Nissan Qashqai: nejprodávanější crossover v Evropě přichází v hybridní verzi e-Power

Nový Nissan Qashqai bude nabízet dva nové typy pohonu, a to 12V mild hybrid a v evropské premiéře také technologii Nissan e-Power.

Unikátní hybridní pohon Nissan e-Power je jednou z mála aplikací sériového hybridního pohonu, kdy spalovací motor nemůže sám přímo pohánět nápravu. Prodej nového Nissanu Qashqai vybaveného systémem e-Power začne v roce 2022.
foto: Nissan

Nový Nissan Qashqai podporuje cíl společnosti Nissan . Bude k dispozici nejen s benzinovým motorem 1,3 DIG-T vybaveným technologií mild hybridního pohonu. Také pro Evropu představuje technologii e-POWER, které čerpá z elektromobilu Nissan Leaf.

Systém e-POWER pro nový Qashqai byl speciálně vyvinut pro tento model, aby splňoval přísné požadavky evropských řidičů. Qashqai s e-POWER dosahuje nejen vysoké účinnosti a nízkých emisí CO2, ale také nabízí řidiči rychlou odezvu a vysoký výkon.

S variantami 2WD a 4WD, šestistupňovou manuální převodovkou nebo novou převodovkou Xtronic CVT a pohonem čistě elektrického motoru technologie e-POWER nabízí nový Qashqai vše k uspokojení každého požadavku zákazníka.

Benzinový motor 1.3 DIG-T 140 k/160 k 12V ALiS MILD HYBRID

Mild hybridní 12V ALiS (Advanced Lithium-ion battery System) systém, který je k dispozici u nového modelu Qashqai, je cenově dostupnější hybridní technologií, která poskytuje podporu točivého momentu, prodloužené vypnutí motoru při volnoběhu, rychlé znovu nastartování a režim plachtění do zastavení [pouze CVT], se zlepšením úspory paliva i emisemi CO2 (-4 g/km).

Pozitivní dopad energetického managementu modelu mild hybrid na CO2 zajišťuje, že motor o objemu 1,3 litru poskytuje více výkonu a točivého momentu než klíčoví konkurenti, takže varianta se zážehovým motorem je přesvědčivou nabídkou pro zákazníky. Mild hybridní systém ALiS přidává k celkové hmotnosti vozidla pouhých 22 kg.

Při zpomalování se energie získává rekuperací a ukládá se do lithium-iontové baterie. Tato energie se je poté využívána v režimu Start-Stop, v režimu plachtění do zastavení (pouze verze CVT) a jako podpora točivého momentu benzinového motoru.
V režimu plachtění do zastavení, při rychlostech nižších než 18 km/h a při „aktivním brzdění”, se motor vypne a akumulovaná energie se použije k napájení elektrických zařízení vozidla. To umožňuje prodloužení zastavení motoru a snížení spotřeby paliva.

Při zrychlování (mezi 20 km/h a 110 km/h) energie v lithium-iontové baterii dodává motoru dodatečný točivý moment +6 Nm po dobu až 20 sekund. To pomáhá snižovat zatížení benzinového motoru a zlepšuje spotřebu paliva.

Mild Hybridní systém ALiS je spojen s osvědčeným a renomovaným zážehovým motorem 1.3 DIG-T, který byl představen v modelu Qashqai v roce 2018. Tento motor byl pro nový Qashqai dále vylepšen o 50 nově navržených komponentů a splňuje emisní normu Euro6- d Full.

Turbodmychadlo je nyní vybaveno elektricky ovládanou propouštěcí klapkou pro rychlejší odezvu; nové trysky vylepšují centrální vstřikovač; snížené tření u řady komponent zlepšuje emise CO2; a filtr pevných částic obsahuje nový substrát a katalyzátor.

Benzinový motor 1.3 DIG-T 12V ALiS bude nabízen se dvěma výkony – 140 k a 160 k – buď se šestistupňovou manuální převodovkou, nebo novou převodovkou Xtronic CVT (pouze 160 k). Maximálního výkonu motor dosahuje při 5500 ot./min, s maximálním dostupným točivým momentem 270 Nm při praktických 1750 ot./min pro CVT s výkonem 160 k a výkonnějších variantách s manuální převodovkou.

U manuálních verzí byla převodovka vylepšena pro rychlejší, přímější a sportovnější pocit z řazení. Převodovka Xtronic CVT nové generace nabízí lepší spotřebu paliva a pocit zrychlení díky vylepšením včetně systému dvojitého olejového čerpadla s novým elektrickým olejovým čerpadlem.

CVT novému modelu Qashqai přináší to nejlepší z obou světů a nabízí plynulou jízdu ve městě i při lehké akceleraci v kombinaci se simulací převodových stupňů při prudké akceleraci.

Pohon předních kol je k dispozici u verzí s výkonem 140 i 160 koní, zatímco pohon všech kol bude k dispozici pouze u modelů s převodovkou CVT s výkonem 90 kW. Nový řídicí systém pohonu všech kol a volič jízdních režimů jsou intuitivnější a inteligentnější a přizpůsobují se vnějším podmínkám pomocí pěti jízdních režimů – Standard, ECO, Sport, Snow a Off-Road. V případě prokluzu kola se reakční doba systému pohonu všech kol snížila pětkrát na přibližně 0,2 sekundy.

Nissan e-POWER

Nový Qashqai přináší do Evropy premiéru inovativního systému pohonu e-POWER společnosti Nissan. Systém e-POWER, jedinečný pro společnost Nissan a klíčový prvek ve strategii Nissan Intelligent Mobility, představuje unikátní přístup k elektrifikaci.

Systém e-POWER se skládá z vysoce výkonné baterie a hnacího a integrovaného hnacího ústrojí složeného ze zážehového motoru o výkonu 117 kW s jedním z nejlepších variabilních kompresních poměrů v dané kategorii, generátoru energie, měniče a elektromotoru o výkonu 140 kW podobné velikosti a výkonu, jaký lze najít v elektromobilech značky Nissan.

Jedná se o jedinečné řešení, které kombinuje příjemné lineární zrychlení, které je charakteristické pro elektromobil, ale bez nutnosti nabíjení. Pro splnění typických požadavků evropských spotřebitelů a jejich každodenního provozu byla instalace systému e-POWER pro nový Qashqai významně vylepšena.

Oproti použití systému e-POWER v modelu Note – nejprodávanějším japonském automobilu za poslední roky – kde je využit benzinový motor 1,2l, který nabíjí bateriovou jednotku, a konečný výkon systému je 80 kW, byl e-POWER pro evropský trh upgradován použitím 1,5litrového zážehového motoru s konečným výkonem systému 140 kW.

Jedinečným prvkem systému e-Power je to, že zážehový motor slouží výhradně jako generátor elektrické energie, zatímco kola jsou poháněna elektromotorem. To znamená, že motor může vždy běžet v optimálním režimu, což vede k vynikající účinnosti a nižším emisím CO2 ve srovnání s tradičním spalovacím motorem.

„Systém e-POWER nabízí nejlepší možnou technologii jakožto mezistupeň mezi vozy se spalovacími motory a elektromobily, což uživatelům umožňuje vychutnat si vzrušující pocity z jízdy s elektromobilem a působivou účinnost za dostupnou cenu. Opravdu se těšíme, až zákazníci zažijí vzrušení z vynikajícího jízdního výkonu nového modelu Qashqai v této elektrifikované verzi – jedná se o dokonalé vyjádření koncepce Nissan Intelligent Mobility,“ uvedl David Moss, hlavní viceprezident pro výzkum a vývoj v Africe, na Středním východě, v Indii, Evropě a Oceánii (AMIEO).

Díky čistě elektrickému pohonu nedochází k žádné prodlevě jako u spalovacího motoru nebo tradičního hybridu. Okamžitá reakce jako u elektromobilu přináší vzrušující pocit z vysokého točivého momentu a nejlepší úroveň zrychlení při různých rychlostech, což usnadňuje předjíždění nebo najíždění na dálnici a zvyšuje pocit jistoty za volantem.

Verze e-POWER nabídnou tři jízdní režimy: Standard, Sport a Eco. V režimu Standard vůz nabízí vynikající zrychlení a rekuperace je vyladěna tak, aby simulovala brzdění motorem konvenčního benzínového vozu. V režimu Sport vůz dále zlepšuje reakci na zrychlení zejména při dynamičtějším stylu jízdy.

V režimu Eco přejde vůz do režimu úspory paliva optimalizací řízení baterie a umožněním řidiči zvolit režim plachtění pro ekonomickou jízdu po dálnici. Ve všech režimech lze zvolit další režim B, který zvyšuje rekuperaci energie při sundání nohy z plynového pedálu a účinněji zpomaluje vůz bez použití brzdového pedálu.

Nový Qashqai s technologií e-POWER nejenže zrychluje rychleji než hybridní konkurenti, ale pohybuje se také v pásmu nižších otáček motoru. Systém pracuje velmi tiše, podobně jako 100% elektromobil, a je vyladěn pro co nejnižší míru hluku v kabině a pocit spojení s vozem při akceleraci, a to díky zaměření na udržení vztahu mezi otáčkami motoru a rychlostí na silnici.

Podobně jako model LEAF i nový Qashqai e-POWER těží ze zcela nového zážitku z jízdy díky možnosti ovládat vůz jedním pedálem, a to prostřednictvím systému e-Pedal. Řidič se tak může rozjíždět, zrychlovat a zpomalovat pouze pomocí plynového pedálu, což lze využít až v 90 % jízdních scénářů.

V městském provozu, který zpravidla není plynulý, snižuje e-Pedal významně potřebu pohybovat nohou z jednoho pedálu na druhý tím, že při zvedání nohy z pedálu plynu poskytuje zpomalení až 0,2 G. Díky tomu je řízení jednodušší a příjemnější.

Pro optimalizaci systému e-Pedal pro parkovací manévry byl přidán “plíživý chod” a pro zastavení vozidla je nutné použít brzdový pedál. Na otevřených klikatých silnicích poskytuje e-Pedal zábavnější jízdu a zároveň snižuje potřebu použití brzdového pedálu v zatáčkách.

Řidiči mohou sledovat tok energie systému e-POWER na 12” obrazovce a kontrolovat stav systému. Nissan e-POWER byl představen v Japonsku u modelů Note a Serena. Zaznamenal okamžitý úspěch z hlediska popularity u zákazníků, kdy více než 70 % prodaných modelů Note a téměř polovina prodaných modelů Serena v zemi jsou verze e-POWER.

Nedávno představené kompaktní SUV Nissan Kicks vybavené technologií e-POWER v Japonsku právě získalo ocenění Technologie roku 2021 v rámci konference automobilových vědců a novinářů.

„Od roku 2007, kdy vytvořil segment kompaktních crossoverů, nastavoval nový Qashqai vždy standard v segmentu. Díky třetí generaci modelu Qashqai si noví i stávající zákazníci zamilují inovativní možnosti hnacího ústrojí, které mají k dispozici. Naše nabídka je jednoduchá a inovativní, přičemž obě možnosti hnacího ústrojí jsou efektivní, ale přesto zábavné. Náš přístup k novému elektrifikovanému modelu Qashqai byl bez kompromisů, což je jasně patrné jak u benzinu 1.3, s technologií mild hybridního pohonu, tak s jedinečnou možností pohonu e-Power,“ řekl Matthew Wright, viceprezident pro design a vývoj pohonných jednotek z technologického centra Nissanu Europe.

tisková zpráva

Napsat komentář