Nissan řeší problém se zpomalením nabíjení u nových Leafů s pomocí softwarového updatu

Nové elektromobily Nissan Leaf se 40kWh baterií vyrobené mezi 8. prosincem 2017 a 9. květnem 2018 mohou trpět problémem zpomalování nabíjení baterií aka Rapidgate. Nissan proto vydal opravu softwaru.

Nová verze elektromobilu Nissan Leaf Plus už nabízí 62kWh baterii. Problémy s přehříváním baterie a zpomalováním nabíjení by se jí neměly týkat, ačkoliv stále není vybavena aktivním tepelným managementem.
foto: Nissan

Už v březnu 2018 jsme psali, že nový Nissan Leaf se 40kWh baterií má problém: přehřívání baterií a zpomalování rychlonabíjení. Mezitím už sice Nissan stačil představit novou, 62kWh verzi Leafu, ale o aféře známé jako „Rapidgate“ se víceméně mlčelo.

Podle informací německého webu electrive.net i některých českých majitelů 40kWh Leafu ale víme, že Nissan skutečně problém řešil a velmi pravděpodobně úspěšně vyřešil. A to s pomocí softwarového updatu.

Ten nabízí zdarma všem majitelům elektromobilů Nissan Leaf 40kWh, které byly vyrobeny mezi 8. prosincem 2017 a 9. květnem 2018. Pozdější modely už mají tento update přímo z výroby.

Protože jde ale pouze o softwarový update, není jasné, zda jde o skutečně komplexní řešení problémů s přehříváním. Mohlo by totiž mít významný dlouhodobý vliv na životnost baterie, která u některých starších modelů Leafů s 24kWh baterií může po určité době a nájezdu výrazně klesat.

Baterie nového Nissan Leaf Plus s kapacitou 62kWh se zvnějšku skoro neliší od té 40kWh, vnitřní uspořádání je ale velmi odlišné. Používá například několik různých typů bateriových modulů, aby co nejlépe využila dostupný prostor.

Baterie nového Nissan Leaf Plus s kapacitou 62kWh se zvnějšku skoro neliší od té 40kWh, vnitřní uspořádání je ale velmi odlišné. Používá například několik různých typů bateriových modulů, aby co nejlépe využila dostupný prostor.
foto: Nissan

Překvapivé je, že ani u nového 62kWh Leafu Nissan nesáhl po aktivním tepelném managementu baterie a zůstává i nadále u vzduchem chlazeného battery packu. Dává nicméně na auto a baterii záruku 8 let/160 000 km, která napovídá, že automobilka si je svým řešením jista.

77 Comments on “Nissan řeší problém se zpomalením nabíjení u nových Leafů s pomocí softwarového updatu”

  1. majitelia 24kWh leafu si sťažovali na nesmierne pomalé
    majitelia 24kWh leafu si sťažovali na nesmierne pomalé nabíjanie pri poklese teploty (nie mrazoch), nefungovalo/nedalo sa ani zohriať batériu akceleráciou. potom, ako si kúpili „nového“, písali že rapidgate je realitou.
    a v článku spomínané VYRIEŠENIE problému je zrejme to, čo píšu ďalší – teplomer dostane SW obmedzenie a neukáže realitu (batéria bude vrieť ako olovená!). záruka hovorí, že batéria bude „upravená“ na vyhovujúcu hodnotu (vymení sa najhorší článok, aby „čiarky svietili“).
    mechanický problém (NEchladenie/NEzohrievanie) sa nedá vyriešiť napísaním tisíc riadkov programu!

      1. Upřímně bych se s novým Leafem do takové zimi
        Upřímně bych se s novým Leafem do takové zimi nepouštěl. Uživatelská příručka jasně říká, že Leaf za nízké teploty nemusí vůbec náběhnout. Dle osobních zkušeností vím, že se prodejce/servis rád odkazuje na uživatelskou příručku a nevidí to jako závadu.

        Jinak potvrzuji, že nový Leaf v zimě ujede max 150km a v létě 220km

      1. Boha, veď to zájdem na skok z SC do TT a spať, alebo SC –
        Boha, veď to zájdem na skok z SC do TT a spať, alebo SC – BA a spať a aby som z okna paneláku pri zaparkovaní 500 m od vchodu bo je všetko obsadené parkovanie, naťahúval predlžovačku každý deň na noc z okna.

        Ta to je fajna kupa toten Leaf, za šicke peněži.

        Zlatý komunisti, tí po človeku jakživ nič nechceli. A tuná len samá EV móda a ekobludáre na samoošalenie, že fajné je zlé a benzín nikomu nešmakuje.

        1. Jo, jo, zlatí komunisti. Myslíte určitě ty, co zavírali,
          Jo, jo, zlatí komunisti. Myslíte určitě ty, co zavírali, mučili a stříleli lidi, kradli celé fabriky, statky a domy, vystěhovávali rodiny, mstili se na dětech, posílali do uranových a uhelných dolů na nucené práce, obehnali republiku ostnatým drátem a elektrickým plotem, aby nikdo neutekl a zavírali do krymu za projevení názoru, že? A mimochodem zruinovali ekonomiku a zničili životní prostředí na dlouhé generace, že?
          Tak to Vás zklamu, ti s elektromobilitou taky koketovali, jen to museli v rámci dělby práce v RVHP předat do Bulharska a tam naše nadějné a ve své době špičkové elektrické auta prostě pohřbili. Už tehdy to bylo tu kabel, tu kabel.

        1. Smutný je, že se to dostalo do výroby až v roce 2019,
          Smutný je, že se to dostalo do výroby až v roce 2019, když tento koncept baterie představili již v roce 2015. Nakonec je velmi pravděpodobné, že větší podíl na zvýšení kapacity má ono „přeskládání“ než zvýšení vlastní energetické hustoty článků, pokud k němu vůbec došlo.

          Zde je třeba do nekonečna zdůrazňovat, že vůbec nic nebránilo toto schéma použít už u prvního Leafu v roce 2010 a mohl tak vyjet rovnou s cca 36 kWh baterií, jinými slovy se pouze potvrdilo veřejné tajemství, že ten původní koncept baterie byl od začátku naprosto dementní a že u Nissanu jsou buď naprostí techničtí břídilové, nebo to dělají úmyslně.

                1. To sice ne, ale pomer mezi 60 (40 ani zminovat nebudu) a 100
                  To sice ne, ale pomer mezi 60 (40 ani zminovat nebudu) a 100 se od pomeru 24 a 40 zas tak nelisi.

                  O tom, jak kazda generace AP HW uz bude dostatecna na FSD, aby se za rok az dva vydala nova verze,…

    1. Zdravím Vás.
      Můj Leaf 40 kw jezdil do + 4 stupňů celsia

      Zdravím Vás.
      Můj Leaf 40 kw jezdil do + 4 stupňů celsia za cca 15 kw/100 km, to jest reálný dojezd 280 km. Teď když je tak – 4, jezdí tak za 20 kw a reálný dojezd je cca 220 km. A to si plně topím, též do volantu na začátku cesty a do sedadla. Zatím jsem na sněhu nikde nezůstal. Je to znát když hrabou obě přední kola najednou. Jsem z Trutnova, je to tady samý kopec.

            1. Pak tech 20 ma za delsi dobu a dojezd km mu ukazuje pote, co
              Pak tech 20 ma za delsi dobu a dojezd km mu ukazuje pote, co jizda pred odectem dojezdu byla usporna tj z kopce.
              U moji 24 je pouzitelnych asi 19 a kdyz je jizda za 16.5 tak po 115 jsem na nule, kdybych mel plnou.
              Ty km dojezdu jsou osidne kvuli stoupani a klesani, co jsem projel a osobne jim venuji minim. pozornost. Sleduji SOC%, nejezdim do 0%, ta je pro mne na 10%, tj to, co chci mit u dalsiho stojanu.

        1. Matematika kapacity baterie, spotřeby a dojezdu vám
          Matematika kapacity baterie, spotřeby a dojezdu vám nevychází proto, že Nissan ani Vy nekalkulujete s rekuperací. Já také ujedu v zimě určitě přes 200km i s normálním topením na 22st.C. Nissan totiž do spotřeby nepočítá rekuperaci, ale 0kWh při jízdě z kopce tzn. reálná spotřeba se započítáním rekuperace a nikoliv jen 0kWh bude nižší.
          Mam Leafa 2 dodaného v listopadu 2018 a stále mám problémy s rychlonabíjením, které by tedy mělo fungovat rozhodně lépe tzn. nabíjet plným výkonem 45kW až do 80% kapacity baterie:

          Pokles rychlosti nabíjení pod 40kW
          při nabití na 42% v -4st.c Teplota baterie 30%
          44% v -7st.C Tbat 30%
          47% v -1st.c Tbat 30%
          57% v 4st.C Tbat 50%
          60% v -3st.C Tbat 40%

          Pokles rychlosti nabíjení pod 30kW
          55% v -7st.c Tbat 30%
          63% v 1st.c Tbat 30%
          66% v 1st.c Tbat 50%
          67% v -3st.c Tbat 40%
          69% v 5st.c Tbat 50%
          73% v ??st.c Tbat 80%

          Pokles rychlosti nabíjení pod 20kW
          70% v -2st.C Tbat 30%
          73% v 1st.C Tbat 30%
          74% v -7st.C Tbat 40%
          80% v -3st.C Tbat 40%
          82% v 1st.C Tbat 50%
          87% v ???st.C Tbat 70%

          1. U Kia Soul je prakticky stejný průběh nabíjení jak v
            U Kia Soul je prakticky stejný průběh nabíjení jak v létě tak v zimě, příkon nabíjení je 45- 47 kW, od 74% začne příkon plynule klesat až na 83% nabíjení vypne. Ten pokles rychlosti nabíjení u Leafa je tedy opravdu drastický.

                1. Ja vim, je tam vetrak v kurfu pod vikem a pod boxem na kabely,
                  Ja vim, je tam vetrak v kurfu pod vikem a pod boxem na kabely, zapina se podle potreby… jen poukazuju nato ze uz v roku 2014 s tym pocitali a v jednoduchosti je sila. I ten jejich e-pedal v nissanu je volovina, dam do B a mam e-pedal s 90% funkcnosti jako v nissanu, jen to neni „obchodni balicek“ 🙂

            1. Ano, opravdu Nissan Leaf 2 nepočítá v průměrné
              Ano, opravdu Nissan Leaf 2 nepočítá v průměrné spotřebě s rekuperací tzn. mínusovou spotřebou. Když vyjedu na kopec a mám spotřebu 30kWh/100km a sjedu z kopce, tak pochopitelně nemám dole spotřebu 30kWh/100km, protože při jízdě z kopce naskakují kilometry, ale spotřeba je 0kWh/100km. Dole budu mít např. 18kWh/100km, ale správně bych měl mít 13kWh/100km, protože při cestě z kopce není spotřeba 0kWh/100km, ale spotřeba -10kWh/100km, protože nebrzdím, ale rekuperuji, tzn. vracím energii do baterie. Je zkrátka vidět, že Nissan je fosilní automobilka a nedošlo jim, že spotřeba se má u elektromobilu počítat jinak než u ropáka 🙂

                1. U Nissanu Leaf samozřejmě z kopce také roste kapacita
                  U Nissanu Leaf samozřejmě z kopce také roste kapacita baterie i dojezd, ale my se bavíme o spotřebě v kWh na 100km, která při jízdě z kopce ukazuje 0kWh/100km místo záporné hodnoty.

                2. Chápu, Soul ukazuje zápornou hodnotu spotřeby v kW.
                  Chápu, Soul ukazuje zápornou hodnotu spotřeby v kW.

              1. Tak si to vyzkoušej! Na palubním pc vynuluj spotřebu,
                Tak si to vyzkoušej! Na palubním pc vynuluj spotřebu, vyjeď na kopec. Sjeď dolů s rekuperací a spotřeba bude nižší než když ten samý kopec vyjedu a sjedu na neutrál s pomocí brzd.
                Když vynuluješ spotřebu na kopci a sjedeš dolů,bude spotřeba nula, ne mínus,to je pravda.

          2. 45 kW až do 80% – to musí být Nissan opravdu zahřátý –
            45 kW až do 80% – to musí být Nissan opravdu zahřátý – Leaf 30 kWh („starý“) a e-NV200 – z 0% na 95% přesně za 31 minut (viz článek na Hybridu „Znovu na Portáš“.) Pak jo – to valí přes 40 kW hodně vysoko až máte o baterii strach.

      1. Dekuji za realnou odpoved. Tak to se svym Soulem 30kW natom
        Dekuji za realnou odpoved. Tak to se svym Soulem 30kW natom nejsem spatne pri techto teplotach -4 a dojezdu cca 160-170km. Topeni vyhrivani sedacek a volantu musi byt :), EV se neda se spalovakem v zime nijak srovnat. Za 1 min. roztopene ledy na oknech, teplo v aute ihned… proste radost s tym jezdit v zime… dojazd 170km mi staci na 95% vsech cest.

        1. V lete cca 270 km… Spotreba dle budiku plus minus 13

          V lete cca 270 km… Spotreba dle budiku plus minus 13
          5° spotreba cca 18….dojezd okolo 200
          Teplota pod nulou… V podstatě jedno, esi – 5 ci – 10…dojezd s bidou 150….s velkyma problemama. Spotreba cca 21. Trasy stale totozne…. Taxi. Dela to ale topeni, pokud jezdim v zimi bunde, tak najedu cca 230 v – 5….zkusil jsem to. Cili nechapu, jak je možné, že tak neskutečně zere tepelné čerpadlo

            1. Jestli si topíte ,když čekáte na ryto , tak to pak asi
              Jestli si topíte ,když čekáte na ryto , tak to pak asi bude tím, nesmíte zapomenout , že topení bere i když se nejede.

              Předpokládám že trochu topit musíte , by se Vám hned orosily okna.

              Oželte 30 tis a nechte tam dát nezávislé topení a máte klid.

                1. Se omlouvám nemyslel jsem to tak, ale je jasný že záleží
                  Se omlouvám nemyslel jsem to tak, ale je jasný že záleží i na průměrný rychlosti, čím rychleji pojedete, tím méně protopíte a vy po městě asi jezdíte pomalu.

                  Mám právě také NIRO PHEV a to sí topí benzínovým motorem,ale jede na elektřinu z baterky a právě to bere cca 1,8 l/ hodinu

                  takže když pojedu průměrem 100 Km/h tak mi to vezme za 100 Km jen 2 litry benzínu. Když se ploužím 50 tkou tak to vezme na 100 Km 2×2 tj 4 litry benzínu a stejně to je i u elektrického.

                  Pokud taxikaříte, tak asi víte jak nezávislé topení funguje i nás v Jizerkách ho tu má skoro každý taxikář a v elektromobilu máte tu výhodu že máte dost proudu a nemusíte se bát že nanastartujete.

                  Mám ho v Mievu a ujedu i v -15 st kolem 100 Km s baterkou jen 16 Kwh. Spotřeba webasta je kolem 40-50watu to je za hodinu provozu přijdete jen o 500 m dojezdu.

                2. Jj, ja jen nepocital s tym, ze bude takovy extremni rozdil
                  Jj, ja jen nepocital s tym, ze bude takovy extremni rozdil léto – zima. Díky topeni je to v podstatě na pulce. A mate pravdu, kdyz skacu po meste, tak to zere o moc víc. Samo je to tím, jak pisete. Po meste jsem schopny to vybit za 100 km, coz je muj osobni rekord na nejmenší dojezd.

                1. Princip je stejny jako u spalovaku. Ale musi se tam dat
                  Princip je stejny jako u spalovaku. Ale musi se tam dat nadrzka. Ja mel treba na naftu expanzku na fridex z oktavky takovou kouli veslo se tam 1.5 l cca na dva dny.

                  Pak jsem udelal vylepseni podle norskeho vzoru a mam ocelovou 5L nad zadni napravou. Ta staci bohate na tyden jezdeni

                2. poopravím – doplnkové „parkovacie“ kúrenie je
                  poopravím – doplnkové „parkovacie“ kúrenie je teplovzdušné a teplovodné, ďalej elektrické, benzínové, naftové a LIEHOVÉ (prípadne E85).

          1. Pod nulou už to tepelné čerpadlo nestíhá a zapíná se
            Pod nulou už to tepelné čerpadlo nestíhá a zapíná se odporové topení, proto tolik žere.
            U taxi je to ještě horší, protože ikdyž jezdíte po městě a máte dobrou spotřebu, tak vám to lidi každou chvíli vyvětrají a spotřeba roste.
            Nájezd 150km pod nulou je bída, s tím se těžko jezdí taxi. Zvlášť když nemáte v dosahu DC. V létě sice lepší dojezd, ale nesmí se s tím lítat, pak roste teplota a na DC se to zpomaluje. A klienti nepočkají.
            Chápu vaše trable.

          2. Problem je, ze se pri automatickem topeni zapina stridave
            Problem je, ze se pri automatickem topeni zapina stridave tepelne cerpadlo a odporove topeni. Vubec nevim na cem zalezi. Pokus si dam topeni na 21 stupnu tak mam spotrebu topeni cca 1,5kw pokud na 23 stupnu tak klidne 3kw. Kdyz se divam na leaf spy tak vidim kdy se zapne cerpadlo a kdy jede odporove topeni. Je to jak na horske draze. Je mozne ze tepelne cerpadlo nema takovou ucinnost pri teplotach pod nulou. Nevim.

  2. Na záruku by som sa v prípade Nissanu nespoliehal. Podmienky
    Na záruku by som sa v prípade Nissanu nespoliehal. Podmienky tej záruky sú také, že sa v reálnom svete nedajú dodržať a ak si dotyčný myslí, že baterku mu Nissan vymení, ak kapacita klesne pod únosnú mieru, tak narazí na tvrdú realitu.
    Oni dobre vedia, že ak soft. updatom zvýšia prevádzkové teploty a baterky rýchlo zdegradujú, tak podmienky záruky ich zachránia.
    Od Nissanu ruky preč, páni!

Napsat komentář