Nissan Leaf s dojezdem až 240 km? Možná už za dva roky

V New Yorku nedávno skončil tamní autosalon. Šéf vývoje produktů automobilky Nissan, Andy Palmer, se tam v rozhovoru zmínil o tom, že v budoucnu nejspíš nabídnou elektromobil Nissan Leaf s delším dojezdem.

Elektromobil Nissan Leaf se má držet stejné šestileté generační obměny jako ostatní vozy značky Nissan
foto: Nissan

V současné době má elektromobil Nissan Leaf homologovaný dojezd NEDC 199 km. Reálný dojezd se pohybuje mezi 100 a 150 km. Už dnes je ale jasné, že automobilky v budoucnu nabídnou vyšší kapacitu baterií, a tedy i vyšší dojezd svých elektrických aut.

Andy Palmer potvrdil, že o Leafu s vyšším dojezdem se vedou „intenzivní diskuse“. Prakticky nezní otázka „zda“, ale „kdy“ a „kolik“. Objevují se spekulace o navýšení kapacity baterie ze současných 24 kWh na 36 kWh nebo dokonce 42 kWh.

Po technologické stránce by nemělo jít o výrazný problém. Elektromobil Nissan Leaf byl uveden na trh na konci roku 2010, ted před déle než třemi lety. Za tu dobu technologie baterií znovu pokročila – moderní li-ion baterie jsou lehčí a levnější, než tehdy.

Ostatně, není náhoda, že Nissan nedávno zjišťoval kolik by zákazníci byli ochotni zaplatit za Leaf s dojezdem 240 km. Nissan Leaf je dnes nejprodávanějším elektromobilem v historii se 110 000 prodanými kusy (a toto číslo stále stoupá).

Pro Nissan jde navíc o úspěch i v tom smyslu, že 85 % lidí, kteří si Leaf kupují, jdou poprvé ke značce Nissan. A 80 % z nich u ní zůstane i při nákupu dalšího auta. Nissan má navíc ambice prodej svých elektromobilů v následujících letech výrazně navýšit.

Podle Palmera by k tomu měla pomoci možná i nabídka několika variant s různou kapacitou baterie, a tedy i různým dojezdem (a pochopitelně i cenou). Dočkat bychom se mohli dokonce snad už v letech 2015-2016.

Nissan je tlačen i skutečností, že do elektromobilního kolbiště vstupuje čím dál tím více automobilek, a firma si musí udržet náskok, který díky Leafu získala.

12 Comments on “Nissan Leaf s dojezdem až 240 km? Možná už za dva roky”

  1. jsem zasadne proti tomu aby
    jsem zasadne proti tomu aby se elektromobily rozsirovaly a staly se masovou zalezitosti minimalne 10let. Sam mam Smart elektro a pokud by mel elektromobil kdejakej nouma uvali stat na toto dan a jsem tam kde jsem byl. Takze jeste ze je to tak nesmyslne drahe a neni nas mnoho!!

  2. Hmmm, zdá se že to je tak
    Hmmm, zdá se že to je tak jak jsem si myslel. V žádném případě se nepouštět do „revoluce“, ale pokračovat v extrémně pomalé evoluci.

    Jinak za ty zmíněné 4roky neudělali průmyslové/EV články technologický pokrok téměř žádný.

    Situace se má tak, že na 48kWh je nutné přejít na formát 18650 a překonstruovat podvozek, pro těch 42kWh platí skoro to samé = toto Nissan v dohledné době dělat nebude.

    Těch 36kWh je maximum na co se dá dostat s články formátu, které Nissan používá a to opět za předpokladu zásadního překonstruování podvozku.

    Podle mne další iterace Nissanu dostane 240km, ale dle NEDC a baterie bude mít do 30kWh přičemž bude v maximální míře zachován současný podvozek a současná hmotnost vozidla.

    1. Možná máte pravdu, ale
      Možná máte pravdu, ale já bych vsadil na změnu chemie článků a odklon od LiMn. Už tento květen začíná velkosériová výroba LiS článků. Zatím jsou přibližně na stejném výkonu jako LiMn, ale jsou mnohem lehčí, i když objemově jsou na tom lehce hůře. Uvidíme, co z toho vyleze za dva roky. Teoreticky by měly ty články být mnohem levnější, než cokoliv doposud dostupného.

        1. To je pravda, počet cyklů
          To je pravda, počet cyklů je zatím velká slabina, ale je to vynahrazeno možností naprostého vybíjení bez poškození článku, možností dlouhodobého skladování apod. U těchto článku nejsou potřeba drahé balancéry, zvládají nabíjení a vybíjení velkými proudy a hlavně, měly by být levné. Viz OXIS energy.

          1. zrovna Oxis energy mi
            zrovna Oxis energy mi přijdou jako slušní tlachalové, ne nepodobní chlapcům z Číny. Když se prokoušete skrze jejich oslavné cáry papíru až k OXIS datasheetům tak je najednou současný stav LiS vidět v pravém světle = NCA chemie LiS stále válcuje ve většině parametrů krom hmotnostní hustoty energie(kterou ale mají konkrétně Oxis články mizernou také).

            Druhý velký výrobce je SionPower a ti už mají funkční LiS články na mnohem vyšší úrovni (konkrétně 350Wh/kg je pecka).

            Další zajímavá věc je, že všechny prezentované LiS články jsou v „malém“ formátu (<10Ah). Troufám si tvrdit, že LiS trpí stejným problémem jako NCA a to, že zatím nikdo neumí vyrobit "velký" článek (>20Ah) s parametry jako má formát 18650.

            LiS neodsuzuji, ale typické nasazení se současnými vlastnostmi vidím v létajících UAV dronech, kde je hmotností hustota energie naprosto kruciální a naopak objemu k instalaci je k dispozici obvykle celkem dost.

      1. V současných
        V současných nejpokročilejšíc Li-ion typu NCA žádné Mn není, ale to je spíš jen taková hnidopišská poznámka. LiS už bylo anoncované před pár lety jako hotová věc a firmy typu Winston je dokonce měli chvíli v nabídce včetně cen. Dnes si vůbec neodvažuji tipovat, jestli je to vůbec ta „správná“ nástupnická chemie nebo vývoj míří spíš někam směrem zinek-vzduch apod..

        1. O NCA jsem asi zavadil já
          O NCA jsem asi zavadil já spolu s články 18650. Josef má ale pravdu v tom, že Nissan skutečně používá pytlíkové LMO články. Abych byl (jak se na diskuze na hybridu sluší) přesný pak:

          Cell Description
          Manufacturer: Automotive Energy Supply Corporation
          Type: Lithium-ion – Laminate type
          Cathode/Anode Material: LiMn2O4 with LiNiO2/Graphite

          Battery Specifications
          Number of Cells: 192
          Cell Config.: 2 Parallel Strings of 96 in Series
          Nominal Cell Voltage: 3.8 V
          Nominal System Voltage: 364.8 V
          Rated Pack Capacity: 66.2 Ah
          Rated Pack Energy: 24 kWh
          Maximum Cell Charge Voltage: 4.2 V
          Minimum Cell Discharge Voltage: 2.5 V
          Thermal Mgmt.: Passive, Vacuum-Sealed Unit
          Pack Weight: 294 kg

Napsat komentář