Nissan Leaf AT-EV: speciální úprava pro 16 000 km rallye

Že elektromobil Nissan Leaf se ve speciální úpravě vydá na 16 000 km dlouhou Mongol Rally jsme už psali. Dnes máme další podrobnosti.

Lidé z Plug In Adventures se „utrhli ze sítě“ a v elektromobilu chtějí vůbec poprvé absolvovat 16 000 kilometrů Mongol Rally.
foto: Nissan

Projekt Plug In Adventures, který podporuje jízdu elektromobily, vytvořil speciálně upravenou verzi Nissanu Leaf, která se stane prvním plnohodnotným elektromobilem v soutěži Mongol Rally. Soutěž je dlouhá 16 000 km (10 000 mil) a v létě 2017 odstartuje ze Spojeného království s cílem v Mongolsku.

Speciál se jmenuje LEAF AT-EV (All Terrain Electric Vehicle) a jeho základem je standardní model Nissan Leaf 30kWh Acenta, který na jedno nabití dokáže ujet až 250 km/155 mil (NEDC). Aby vůz lépe odolával nástrahám, které na něj čekají v odlehlých úsecích, kterými soutěž povede, provedl na něm tým zásadní úpravy.

Kvůli lepšímu výkonu na nezpevněných cestách je Nissan LEAF AT-EV osazen koly Speedline SL2 Marmora s úzkými pneumatikami Maxsport RB3. Pro jízdu v náročném terénu je vozidlo vybaveno ještě ocelovými pláty navařenými na spodní stranu trojúhelníkových ramen, dále opletenými brzdovými hadicemi, zástěrkami a 6mm hliníkovým spodním krytem motoru.

Upravený střešní nosič poskytuje externí úložný prostor a je osazen světelnou rampou Lazer Triple-R 16 se světlomety LED, které budou v nejodlehlejších etapách soutěže sloužit jako přídavná nízkonapěťová přední světla s intenzitou 16 400 lumenů.

Soutěž Mongol Rally se nejede na čas a účastníci soutěže si své vozy upravují s cílem dosáhnout co největšího pohodlí při cestě na dlouhou vzdálenost. U vozu LEAF AT-EV se úpravy interiéru týkaly především snížení hmotnosti a zvětšení objemu úložných prostor.

Prostor řidiče a spolujezdce zůstal, kromě přidaných gumových podlahových rohoží, beze změny. Zadní řada sedadel byla z vozu odstraněna, i s bezpečnostními pásy vzadu. Tím se podařilo snížit hmotnost o 32 kg. Do prostoru zavazadelníku byl také přidán hasicí přístroj a zdravotnická sada Medi Kit.

Úpravy na Nissanu LEAF AT-EV provedla britská společnost RML Group, jednička v technických úpravách, díky kterým automobily dosahují vysokého výkonu.

Nissan LEAF AT-EV (All Terrain Electric Vehicle)

Chris Ramsey, zakladatel projektu Plug In Adventures, k tomu uvedl: „Soutěž Mongol Rally je naším doposud nejnáročnějším počinem, kterého se s elektromobilem účastníme. Účast už ale plánujeme hodně let. Čím budeme východněji, tím méně nabíječek pro elektromobily bude na trase k dispozici. Rovněž navigace v terénu bude stále složitější.“

Elektromobil Nissan Leaf AT-EV

Elektromobil Nissan Leaf AT-EV
foto: Nissan

„Přesto bylo naše rozhodnutí pro Nissan LEAF jednoznačné. Auto velmi dobře znám, vždy pro mě bylo symbolem bezpečí a spolehlivosti. Mimo to má v celé Evropě k dispozici také nejširší síť rychlonabíjecích stanic. Vůz vybavíme také 240V zástrčkou Commando, takže i v těch nejodlehlejších oblastech, kde nejsou rychlonabíjecí stanice, budeme moci dobíjet akumulátor a stále pokračovat v jízdě. Tato cesta je ale o zážitku z cestování, ne o jízdě na čas do cíle závodu. Už se nemůžu dočkat, až vyrazím na trasu a po cestě budu moci lidem, ať už jsou odkudkoli, vysvětlovat výhody elektromobilů.“

Na cestě plánuje Chris dělat pravidelné zastávky, během kterých chce mezi místními obyvateli propagovat výhody provozu plně elektrického vozidla. Bude také využívat platformu What3Words, která pomáhá zmapovat dosud nezmapované dobíjecí sítě. Řidiči, kteří tudy se svými elektromobily pojedou později, se tak budou moci spolehnout na přesně vyznačenou polohu dobíjecích míst.

Elektromobil Nissan Leaf AT-EV

Elektromobil Nissan Leaf AT-EV
foto: Nissan

Gareth Dunsmore, ředitel divize elektromobilů ve společnosti Nissan Europe, uvádí: „Model LEAF jsme uvedli na trh už v roce 2010, a všichni naši zákazníci v něm dohromady najeli už přes tři miliardy kilometrů a zabránili tak vyprodukování více než 500 milionů kilogramů CO2***. Příběhy těchto lidí, kteří se rozhodli ‚elektrifikovat‘ svůj životní styl, se propojují v naší iniciativě s názvem ‚Elektrifikujme svět‘. Několik majitelů Nissanu LEAF, jako například lidé z projektu Plug In Adventures, však o sobě dalo vědět razantněji a chtělo dokázat, že tento model dokáže daleko více, než jen denně vozit lidi za prací. Smělému cíli, který si vytyčili, proto tleskáme a přejeme jim šťastnou cestu plnou zážitků.“

O projektu Plug In Adventures

Projekt Plug In Adventures založil Chris Ramsey v roce 2011 kvůli své vášni pro dobrodružství a pro elektromobily. Cílem projektu, do kterého patří i skupina skotských fanoušků elektromobilů, je oslovit veřejnost netradičním a jedinečným způsobem, který vyzdvihne vše, co s elektromobily souvisí.

Elektromobil Nissan Leaf AT-EV

Elektromobil Nissan Leaf AT-EV
foto: Nissan

Lidé z projektu Plug In Adventures nejsou z hlediska dramatických počinů elektromobilů žádnými nováčky. V září roku 2015 během pouhých dvou dnů projeli 2660 kilometrů dlouhou trasu z vesnice John O‘Groats až na mys Land’s End a zpět. Vozem, který tuto trasu absolvoval, byl 24kWh Nissan LEAF, který po cestě využíval pouze veřejně dostupná a bezplatná nabíjecí místa.

V dubnu roku 2016 lidé z projektu úspěšně dokončili také podnik North Coast 500, a to v modelu LEAF 30kWh. Náročnému 805 km dlouhému silničnímu okruhu okolo Skotské vysočiny se přezdívá „Skotská Route 66.“

Všechna tato dobrodružství posloužila Chrisovi jako příprava na cestu, která je co do významnosti a náročnosti vrcholem jeho úsilí spojeného s elektromobily. Její název je Mongol Rally.

O Mongol Rally

Mongol Rally je 16 000 km dlouhá charitativní jízda evropskými i asijskými horami, pouštěmi i stepí. Koná se každé léto a první ročník se jel v roce 2004. Událost pořádá skupina The Adventurists.

Elektromobil Nissan Leaf AT-EV

Elektromobil Nissan Leaf AT-EV
foto: Nissan

Tato skupina stojí i za dalšími podniky, díky kterým se jí doposud povedlo na charitu vybrat v přepočtu už 160 milionů Kč. Čeká se, že každý tým získá v Mongol Rally pro charitu nejméně v přepočtu 32 000 Kč.

Dle pravidel musí účastníci trasu absolvovat v malém vozidle s motorem o objemu pod 1,0 litru. Díky tomu bude celý podnik ještě náročnější a vyšší pravděpodobnost výskytu poruchy bude pro posádku také znamenat více příležitostí k navázání kontaktu s obyvateli zemí, jimiž trasa vede.

Elektromobil Nissan Leaf AT-EV

Elektromobil Nissan Leaf AT-EV
foto: Nissan

Posádky charitativní jízdy se nemohou spolehnout na žádné „asistenční týmy“. Účastníci se musí veškeré potíže zvládnout vlastními silami.

V roce 2017 skupina The Adventurists podpořila Chrise v rozhodnutí zúčastnit se cesty s vozem LEAF AT-EV. Jednalo by se totiž o první elektromobil, který by se této jízdy zúčastnil a zvýraznil tím odhodlání, s jakým se skupina věnuje tématům udržitelnosti a životního prostředí. Mongol Rally 2017 startuje v neděli, 16. července.

tisková zpráva

2 Comments on “Nissan Leaf AT-EV: speciální úprava pro 16 000 km rallye”

Napsat komentář