Niedermayer: Jsou plug-in hybridy tou správnou alternativou? 

Plug-in hybridy nabízí pro automobilky zajímavou cestu, jak oslovit zákazníky, kteří se čisté elektromobility „bojí“, anebo využívají auto způsobem, ke kterému se jim bateriová elektrická auta „nehodí“.

Zejména na západní poměry neskutečně rychlé a inovativní automobilky z Číny pak v této oblasti šlapou na plyn. Nově se mluví o automobilce Geely a jejím plug-in hybridu, který má mít spotřebu pod 3 l/100 km s celkovým dojezdem kolem 2300 km. 

Pozor ale na čísla a data:

– Tato auta budou těžko jezdit „za 3 litry“. Tato spotřeba je dosažitelná pouze při častém využívání jízdy čistě na baterie, tedy při pravidelném nabíjení a na vzdálenosti, které příliš nepřesáhnou dojezd baterie, a umožní tak jezdit čistě na elektřinu bez potřeby spalovacího motoru (i když ten může sloužit jako generátor). Naopak, při trase „na benzín“ proti efektivním autům se spalovacím motorem nebo hybridním elektrickým autům zaostávají.

– Zejména technologie používaná evropskými výrobci, tedy doplnění „obvyklého“ spalovacího motoru o část plug-in hybridní technologie, je nejen velmi drahá, ale též technicky a servisně náročná (například tříspojková DSG převodovka ve vozech Volkswagnu). Kvůli tomu nejsou tato auta levná a často stojí stejně jako elektromobily s větší baterií, přičemž mají vyšší náklady na provoz i servis. 

– Asijská cesta „range extenderů“ (motor zjednodušený a optimalizovaný primárně na výrobu elektřiny) nabízí zjednodušení a zlevnění. Ale též otázku, zda není výhodnější o něco zvětšit baterii a auto výrazně zjednodušit. 

V každém případě, dnes nabízená hybridní elektrická vozidla mají podle schválené dohody o zákazu prodeje nových automobilů se spalovacími motory otevřenou cestu na unijní trh na dalších 10 let. Poté zřejmě pouze v případě, že budou spalovat neutrální paliva.

Volba je na zákazníkovi, ale otázka ceny/výkonu je pro mě velkým otazníkem. A stejně tak není dobré podcenit riziko, že touto cestou, kdy uživatelé nebudou auta nabíjet, budeme dovážet a spalovat více ropy. A to jde přesně proti snaze o omezení emisí nutných pro zlepšení stavu naší planety.

Kdo je Luděk Niedermayer?

Vystudoval Operační výzkum a teorii systémů na brněnské Masarykově univerzitě (dříve UJEP). V letech 1996 až 2008 člen bankovní rady České národní banky a navíc v letech 2000 až 2008 viceguvernér ČNB. Následně pracoval jako ředitel v Deloitte ČR (2008-2014). Od roku 2014 je poslancem Evropského parlamentu.

zdroj: vlastní

61 Comments on “Niedermayer: Jsou plug-in hybridy tou správnou alternativou? ”

    1. Podle toho, co psal nedavno lavrov42, tak Jaguar ukoncil vyrobu vsech EV. Takze ta nova PR se tyka zakazniku, kteri uprednostnuji spalovaky. Takze ty ruzova srdicka si muze dat do vitriny jen lavrov42 a jemu podobni tupohlavci. S EV to zrejme nema uz nic spolecneho. Leda ze by nam lavrov42 opet lhal a Jaguar s EV nekonci. Ve spleti lzi toho tvora se clovek nikdy nevyzna, vse odporuje vsemu. Lhar zustava lharem.

      1. To si pamatuješ špatně. Psal jsem, že Jaguár skončil veškerou výrobu, tedy spalovací auta elektro. A za dva roky, že přijde s novou nabídkou.

        Nyní už tedy víme, že máme na začátku přespříštího roku očekávat Jaguar jako nový brand pro elektromobilisty buzeranty, čemuž byla značka kompletně přizpůsobena.

        Jaguar je vyřízený a dál bych ho netěšil.

    1. Doporučuji si přečít jeho totální blábolení z let minulých, to je panečku expert….

      O lineárním růstu elektormobilů…
      hxxps://www.hybrid.cz/ludek-niedermayer-dava-smysl-bojovat-o-euro-7/

      Jak budou BEV lidi kupovat bez dotací, protože to je lepší invesetice než spalovací auto…
      hxxps://www.hybrid.cz/ludek-niedermayer-nastup-elektromobilu-muze-byt-mnohem-rychlejsi/

      A jak se Forbes s článkem „Malá a dostupná elektroauta se automobilkám nevyplatí, naštvaní Evropané vyjdou do ulic“ totálně plete a je to celé zavádějící…
      hxxps://www.hybrid.cz/vyjdou-nastvani-evropane-do-ulic-kvuli-drahym-autum-muzou-za-elektromobily/

      Čest vaší práci, soudruhu Niedermayere.

    2. Pro Jano… Nazývat pravicové neoliberalisty ,,levičáky“ je ňúspík, který si vymysleli republikáni v USA a opičáci co nepochopili o co gou to po nich papouškují…🙄
      Neoliberálové nemají ve svém programu a dokonce ani diskurzu nic o sociálně spravedlivé beztřídní společnosti, což je základ levicové ideologie. Ta naopak nezná nic o genderových techtle mechtle nebo dokonce o podpoře fašizující buržoazie (viz Kievské události)…
      Zkrátka jde o dva úplně jiné, často až protichůdné politické směry…
      Za 5 a doučit!!!😃

      1. Lze souhlasit, že slovo neoliberální, není zcela přesné. Je to především proto, že stávající levice je všechno, jen ne liberální. Ovšem Jano použil označení progresivní levice, jak se vžilo lepševici, a to přesné bezesporu je. Přerozdělování formou dotací, centrálně řízené hospodářství a další levičácké lahůdky, včetně nevyhnutelných výsledků ke kterým to vede, nelze přehlédnout.

        1. pro Runnču…Mě spíše vadí ta ,,levice“, protože to je úplně mimo… Progres, (neo)liberálové taky nesedí, protože spíše úpadek a nesvoboda, ale nějak se jim říkat musí (podle mě nejlépe sedí starý dobrý buržousti😁)….
          Ale klidně si všichni pravičáci od konzerf, přes neoliberály až po nácky navzájem nadávejte do levičáků, vlastně je to docela legrace.😉

            1. Pro Jano… Svoje argumenty proč neoliberalisti nejsou levice jsem už uvedl. Pokud jde o přerozdělování do vlastních kapes, tak to je u panstva a elit dokonale univerzální jev….
              Ale klidně si třeba říkej žirafě velbloud, máš samozřejmě úplnou svobodu se na téhle přiblblé babylonádě podílet.🙂

                1. Pro Jano…. Hele já myslel že to je ta stejná parta… Hmm, asi bych to radši už ukončil.

                1. Smer vyvoje mobility se nastesti neridi hlupaky v CR, ale jinde. Elektromobilita je jasny smer vyvoje a tvoje pesticky v kapse na tom nic nezmeni. V CR si projdeme opet nejake to obdobi temna, coz se zde pravidelne opakuje ale nakonec se zase lide probudi a uznaji svuj omyl. Zrejme mame v knize osudu psano, ze obcas musime padnout na drzku, abysme zase mohli vnimat realitu.

                2. Úsporná zářivka je jasný směr vývoje a na tom nikdo nic nezmění. ✌️🤡✌️

                3. @lavrov42. Tvoje retardace se pohybuje v rozmezi 10 – 12 let.

                4. pro Runnču…. Kdyby byli všichni jako ty, tak svítíme možná tak loučema🤡😁

                5. Drvoštěpe, já si myslím, že Jaguár to vystihl přesně. Nechal si zpracovat studii a vyšlo mu, že elektromobily kupují pozérské buzny. Tak na ně zacílil. Škoda, že už nestihl zareagovat na odhalení, že jich v populaci zákazníků není tolik, aby se všichni výrobci elektromobilů a růžových latexových spoďárů uživili 🌈🚗

                6. pro Runnču …. Mě by zajímalo, jestli výhody elektromobilu (které si skoro jistě širší veřejnost plně neuvědomuje) doopravdy nechápeš ani ty. Bylo by to dost divné, když už za ty léta musíš být přes elektromobilitu docela odborník. Možná dokonce o tématu víš víc, než marketingový odborníci Jaguaru 🤔🧐😆

                7. Objektivní obecně platné výhody BEV pro kupce si uvědomuji. Je přesně jedna – možnost nabíjet doma.
                  Tato jedna objektivní výhoda, je vyvážena celou řadou objektivních nevýhod – vyšší pořizovací cena, vyšší TCO na kilometr, nižší průměrná rychlost (celkový nájezd / celkový čas na cestách), vyšší pokles hodnoty, vyšší riziko nedostupnosti služby a další a další.

                  Nepochybně lze najít kupce pro růžové latexové trencle. Ale bez ohledu na to, jak je budeš vychvalovat a dotovat, trh je ve významném podílu nepřijme. A když je nařídíš, tak zaprvé zkrachuješ, protože lidi budou raději přešívat ty stare, a jak budeš víc tlačit, dostaneš nakonec do držky.

                8. pro Runnču…. Aha… Takže vézt sebou vždy bezhlučnou, bezemisní a vysoce výkonnou a účinnou elektrocentrálu (funkce V2L) není objektivní výhoda pro kupující???…
                  Další výhody už uvádět nebudu, evidentně nejsi schopen diskutovat na úrovni… Hlavně že máš dneska Den růžového latexu 🤡🙄

                9. Ani nevím, co V2L znamená. Takže se domnívám, že trhu, kterému vládne Běžný Franta Uživatel, to je naprosto u prdele.

                10. pro Runnču…. Neznám snad nikoho, kdo si v létě občas nekupuje led a neocenil by nějaké méně středověké řešení. Řemeslníci jsou snad evidentní, děcka a noťasi taky…..
                  No nic, aspoň si přiznal že něco nevíš. To tu snad ještě nebylo, tak doufám že se nezřítí nebesa😱😃

                11. Drvoštěpe, ti marketingoví odborníci, kterými se zaklínáš, by ti určitě řekli, že existují kategorie vlastností produktu Must have, Should have a Nice to have.
                  Jestli si děcko nabije noťas, což může i v normálním autě, je jednozačně Nice to have, stejně jako všechny ostatní gadgety, které nemají přímou vazbu na hlavní funkci auta, kterou je individuální doprava.

                12. to Jimmy: Každý. Já mám měnič 3 kW který přicvaknu krokosvorkama na 12 V baterku. Jenom musím nechat otevřené dveře aby běžel interní měnič z trakční baterky. Není to ideální protože 2x převod ale v případě nouze to barák utáhne.

                13. Už jich není málo, většina nových elektromobilů Hyundai a Kia to má, Renault 4 E-Tech, Renault 5, Volvo E30 a další…

                14. Pro Jimmy….Z generace EV co aktuálně vstupuje na trh to mají prakticky všichni včetně evropských. Kromě VW 😱 (ale i oni už budou brzy na nové platformě)..
                  Většinou bývá V2L už v základu, ale nově se objevují i strategie za příplatek nebo v dražší verzi. (třeba KIA EV3)..
                  Ale věřím, že jim to neprojde, protože V2L patří do základu.
                  Počkejte až se to dozvědí ženský, to budou tlaky!🙂

                15. pro Runnču…. Tos mě špatně pochopil – marketingový odborníci mám víš kde…. 😄
                  A děcka a noťasi: víš co, oni je nepotřebujou na hejtování v diskuzích. Hry žerou podstatně víc.
                  Ale tak jasně že jim můžeš říct: ,,Hraje se jen když vrčí motor, smradi“!!!😃😆😂
                  A auto už nebude jen o dopravě, už to pochop.😜

                16. Myslíte tohle?
                  hxxps://www.youtube.com/watch?v=-f7Ax2oru5Q

                  Jste chudáci, kteří nechápete naprosto základní věci. I tahle stará reklama z padesátek je víc moderní, než nesvéprávné žbleptání pubertálních elektromobilistů.

                  hxxps://www.youtube.com/watch?v=kmzlbkhyCJ4

  1. Nechapu proc nikdo nevyrabi simple hybrid. Spalovak s pohonem predni napravy a elektromotor s pohonem zadni napravy a zadne mechanicke propojeni mezi predek/zadek. Prineslo by to jednoduchou techniku a zaroven lacinou moznost 4×4 pohonu v pripade potreby. Jednoduchy servis bez nutnosti specialnich dilu ktere jsou konstrukcne i servisne narocne.

      1. Diky za info. No tak to konecne aspon nekdo dela. Sice vpredu maji kombinaci spalovaku plus elektromotoru. Obycejny spalovak by stacil.
        Ja tento mix pozadoval uz asi pred 10 lety kdy existovaly hybridy Prius. Tak jsem si rikal, ze kdyby se vyrabely takto delene hybridy, pak bych si takovy koupil a instaloval velkou baterku a predni motor vubec nepouzival. Bohuzel Prius ma vse v jednom a tak zasah do systemu by byl nakladny. No a Prius jsem proto nikdy nemel.
        Uz tenkrat jsem tvrdil, ze to nechteji vyrabet, protoze by si lidi delali sami ciste bateriove EV a to by jim vadilo.

      1. Já se chovám slušně a co my síly stačí morálně. Mluvit ovšem budu přesně tak, jak si ten lepševický vlastizrádce zaslouží. Dotační rozkrádání a jeho podpora, hlasování proti bezpečnosti vlastní země a další prasármy definují rámec, ve kterém se k němu lze vyjadřovat.
        Luďek Niedermayer je vastizrádný levičácký dobytek. To je můj názor, ze kterého neuhnu ani o milimetr.

        1. Historie na tomhle foru nás naštěstí naučila, že žádný z Tvých názorů není podstatný a žádná Tvoje predikce se nenaplnila, ať už se jedná o vítězství teroristického Ruska v květnu 2022 nebo krach Tesly o pár let dřív… tj. i Tvoje predikce elektromobilismu jsou asi tak podstatné jako názor Václava Klause na globální teplování…

          1. Moje predikce dějů jsou postaveny na výchozích fundamentech. Externí vlivy, se kterými nelze přesně kalkulovat, mohou ovlivnit časování, nikoliv však výsledek děje.
            Zatímco některé děje jsem časově odhadl zcela přesně, například nástup energetické krize, výsledky jiných, jako například porážka Ukrajiny nebo kolaps ideje elektromobility, jsou vnějšími intervencemi v čase oddalovány.

            Jako je nevyhnutelná porážka kyjevské junty, protože ukrajinská ekonomika, demografie a vnitřní fragmentace společnosti naprosto nedávají naději na jakýkoliv jiný výsledek, tak je nevyhnutelný bankrot elektromobility, protože parametry elektromobilu jako produktu se naprosto nekryjí s potřebami spotřebitelů ze skupiny early majority.

            Časování obou dějů bylo lze ovlivnit – dotacemi junty, dotacemi automobilek, násilnými odvody, násilným zdaněním. Ale konečný výsledek děje nic z toho neodvrátí.

              1. Konečný výsledek děje nic neodvrátí? To budeš hledět jaký rychlý odvrat nastane při prvních zprávách, že dochází ropa. Potom si budete trhat vlasy proč jste byli tak blbí a brzdili elektromobilitu. Mohli jste být dál a mohlo to být levnější.
                Ty si vážně myslíš, že tady ty pístomrdky budou jezdit ještě za 50 let?

                1. S tím sledováním ČT a vyhlížením „Mimořádná zpráva – Došla ropa“ by si měl něco dělat.

                2. Já nemusím nic vyhlížet, stačí, že vím jistě, že dojde. Jestli to bude za 10 let nebo za 20 není až tak důležité.
                  Ale podle tvého jednání nabývám dojem, že ty si myslíš, že nedojde nikdy. Nebo plácni nějaké datum ať si ho zapíšu mezi tvé prognózy.

                3. Ropa přeci došla už roce 1992, ne ?

                  „V roce 1972 Římský klub předpověděl, že ropa bude v podstatě vyčerpána v roce 1992“

                4. Vím o tom a proto se zdráhám předpovídat konkrétní datum. Mám jenom jistotu, že dojde a je nejvyšší čas hledat náhradu. Syntetická paliva v globálním rozsahu to určitě nebudou. Jinou použitelnou náhradu v dopravě než elektro neznáme.

                5. Jistě, je potřeba najít náhradu, protože je to fuj. Taky je fuj ocel, takže hutě v Evropě končí. Také krávy je potřeba utlumit, když máme to jihoamerické hovězí. Energie budeme mít jen když bude svítit nebo foukat. Chemický průmysl předáváme Číně a jako bonus i farmaceutický průmysl.

                  Doufám, že alespoň mávátka zvládneme. Budeme je potřebovat, protože zbraně jsou nejen fuj, ale už i nad naše síly. Naprosto si nedokážu představit, že bychom třeba byli schopni vyrobit tank, když nezvládneme ani papírové roušky.

                  Demilitarizovaná Evropa je zcela neškodná tlupa 500 milionů připosraných hipíků. Být Ruskem, udělám si z nich otroky. Vůbec nechápu, že nás ještě nezašlápli.

                  Ty úžasem otevřené huby, když rusové poslali novou raketu na Dnipro, funkční zbraňový koncept o kterém Západ jen teoretizoval na papíře, a to následné ticho Ukrajinců i západních štváčů, to bylo vševypovídající.

                6. Pro Runnču… Je to hrůza viď?
                  A teď ještě chcípnou automobilky, protože si spousta pitomců myslí, že dokážou zastavit čas 😱

              2. Ano, naprosto. Early adopters z movitějších 20% se už vrací ke spalovacím autům, aniž by inspirovali movitější klienty z early majority. Méně movitějších 80% ze skupiny early adopters pak existuje jen kvůli dotacím, které ale nelze z ekonomických důvodů rozšířit na early majority.
                Aktuální situace je taková, že bohatší by sice měli na elektromobily, ale chtějí spalovací auta bez ohledu na emisní přípatky, protože jsou lepší. Automobilky by tedy chtěly prodávat horší produkt, kterým je elektromobil, chudším, ale ti na ně zase nemají.

                Krize elektromobility v kostce. Deadlock.

                1. Cenové parity elektro/fosil bude v EU dosaženo v roce 2026, podle jedné z velkých spekulantských agentur.
                  Nemel furt o drahotě.

                2. To je klidně možné. Nepochybně netržním zdražním spalovacích vozidel. Výsledkem nebude růst prodejů elektromobilů, jen jejich větší podíl na celkově výrazně zmenšeném trhu, doprovodné bankroty, sociální nepokoje a pády vlád. No a nakonec dojde i na ty šibenice, pamatuj na má slova.

Napsat komentář