Nissan Skyline bude umět částečně sám řídit díky systému ProPilot 2.0

Nissan představil technologii podpory řidiče se světovým prvenstvím, která kombinuje navigovanou jízdu po dálnici s možností jízdy v jednom pruhu bez rukou na volantu.

Nissan vybaví nový Skyline prvním systémem podpory řidiče příští generace na světě
foto: Nissan

Nová technologie, rozšiřující oceňovaný systém ProPilot, bude mít premiéru na podzim 2019 ve vozu Nissan Skyline pro japonský trh. Systém navržený pro jízdu po dálnici „od nájezdu ke sjezdu“ využívá navigační systém vozidla, který pomáhá manévrovat vozidlo podle předdefinované trasy na určených silnicích. Poprvé umožňuje jet v jednom pruhu bez rukou na volantu.

Jízda bez rukou na volantu je možná při jízdě v jednom pruhu pod podmínkou, že řidič neustále věnuje pozornost vozovce před vozidlem a je připraven okamžitě převzít ruční kontrolu nad volantem, pokud to podmínky na silnici, provoz a vozidlo vyžadují.

Funkce jízdy bez rukou na volantu není k dispozici v tunelech, ve kterých není signál GPS, na dálnicích s obousměrným provozem, na klikatících se silnicích, v oblastech s mýtnými stanovišti a při slučování jízdních pruhů. Když vozidlo vjede do části silnice, kde jízda bez rukou na volantu není k dispozici, systém na to řidiče upozorní předem, aby mohl převzít ruční kontrolu nad řízením vozidla.

Aby řidiči aktivovali nejnovější funkce nového systému, musí nejprve v navigačním systému nastavit cíl cesty a vytvořit předdefinovanou jízdní trasu. Jakmile vůz najede na dálnici, zapne se navigovaná jízda nového systému.

Po aktivaci při využití předdefinované trasy bude systém řidiči pomáhat s jízdou na dálnici s více pruhy, dokud nedorazí ke sjezdu z dálnice na předdefinované trase, přičemž mu bude asistovat při předjíždění a změnách a opuštění jízdního pruhu.

Nový systém ProPILOT také při jízdě v jednom pruhu umožňuje jet bez rukou na volantu. Když se vozidlo přiblíží k rozdělení vozovky nebo je možné předjet pomalejší vůz, systém vyhodnotí vhodné načasování pro odpojení se z pruhu nebo předjetí na základě informací z navigačního systému a 360° monitorování okolí vozu. Řidiče pomocí intuitivních zvukových a vizuálních signálů vyzve k položení obou rukou na volant a potvrzení zahájení těchto úkonů spínačem.

Vozidlo používá kombinaci kamer, radarů, sonarů, GPS a 3D mapových dat ve vysokém rozlišení (HD mapa) k získání 360° informací o okolním prostředí a přesné poloze vozidla na silnici v reálném čase. Systém tyto informace používá k zajištění hladkého pocitu z jízdy podobného jízdě se zkušeným řidičem. Monitorovací systém v kabině neustále ověřuje, že řidič věnuje pozornost vozovce.

Hlavní scénáře použití

Zvukové signály a vizuální upozornění řidiči oznámí, když je funkce navigované jízdy k dispozici (po najetí na dálnici při použití předdefinované trasy nastavené v navigačním systému).

Řidič může navigovanou jízdu zahájit stisknutím tlačítka. Po aktivaci systém pomáhá udržet vozidlo ve středu daného jízdního pruhu a udržet určitou vzdálenost od vozidla před ním při současném dodržování maximální rychlosti nastavené řidičem.

Pokud vozidlo vpředu jede pomaleji, než je rychlost nastavená řidičem, a systém zjistí, že ho může předjet, upozorní řidiče zvukovými a vizuálními signály. Řidič může odsouhlasit předjetí umístěním obou rukou na volant a aktivací spínače.

Po potvrzení od řidiče se vozidlo hladce přesune do předjížděcího jízdního pruhu. Když systém pomalejší vozidlo předjede a vyhodnotí, že je možné se vrátit do původního jízdního pruhu, požádá řidiče o potvrzení, že může vozidlem přejet zpět do tohoto pruhu.

Když chce řidič změnit jízdní pruh, umístí obě ruce na volant a aktivuje směrové světlo. Vozidlo změní pruhy poté, co systém vyhodnotí, že je změna jízdního pruhu možná.

Když se vozidlo přiblíží ke sjezdu z dálnice na předdefinované trase, zvukovým a vizuálním signálem řidiče upozorní, že navigovaná jízda brzy skončí. Jakmile vozidlo přijede ke sjezdu z dálnice, navigovaná jízda se ukončí a řidič převezme plnou kontrolu nad vozidlem.

Verze systému ProPILOT pro jízdu v jednom jízdním pruhu na dálnici se poprvé objevila v roce 2016 v malé rodinné dodávce Nissan Serena v Japonsku a získala různá ocenění včetně ceny za inovace v anketě o japonský automobil roku – Japan Car of the Year Innovation Award.

Funkce ProPILOT (v USA pod názvem ProPILOT Assist) se nachází v několika modelech vozů Nissan po celém světě včetně 100% elektromobilu Nissan Leaf 40kWh a nejprodávanějších modelů Qashqai, X-TRAIL, Altima a Rogue.

Ověřenou technologií podpory řidiče ProPILOT je vybaveno více než 350 000 aktivních vozidel Nissan, což tvoří pevnou základnu pro další fázi funkce ProPILOT – nový systém ProPILOT 2.0 pro japonský trh.

tisková zpráva

148 Comments on “Nissan Skyline bude umět částečně sám řídit díky systému ProPilot 2.0”

  1. Je mi divne, ze ponechavaji nazev ProPilot. Ta zmena od
    Je mi divne, ze ponechavaji nazev ProPilot. Ta zmena od stavajiciho asistenta je vcelku zadadni: nyni se „to“ snazi ridit vsude tedy i v tunelech. Privlastek 2.0 nenaznacuje geografickou restrikci.
    Nemeli by to ztotoznovat.
    Na druhou stranu pokud by tim 2.0 upgradovali firmware pro stavajici liify, byl by to downgrade. Ale to nissan (zatim) nedela.

  2. Off:
    Totalni ostuda eTronu na Czech New Energies Rallye

    Off:
    Totalni ostuda eTronu na Czech New Energies Rallye 2019.
    Na etape kde mel Ioniq spotrebu 10,7kWh/100km dosahl eTron spotreby 27,9kWh/100km.
    eTrony nedokazali nabit na dostatek kilometru, takze poradatele kvuli nim museli k nelibosti ostatnich posadek zkratit posledni etapu…

    Jestli na trase kde udela Ioniq spotrebu o 1kWh nizsi nez se s nim podarilo v realnem provozu defenzivni jizdou dosahnout me, dosahne eTron spotreby, pri ktere ujede z plne baterky 299km tak bych s nim dosahoval na maximalne oneh 270-280km dojezdu, ktere jsem tu pred casem vypocital z jeho EPA dojezdu.
    Tedy v zime na dalnici 230km minus rezerva, minus fakt, ze nebudete mit nabijecky na trase nikdy idealne rozmistene znamena na prvni etape delsi trasy nabijet tak po 190km, a protoze nebudete pri mezitastavce nikdy nabijet do plna tak na dalsich etapach to bude cca po 150-160km…

    Co k tomu dodat. Snad za to ta dokonala palubka stoji. Ja se to, ale nedozvim, protoze pokud Tesla vazne nezkrachuje tak si ho nikdy nekoupim. A ona (navzdory zboznemu prani spousty nestatniku, kteri veri, ze jakesy vybuchy ve valcich jsou nejlepsi pohon pro auta) nezkrachuje.

                1. Další magoři ho mají rovnou za génia 😀
                  Další magoři ho mají rovnou za génia 😀

                2. Koukám, že jsem udělal z Muska Musla. To zní jako osla. 🙂
                  Koukám, že jsem udělal z Muska Musla. To zní jako osla. 🙂

          1. To je divny. Ja i muj spolecnik v tom jezdime pres dva roky a
            To je divny. Ja i muj spolecnik v tom jezdime pres dva roky a uplne v pohode. Zamestnanec v Ioniqu 3/4 roku, manzalka v Leafu dva mesice a vsichni jsme spokojeni a rozdily oproti spalovakum vnimame spise pozitivni.

            Smim se zeptat kolik jste najel v elektromobilu kilometru (resp. jak dlouho jste ho pouzival jako svoje hlavni auto) a v kterem, ze mate tak spatne zkusenosti?

            Je dobre se podelit i o negativni zkusenosti aby lide vedeli, kterym nesikovnym pokusum zavedenych automobilek se vyhnout. Mluvim ted samozrejme o elektromobilech. Spalovaku se to tyka samozrejme vsech. Technologie vybuchu ve valcich presluhuje prece uz davno. 🙂

            1. Pod výrazem v pohodě si holt každý představí něco
              Pod výrazem v pohodě si holt každý představí něco jiného no. Když se tu rozčiluješ nad poruchovostí, obvykle moc v pohodě nejseš. Manželka jezdí v Lefau? V tom jak o něm píšeš že je to ostuda elektromobility? Najednou se ti zalíbil?

              Teslu S jsem měl půjčenu a najel v ní asi 1200km, uvažoval jsem o nákupu. Nakonec jsem si koupil zase spalovací auto. Nemám to kde dobíjet, nebaví mě plánovat cesta, nebaví mě stavět na nabíječkách a sledovat profil trasy, vadil mi interiér. Zatím to pro mě prostě není. Nic proti EV ale nemám, ale jeho parametry vyjma zrychlení prostě spalováku nedosahují. A zase já málokdy zrychluju z nuly na max, to je spíš taková kuriozita. Až bude elektrické auto s podobnými parametry a stejnou cenou jako spalovací, budu první kdo si ho půjde koupit. Nebo minimálně manželce po městě ho koupím.

              Technologie výbuchu ve válcích asi přesluhuje, jak dobře s nelogickým posměškem uvádíš. Nicméně ono zatím není nic co by jí předčilo, takže není důvod vracet ze od motoru zpět ke koním. Snad za pár let všechno vychytaj a člověk nebude otrok auta a bude moci jezdit s EV stejně jako se spalovákem.

              1. No tak v tom bude ten zakopanej pes. Ja si pujcil pred
                No tak v tom bude ten zakopanej pes. Ja si pujcil pred objednanim Teslu na ctyri dny a najel s ni pres 2tis.km.

                Ano nadaval jsem tu obcas na problemy s Teslou, ale nikdy na zpusob pouzivani elektroauta ani na to, ze by me jezdeni na elekrinu nejak omezovalo, takze trochu pletete jablka s hruskama.

                Ano Leafa bych uz ja na sve jezdeni (na rozdil treba od toho Ioniqa) pouzivat nemohl, nicmene moji zene dostacuje bohate. Proto jsem prosil o podeleni-se o vase zkusenosti s vasim autem.
                Dockal jsem se, ale zase jen obecnych reci od cloveka co s tim najel celych 1200km…

                1. I kdybych s tím najel milion kilometrů, bylo by to jedno. O
                  I kdybych s tím najel milion kilometrů, bylo by to jedno. O to tady přece vůbec nejde a není síla která by tě mohla donutit souhlasit. Tady jde o ideologii, vůbec ne o nějaké vlastnosti těch aut.

                2. Mimochodem napsal jsem, že je elektomobil daleko za
                  Mimochodem napsal jsem, že je elektomobil daleko za spalovacím motorem. V kontextu článku jsem myslel především dojezd a „tankování“ – to je myslím zcela nezpochybnitelné i když mi třeba budeš zase psát jak je tankování na benzině otročina a jak je dobíjení děsně cool a opojný. A co je tvůj text? Jen JÁ, JÁ. JÁ. To že to tobě vyhovuje tomu ale dojezd neprodlouží. To je prostě fakt. A já znovu píšu ze nezpochybňuju fakt že to tobě vyhovuje.

                3. Vyzniva to jako ja ja ja, protoze se tu snazim sdilet sve
                  Vyzniva to jako ja ja ja, protoze se tu snazim sdilet sve zkusenosti a ne nejake obecne polopravdy, myty nebo uplne smyslene dezinformace.

                4. A já jsem v příspěvku na který reaguješ napsal obecné
                  A já jsem v příspěvku na který reaguješ napsal obecné polopravdy, mýty nebo dezinformace?

                  Hele úplně jednoduše.

                  Má EV menší dojezd než spalovák ANO/NE
                  Má EV delší dobu tankování než spalovák ANO/NE

                5. Pockejte jak ze se… jo “anonym”, ano napsal. Projdete si
                  Pockejte jak ze se… jo “anonym”, ano napsal. Projdete si ty prispevky s prezdivkou anonym.

                6. Odpovědět nechcete, rozumím tomu. Hezký den.
                  Odpovědět nechcete, rozumím tomu. Hezký den.

                7. Delsi dojezd ma.
                  Kratsi tankovani nikoli.
                  Kdybych secetl kolik

                  Delsi dojezd ma.
                  Kratsi tankovani nikoli.
                  Kdybych secetl kolik casu jsem stravil cekanim na natankovani+zaplaceni a vydelil to kilometry, a to stejne udelal s cekanim na nabijeni a vydelil to celkovymi najetymi kilometry tak mi vyjde, ze vice casu mi zabralo to tankovani.

                8. Přesně, protože zase a pouze vydíte jen sebe a svůj
                  Přesně, protože zase a pouze vydíte jen sebe a svůj způsob dobíjení doma a máte pocit že to tak může a chce dělat kadžý…

                  Fakt se loučím.
                  Začal jsem se podepisovat, protože jednak je v tom zmatek a v určité fázi diskuze jsem si všmysl že některé lidi začíná anonym dráždit.

                  Martin

                9. Reknete mi dobry duvod, proc mit BEV a netankovat doma?
                  Reknete mi dobry duvod, proc mit BEV a netankovat doma? Napovim, mate maly najezd a staci Vam nabit u obchodaku, kdyz budete nakupovat, nebo muzete nabijet v praci a staci Vam to i na vikendy. Takze zkuste jiny duvod, proc by to tak kazdy nemel delat, prosim. 🙂
                  Michelin ma obrovsky rocni najezd, takze on spise vyuzije kratsi dobu tankovani a delsi dojezd, takze dle me logiky muze hovorit za drtivou vetsinu lidi. Minimalne tu, co najezdi do 60.000 km rocne. Verim, ze to je drtiva, Vy ne?

                10. Po několikáté píšu že nemám možnost dobíjet doma.
                  Po několikáté píšu že nemám možnost dobíjet doma.

                  Martin

                11. Ani obchod s nabkou po cestě domů?
                  Ani obchod s nabkou po cestě domů?

                12. Ano jak jsem jiz nekolikrat opakoval sdilim svou zkusenost,
                  Ano jak jsem jiz nekolikrat opakoval sdilim svou zkusenost, zadne co by kdyby.
                  Verte, ze je spousta lidi, kteri tu moznost nabijet pres noc maji a zajima je tedy jak by to asi slo nebo neslo.
                  Kdyz tu pak nekdo tvrdi, ze apriory neslo, prozoze elektroauta jsou nesmysl tak na to reaguji.
                  To muzu uplne stejne napadnout ja vas, ze to posuzujete jenom podle sebe, kdyz je spousta lidi co v noci nebo v praci nabijet muzou.

                  Dekuji za podpis. Lepsi je ho psat do prezdivky. Pak clovek vidi hned v prichozim notfikaci emailem kdo reagoval.

                  PS: Kdyby vám zítra postavili před barákem nabíječku, stále by jste považoval elektromobil za nesmyslnou technologii?

                13. Pokud vím, nikde jsem nenapsal že je elektromobil nesmyslná
                  Pokud vím, nikde jsem nenapsal že je elektromobil nesmyslná technologie. Pokud vím tak celá ta diskuze vznikla vaší reakcí na to že jsem napsal, že elektromobil je zatím daleko za spalovacím motorem. To ale nemá stejný význam.

                  Martin

                14. Tahle diskuze vznikla tím, že několik anonymů reagovalo
                  Tahle diskuze vznikla tím, že několik anonymů reagovalo útočně na můj příspěvek o tom, že eTron se stran dojezdu nepovedl.
                  Vy jako jeden z nich jste opravdu napsal, že je tady vidět jak je elektromobil daleko za spalovacím motorem. A já se vám snažil vysvětlit, že kvuli tomu, že vy nemáte kde přes noc nabíjet nemůžete hodit elektromobilitu jako celek do koše a říct, že elektromobily zaostávají za spalovacími motory.

                  Probůh, kdyby se aristokrati v začátcích automobilizmu nebavili závody, ve kterých se posuzovala i složitost stroje, se kterým nastoupili, jezdili by jsme nejspíše od začátku na elektřinu a zásuvka by byla u každého parkovacího místa.

                15. 1) ano
                  2) ano
                  3) ma elektromor delsi zivotnost jak

                  1) ano
                  2) ano
                  3) ma elektromor delsi zivotnost jak spalovaci?
                  4) je elektromotor snazsi na udrzbu jak spalovaci?
                  5) je elektromotr efektivnejsi jak spalovaci?
                  6) je elektromotor ekologictejsi jak spalovaci?
                  7) a jeste Vase otazka, ktery automobil je lacinejsi 🙂

                  A ted dulezita otazka. A schvalne nebudeme „ja, ja, ja“ 🙂 Kolik procent lidi vyuzije vice bod 1 a 2 a kolik procent lidi vyuzije vice ostatni body? Abych byl presnejsi, Najezdi vic jak 50 % lidi vic lidi delsi trasy tak, aby cas nascitany na benzince byl nizsi jak cas nascitany na rychlonabijeckach?

                16. Sorry, ale vůbec se v tom nevyznám. Nevzpomínám si že
                  Sorry, ale vůbec se v tom nevyznám. Nevzpomínám si že bychom měli nějaký příspěvek se sedmi body.

                17. Asi už chápu. Každopádně šlo o osobní diskuzi mezi mnou
                  Asi už chápu. Každopádně šlo o osobní diskuzi mezi mnou a Michelinem.

                  Martin

                18. Od Michelina zadate odpoved a mne ji nedate? Procpak? 🙂
                  Je

                  Od Michelina zadate odpoved a mne ji nedate? Procpak? 🙂
                  Je lepsi se podepsat nahore (misto slova „Anonym“), je to prehlednejsi.

                19. Mě ale nejde o poměřování pindíků. Krom toho na
                  Mě ale nejde o poměřování pindíků. Krom toho na některé otázky odpovědi ani neznám, mohu se je akorát domnívat. Pokud je to pro vás ale tak důležité, klidně odpovím ikdyž jsem tak již udělal u jiného vašeho příspěvku. Já jsem doufal že pokud se podepíšu dole, je to pořád podpis. Martin

                20. Omlouvam se, odpovedi jsem si nevsiml.
                  Omlouvam se, odpovedi jsem si nevsiml.

                21. Mohu se zeptat, jak casto tankujete (treba kolikrat za rok) a
                  Mohu se zeptat, jak casto tankujete (treba kolikrat za rok) a kolik za rok najedete? Kolik jizd rocne mate nad 350 km a ja (ted to neberte, ze se rpezentuji, nemyslim to jako ja, ja ja) Vam zkusim zpocitat, kolik casu stravite tankovanim a kolik byste stravil dobijenim.
                  Urcite bych nasel par aspektu, kde je elektricky motoir daleko rped spalovacim – ucinnost, spolehlivost, udrzba, narocnost na vyrobu, emise. V kontextu clanku o schopnosti auta ridit temer samo na dalnici mi to prijde stejne jako dojezd a tankovani 🙂

                22. Já ročně najedu 52 tisíc km, tankuji 64x a tankováním
                  Já ročně najedu 52 tisíc km, tankuji 64x a tankováním strávím pět hodin celkem.
                  Podle evidence mám ročně 82 jízd nad 350km (tedy s pauzou do 60 minut), 26 jízd nad 500 km 12 jízd nad 700 km a 4 jízdy nad 1000km.

                  Elektromobil by pro mě byl totální masochismus.

                23. „Elektromobil by pro mě byl totální masochismus.“
                  Tak proč

                  „Elektromobil by pro mě byl totální masochismus.“

                  Tak proč tu vopruzuješ? :)))

                24. Protože si jednou koupím sporťáka s funkčním řešením
                  Protože si jednou koupím sporťáka s funkčním řešením rekuperace pomocí kondenzátorů v KERS. To je pro mě hybrid.

                  Což neznamená, že mám sebemenší pochopení pro ty stávající ubohé elektrické mr**y.

                25. Anebo si taky jednou koupíš akorát starou belu.
                  „Ony totiž

                  Anebo si taky jednou koupíš akorát starou belu.

                  „Ony totiž teorie a praxe jsou někdy hodně vzdálené.“

                26. Musim uznart, z evedete skvelou statistiku.
                  Chapu asi spravne,

                  Musim uznart, z evedete skvelou statistiku.
                  Chapu asi spravne, ze kdyz mate ty pauzy, nejsou zrovna u rychlonabijecek? 🙂 Nebo jste se neinfiormoval?
                  Kadopadne s najezdem jste extrem, ale i tak by to s obetovanim (ktere nejste podfstoupit a ja VAm to neberu) slo. Kazdopadne za 10 let budou na trhu baterie (Li-S), ktere zvladnou 1000 km (Musk slibuje i driv, ale propocetl jsem rozdil v tikani jeho hodin vuci zbytku sveta).
                  Jak jsme se bavili jinde, masochismus je i mit spalovaka (tankujete, (asi) mate zakourenou garaz), ale tam je to ze zdravotniho hlediska. A rozhodne nehodlam vest polemiku, co je cennejsi, zda cas nebo zdravi.
                  Tak aspon popreji veskere kilometry bez nehody.

                27. Za deset let. Ty seš komik ty vole.
                  Za deset let. Ty seš komik ty vole.

                28. Děkuji za přání, i vám bezpečnou cestu.
                  Pauzy dělám v

                  Děkuji za přání, i vám bezpečnou cestu.
                  Pauzy dělám v místě, kde se mi to líbí, nikoliv nezbytně na pumpách. I když znám několik s fantastickým výhledem.
                  Kde je jaká nabíječka mi je z pochopitelných důvodů zcela ukradené.
                  Ohledně evidence je to prosté, všechna auta mám vybavena sledovacím zařízením, některá zdvojeným. Kromě bezpečnosti mám zcela přesný statistický přehled.
                  Garáž v domě rozhodně zakouřená není. Všimnul jsem si, že tady na hybridu je to nějaká fixní idea elektromobilistů, ale zkuste zakouřit jednoduchý kvádr s jednou otevřenou stranou. Je to pitomost.
                  V bytovém domě v podzemních garážích taky žádný kouř, neboť je to moderně řešená perfektně odvětrávaná prostora.
                  Baterie Li-S už jsou a hádejte co – mají úplně stejnou kapacitu, jako již používané. Ony totiž teorie a praxe jsou někdy hodně vzdálené.

                29. Tak ja, kdyz startuji traktor v prostoru 9 x 12 x 3,5 metru s
                  Tak ja, kdyz startuji traktor v prostoru 9 x 12 x 3,5 metru s otevrenou pulstenou 4 x 3,5, tak to trva 5 minut, nez prestanu kuckat 🙂 Studenej motor je potvora. No a tu benzinku uz mi nevymluvite, ze? 🙂
                  Poslete odkaz na Li-S, ktera se prodava. Ja vim jen o laboratornich kouscich a pokusech s tim, ze do produkce pujde behem „6“ ti let. Holt ta jeji rozpinavost (takze mala cyklovatelnost) neni jeste uplne doladena / reseni adekvatne odzkousene.
                  Na zacatku jsou urcite teorie a praxe vzdalene, ale postupem casu se technologie vylepsuje.

                30. Já chápu kam zase míříte, ale nájezd s tím vlastně
                  Já chápu kam zase míříte, ale nájezd s tím vlastně skoro vůbec nesouvisí. Ušetřete čas sobě i mě. Vaše výpočty by stejně obsahovali ideální variantu pro EV. Jak už jsem psal, nemám kde dobíjet. Na nabíječkách bych zcela prokazatelně strávil víc času než u benzínky. Věřte že když jsem zvažoval nákup tesly, moc dobře jsem si možnosti prověřoval a zjišťoval jakým způsobem bych musel jezdit své nejčastější trasy.

                  Ohledně těch aspektů kde je EV před spalovákem.

                  Účinost – asi ano
                  Spolehlivost – těžko říct, michelin měl na tesle více problémů než já na všech za celý život
                  Údržba – těžko říct viz. výše
                  Náročnost na výrobu – těžko říct
                  Emise – ve městě zcela určitě

                  Martin

                31. Kdysi jsme tu cetl prispevek pana, ktery po porizeni EV si
                  Kdysi jsme tu cetl prispevek pana, ktery po porizeni EV si zazadal na obci o rezervaci parkovaciho stani a nechal si tam zavest elektrinu z panelaku (samozrejme se zvlastnima hodinama) a dostal na ni sazbu D27d. Bylo velmi sympaticke, ze hledal a nasel zpusoby.

                  1) ucinnost 25 % spalovak, 80 % elektro
                  2) Elektromotor ma mene (1 + 2 loziska) pohyblivych dilu. Michelin tu zminoval nemotorove problemy (nebo mi neco uniklo) ale take odporouceni se motoru na Yettim.
                  3) Elektromotor je bezudrzbovy, zkuste ve spalovacim motoru nevymenit olej nebo filtr.
                  4) Mrknete na net, z cehos e sklada elektromotor a zceho spalovaci a ta narocnost bude jasna. Navic VW neustale vyhrozuje, kolik propusti lidi kvuli nastupu elektroaut.
                  5) I kdy zby veskera elektrina byla vyrabena z uhli, bude elektromobil cistsi jak ten spalovaci.

                32. No pokud jezdit na elektrinu povazujete za ideologii pak to
                  No pokud jezdit na elektrinu povazujete za ideologii pak to lecos vysvetluje.
                  Ja to povazuji za druh dopravy.

                33. Nikde jsem nic takového nenapsal. Vy všechno berete jako
                  Nikde jsem nic takového nenapsal. Vy všechno berete jako útok na sebe a váš druh dopravy.

                34. Aha, tak proc reagujete na moji reakci na vetu “Tady jde o
                  Aha, tak proc reagujete na moji reakci na vetu “Tady jde o ideologii, vůbec ne o nějaké vlastnosti těch aut”, kdyz jste to nepsal?

                35. Za ideologii nepovažuji ježdění elektromobilem, ale váš
                  Za ideologii nepovažuji ježdění elektromobilem, ale váš osobní přístup. A proto se prostě určitým otázkám vyhýbáte, protože kdybyste na ně musel odpovědět, tu ideologii to naruší a to nechcete.

                36. Uz jste cetl dnesni clanky na auto.cz? Jeste ne? Tak tady
                  Uz jste cetl dnesni clanky na auto.cz? Jeste ne? Tak tady neztracejte cas, je to tu stejne samej blazen, egoista, masochista atd…

                37. Jste zbytečně afektovaný. NMa auto.cz ani nechodím. Nic
                  Jste zbytečně afektovaný. NMa auto.cz ani nechodím. Nic proti vám osobně nemám. Mějte hezký den.

                38. Proti mě nic nemáte, ale přesvědčujete mě tady, že
                  Proti mě nic nemáte, ale přesvědčujete mě tady, že jezdit na elektřinu je ideologie a nedává to smysl.
                  Já jen tvrdím, že jak pro koho.
                  Kdyby vám postavili před barákem nabíječku pořád by to byl takovej nesmysl?
                  Věřte, že je spousta lidí kteří mají možnost přes noc nebo v práci nabíjet a těm to smysl třeba dává.
                  Jen jsou neustále masírováni dezinformacemi, které já se tu snažím, alespoň trochu uvádět na pravou míru.

                  Vedl jsem tu teď několik souběžných diskuzí s někým kdo si neobtěžoval změnit přezdívku z anonym na cokoli co by mi dalo šanci vědět, že si píšu se stejnou osobou. Všechny začali reakcí na můj příspěvek o tom, že Audi eTron se stran dojezdu zrovna nepovedl stylem, že všechny elektroauta jsou nesmysl.
                  To víte, že si to pak trochu osobně beru a snažím se vysvětlit po stopadesáte, že to není černobílé.

                39. Pojďme od toho, už reagujete jen na svoje domněnky. Už
                  Pojďme od toho, už reagujete jen na svoje domněnky. Už jednou jsem vám vysvětloval že jízdu na elektřinu nepovažuji za ideologii. Už jednou jsem psal že EV nepovažuji za nesmysl. Do toho tady na mě útočí Pavel K. Už nemá smysl se v tom plácat.

                  Nemám proti vám ani vašemu živnotnímu stylu vážně nic.

                40. Ok.
                  Asi je to tím systémem tady. Kdyby se tu nedalo psát

                  Ok.
                  Asi je to tím systémem tady. Kdyby se tu nedalo psát pod přezdívkou „anonym“ člověku by nesplývalo více rozhovorů v jeden…

            2. A jen tak na doplnění. Nedávno si v tom zastaralém
              A jen tak na doplnění. Nedávno si v tom zastaralém spalováku seděl taky. Dodnes ti dováží jídlo a vlastně všechno co ty a tvoje rodina spotřebuješ. Lítáš s ním na dovolenou.. Přesto ti selektivní slepota nebrání se vymezovat vůči ostatním. Připomínáte mi militantní kuřáky co hulili tři krabičky deně a všechyn v okolí obtěžovali a pak se z nihc po dvaceti letech najednou stali militantní nekuřáci co chtěj změnit svět a všechno co do té doby dělali jim začalo hrozně vadit.

              A v tom je rozdíl mezi námi. Mě netrhá žíly to, že sis koupil něco co mě nevyhovuje. Nepotřebuju psát posměšky ani se proti tobě vymezovat.

              1. To jste spatne pochopil, ty posmesky tu siri ruzni anonymove.
                To jste spatne pochopil, ty posmesky tu siri ruzni anonymove. Ja jen na jednoho z nich reagoval.

                Jak jste prisel na to, ze litam na dovolenou?

                Ano do nedavna jsem veril, lzim kterymi nas tady nejen ti anonymove krmi, a totiz ze to jinak nejde.
                Pak jsem to risknul a investoval nemalo penez abych se presvedcil jestli to opravdu nejde a predstavte si zjistil jsem, ze to jde. A tak se ted snazim napravovat sdilenim sve zkusenosti lzi, ktere tu siri ti co zadne zkusenosti nemaji.
                Rikejte tomu napraveny kurak nebo jak je vam libo, ale ja tu pisu jen co jsem sam zazil (a oproti jinym ne jen to pozitivni, ale i negativni) a jestli se vam to nelibi tak to nectete.

                1. Předpokládal jsem že lítáš nebo si někdy letěl. Pokud
                  Předpokládal jsem že lítáš nebo si někdy letěl. Pokud ne, klidně si to letadlo z výčtu škrtni, nic to na smyslu nezmění, pravdu se stejně nikdy nedozvíme.

                  Myslím že už to bereš příliš v osobní rovině. Popřeju ti hezký den.

                2. Opravdu jsem jeste v zivote v nicem neletel.
                  Bavi me rizeni

                  Opravdu jsem jeste v zivote v nicem neletel.
                  Bavi me rizeni auta tak moc, ze radeji jezdim na dovolene po vlastni ose podle hesla i cesta je cil. A co jezdim na elektrinu bavi me to dvojnasob, takze moje premiera v letadle stale odlozena.

                  Take preji pekny den.

                3. Pockejte, Vy se navazite do Michelina, co delal pred par lety
                  Pockejte, Vy se navazite do Michelina, co delal pred par lety co dela jeho rodina a pak mu vycitate, ze si to bere osobne? Pardon, ale Vy jste zacal. Michelin tu jako jeden z mala popisuje objektivne stav veci, tj. jake nove zazitky mu daly elektromobily, ale take jake trable s nimi zazil. Rozhodne bych nechtel, aby mu tu jeho sdilnost nekdo ztrpcoval nevecnejma narazkama, nebo se taky jeden den nastve a prestane sem prispivat. Pokud Vas neco o EV zajima, je jiste dobrym adresatem na otazku, ale vycitka, ze nekdy lital a nakupuje jen proto, ze zjistil, ze ke sve osobni doprave uz nepotrebuje ICE, je trosku za hranou, nemyslite? Tady si mame predavat zkusenosti a informace, nejsme na valecne fronte.
                  A jeste tykate, aniz byste cloveka znal, to pro nas starsi je mirne nepochopitelne. Vidite, z ei v tom Vam Michelin projevuje vetsi uctu jak Vy k nemu? V cem jste lepsi jak on?

                4. Myslim ze Michelin nepotrebuhe obhajce. Zvlada to sam. Nic
                  Myslim ze Michelin nepotrebuhe obhajce. Zvlada to sam. Nic jsem mu nevycital, to jste to jen nepochopil. Martin

                5. Cituji: „Myslím že už to bereš příliš v osobní
                  Cituji: „Myslím že už to bereš příliš v osobní rovině. Popřeju ti hezký den.“

                  Toto neni vycitka? Co to tedy je? Napovida tomu i to rozlouceni, ktere zni bud urazenecky nebo znechucene.

                6. Ne, to není výčitka. Přání hezkého dne je upřímné
                  Ne, to není výčitka. Přání hezkého dne je upřímné přání hezkého dne.

                  A píšu vám po několikáté, není to vaše věc, nechápu proč se do toho vůbec mícháte a snažíte se mi vnutit že jsem snad s Michelinem na nějaké válečné ztezce. Maříte můj čas Pavle.

                  Martin

    1. Já jsem se mylně domníval že fanoušci EV jsou ekologové
      Já jsem se mylně domníval že fanoušci EV jsou ekologové a tak jsem nepředpokládal že budou stejně jako fosilové krátit čas bezduchým závoděním a produkovat emise. Bohužel je vidět, že je jim příroda naprosto ukradená.

      1. Divil byste se, není tomu tak dávno, ale málokdo z
        Divil byste se, není tomu tak dávno, ale málokdo z diskutujících má 100 let a byl jako dítě tak vnímavý, aby si ty závody od lékárny k lékárně pamatoval. A ty útrpné pohledy okolí na muže s lahví na koni, když lékárník benzín měl a prodal a on ho vezl zpět k stojícímu autu.

        1. Ano je to škoda, prostě se ukázalo jak na tom jsou v Audi
          Ano je to škoda, prostě se ukázalo jak na tom jsou v Audi mizerně. Další pán na holení je teď EQC. Jsem zvědav jak dopadne. Vźdycky doufám, když už nic jinýho, tak aspoň v udržení kroku s Teslou připadně s nějakým pozitivním překvapením, že by to aspoň v něčem mohlo vynikat nad konkurencí, ale rozhodně ne s velmi podrůměrnejma parametrama.

            1. Právě… prioritou automobilky jako je VW nebo Daimler není
              Právě… prioritou automobilky jako je VW nebo Daimler není za každou cenu nabídnout špičkový elektromobil. Proč? Jejich prioritou je prodávat kvanta aut (je jedno jakých) a vydělávat na nich. A jestli to bude tak, že budou prodávat spalováky a na vybalancování emisí vyrobí a prodají „pár kusů“ EV, tak je to jejich volba a jejich cesta. Jestli je to správné, ukáže budoucnost.

              PS:
              A v Evropě za první tři měsíce se i těch špatných eTronů prodalo více než třeba Tesly X a s dohromady. Možná jim to takto stačí a čekají na opravdovou EV platformu v koncernu. Nevím, nejsem z VW 🙂

                1. Ale to tak vůbec nemusí být, že dávají přednost jen
                  Ale to tak vůbec nemusí být, že dávají přednost jen palubce před ostatním… Prostě ten eTron může někomu jako celek vyhovovat víc než Tesla, i když má nižší nájezd. Já viděl obě auta zevnitř, v obou jsem seděl a chápu volbu eTronu. A pokud si to někdo koupí, tak snad ví, že je to EV, kolik tak asi dojede a kde bude nabíjet, ne? Takže ví o omezeních EV, aspoň teda kdybych kupoval já, tak s tím počítám a jsem smířený, jinak bych to nekupoval.

                2. Pokud si ovšem v testu na fDrive nepřečtou, že to ujede na
                  Pokud si ovšem v testu na fDrive nepřečtou, že to ujede na jedno nabití 350-380km…

                3. Při spotřebě 25 kWh/100 km to tak vychází nebo ne?
                  Při spotřebě 25 kWh/100 km to tak vychází nebo ne?

                4. Ne, nevychází. Za prvé etron takovou spotrebu nemá a jeste
                  Ne, nevychází. Za prvé etron takovou spotrebu nemá a jeste k tomu má využitelných 84kWh, esli se nepletu 🙂

                5. Na trati kde Ioniq udelal 10,7kWh/100km coz je spise nize nez
                  Na trati kde Ioniq udelal 10,7kWh/100km coz je spise nize nez se s nim da realne normalnim tempem jezdit dosahli s eTronem 27,9 az neco pres tricet.
                  Vyuzitelna kapacita baterky je 83,6kWh, takze pri tech 27,9 to dela dojezd 299km, ale mnohem realnejsi spotreba bude spise nekde nad temi triceti, takze dojezd mizernych 270-280km v lete!

                6. Ok. To opravdu není žádná sláva.
                  Ok. To opravdu není žádná sláva.

                7. Je to paradox, ale v Německu se jich prodá tak 10x více
                  Je to paradox, ale v Německu se jich prodá tak 10x více než Tesla X.

              1. No byl bych opatrný s tím hodnocením prodejů
                No byl bych opatrný s tím hodnocením prodejů e-tronů.

                Stačí se podívat na německý bazar a počty e-tronů – jestli ty vysoký čísla nebyla dána i tím, že automobilka prostě vydala rozkaz prodejcům, aby si každý pořídil alespoň jeden kus jako předváděcí.

                Takže s hodnocením bych si počkal až tak na třetí měsíc, to už by ty čísla mohli být blíž realitě

                1. Samozřejmě, že čím delší období, tím přesnejší,
                  Samozřejmě, že čím delší období, tím přesnejší, uvidíme na konci roku. Ale faktem je, že Tesla S A X se v Evropě propadla a bylo to na úkor Jaguaru a Audi, to nejsou jenom předváděčky. Ale jak říkáte, uvidíme…

    1. Stejnou cestou na zavádění superotravných nespolehlivých
      Stejnou cestou na zavádění superotravných nespolehlivých „pomocných“ funkcí.
      A mezitím Google nasadí s lidarem skutečná robotická taxi a rozvážkové balíkové vozy, což jediné má skutečný praktický smysl, a jestli to auto bude stát dva milióny nebo tři bude ve skutečnosti první desetiletí na nejlukrativnějších trzích při opravdovém odstranění řidiče jedno.

    1. v automobilech ostatnich znacek snad lide neumiraji? vite o
      v automobilech ostatnich znacek snad lide neumiraji? vite o tom ze kuprikladu u Ferrari maji statistiku ze z 1 tisice Ferrari, 8 z nich neprezije vice nez 2 roky od vyroby a je po nehode oznaceno totalkou, a ze z tech 8 maji 2 Ferrari zaroven smutnou bilanci vice nez 1 mrtveho?

      v reci cisel je to minimalne 3 mrtvi na 1000 vyrobenych Ferrari, a ted si to spoctete na priblizne 500-600 tisic vyrobenych Tesel, nerekl bych ze maji takto drastickou bilanci

      1. Umírají, ale nevím že by ostatní značky měli autopilota
        Umírají, ale nevím že by ostatní značky měli autopilota který vás má bezpečně dovézt do cíle, zatímco vy se můžete věnovat něčemu užitečnějšímu. Prostě rozdíl je v tom že Musk svojí beta verzi testuje na živých lidech.

        Ještě jedna věc, která mi přijde vtipná. Když se tu s ldimi bavím, řeknou mi že dokonalý autopilot je hlavním tahákem Tesly a věcí proč ji ostatní automobilky nikdy nedostihnou – je prý totiž ve vývoji obrovsky napřed. A pak obvykle položí otázku: Ty by ses nechtěl místo držení volantu věnovat po dobu řízení něčemu užitečnějšímu? Třeba spát, hrát si, pracovat?

        A ti samí lidé po každé nehodě řeknou. Je to blbost toho řidiče, měl se věnovat řízení. 🙂

          1. Psal jsem o vás o pár příspěvků výše. Je to klasika.
            Psal jsem o vás o pár příspěvků výše. Je to klasika. Za úspěchy může Elon a za chyby někdo jiný. Jen teda nevim proč se tomu říká autopilot a vzbuzuje dojem že to bude řídit za vás. Proč ne třeba asistent jako u jiných automobilek.

            1. Takový dojem to může vzbuzovat pouze u hloupější části
              Takový dojem to může vzbuzovat pouze u hloupější části obyvatel, do které evidentně patříš. Například piloti letadel si nemyslí, že zapnou autopilot a můžou jít spát, protože chápou, že autopilot je pouze asistent.

                1. Ve všech letadlech lze vypnout a vždy musí piloti dávat
                  Ve všech letadlech lze vypnout a vždy musí piloti dávat pozor a dohlížet na autopilota.

            2. „Jen teda nevim proč se tomu říká autopilot“
              A co si

              „Jen teda nevim proč se tomu říká autopilot“
              A co si alespoň přečíst na wikipedii co je autopilot u letadel. Elon fakt nemůže za to, jaký to ve vás budí dojem.
              >>An autopilot is a system used to control the trajectory of an aircraft without constant ‚hands-on‘ control by a human operator being required. Autopilots do not replace human operators, but instead they assist them in controlling the aircraft.<<

                1. Bavíme se snad o definici slova autopilot, ne? Pokud to tedy
                  Bavíme se snad o definici slova autopilot, ne? Pokud to tedy neberete jako termín převzatý z letectví, pak se jedná o zcela nové použití tohoto termínu v novém oboru a nemá ve vás už vůbec nic vyvolávat 🙂
                  Mimochodem zapřemýšlejte, proč je asi v nabídce Tesly příplatek $6000 za samořízení, když podle vás by měl autopilot bez nehody a bezchybně dovézt každého z bodu A do bodu B?

                2. Jednoduše, Tesla označuje asistenta řízení jako
                  Jednoduše, Tesla označuje asistenta řízení jako Autopilot. To, že to ve vás vyvolává dojem, že se jedná o samořízení (které je samostatně a za příplatek $6000 a ještě daleko od spuštění) je bohužel jen váš problém. Stejně jako je to problém zase jiných lidí, ve kterých bude „vzbuzovat dojem že to bude řídit za ně“ u asistenta ProPilot 2.0 u Nissanu. Nevidím v tom žádný rozdíl.

              1. A ja ti reknu proc to tak je. Je to proto ze tesla a fandove
                A ja ti reknu proc to tak je. Je to proto ze tesla a fandove tvrdi ze autopilot vyresi vsechny problemy na silnici. Evidentne to tak neni a rak se tomu venuje zvysena pozornost. Mimochodem ja se taky radsi zabiju vlastni chybou nez avy me zabil software.

                1. FSD casem razantne snizi nehodovost a skody ji zpusobene. Ale
                  FSD casem razantne snizi nehodovost a skody ji zpusobene. Ale jiste nastanou situace, ktere proste nehodou skonci. Jde jen o to, aby to snizeni bylo v radech (idealne aspon stonasobne), pak se takovemu autu sverite stejne, jako ridici v MHD, strojvedoucimu ci pilotovi.
                  Vy jste asi superman, ale ja kdyz se zabiju, nebo budu zabit, tak uz mi to pak bude tak nejak jedno, jak k tomu doslo, protoze uz nebudu moc vnimat sve okoli 🙂

        1. nesouhlasi nahodou s podminkama uzivany kazdy kdo chce
          nesouhlasi nahodou s podminkama uzivany kazdy kdo chce autopilota v Teslach zapnout? vis co se v tech podminkach pise?

          me tedy prodejce Tesly nic z toho co pises nerikal, naopak kdys jsem Teslu S zkousel v Nemecku a predtim v USA, tak jsem musel pred prezentacni jizdou podepsat ze budu dodrzovat predpisy a dbat pokynu prodejce, a ozkouseni funkce autopilot znamenalo odsouhlaseni podminek pouzivani na display vozu (to ze je nikdo necte je problem vsech tech co to nectou)

            1. Mikrospanek je asi nejcastejsi pricina bouracek na dalnicich a
              Mikrospanek je asi nejcastejsi pricina bouracek na dalnicich a dlouhych cestach. Autopilot by mohl takove nehody nejspis 100% zamezit. Bohuzel nekteri lide preceni sve schopnosti a zabijou se. Stejne preceneni autopilota muze vest k umrti. Lidska hloupost stoji za vetsinou umrti v doprave.

                1. Člověk se zabil sám, tím že nedával pozor při řízení
                  Člověk se zabil sám, tím že nedával pozor při řízení

                2. Nevite k cemu autopilot je, tak vam to pisu. Logicke, nebo ne?
                  Nevite k cemu autopilot je, tak vam to pisu. Logicke, nebo ne? Mozna jste ale jiny Anonym.

                3. Evidentně není je autopilot k ničemu.
                  Evidentně není je autopilot k ničemu.

      1. Taky mohl mit nerjake zdravotni problemy a zapnout AP v
        Taky mohl mit nerjake zdravotni problemy a zapnout AP v domeni, ze auto bezpecne zastavi. Nebo chtit spachat sebevrazdu i kdyz na to asi lze najit spolehlivejsi zpusob nez doufat v nefunkcni AEB.

        Kazdopadne desive je, ze auto jelo jeste pul kilometru po oslepnut (urvani strechy s kamerami).

          1. Coz o to, neco asi predvedou. Kdyz se zkousi dost dlouho, tak
            Coz o to, neco asi predvedou. Kdyz se zkousi dost dlouho, tak se to vetsinou jednou povede. A kdyz se vyberou vhodne podminky (noc, prazdne silnice), tak to taky pomuze. Zkusenost z rady soutezi autonomnich vozitek, i uplne hloupy sw vetsinou par bodu nasbiral (pokud se vozitko rozjelo) 😉

            1. Obavam se, ze ta trasa je tak dlouha, ze ne vsechny podminky
              Obavam se, ze ta trasa je tak dlouha, ze ne vsechny podminky budou vhodne a neco se proste podela. Ne, z ebych jim to nepral a osobne se na samoriditelna auta tesim, ale docela by me zajimalo, jak ten jejich vyvoj (ted spis testovani) funguje, kdyz tu mame podruhe problem s kamionem. Nejak jsem doufal, ze AI 2x stejnou chybu neudela a kdyz to jednou naprala do navesu, ze dostane obrazky vsech moznych navesu na svete.

              1. Taky bych ocekaval, ze od prvni nehody maji scenar „kamion
                Taky bych ocekaval, ze od prvni nehody maji scenar „kamion napric“ v regresnich testech. Ale jak kdysi rekl jeden clovek na strane zakaznika (pred nasazenim neotestovane verze aplikacniho serveru), „ja bych se toho nebal“. Ridic prece vi, ze je zodpovedny on.

      1. Myslím toho špičkového řidiče, který rozhodně
        Myslím toho špičkového řidiče, který rozhodně nepatřil mezi povrchní týpky.
        Málokdo ví, že byl také jedním z prvních, kdo se zabývali RC modely vrtulníků. Jejich řízení mu pomáhalo udržovat reakce.

        Zde je ovšem spíše protor pro neználky, naivní nadšence, primitivní namachrovance, pohodlné lemply a jen málokdo umí zhodnotit, kdo nebo co má přínos pro pokrok sloužící většině lidí…

Napsat komentář