Největší plavidlo, které kdy lidé postavili, si objednal Shell

V jihokorejském městě Geoje se už od roku 2011 staví největší loď světa. Prelude FLNG vyrobily loděnice Samsung Heavy Industries a Technip pro naftařskou společnost Royal Dutch Shell. Jde dlouhá 488 metrů a široká 74 metrů, výtlak činí 600 000 tun.

Loď Prelude FLNG je vysoká 105 metrů a dokáže ustát cyklóny kategorie 5 (nejvyšší, rychlosti větru přes 252 km/h)
foto: Shell

Prelude ale nebude vozit naftu, nýbrž zkapalněný zemní plyn. Pro srovnání, americké letadlové lodě třídy Nimitz mají výtlak něco přes 100 000 tun. Prelude FLNG se chlubí výtlakem více než pětkrát větším. Na její výrobu bylo využito 260 000 tun oceli. Loď dokáže zkapalňovat zemní plyn přímo na moři.

Na celé lodi se využívá 17 km řetězu s 24 500 články. Přenos zemního plynu bude probíhat při teplotě -162 °C, půjde tedy o kryogenickou kapalinu. Robotické ruce, které se o to postarají, se testovaly ve Francii. Po celé lodi se proplétá 450 km potrubí. Obří nádrže na zkapalněný zemní plyn () připluly až z Dubaje.

Servisní střžedisko lodi se nachází v australském přístavu Darwin. Na stavbě největšího plavidla v historii se podílely tisíce lidí ze čtyř světových kontinentů. Loď se přitom skládala dohromady podobně jako stavebnice . Jen v mnohem větším měřítku.

Celková cena za stavbu největší lodi historie může dosáhnout až $12,6 mld. Za rok loď zpracuje tolik zemního plynu, kolik by stačilo pro město větší než je Hong Kong. Očekávaná životnost lodi je minimálně 25 let. Na vodu byla loď spuštěna už koncem roku 2013, ale zpracování zemního plynu má začít teprve letos.

Otázkou je, zda se její provoz a stavba vůbec vyplatí. Původní plány na dovoz levného zemního plynu z USA do Evropy totiž narušují nové možnosti Ruska, ale také dalších světových hráčů, jako je například Írán.

Shell

9 Comments on “Největší plavidlo, které kdy lidé postavili, si objednal Shell”

Napsat komentář