Nissan díky modelu Leaf jednoznačně vládne trhu osobních elektromobilů. Jeho partnerská automobilka Renault, se kterou funguje v rámci aliance Nissan-Renault, naopak opanovala svět užitkových elektromobilů. Právě tam se ale brzy chystá zaútočit i samotný Nissan s modelem e-NV200 a později e-NT400.
foto: Nissan
Po několika letech zkoušek se elektrická dodávka Nissan e-NV200 konečně blíží do výroby. Prodávat se začne už příští rok. Nissan, povzbuzen úspěchem druhé generace osobního elektromobilu Leaf, tak uvrhne na trh své už druhé sériově vyráběné plně elektrické auto.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
ROZHOVOR: jak vznikal elektrický Peugeot Partner s dojezdem 170 km
Ve světě užitkových elektromobilů je dosud jednoznačným králem Renault Kangoo Z.E. Tahle elektrická dodávka má úspěch především doma ve Francii. Zkoušejí to i další. Například Mercedes-Benz s modelem Vito E-Cell. Právě tento model ale trpí kritickým nedostatkem: malým dojezdem dokonce i na městské využití.
Nissan slibuje, že jeho e-NV200 zvládne 140 km podle NEDC. To zhruba odpovídá nějakým 100 km v reálném provozu. To je asi o 20 km víc než kolik zvládne Vito E-Cell. Což není mnoho, ale pro některé aplikace už by auto nejspíš bylo možné využít.
Otázkou je jaké využití najde elektrický náklaďák e-NT400 postavený na podvozku evropského NT400 Cabstar (v Japonsku známém jako NT400 Atlas). Ostatně, právě to se nejspíš v Nissanu teď pokoušejí zjistit. Plnohodnotné elektrické nákladní auto je totiž podrobováno intenzivnímu testování.
Je postaveno na stejném pohonném systému jako Nissan Leaf (a jako e-NV200). Má nabídnout dojezd 140 km (NEDC) a rychlodobíjení na 80 % kapacity během 60 minut. Z toho lze vyvodit, že kapacita baterie je kolem 48 kWh, dvojnásobná proti 24kWh Leafu, který se na 80 % nabije zhruba během 30 minut. Zatím není jasné zda a případně kdy se e-NT400 začne sériově vyrábět.
Nevím, ale přijde mi to
Nevím, ale přijde mi to strašně málo. Proč do toho nedají větší baterii tak aby byl dojezd cca 250-300 km?
Vzdyť to technicky je možný a u nákladního auta se místo na baterie vždycky najde, tak fakt nechápu proč se stále drží 150 km.
Když se bateriím každým rokem zvysuje se jejich kapacia a zároveň se zmenšují rozměry. Baterce před 5 lety dnes odpovída poloviční velikost a naopak skoro 2-násobná kapacita.
To je vidět třeba v notebookách. U baterky pro elektromobil to sice není asi tak výrazný, ale inovace tamjsou a rozhodně podle meho názoru dnes není problem při rozumné ceně a hmotnosti tam dat 2-násobně větší baterku, tak aby auto dojelo 300km.
Protože podle mě nájezd náklaďáků, který něco rozváží po městě je cca 100-200 km, Tj. ideální dojezd takového auta cca 300 km, aby tam byla nějaká rezerva.