Nizozemsko – vzor pro rozvoj elektromobility v ČR?

Elektromobilitu od začátku sužuje základní problém „slepice/vejce“. Tedy zda se mají začít dobíjecí stanice na veřejných místech objevovat teprve, až bude dostatek elektro vozidel, nebo zda je dostatečně rozšířená dobíjecí infrastruktura nutnou podmínkou k tomu, aby se lidé přestali elektromobility bát a silnice konečně začaly plnit elektromobily.

Dobíjecí infrastruktura pro elektromobily a elektrická auta obecně v Nizozemsku
foto: CGI

V nizozemském projektu e-laad.nl spuštěném v roce 2009 se rozhodli pro druhou variantu, vybudovali síť dobíjecích stanic a dnes se po silnicích v Nizozemsku prohání několik tisíc elektrických vozidel. Díky tomu může e-laad.nl sloužit jako inspirace a reference pro výstavbu a provoz dobíjecí infrastruktury pro elektromobilitu i v České republice.

Projekt E-laad.nl vznikl jako sdružení většiny nizozemských operátorů energetických sítí (Tennet, Enexis, Liander, DELTA Netwerkbedrijf, Rendo, Westland Infra , Endinet, Cogas) s hlavními cíli:

  • otestovat vliv masivního dobíjení elektrických vozů na distribuční síť nejen ve městech
  • vybudovat veřejnou celonárodní síť dobíjecích stanic postavenou na různých dodavatelích a společném otevřeném standardu pro komunikaci se stanicemi
  • zavést celonárodní interoperabilitu
  • vyzkoušet různé obchodní modely pro elektromobilisty

Elektromobilita je důležitou součástí konceptu chytrých sítí budoucnosti (Smart Grids). Proto je pro energetiky velmi důležité zjistit, jakým způsobem bude dobíjení elektromobilů zatěžovat sítě, jak provádět řízení nabíjení s cílem vyrovnávat zatížení sítě při využití obnovitelných zdrojů s velkými výkyvy, atd. Komplexní monitoring pomůže budoucímu rozhodování o rozšiřování a posilování energetických sítí.

Dobíjecí stanice pro elektromobily a elektrická auta obecně v Nizozemsku

foto: CGI

Dnes je po celém Nizozemsku v rámci projektu e-laad.nl ve více než 280 obcích a městech instalováno přes 2400 dobíjecích bodů. Díky tomu klesá obava z potenciálního problému kratšího dojezdu a počet elektrických aut na silnicích strmě roste. V červnu 2013 již v Nizozemsku evidovali 2194 elektrických osobních automobilů a 6494 plug-in hybridů (zdroj: stránky nizozemského ministerstva hospodářství)

Od začátku bylo rozhodnuto, že instalované dobíjecí stanice budou od několika různých výrobců (např. Alfen, Mennekes, DBT, Charge point, EVBOX), s cílem otestovat nové potřebné standardy a předejít situaci, kdy by byla technologie závislá na jednom dodavateli.

Pro komunikaci mezi stanicemi různých výrobců a IT systémem byl definován otevřený komunikační protokol OCPP, který se postupně stal jedním ze světových standardů. Sofistikované IT řešení CiMS, dodané společností CGI (dříve Logica), poskytuje kompletní vzdálenou správu a monitoring všech stanic a správu uživatelských ID karet.

E-laad.nl však nebyl jediným elektromobilním pilotem na území Nizozemska, například město Amsterdam provozuje vlastní nezávislou síť stanic. Z tohoto důvodu vznikla potřeba zavedené celonárodní interoperability dobíjecí infrastruktury. Dodavatel IT řešení společnost CGI vytvořila interoperabilní registr právě pro e-laad.nl a díky tomu zajišťuje propojení mezi jednotlivými provozovateli dobíjecích stanic.

Výsledkem je, že s jednou identifikační kartou je možné dobíjet po celém Nizozemsku a dokonce i v propojených příhraničních městech v oblasti Beneluxu nebo například v německém Düsseldorfu. Právě propojení sítí dobíjecích stanic je uživatelský komfort, který je elektromobilisty vyžadován.

Dobíjecí stanice pro elektromobily a elektrická auta obecně v Nizozemsku

foto: CGI

Další přidanou hodnotou pro uživatele je řada vznikajících online služeb, – vyhledávání stanic na mapě nebo v navigaci, výpočet úspor ve srovnání s provozem vozidla na fosilní paliva a celá řada praktických informací – například aktuální využití stanic, počet ušetřených CO2 emisí, atd.

Elektromobilita se v Nizozemsku rozvíjí a to nejen díky e-laad.nl. Konkrétní realizované kroky hmatatelně dokládají, že vůle samostatných subjektů ke spolupráci umožňuje vznik zajímavých projektů, které motivují běžné uživatele využívat nejnovější technologie.

Autor: Martin Handl
Pracuje jako Business Consultant v oblasti energetiky, dopravy a průmyslu ve společnosti CGI. Vystudoval elektroenergetiku na fakultě elektrotechnické ČVUT v Praze. V oblasti elektromobility působí od roku 2010, kdy se v rámci svého studia na universitě Aalborg v Dánsku zabýval vlivem dobíjení na distribuční sítě a tvorbou inteligentních řídících algoritmů pro optimalizaci rozložení zatížení sítí.

4 Comments on “Nizozemsko – vzor pro rozvoj elektromobility v ČR?”

  1. Typicky český přístup.
    Typicky český přístup. Vše porovnávat jen na finanční bázi. Ono jde ale u elektromobilů HLAVNĚ o ekologické dopady a až někde v druhé a další řadě o ziskovost. Respektive v dlouhodobém horizontu se elektromobily vyplatí po všech stránkách, ale to je musí ZPOČÁTKU podpořit stát čímž se zlepší životní prostředí a postupně závislost na dovozu ropy o což jde především.

  2. Nepřijde mi reálné aby
    Nepřijde mi reálné aby byly elektromobily tak masivně dotovány z prodejů aut se spalovacím motorem jako je tomu v Nizozemí, protože stát má z fosilních paliv velký příjem a každý nositel parazitů je zvládne živit jen do určitého počtu – pak umírá. Navíc jsou elektromobily příšerně drahé, takže je chce jen zanedbatelné procento zákazníků. A to ještě pořádně nenastoupily auta na CNG.

Napsat komentář