Německo dá lidem peníze na nákup elektromobilů

Německý ministr financí Sigmar Gabriel prohlásil, že Německo podpoří rozvoj elektromobility v zemí částkou 2 mld. eur. Počítá i s dotací pro nákup elektromobilů.

Elektromobil Mercedes-Benz B ED je společným dílem německé automobilky Daimler a americké automobilky Tesla Motors
foto: Daimler

Německo si už před lety, podobně jako Spojené státy, dalo za cíl mít do roku 2020 (v USA do 2015) na silnicích milion aut na elektřinu. Splnit cíle se nepodařilo v ani jedné z těchto zemí. V Německu jezdí dnes kolem 50 000 elektromobilů.

Amerika je na tom ale výrazně lépe než Německo, mimo jiné i díky federální dotaci $7500 na nákup elektromobilu a dalším státním dotacím. Německo chce jít nyní stejnou cestou a nákup elektromobilů koncovými zákazníky podpořit dotací.

Zatím ale není jasné kolik to bude. Je nicméně jasné, že Německo si to může dovolit. Rozpočet našich západních sousedů v minulém roce skončil přebytkem asi 10 mld. eur.

Kromě této podpory se chce Gabriel s pomocí zmíněných penež zasadit o zlepšení infrastruktury a přinutit, aby vláda sama nakupovala elektrická auta. Zdaleka největším evropským premiantem co do úspěchu podpory prodeje elektromobilů je následované , a .

Reuters

15 Comments on “Německo dá lidem peníze na nákup elektromobilů”

  1. podporuju iba BEV alebo
    podporuju iba BEV alebo vsetko ako automobil, co pohana elektromotor ? je presne stanovene co musi byt primarny a nesmie byt sekundarny zdroj ? je stanovene aka minimalna kapacita ma byt v presne specifikovanom type chemickej baterie ktora musi byt dobijatelna ?

    pripomina mi to jednu staru situaciu:
    spolocnost stanovi, ze bez povolenia podpisom, su dovolene len nakupy, do 100 eur. Ale akosi neuvedie, v akom casovom ramci ani co v pripade ze tu vec zakupim po suciastkach 🙂

    mali aspon stanovit, ze akekolvek vozidlo, ktoreho primarny pohon je ulozeny vo vodiku alebo dobijatelnej chemickej baterii ktorej cyklus je aspon 1500 a dojazd bez „tankovania“ nad 210 km podla normy XY.

    je dopravnym vozidlom v premavke aj motocykel alebo bicykel ?
    moze to byt len „automobil“ do 3,5t ktory ma len 4 kolesa ?

      1. Možná je to kouzlo
        Možná je to kouzlo nechtěného, ale shodou okolností jsou na doprovodném obrázku pouze elektromobily firmy Daimler, tedy Mercedes B a čumák Smartu ED. Takže by to spíše ukazovalo na podporu místních výrobců, ovšem ta je v EU zakázaná. Dalším kouzlem nechtěného by mohlo být, že zlobivý dízlgejt Folksvágn tam auta nemá :-).

        Automobilizmus ma minimalny dopad na znecistenie? Uznává se všeobecně kolem 25% v rámci vnitrozemí kontinentu, jenže v městských aglomeracích s centrálním vytápěním to bývá až 100%, protože nic jiného tam binec ve vzduch (vyjma kuřáků a kuchyní) nedělá.

      1. to sa mi nezda. u nas mame
        to sa mi nezda. u nas mame teraz nizsiu DPH len na niektore potraviny. kazdy stat ma DPH roznu a na rozne produkty. na elektromobily by taktiez mohla byt ina ako na spalovaky.
        kolega vyssie pise, ze pri drahych elektromobiloch by bolo odpustenie DPH vlastne vyssia dotacia. tak staci odpudstit DPH len do urcitej sumy. ono by to bolo aj tak len docasne a len na prvych X aut. potom by to tak ci tak zrusili.

        1. dozdilne DPH je nesmysl a
          dozdilne DPH je nesmysl a jen loby za nejakym ucelem, zbytecne to pridelava praci jak tem co obchoduji, tak tem co nasledne pocitaji a kontroluji (takze vznika prostor pro spekulace a podvody s tou nizsi sazbou), sazba DPH by mela bejt na vse stejna a bez vyjimek, neco mezi tim co mame dnes a rekneme tak 16 nebo 17%

    1. Proc dotace – odpusteni DPH
      Proc dotace – odpusteni DPH by nejpise znamenalo vetsi dotaci nez fixne stanoveny prispevek.
      Fixne dany prispevek je transparentnejsi nez danova vyjimka v DPH.
      Fixnim prispevek je vice „prosocialni“ a tak stejny v absolutni vysi pro vsechny, odpusteni DPH by napriklad ne top verzi tesly byla treba za pul milionu….

    1. Ve Švýcarsku je situace
      Ve Švýcarsku je situace složitější, každý kanton tam má vlastní pravidla. V celém švýcarsku platí alespoň malé daňové zvýhodnění. Důležité je, jak zmiňuje diskutující níže, že celkově jsou prodeje ve Švýcarsku velmi zajímavé, minulý rok tam bylo každé 50. auto do zásuvky (připravujeme podrobnosti).

Napsat komentář