Nejvíc nabíjecích stanic v EU mají Německo, Francie a Nizozemsko

Sedm z deseti dobíjecích stanic se nachází jen ve třech zemích , Česko jich má pouze půl procenta.

Nabíjecí stojany Ionity u čerpací stanice Shell
foto: Shell

Sedm z deseti dobíjecích stanic v EU je rozmístěno pouze ve třech státech – Nizozemsku, Francii a Německu. Ty přitom pokrývají méně než čtvrtinu území sedmadvacítky. Vyplývá to z interaktivní mapy Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA).

Nabíječky v ČR tvoří jen 0,5 % z jejich celkového počtu v EU a Česku tak patří místo v polovině žebříčku. Nejhorší je situace na Kypru, Maltě a v Litvě. Vyššímu budování infrastruktury nepřispívá nízký zájem českých firem o elektromobily, podle průzkumu Arval Mobility Observatory je v Česku využívají firmy zhruba třikrát méně, než je průměr zemí EU.

Hustota nabíječek v Česku je podle odborníků významně ovlivněna zájmem firem o vozidla na elektrický pohon. Nové registrace vozidel totiž v tuzemsku tvoří převážně vozy ve firemních flotilách.

„Vzhledem k tomu, že v současnosti tvoří téměř tři čtvrtiny registrací nových vozidel firemní flotily, ovlivňují počty elektromobilů ve fleetech významně budování dobíjecí infrastruktury v Česku. Bateriové elektromobily najdeme dle průzkumu Arval Mobility Observatory jen v 8 % firemních autoparků, oproti cca 24 % v ostatních zemích EU. Popularita elektromobilů však i v Česku zvolna stoupá a souběžně s tím se rozvíjí také síť veřejných dobíjecích stanic,“ vysvětluje Tomáš Kadeřábek, konzultant společnosti Arval, která poskytuje operativní leasing elektromobilů.

V počtu dobíječek vede Nizozemsko, Česko je čtrnácté

Zpráva ACEA také ukázala, že dobíjecí stanice jsou v EU nerovnoměrně rozloženy. Přes 66 tisíc, tj. 30 % z celkového počtu, je jen v Nizozemsku. V Česku je to 1 125 dobíjecích míst.

„Počet dobíjecích stanic odpovídá mimo jiné zájmu firem o využívání bateriových elektromobilů ve flotilách. Nizozemsko je v jejich počtu ve fleetech na špičce Evropy, najdeme je u 34 % firem, což je oproti Česku více než čtyřnásobek,“ konstatuje Tomáš Kadeřábek ze společnosti Arval.

Počet dobíječek ovlivňuje cenu elektromobilů

Podle zprávy ACEA se počet elektromobilů prodaných v EU za poslední tři roky zvýšil o 110 %, počet nabíjecích stanic však vzrostl pouze o necelých 60 %, tedy na celkových 225 tisíc. Jak navíc upozorňuje Tomáš Kadeřábek:

„Konkurenceschopnost elektromobilů je dána primárně jejich cenou. Ta by mohla být snížena nejen díky podpoře ze strany státu. Pokud bude síť dobíjecích stanic napříč EU dostatečně hustá, budou moci automobilky do elektromobilů v budoucnu montovat baterie s optimální kapacitou, což může ve výsledku přiblížit jejich cenu běžným vozům se spalovacími motory.“

tisková zpráva

3 Comments on “Nejvíc nabíjecích stanic v EU mají Německo, Francie a Nizozemsko”

  1. je to jednoduche, CR je co se trendu v automotive cca 4-5 let
    je to jednoduche, CR je co se trendu v automotive cca 4-5 let za Nemeckem, takze i BEV zacne bejt vetsi zajem take cca 4-5 let po te co o ne zacina bejt vetsi zajem v Nemecku

    firmy v CR zatim nemaj mnoho duvodu zacit koukat na elektromobily, porad jim casto v TCO vychazi vyrazne hur nez diesel, vyjimkou jsou firmy kde se kupuji drazsi vozy okolo 1,5-2 milionu +, tam se TCO zacina u BEV rovnat s diesely, a to v CR proste neni zas tak rozsirene, stale proste schazi na trhu BEV v segmentu nizsi stredni a stredni tridy pod 1 milion korun, proste konkurence pro Oktavky, Passaty, Superby a podobne nejcastejsi fleetove vozy, a ani moc neverim ze v brzke dobe horizontu treba 5-6 let takova BEV na trhu budou, protoze to jsou auta kupovana ve vetsich objemech za jine nez cenikove ceny, a proste Superbu za 500 tisic protoze na nej dostanou firmy klidne slevu 300-400 tisic, konkuruje treba Ioniq za 900 tisic nebo Tesla 3 za 1,3 milionu proste blbe a ta firma proste porad radsi sahne po tom Superbu za 500 nez po Tesle 3 za 1,3 na kterou nedostane slevu ani haler 😀

    1. je to jednoduche čezko jako 17ctá spolková země co se
      je to jednoduche čezko jako 17ctá spolková země co se trendu v automotive týče byla dycinky 5 až 10 let za nemeckem, takze nějaký rádoby „trend“ indyvidují zainteresovaných do budoucího elektrobyznysu nehraje větší roli :))

Napsat komentář