Nissan zkouší v Británii zásobovat domy elektřinou z aut

Nissan a nadnárodní energetická společnost Enel dnes potvrdily plány na spuštění rozsáhlého pilotního projektu systému vozidel v síti (vehicle-to-grid – V2G).

Inteligentní řízení spotřeby energie je podle něj jednou z největších výzev, kterým bude celý svět v budoucnu čelit.
foto: Nissan

TISKOVÁ ZPRÁVA

Ve Spojeném království jde o vůbec první počin tohoto druhu. Díky instalaci a připojení 100 jednotek V2G do veřejné elektrické sítě Spojeného království umožní tento pilotní projekt soukromým a fleetovým vlastníkům vozů Nissan Leaf a elektrických dodávek Nissan e-NV200 prodávat uloženou energii z baterií jejich vozidel zpět do elektrické sítě.

Toto oznámení následuje po podepsání dohody o spolupráci mezi společnostmi Nissan a Enel v Paříži v prosinci 2015 v průběhu 21. konference OSN o změnách klimatu (COP21) a instalaci 40 jednotek V2G v lednu 2016 v Dánsku.

Oznámení předznamenává začátek vzrušující éry správy energie ve Spojeném království, zcela promění způsob, jakým je síť napájen energií. Špičková technologie V2G přinese po svém širokém zavedení rovněž zásadní obrat pro majitele elektromobilů ve Spojeném království, neboť se má stát také alternativním zdrojem příjmů.

Předseda představenstva společnosti Nissan v Evropě Paul Willcox uvedl, že toto oznámení ve Velké Británii představuje významný krok vpřed v oblasti řízení energie z obnovitelných zdrojů, což pomáhá utvářet budoucnost odvětví, měst a společností.

Tento významný pilotní projekt ve Spojeném království má zásadní význam pro posouzení proveditelnosti koncepce využívání rozmanitých zdrojů energie k napájení elektrické sítě.

„Elektromobily Nissan vidíme jako mobilní „zásobárny energie“ budoucnosti, které přispívají k realizaci chytřejší elektrické sítě a budují cestu dalším zdrojům obnovitelné energie,“ řekl.

„Zdroje zelené energie si rychle získávají své místo na trhu, ať už jde o solární panely, větrné turbíny nebo elektromobily,“ dodal Willcox.

Toto úsilí je součástí závazku společností Enel a Nissan podporovat celý ekosystém elektromobilu jdoucí daleko nad rámec vozidla samotného a poskytující nové služby energetickému průmyslu.

S rostoucím počtem elektromobilů na silnicích v celé Evropě v budoucnu je velmi důležité, aby se rozšířila také technologie V2G a zajistila, že síť bude schopna ustát zvýšení spotřeby energie.

„Velmi se těšíme na zahájení tohoto projektu ve Velké Británii,“ řekl Ernesto Ciorra, ředitel společnosti Enel pro inovace a udržitelnost.

„Instalace naší inovativní technologie dvoucestného nabíjení bude podporovat integraci obnovitelných zdrojů energie do rozvodné sítě a napomůže šíření e-mobility, z čehož bude těžit sektor energetiky a životního prostředí. Zároveň budou tyto aktivity mít pozitivní dopad na peněženky vlastníků elektromobilů. Skutečnost, že Nissan zvolil technologii nabíjení ENEL k pilotnímu projektu ve Velké Británii je dokonalou ukázkou toho, že systém nabíjení V2G může způsobit revoluci nejen v dopravě, ale i ve fungování distribuční cesty elekrické energie.“

Odhady ukazují, že do roku 2050 by mohlo být na silnicích dvakrát tolik automobilů než dnes – ohromující 2,4 miliardy. Aby byl tento růst udržitelný a zvládnutelný, vyžaduje inteligentní myšlení a změny v plánování.

tisková zpráva

31 Comments on “Nissan zkouší v Británii zásobovat domy elektřinou z aut”

  1. Cituji: Odhady ukazují, že
    Cituji: Odhady ukazují, že do roku 2050 by mohlo být na silnicích dvakrát tolik automobilů než dnes – ohromující 2,4 miliardy.
    Dobrá prognóza. Horizont je tak daleko, že se její autor zřejmě roku 2050 asi ani nedožije. To se pak dělají prognózy, hlavně, když není nikoho, kdo by říkal: „Já jsem vám to říkal.“ 🙂

  2. Ide hlavne o to, že UK chce
    Ide hlavne o to, že UK chce investovať dlhodobo do obnoviteľných zdrojov energie a vzhľadom na fakt, že Slnko v noci nesvieti a vietor nemusi stale fukať e-auta dokažu vyrovnať výkyvi siete. Takže cez deň nakupim energiu uskladnim a ak chcem a treba sieť si prisosne z auta podľa toho koľko si poviem. UK stavia fotovoltiku, vietor, vodné el., energia z vĺn a zvyšok chcú dovážať.

  3. Netuší někdo na jakém
    Netuší někdo na jakém principu to funguje?

    Pokud to jde přes DC piny (zde Chademo) tak mi to teď přijde jako zcela nerentabilní. Jednak sám originál konektor chademo stojí stále cca 2000USD. A jednak je potřeba střídač s Chademo kontrolérem v infrastruktuře, tudíž se to podobně jako Tesla Powerwall nedomluví se stávajícím „hloupými“ FV měniči.

    Pokud by to šlo přes AC, tj. obousměrný měnič v nabíječce pak bych tomu dával větší šanci. Dokázal bych si představit, že ani nebude třeba měnit protokol J1772, protože komunikace se sítí by probíhala přes mobilní připojení vozidla.

      1. Zdravim. Teda kdyz uz je to
        Zdravim. Teda kdyz uz je to tady zase, musim se ozvat. Je pravda ze na Hybridu se obevim jednou za uhersky rok, vzdycky kdyz me „neco“ privede k myslenkam o alternativnich pohonech, nez mi znovu dojde, ze je to pro me utopie absolutne mimo moje financni moznosti. Ale zasnu, jak tu vzdycky ve clancich i diskusich padaji suverene pojmy jako CHAdeMO (dokonce tady verze 1.0 – XY), Mennekes, CCS, Combo, Schucko… a ja uz ani nevim co jeste. A nikde tady o tom zadny clanek, protoze evidentne neni potreba, kazdy to zna(?) V diskusich se clovek k necemu sice dopracuje, ale odkud to ti lidi vlastne berou? A nejaky uceleny prehled treba i s obrazky konektoru… Ja jsem treba teprve pred tydnem zjistil, ze kdybych si (treba nekdy zazrakem) koupil Nissan Leaf, nebudu ho moci nabijet v Hradci Kralove u Hucaku, protoze tam neni to CHAdeMO. To byla docela sprcha. Vlastne zakladni vec a prase (laik) se v tom nevyzna. A to uz ani nemluvim o elektroscooterech, nebo elektrokolech, kterazto vozidla by jeste jakz takz byla pro me dostupna. Myslim si…je tam nabijeci stanice, muzu nabijet?! Byl sem koncem tydne v Pisku a z radosti ze sem nasel kde presne je dobijeci stanice sem se chtel podivat, jak vlastne vypada dobijeci konektor. A ouha, ono to nejde! 😀 Asi tedy pochopitelne 😉
        Chci jen rict, ze elektromobilisti pro me maji diky tomu jen dalsi punc exkluzivity. Clovek nejen musi mit prijmy jako baron, ale mozna i doktorat z elektrotechniky 😉

          1. Diky za link. No strejdovi
            Diky za link. No strejdovi se posledni dobou obecne vyhybam, protoze casto a cim dal casteji misto reseni jen zabredavam hloubeji a hloubeji do odhalovani neznalosti, spis nez odpovedi najdu nove otazky. Asi starnu 🙁 Ale ano, priznavam nezkousel sem 😉 Myslim, ze takovych lenochu by bylo vic. Jdu se vzdelavat.

        1. jako lajk neumis pouzivat
          jako lajk neumis pouzivat Google? treba zadat do toho google neco jako „CHAdeMO“ a pak se kouknout na obrazky?

          navic nez se nejak elektromobily rozumne rozsiri, davno bude spise beznejsi nabijeni indukcne, jen dostat EV na rekneme tretinu az polovinu nove prodavanych aut zabere v lepsim pripade 10-15 let, takze nez si lide jako ty nebo ja poridi ciste elektromobil, davno se podobne problemy ze zacatku proste tak nejak vyresej, v Eu mame na tohle „experta“ a celkem verim ze po zatlaceni evropskych automobilek se v EU proste zavede jednotnej konektor, tak jako se to zavedlo u telefonu/tabletu, nekteri na to budou nadavat, jini to budou vitat s jasotem, tak jak tak by to asi pomohlo rozsireni EV prave do laickych vod, u indukce to bude totez, tim ze se jiz zacinaj rysovat prvni projekty ohledne indukcnich silnic, tak se bude muset stanovit jediny standard

          1. Ja bych si teda tipnul, ze
            Ja bych si teda tipnul, ze indukcni nabijeni (natoz silnice) tezko ve vetsim opusti obrazky v designerskych soutezich.

            Armada, rizeni letoveho provozu, mobilni operatori, TV a rozhlas, meteorologove, hygiena, … ti vsichni totiz budou skakat do stropu radosti ze sirokospektralni rusicky o vykonu (desitek) kilowattu a s antenami rozprostrenymi na x desitkach/stovkach kilometru…

            1. tak to mas smulu kamarade 😀
              tak to mas smulu kamarade 😀 protoze indukcni nabijeni ze silnice se ve velkem rozjizdi v Jizni Koreii kde jiz takto funguje nekolik autobusovych linek ve 3 ruznych mestech, jedna takova je i na letiste, jakto asi delaj na tom letovem provozu kdys jim primo na letiste vede indukcni silnice? a jak to delaj na Londynskem Heathrow kde maji podoben indukcni system zavedenej dokonce i na plose pro technicky personal letiste, teda krome toho ze tam indukcni „vozitka“ vozej lidi z terminalu na parkoviste? v Anglii se jiz take naplno v realu testuji elektrobusy s indukcnim dobijenim z vozovky a to v Milton Keynes, stejne tak se jiz koplo v ikdukcnim dalnicnim pruhu ktery se ma po dostaveni testovat 18 mesicu, testy maji probyhat na celem spektru dopravy, tedy od osobnich aut, tak autobusy a nakladni auta do vahy 32 tun

              z cloveka co si doma simuluje situace v provozu a zapomina tam na nejdulezitejsi udaje se z tebe stava expert na sirokospektralni rusicky? nojo ja zapomel ze ty lidi co se tim zivej se na tohle uplne vykaslali a vubec to neresili kdys se to zacalo testovat, safra jak vubec muzem dokazat prezit a mit signal na TV a radio kdys celou republiku krizuji tisice podobnych dratu coby verejna rozvodna sit? je ti urcite znamo ze jakekoliv draty vysokeho napeti maji mnohem silnejsi efekt nez to cose pouziva pro indukcni nabijeni?

              hele napis vsem tem tisicum lidi co se tim v UK zabejvaj, vyvynuli to a ted to provozujou, ze to delaj spatne a ze ti to v CR rusi signal 😉

              1. To „ve vetsim“ na prvnim
                To „ve vetsim“ na prvnim radku nic?

                To ze se to nekde zkousi prece vubec neznamena, ze to nikomu nepusobi problemy (a nebude zalezet na tom, kdo ma vetsiho pindou…, teda pardou, lobbistu).

                A pro zajimavost, jaka fyzikalni velicina je ten „efekt“, ktery maji VN vedeni (primy „nekonecne dlouhy“ vodic) vetsi nez vodic smotany do civky s nejakym jadrem a krmeny pulzne? Resp zdroj? Jake vedeni s jak vykonnym nabijenim se porovnavalo?

                Osobni vypady komentovat nebudu.

                1. jiz nekolik let se to
                  jiz nekolik let se to pouziva okolo letist a ve mestech pro autobusovou a letistni dopravu, myslis ze by si za tu dobu nejakych problemu nevsimli?

                  proste jsi expert na problemy neceho co se davno pouziva a bez problemu funguje, jak jsem psal, napis tem co to uvadej do chodu a tem co to testuji, od nich se dozvis vse co potrebujes vedet a nebudes muset jen strilet neco o tom jak to bude rusit to a ono

                2. Tak dekuji za konkretni
                  Tak dekuji za konkretni odpovedi.

                  Jen pro zajimavost jsem si zkusil vygooglit ten autobus v Milton Keynes (jedina konkretni informace) a podle vseho nabiji na konecne (a spousti civky na nejake 4cm), nikoliv za jizdy: http://www.bbc.com/news/technology-25621426
                  Predpokladam, ze u vetsiny (pro pomaleji chapajici – NENI tam napsano vsech) ostatnich projektu to bude stejne.

                  Shodou okolnosti pod timhle clankem je odkaz na korejskou testovaci silnici (http://www.bbc.com/news/technology-23603751), uvadi, ze jsou schopni prenaset 100kW az s 85% ucinnosti (neni tam receno, ze to plati pro tu silnici a ne pro laborator). Cili 15kW se vysviti nebo protopi…

                3. docvaklo ti ze je to
                  docvaklo ti ze je to testovaci provoz kde se ladi technologie? a ne jen na konecne, ale i na zastavkach 😉

                  a co jako ze se protopi 15%? video z jizdy v tom Korejskem busu jsem sem dalal jiz nekolikrat, tak se protopi 15% a co jako? lidstvo proplejtva denne desitky milionu barelu ropy jen tak dovzduchu ve forme emisi a toho tepla, proti tomu je 15% u indukce jako plivnuti do hodne velkeho jezera 😉 nebo ono spalovani ropnych paliv vytvari snad zimu a do ovzdusi se vypousti vonave latky co leci?

                  zacni nekdy pouzivat to co mas v hlave 😉

              2. Milton Keynes rikam tomu
                Milton Keynes rikam tomu elektromobilni město, je to spíš vesnice velikosti Pohorelic, ale mají v te díře snad 500 nabíječek, fakt a nechápu. Většinou jsou soukrome a přestože je v Británii nabijeni zadarmo tak v Miltnu jsou to pálky jak prase za nabijeni a většina stanic je za čipována.

    1. Za současných
      Za současných podmínek(pevné ceny a nemožnost využít záporných cen na trhu domácnostmi) ekonomicky nevýjde ani provoz. Možná pokud by se to nabíjelo z domácí FVE, ale i tak baterky jsou pořád hodně drahé na to aby se nechaly degradovat každodenním cyklováním.

    2. Resil jsem to minulý týden
      Resil jsem to minulý týden se zástupcem British Gas. V UK je všechno jinak než u nás. Od nich dostaneš na svoji střechu komplet celou FVE a oni ti dávají fixní slevu na ekektrinu. Neplatíš za FVE ani instalaci nic, mas nulové naklady a jen bereš. Když máš EV dostaneš navíc velmi levnou sazbu na elektřinu pro tvoje EV a pokud ho propojit přes chytrou krabičku kterou ti oni zdarma dodají tak jen cvaknes chademo ( už jde koupit za 800 USD ) a jedeš. Na home energy managementu si nastavis limity. Výhoda tohoto systému není ze se v práci zadarmo nabíjet a doma proud prodat tak jak by to dělali tady v ČR, je to UK systém, na ostrovech zejména okolo more mají lidi slabe většinou jednofazove přípojky a z 95% jsou přípojky vzdušným vedení ( sloupy s dráty ) a tento systém resi výpadky energie při bouřích a špatném počasí. k

    1. To je lehký odhad.
      Vezmeš

      To je lehký odhad.

      Vezmeš graf a protáhneš do roku 2050 😀

      Ale ono to nebude tak horké – jestli přijdou autonomní vozy, tak to paradoxně povede k poklesu počtu aut. Dneska má spousta rodin 2-3-4 auta. Pokud jim auto dojeda kam budou chtít, tak jim bude stačit 1. Tím ušetří podstatnou část nákladů.

Napsat komentář