Nissan má palivový článek vyrábějící elektřinu z bioetanolu

Nissan se věnuje výzkumu a vývoji palivového článku s pevnými oxidy (SOFC), který vyrábí elektřinu z bioetanolu. Součástí nového systému, který má být poprvé na světě využitý i v automobilovém průmyslu, je elektrický článek na biopalivo s generátorem SOFC.

Elektrický článek na biopalivo vyrábí elektrickou energii prostřednictvím generátoru SOFC, do kterého proudí bioetanol z nádrže vozidla.
foto: Nissan

SOFC představuje palivový článek, který s vysokou účinností vyrábí elektrickou energii díky reakci různých paliv (včetně etanolu a zemního plynu) s kyslíkem.

Elektrický palivový článek na biopalivo spotřebovává kyslík z ovzduší a vodík, který se z paliva odlučuje v reforméru. Následnou elektrochemickou reakcí pak vzniká elektřina, která pohání vozidlo.

Na rozdíl od běžných systémů využívá elektrický článek na biopalivo technologii SOFC. Vozidlo je tak díky větší energetické účinnosti schopné dosáhnout dojezdu přes 600 km.

Díky elektrickému článku vůz navíc disponuje vlastnostmi, které jsou specifické pro elektrický pohon. Řidič si tak může užít slastí a pohodlí, jako je tichá jízda, lineární nárůst výkonu a razantní zrychlení, tedy vlastností, které jsou typické pro čistokrevné elektromobily (EV).

Palivové články spotřebovávají chemické látky, které reagují s kyslíkem a neuvolňují přitom škodlivé vedlejší produkty. Paliva na bázi bioetanolu, včetně paliv vyrobených z cukrové třtiny a kukuřice, jsou v zemích Severní i Jižní Ameriky a Asie běžně k dispozici.

Elektrický článek na biopalivo může díky provozu na bioetanol nabídnout dopravu, která nezatěžuje životní prostředí. Představuje též podporu už existující infrastruktury a umožňuje lokální výrobu energie.

Při výrobě elektrické energie produkuje palivový článek emise obvykle v podobě CO2. Pokud systém využívá bioetanol, dosahuje se neutrální bilance CO2.

Ta je dosažena pěstováním cukrové třtiny s následnou výrobou biopaliva. Dochází tak k „neutrálnímu koloběhu uhlíku“, při kterém se množství CO2 v ovzduší nenavyšuje vůbec, nebo jenom nepatrně.

Budoucnost elektrického článku na biopalivo

V budoucnu se elektrický článek na biopalivo stane uživatelsky ještě přívětivějším. Se směsí etanolu a vody se manipuluje lépe a bezpečněji než s většinou ostatních paliv.

To eliminuje bariéru spočívající v nutnosti budování zcela nové infrastruktury, a přináší to tak velký potenciál pro růst trhu. Provozní náklady budou velice nízké – v zásadě srovnatelné s dnešními elektromobily, což pomůže společnosti i firmám.

Díky rychlému tankování a velkému výkonu je totiž elektrický článek na biopalivo ideální pro široké spektrum zákazníků a najde uplatnění v celé řadě služeb, do níž patří například i rozvážka chladicími vozy.

Snaha o společnost s nulovými emisemi

Ve snaze o automobilový svět s nulovými emisemi a s nulovým počtem smrtelných nehod společnost Nissan i nadále podporuje rozvoj inteligence vozidel a jejich elektrifikaci.

Příslib značky Nissan zní „Vzrušující inovace“ a přichází ruku v ruce s Inteligentní mobilitou Nissan. Ta se soustředí na způsob, jak jsou vozidla napájena, poháněna a stávají se součástí společnosti díky příjemnějšímu zážitku z jízdy.

Elektrický článek na biopalivo umožní realizovat koncept s názvem „Nissan Intelligent Power“, který vedle vyšší účinnosti a rozsáhlejší elektrifikace vozidel následuje i cestu požitku z jízdy.

Do tohoto konceptu patří rovněž elektromobily s akumulátory, modely Nissan Leaf, Nissan e-NV200 a systém „e-Power“, jehož pohon se skládá z exkluzivního vysokokapacitního motoru a z generátoru elektrické energie.

Společnost Nissan bude svým zákazníkům i nadále nabízet hodnotu, která tkví jak v používání systémů umožňujících získávat elektrickou energii z rozmanitých druhů paliva, tak v řešení otázek spojených s infrastrukturou dodávek energie v každé oblasti světa.

tisková zpráva

19 Comments on “Nissan má palivový článek vyrábějící elektřinu z bioetanolu”

  1. Biopaliva jsou cesta do
    Biopaliva jsou cesta do pekel…
    Efektivita je tu jednoznačně záporná i podle odborné zprávy EU.
    Největší výzva současné vědy je naopak v uchování nebo uskladnění vyrobené elektrické energie, nikoli ve spojení cen potravin s cenou pohonných hmot. To vede jen ke zdražení chleba lidem v zemích třetího světa.
    To už je mnohem lepší německá výroba syntetických paliv od Audi v Drážďanech ze vzdušného CO2, vody a elektřiny, která je samožejmě také CO2 neutrální s tím podstatným rozdílem, že nekrade vzácnou zemědělskou půdu za účelem ekoprůmyslového „zneužití“.

      1. Pane „kuk“, vzácnost
        Pane „kuk“, vzácnost zemědělské půdy tkví v její nenahraditelnosti a nemožnosti vyrobit uměle v její původní přírodní kvalitě.
        Její přirozená obnova je neskutečně pomalá.
        Toto s prodejem výpěstků nesouvisí.

        Sice dlouhý, ale zajímavý článek:

        Zdeněk Vašků: Půda je nenahraditelná

        Eroze zemědělské půdy

        Rekultivace

        Sukcese (ekologie)

        V případě opravdového zájmu a troše hledačské invence se dá i v češtině najít spousta materiálu.

        1. Doplním, že takového
          Doplním, že takového „umělé“ zvýšení odbytu bioethanolu způsobí zejména v Jižní Americe další likvidace tropických deštných lesů místním obyvatelstvem s cílem jednoduše a snadno získat další půdu pro pěstování kukuřice a další bioethanol.
          A tropické pralesy jsou ještě nenahraditelnější a cennější.

  2. všimol som si že tu, a
    všimol som si že tu, a inde na diskusiach uplne chybaju zeny.
    tak ma napada. co by si realita pokroku pocala bez muzov.

    preto je to etanol ?

    tiez ma zaujima cim je nieco nie biologicke, aby to nebol bio-etanol.
    vsetko vratane nasaj cinnosti je biologia, kazdy postup vyroby vzisiel z biologie.

    znova pripominam, nie je preukazane za ropa je fosilna,
    a elektrina nie je palivom,
    tato blbost sa bude tvrdit asi uz do konca vekov.

  3. V článku chybí hlavně
    V článku chybí hlavně dvě věci – cena a účinnost.
    Do auta mi to připadá jako zbytečně drahé, složité a citlivé zařízení. Ale pokud by to bylo za rozumnou cenu (třeba 2 kWe za 50 000 Kč) s možností kogenerace, tak by to mohl být fajn doplněk fotovoltaiky na zimu. V nouzi by to jelo na slivovici.
    Ale asi bych dal přednost jednotce na methanol, jeho výroba je stejně jednoduchá a dá se snadno syntetizovat i z vody, vzduchu a přebytků elektřiny. A nikdo by mi ho nechodil upíjet, aspoň ne dlouho.

    1. Parametre toho článku
      Parametre toho článku ešte nikto ani netuší, pretože Nissan ho iba vyvíja. V článku je to teoreticky pekne popísané ale to je všetko.
      Pokiaľ viem, tak s touto technológiou majú stále problémy kvôli vysokým prevádzkovým teplotám okolo 1000 st.
      Keby to fungovalo, bolo by to super ale …

  4. Ach jo, zas jen kritika
    Ach jo, zas jen kritika něčeho čemu tu lidi nerozumí. Neházejte biopaliva do jednoho pytle. Takzvaná druhá generace biopaliv se vyrábí z bio odpadů z potravinářství. např. při výrobě cukru E85. A netvrďte mi že najednou lidi přestanou sladit. Objem jejich výroby nikdy nepokryje vic jak pár % celkové spotřeby v dopravě, ale je to levné a má to vysokou energetickou hustotu a dává to práci zemědělců. Tato výroba je jednoznačne CO2 neutrální a tento palivový článek nemá žádné neduhy jako NOx, pevné částice atd.
    Do měst čisté EV, ale na dálky a náklady je i toto další možná cesta. Ona ta těžba Lithia a výroba a recyklace baterií taky není úplně čistá věc.

    Pěstování řepky je trochu jiná pohádka, kterou tu obhajovat nebudu.

    Btw. např. V Brazíli je jezdí 30% všech aut na Ethanol z cukrové třtiny, vyráběj jí CO2 neutrálně, ale to díky tomu že její pěstování a zpracování je téměř ruční práce založená na levné pracovní síle a dobrým klimatickým podmínkám.

    1. Nějaké argumenty? Těžba
      Nějaké argumenty? Těžba ropy je ekologičtější? Břidličná těžba plynu a ropy pomocí chemikálií je ekologičtější?
      Dnešní výroba Bio složky do nafty má spotřebu caa 1:2. To znamená asi 1 L nafty na výrobu 2l bio paliva. Zavedlo se to kůli trochu nižším emisím a k udržení zemědělských kapacit v Evropě.

  5. Zase zbytečná
    Zase zbytečná kravina,bioetanol nema neutrální bilanci CO2. A co množství nafty a další energie spotřebovaný k výrobě toho bioetanolu. Proč spotřebovávat energii na výrobu něčeho z čeho se pak zase dělá energie. Jedinej pohon co má smysl je pouze bateriový elektromobil.

Napsat komentář