální převodovka je technologie, která je nad psychomotorické schopnosti jedinců vybavených pouze žebříčkovou nervovou soustavou…. Čus, Dlaždič. PS. Pro tyhle jednodušší jedince je eVehikl skutečně spásou. Možná bych ale před tím začal ještě taháním kačera po dvorku, to by mohlo malinko stimulovat některé z Tvých pěti mozkových uzlin…

          1. S Hondou zkusenosti nemam. Jednou jsem mel pujceny seriovy
            S Hondou zkusenosti nemam. Jednou jsem mel pujceny seriovy hybrid Nissan Note E-Power, a jezdilo to skvele. O neco horsi spotreba nez Prius ale zase jizda jak s cistym elektromobile. Akorat ta mala elektrocentrala byla nekdy docela slyset. V Japosnku se provada vic nez skvele.

    2. Manuální převodovka je nejlevnější, nejodolnější a ve
      Manuální převodovka je nejlevnější, nejodolnější a ve spojení s lidským mozkem nejefektivnější způsob prediktivního řízení optimálního využití otáček motoru.

      Asi by jste si měl uvědomit, že ne vždy je ve všech aplikacích nahraditelná za drahou, servisně náročnou a méně účinnou automatickou převodovku.

      1. Reduktor je jeste levnejsi (jak se rika necemu, co je jeste
        Reduktor je jeste levnejsi (jak se rika necemu, co je jeste lepsi jak „nej“? 🙂 ) odolnejsi a nemusite k nemu pridavat ani lidsky mozek. Asi byste si mel uvedomit, ze se rozsiruji aplikace, kde muze nahradit Vasi drahou, a mene ucinnou manualni prevodovku. 🙂

                1. Tvl ja nevim, zeptej se toho zlodeje. Prvni predpoklad uspechu
                  Tvl ja nevim, zeptej se toho zlodeje. Prvni predpoklad uspechu je bazen nafty zakopany na zahrade…

          1. Predstavte si paralelni historii. Prevodovky a tedy ani radici
            Predstavte si paralelni historii. Prevodovky a tedy ani radici paky v ni nebyly nikdy zapotrebi. A ted vyrobite novy auto ktery bude mit jeden pedal navic (spojku), tycku (saltpaku) a zacnete zakaznikovi vysvetlovat jak se radi (mackani spojky a kvedlani tyckou atd atd.). A ze je to navic desne kchul, sexy a janevimcojeste. Poslal by vas opravnene do blazince a podle me nejvic by se certili lide jako Bezec.
            Ja treba rad ridim ale jednou to bude automatizovany a auto s volantem bude drahy a budete neustale pod kontrolou pocitace kterej prebere v nebezpeci rizeni. Bez pocitace se budete moct vyradit maximalne na nejakem neverejnem okruhu. Vim ze s tim spousta z vas nebude souhlasit ale jsem o tom pevne presvedcenej ze to za nejakou dobu takhle bude.

            1. Nevím, proč bych se čertil. Na manuální převodovce mi
              Nevím, proč bych se čertil. Na manuální převodovce mi nic sexy nepřijde a v současné době ji v žádném autě nemám.

              Na druhou stranu ale nebudu tvrdit, že nemá žádné výhody a že je to překonaná záležitost. To tedy v žádné případě.

              Docela se těším zase na manuál v Caterhamu a štve mě, že bude dodaný se zpožděním. Ale zase jsem díky tomu dostal upgrade na R-pack zdarma, tak alespoň něco.

        1. Ano, teoreticky ano. V praxi bohužel nic takového neexistuje
          Ano, teoreticky ano. V praxi bohužel nic takového neexistuje a jako univerzálně použitelné řešení v tuto chvíli existovat nemůže – je problém udržovat GIS data s mírou chybovosti použitelnou alespoń pro navigaci.

Napsat komentář