Od ledna do října 2019 se po celém světě prodalo celkem 221 274 elektromobilů Tesla Model 3. To je třikrát víc, než má druhý nejprodávanější vůz.
foto: Tesla
Magazín CleanTechnica sestavil přehledný žebříček nejprodávanějších aut do zásuvky za letošní rok, myšleno od ledna do října. S obrovským náskokem vede elektromobil Tesla Model 3.
NEPŘEHLÉDNĚTE Po světě jezdí už přes 5 milionů aut do zásuvky
Na druhém a třetím místě jsou Evropanům spíše neznámé čínské modely s 81 000, resp. 64 000 kusy. Teprve na čtvrtém místě se pyšní Nissan Leaf s necelými 60 000 a hned za ním Mitsubishi Outlander PHEV (42 000). Z evropských elektromobilů najdeme v první desítce ještě Renault Zoe (38 722) a BMW i3 (34 050).
Překvapivě dobře si vede i Hyundai Kona Electric (36 409). Tesla Model X má za letošek zatím 30 559, ale 21 794 prodaných kusů Tesla Model S potvrzuje, že tomuto modelu hodně ukusuje Tesla Model 3.
Globálně mají auta do zásuvky zatím za letošek podíl na prodeji nových aut asi 2,2 %. Celkově se podle webu EV-Sales prodalo za letošní rok už 1,7 milionu aut do zásuvky.
Díval jsem se na statistiku za posledních asi 5 let. Prodeje
Díval jsem se na statistiku za posledních asi 5 let. Prodeje BEV + PHEV exponenciálně rostou. Takže v příštím roce by to mohlo být už něco blízko 5%. Tahle dobře to půjde ale jenom když budou hlavně baterie i nadále zlevňovat.
Na to čekám. Za 5-8 let bych si chtlě něco koupit něco
Na to čekám. Za 5-8 let bych si chtlě něco koupit něco jinýho.
Cena už je dostatečně nízko, teď už jde jen a jen o
Cena už je dostatečně nízko, teď už jde jen a jen o objem výroby a tam to roste docela slušně. Do 10 let má být roční výroba baterií >2 TWh.
Pro auta kolem miliónu už cena baterií není problém. U
Pro auta kolem miliónu už cena baterií není problém. U aut za půl miliónu je to stále překážka. Myslím však že zlevňování baterií bude pokračovat. Potenciál je stále velký.
BloombergNEF zveřejnil průměrné ceny na úrovni celé
BloombergNEF zveřejnil průměrné ceny na úrovni celé baterie (ne jen článků) $156/kWh, to je 45 kWh za 200 tisíc vč. 21% DPH (a to jistě největší automobilky budou s nákupní cenou ještě o něco níž pod průměrem). Taková baterie by byla ideální do Fabie, která by se tak i se slušným ziskem pro automobilku klidně mohla do půl milionu v základu vejít. A když se u nás prodá za půl milionu 2 tisíce CitigoE za rok, tak si asi dovedete představit ty prodeje takovéto Fabie.
Cena baterií je opravdu to nejmenší a důležitější je teď objem výroby. 10 tisíc vyrobených BEV za rok s cenou baterie $100/kWh může být na výrobu klidně dražší než 100 tisíc BEV s baterií za $200/kWh.
Pokles cen baterií se v roce 2019 prakticky zastavil a pro
Pokles cen baterií se v roce 2019 prakticky zastavil a pro rok 2020 se očekává pokles jen o nízké jednotky procent. Křivka poklesu ceny strmě klesající do roku 2017 je dnes prakticky plochá.
Prostor je to ještě velký, viz
Prostor je to ještě velký, viz třeba:
https://www.newmobility.global/e-mobility/catl-reveals-cell-pack-battery-platform-iaa-2019/
To je ovšem hustota, nikoliv cena.
Ano, asi je možné za 30%
To je ovšem hustota, nikoliv cena.
Ano, asi je možné za 30% cenový růst zvýšit hustotu o dalších 10%. Což nic neřeší.
Spíš jsem odkazoval na ten odstavec nad tím a
Spíš jsem odkazoval na ten odstavec nad tím a zefektivnění celého procesu, což naopak přinese výrazné úspory. Můj odhad je, že za 3 roky bude průměr $120/kWh, za 5 let $100/kWh. Jasně, není to ten strmý pokles jako dřív, „jen“ v průměru 8 % za rok, ale k ploché křivce to má ještě hodně daleko.
a taky:
„CATL je schopna … snížit množství dílů pro
a taky:
„CATL je schopna … snížit množství dílů pro batery pack o 40%.“
Tesla a VW jsou už zřejmě na té stovce teď.
Tesla a VW jsou už zřejmě na té stovce teď.
Na úrovni článků asi ano, ne úrovni celé baterie, jak
Na úrovni článků asi ano, ne úrovni celé baterie, jak uvádí BloombergNEF, to ještě chvíli potrvá.
runner42 | 11. 12. 2017 07:32
Cena baterií neklesá a
runner42 | 11. 12. 2017 07:32
Cena baterií neklesá a veškeré Muskovy fantaskní modely vývoje ceny vs. kapacita jsou v troskách, protože ve skutečném světě ukázkově požral růst cen síranu kobaltnatého používaného pro bateriové katody a vyráběného velmi neekologickým procesem. Díky požadavkům Číny na zavedení ekologických opatření do jeho rostoucí výroby jeho cena už rok doslova raketově roste. Realita:V roce 2019 dosahovaly ceny 156 USD/kWh. Podle predikcí Bloomberg NEF budou ceny baterií klesat i nadále a v roce 2023 dosáhnou přibližně 100 USD/kWh
Myslím, že cena 100$/KWh je pořád vysoko. Zajímavé to
Myslím, že cena 100$/KWh je pořád vysoko. Zajímavé to začne být, až to klesne na 50-60$. To je můj odhad. Prostě baterie kolem 100kWh by měla stát asi tak 100-150k Kč. Myslím, že to není nedosažitelná meta během řekněme 5 let. S tím je samozřejmě spojená nutnost snižovat cenu za suroviny (tj. buď levné suroviny a/nebo vysokou hustotu energie a míň surovin) a energetickou spotřebu při výrobě.
Tak ono jezdit s takovym EV je nouzovka i kdyby nebylo
Tak ono jezdit s takovym EV je nouzovka i kdyby nebylo problemu s prehrivanim….
Jsem čekal že Leaf na tom bude hůř. Já bych po těch
Jsem čekal že Leaf na tom bude hůř. Já bych po těch recenzí do něho nešel. Drív byl téměr jediný na trhu, ale dneska je kde vybírat.
Asi ho má spousta lidí jen to drobný pojíždění.
Asi ho má spousta lidí jen to drobný pojíždění.
S Leafem 1 jsem jezdil i delsi vzdalenosti, do DE. Ale v
S Leafem 1 jsem jezdil i delsi vzdalenosti, do DE. Ale v dnesni konkurenci modernich EV je Leaf totalne zastaraly i ten novy Leaf. Mozna ze Nissan odkupuje stare Leafy protiuctem za nove a dava dobre ceny. Jinak Leaf je z dnesniho pohledu neatraktivni a kazi dojem vsem EV.
Zřejmě těží z toho, že si v minulosti udělali dobré
Zřejmě těží z toho, že si v minulosti udělali dobré jméno a silnou značku ještě s hybridy. Ne každý se vyzná v technických detailech.
Tak první generaci s 30kWh baterií v dobrém stavu za
Tak první generaci s 30kWh baterií v dobrém stavu za 300tisíc bych na dojíždění do práce bral, nevíte o nějakém? 🙂
Leaf 30kWh minimum nejakych 430.000 kc. Za 300kkc je jen 24kWh.
Leaf 30kWh minimum nejakych 430.000 kc. Za 300kkc je jen 24kWh.
Já vím, sleduji to, proto se tak ptám… 🙂 O kousek
Já vím, sleduji to, proto se tak ptám… 🙂 O kousek cenově výš je už CitiGo se stejným dojezdem, ale menším komfortem/prostorem. u Leafa se prý dá vyměnit baterie 30kWh za 40kWh, v Kanadě to tuším dovedou, 60kWh už je jiná, s tou to nejde.
Já bych věděl, a možná i za méně, ale přece jen
Já bych věděl, a možná i za méně, ale přece jen háček to má. 🙂
Silně se začal rozvíjet trh s ojetými EV v Norsku (zejména po příchodu TM3), a jistě by tam byl i takový rozumně ojetý Leaf, ale ten háček tkví v tom, že Norsko není v EU, tudíž CLO. Obávám se, že tím se to dorovná cenám v Německu. 🙂
Mám nad tím bádat dál, nebo znáte výši cla a tím
Mám nad tím bádat dál, nebo znáte výši cla a tím pádem to fakt nemá cenu?
clo 10% a DPH 21%
clo 10% a DPH 21%
Díky všem diskutujícím za rozbor…takže pokud ojeté EV,
Díky všem diskutujícím za rozbor…takže pokud ojeté EV, tak Francie, Itálie, nebo nejspíš Německo.
Ne, clo se neplatí. Pokud se dováží ze země EU + země v
Ne, clo se neplatí. Pokud se dováží ze země EU + země v Evropském hospodářském prostoru, tak se clo neplatí. K těmto zemím patří:
Island
Norsko
Lichtenštejnsko
Docla jsme se o tom informoval, nez jsme koupil i-Mieva. U aut
Docla jsme se o tom informoval, nez jsme koupil i-Mieva. U aut je vyjimka a clo se plati. Navic by s emuselo platit i DPH, takze to auto pak vyjde uz stejne jako v Nemecku. Mam kamarada ve Svedsku, ktery s emi taky na to dival (Norstina je Svedstine hodne podobna).
Ale pokud by nekdo mel opravdu zajem, asi by stacilo napsat mail na Financni urad.
Dle tohoto info clo neplatíte ani u
Dle tohoto info clo neplatíte ani u aut:
https://europa.eu/youreurope/citizens/vehicles/cars/vat-buying-selling-cars/index_cs.htm
S DPH je to složitější, záleží jestli je auto nové nebo ojeté. Třeba u ojetého by se neměla platit DPH v zemi nákupu, ale v zemi registrace. Ale co vím a co jsem zjišťoval v jednom bazaru v DE, tak zaplatím i německou DPH jako takovou zálohu a když prokážu, že jsem auto v CZ zaregistroval (a zaplatil CZ DPH), tak mi to Němec vrátí.
Jo a myslím, že ohledně cla asi nemá význam ptát se
Jo a myslím, že ohledně cla asi nemá význam ptát se Norů, ne? Jim je to jedno, clo je záležitost českého finančáku.
Mel jsme na mysli cesky Financni urad. Priste to napisi
Mel jsme na mysli cesky Financni urad. Priste to napisi presneji.
Ve starší diskusi tady na hybridu jsem četl toto info
Ve starší diskusi tady na hybridu jsem četl toto info ohledně dovozu tesly z Norska, je to odpověď z celní správy:
„Dobrý den,
při předložení důkazu původu (vystaveného v Norsku) na celním úřadu v ČR bude celní sazba při dovozu automobilu snížena z 10% na 0%, Důkaz původu zajišťuje vývozce z Norska.
Každému zboží dováženému ze třetích zemí na území EU je potřeba přiřadit 10-ti místné číslo celního sazbníku a uvézt zemi odeslání, teprve pak je možné určit výši cla. Celní sazebník pro účely zjištění výše cla naleznete v následujícím odkazu:
http://ec.europa.eu/taxation_customs/dds2/taric/taric_consultation.jsp?Lang=cs“
Takže clo by se opravdu platit nemělo. Tady je ta diskuse:
http://www.hybrid.cz/zkusenosti-tesla-model-s-po-dvou-letech-75-000-km#comment-45266
Samozřejmě, nevím jakí je praxe a byrokracie s tím spojená. Vykašlal bych se na to a nšel ojetinu v Německu nebo v Holandsku.
EV se da vyhodne dovazet z Francie. Ach ta francouzstina.
EV se da vyhodne dovazet z Francie. Ach ta francouzstina. Pozor na Leafa, vetsinou je baterka na leasing. Nabidky lacentrale.fr
EV musi byt minimalne 6 mesicu prihlasene a 5 nebo 6000km na tachaci. Kvuli dotacim ve Fr a dph v CR.