Nositelný průmyslový robot VEX od značky Kia usnadní práci s rukama nad hlavou

V rámci koncernu vyvinula značka Kia nového nositelného robota VEX (Vest EXoskeleton) pro zaměstnance v průmyslu, kteří louhé hodiny pracují s rukama nad hlavou.

VEX funguje bez baterie či napájení – imituje ramenní klouby člověka a používá víceprvkový modul usnadňující zvedání
foto: Kia

VEX zvyšuje produktivitu práce a snižuje únavu pracovníků v průmyslu tím, že imituje pohyby lidských kloubů s cílem usnadnit zvedání a zlepšit mobilitu. Nositelná vesta je založena na polycentrické konstrukci – kombinující více bodů otáčení s víceprvkovou podporou svalů – a ke svému fungování nepotřebuje žádné baterie.

Při hmotnosti 2,5 kg je VEX o 22 až 42 % lehčí než konkurenční produkty; nosí se podobně jako batoh. Uživatel protáhne ruce skrz ramenní popruhy vesty a poté upevní přezky na hrudi a v pase.

Délku zádové části lze upravovat v rozsahu až 18 cm, aby vyhovovala nejrůznějším postavám; míru podpory (sílu) lze nastavit v šesti úrovních – až 5,5 kgf.

VEX pomáhá pracovníkům se zvedáním zátěže, zlepšuje jejich mobilitu a zvyšuje adaptabilitu při práci s rukama nad hlavou. Díky nízké hmotnosti robota VEX je zajištěna jednoduchost samotné práce s ním.

Nositelný exoskeleton Kia VEX

Nositelný exoskeleton Kia VEX
foto: Kia

Nově vyvinutý robot VEX je zaměřen na ty pracovníky v průmyslu, kteří pracují převážně s rukama nad hlavou, např. při montování komponent pod vozidlem, instalaci brzdových potrubí nebo upevňování výfuků.

Součástí vývoje robota VEX byl pilotní program ve výrobních závodech automobilky v USA. Zkoušky při nasazení v praxi dopadly mimořádně úspěšně a přispěly k vyšší produktivitě práce; výrobní závody již systémy VEX začlenily do svých výrobních linek.

Skupina zvažuje zavádět roboty VEX do svých závodů po celém světě. Komerční nasazení je naplánováno na prosinec při předpokládaných nákladech až o 30 % nižších než v případě stávajících produktů, které zpravidla stojí kolem 5000 USD.

Skupina v rámci své strategie vyvíjet různorodé robotické technologie plánuje brzké komerční využití lehkého nositelného zařízení. Robot CEX (‚Chairless EXoskeleton‘) podporuje tělo pracovníka při sezení bez stoličky nebo židle. Pomůcka má hmotnost jen 1,6 kg, nicméně díky své odolnosti snese zatížení až 150 kg.

Pomocí upevňovacích řemenů v oblasti pasu, stehen a kolenou se CEX snadno nasadí a přizpůsobí postavě i výšce uživatele. Kromě toho umožňuje tři různá nastavení úhlu (85 / 70 / 55 stupňů). Robot potlačuje únavu a zvyšuje efektivitu práce tím, že o 40 % snižuje namáhání svalů v oblasti zad a spodní části těla.

Vývoj robotů VEX a CEX je důkazem trvalého zasazení automobilky pečovat o zdraví a pohodlí svých průmyslových dělníků, stejně tak jako nepolevující snahy zkoumat vyspělé robotické aplikace.

Do budoucna plánuje Skupina přestavit další robotické technologie, jako je např. ‚Hotel Service Robot‘ (robot pro pokojové služby), ‚Sales Service Robot‘ (robot na podporu práce prodejců), ‚Electric Vehicle Charging Manipulator‘ (robot pro automatické nabíjení elektromobilů) a další řešení pro robotickou osobní mobilitu.

Podle Mezinárodní federace robotiky (IFR) vykazuje odvětví nositelných robotů růst 14 % ročně, přičemž uvedené tempo se postupně zvyšuje. Odhaduje se, že do roku 2021 se celosvětově prodá cca. 630 tisíc komerčních robotů, přičemž nejvyšší poptávka se eviduje v automobilovém průmyslu. V roce 2017 odebral automobilový průmysl na 126 tisíc robotů, tedy plnou třetinu v rámci komerční sféry.

tisková zpráva

15 Comments on “Nositelný průmyslový robot VEX od značky Kia usnadní práci s rukama nad hlavou”

  1. Zeptejme se jinak – proč ti lidé pracují s rukama nad
    Zeptejme se jinak – proč ti lidé pracují s rukama nad hlavou? Proč ta pitomá linka nemůže celý skelet auta obrátit na bok nebo vzhůru nohama? Že by kvůli tomu, že jsou v těch spalovácích už nějaké náplně? Asi nejsou. Tak proč proboha exoskelet pro člověka, když stačí obrátit výrobek, na kterém dělá?

  2. Jak znám ty korejské píííp z práce v Českém Hyundai
    Jak znám ty korejské píííp z práce v Českém Hyundai tak výsledkem nasazení VEX bude to že kde teď dělají dva lidé tak s VEX tam bude jeden a ve výsledku bude fyzicky ještě vytíženější než když tam dělali dva bez VEX! A s tím CEX robotem který usnadní sedavou práci nebo co to má vlastně dělat to je taky dobrá kravina. V celém Hyundai korejci zakazuji sezení (na 99% pozic) a to i na pozicích kde by to nebyl problém ale tady ty korejské píííp vypouštějí do světa zprávy jak jim záleží na zaměstnancích a proto vymysleli CEX. Ti mají v hlavách vážně nas….

Napsat komentář