Nedaleko Hustopečí vznikne první česká „chytrá vesnice“

redakce - 07 Červen 2019

V obci Starovice nedaleko Hustopečí u Brna vyroste opravdová vesnice budoucnosti využívající chytré energetické sítě – smart grids – a obnovitelné zdroje energie.Společnost E.ON buduje na jižní Moravě unikátní projekt chytrého satelitního městečka.

Společnost E.ON buduje na jižní Moravě unikátní projekt chytrého satelitního městečka.
foto: RomanM82, licence CC BY-SA 3.0

Domy budou vybaveny fotovoltaikou, tepelnými čerpadly a budou připraveny na instalaci wallboxu pro dobíjení elektromobilů. Vše bude propojovat chytrá energetická síť s datovými přenosy pro monitoring a řízení spotřeby elektřiny.

Nově vznikající satelitní městečko kousek na jih od Brna se stane výkladní skříní a zároveň jakousi laboratoří chytrých technologií společnosti E.ON. Projekt bude zahrnovat nejen 40 nových rodinných domů postavených v nízkoenergetickém standardu, ale také moderní chytrou energetickou síť s možností obousměrné datové komunikace.

„Projekt ve Starovicích by měl poskytnout celou řadu užitečných poznatků a dat pro další rozvoj chytré a decentralizované energetiky v Česku,“ popisuje záměr Pavel Čada, místopředseda představenstva společnosti E.ON Distribuce.

Chytré sítě i obnovitelné zdroje energie

Každý dům v nové části Starovic bude vybavený tepelným čerpadlem pro vytápění a ohřev vody. Součástí domu bude též střešní fotovoltaický systém. Ten bude vyrábět elektřinu pro vlastní spotřebu obyvatel domu, přebytky pak budou ukládány ve Virtuální baterii společnosti E.ON, odkud si ji uživatelé mohou opět kdykoli vzít zpět. V každém domě bude nainstalován chytrý elektroměr s možností datové komunikace s řídicím centrem distributora elektřiny.

„Chytrá elektrická síť umožní jak sledování, tak v budoucnu i aktivní řízení spotřeby elektřiny. To je důležité hlavně v souvislosti s rozvojem elektromobility, kdy bude možné aktivně časovat energeticky náročnou spotřebu jednotlivých nabíjecích stanic v domech,“ vysvětluje Pavel Čada.

Chytrou obec však nedělají jen technicky vyspělé domy, ale hlavně kvalitní a moderní veřejná infrastruktura. Projekt proto zahrnuje i moderní a energeticky úsporné veřejné osvětlení na bázi LED světelných zdrojů s možností centrálního ovládání jednotlivých svítidel.

Počítá se rovněž s implementací systému detekce vozidel SPINWIRE, který umožňuje ovládat například chování přechodu pro chodce, sledovat dodržování rychlosti vozidel nebo informovat o volných parkovacích místech.

Nová část obce by měla mít charakter moderní architektonicky sjednocené komunity. „Nejsme velcí příznivci izolovaných satelitních městeček, nová část obce je tak organickým zakončením stávající ulice. Navíc je celá plocha podřízena architektonické studii, domy v lokalitě proto budou značně podobné. Moderním úsporným technologiím velmi fandíme,“ popisuje starosta Starovic Antonín Kadlec.

Smart grids – budoucnost energetiky

Jako takzvané chytré sítě (smart grids) se označují elektrické sítě, které kromě přenosu silové elektřiny nabízejí i datovou komunikaci. Ta umožňuje monitoring, ovládání a aktivní řízení spotřeby energie.

Podle odborníků bude implementace chytrých energetických sítí nutná nejen pro větší rozvoj elektromobility, ale rovněž pro stále častější lokální výrobu elektřiny z obnovitelných zdrojů. Těmto technologiím totiž běžná elektrická přenosová síť nebude stačit.

„Soudobé elektrifikační soustavy vznikaly v devatenáctém století a vyhovují požadavkům století dvacátého nikoli jednadvacátého. Koncept smart grids znamená hlavně novou elektrifikaci,“ říká Vladimír Kovář z České technologické platformy Smart Grid.

V České republice jsme ve využívání moderních energetických technologií spíše na začátku. Právě proto by mohly podobné projekty, jako je chytrá vesnice ve Starovicích, rozvoj chytrých řešení a větší využívání obnovitelných zdrojů energie nastartovat.

„Česko potřebuje sebevědomý plán, který nám zajistí postupnou nezávislost na spalování fosilních paliv. Právě moderní energetika je klíčem k čisté, dostupné a levné energii,“ uvádí Martin Sedlák, programový ředitel Svazu moderní energetiky.

Projekt chytré vesnice ve Starovicích je nyní ve stadiu územního a stavebního povolení. Výstavba inženýrských sítí a instalace chytrých prvků společnosti E.ON začne v polovině letošního roku. Realizace rodinných domů a implementace všech technologií se předpokládá ve třetím čtvrtletí 2019.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele M.Krupka

Na jihu Moravy nemít solární panely na střeše? To ještě není jako zákonem daná povinnost u každé novostavby? Kde jinde, když ne tam??

https://www.ceskeslunce.cz/img/solarni-mapa-1.jpg

Vítejte v Fujisawa, soběstačném japonském městě.
https://www.wired.co.uk/article/smart-town

https://youtu.be/ZDGY6tmzI3c

https://youtu.be/4tyoHJxBI5o

Obrázek uživatele Anonym123

chyba je v začiatku popisu projektu - nízkoenergetické domy vo výkladnej skrini? tam pasívny nestačí. potom je tepelné čerpadlo rovnako zbytočnosť.
nulový dom vykúria pri minimálnych nákupných/prevádzkových nákladoch "přímotopy" bez pohyblivých súčiastok ...

OT: https://denikn.cz/121890/hmyz-vymira-biodiverzita-mizi-globalni-zmeny-klimatu-odvadi-pozornost-od-akutnejsi-a-fatalni-hrozby-rika-respektovany-vedec/

Zadam do pocitace ze chci nabijet auto kdyz klesne cena pod xy kc/kwh a je to. Nekdy mezi 1 az 4 h ranni se bude nabijet zadarmo. Kdo potrebuje nabijet za kazdou cenu, zada neomezeny limit a bude mit zarucene nabito. Duchodci usetri a businessmani si priplati. Misto vymetani nabidek v Kauflandu budou lide stabilizovat sit a jeste usetri.

Možná bych stačila i to virtuální uložení energie. Mám tepelně čerpadlo a super tarif k tomu. Paneli a "úložiště " stálo bych mailand peněz. Návratnost investice 15 let.
Dal pokračovat nemá cenu :)

Obrázek uživatele Radovan

Jenže to vše, včetně popisu Vašeho řešení, je závislost. Levnějšíá, ale stále závislost. Vypnou Vám elektřinu, z jakéhokoli důvodu, nerozsvítíte, nezatopíte, neuvaříte, rozteče se Vám lednice a mražák, neumyjete se v teplé vodě. Vše přestane fungovat, včetně internetu. Pak zjistíte, že vhodně dimenzovaný systém se zálohou, který Vám umožní jet den či dva bez veřejné sítě, nehledě na možnost vyrábět si palivo pro svá vozidla, by se hodil. Nehledě na to, že máte možnost čerpat dotace a návratnost srazit na polovinu.

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 78 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 33 tis. km (47 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.

Obrázek uživatele Kuk

No to si z nich pak budou dělat srandu sousední vsi a ptát se vo kolik se jim zvýšilo IQ. Já bych s tím označením smart radši šetřil. Většinou se s ním holedbaj přístroje, které by chtěli moc bejt smart, ale v realu jsou spíš zoufalé, třeba jako moje "smart" televize Samsung jejíž smárt funkce jsou dost tragické a podle toho je i využívám, tedy skoro vůbec. :D

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele Franta Koudelka STS CHvojkovice Brod

co na tom chtějí zkoušet elektroinstalaci?? v dnešní době počítačů 10 let po solarbůmu 11 let před katastrofou s kůrovcem fpldeli, komáří zikou a denge ve franciji konče západonilskou fpovodí moravy má bejt dááááávno solar na každý střeše a el.kára před barákem ikdyby na dluh hlavně nefutrovat atomový čez ;)) a řešit skutečný problémy, nikoli komerční uměle bržděný pokrok

---

podporujeme Greenpeace Deutschland a Písek fpřefodovce ;))
*TESLA Model 3 má už konečně od 05/2019 tažný
*když konzerví náčelník vonehdá 2017 konečně vyhlásil dízlblejt po(ka)kání tak fjůčr vižn to aby nebyli za úplný debily :)))
1.liga MISTŘI : Kuk/Saman/Jiří_Švarc/ePavel/Radovan/Jan Veselý/e-LUKY/Josef
2.liga UČNI: Kerosin
3.liga AUTSAJDŘI : Tomáš
5.kolona ROPÁCI : runner42

Obrázek uživatele Joe

Franto... safra ty solar panely na každý střeše i ta kára před barákem to bude, až tam nahoře přestanou krást... Obávám se, že
si ještě chvilku počkáme.

---

Fotovoltická elektrárna 9 kw -36 panelů, Solární ohřev vody 75 trubic- 12 kw, Tepelné čerpadlo in 6kw out 23 kw. Elektromobilista čekatel....:-))) Na obrázku s mým synem Matějem se těšíme u TMS, od který sme měli na nějakej čas ve Vegas klíč...:-)))

Obrázek uživatele Radovan

No když škrtneme ty nahoře a budeme myslet jen na sebe sama, tak zjistíme, že na to máme. Spousta lidí má spousta zbytečného drahého majetku, díky němuž se ta kupa korunek, použitelná na FVE, baterku, elektromobil, chytré řízení spotřeby atd. rozkutálela. Podívejte se třeba na Ostrava-Martinov, ulice Martinovská, letecký pohled. A srovnejte, kolik lidí tam má bazén, většinou zapuštěný v řádu desítek tisíc, spíše však sto a více tisíc, a srovnejte to s počtem střešních fotovoltaik, které jsou po dotaci v podobné ceně. Ani ty pitomé soláry na ohřev vody tam většinou nenajdete, byť by si tím mohli bazén přihřívat a prodloužit koupací sezónu. Takže se Špidlou neblahé paměti řečeno: "Zdroje jsou".
P.S. A to ještě nevidíte, že pár z nich má ten bazén rovnou v domě, ty vidět nejsou.
P.P.S. Ano, je to volba těch lidí, OK, já jen že mají pár zastávek MHD štěrkovnu Hlučín s placeným i neplaceným koupáním, na druhou stranu jízdy plavecký bazén vnitřní i venkovní v Porubě a o pár zastávek dál i největší koupaliště ve střední Evropě ve Vřesině.

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 78 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 33 tis. km (47 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.

Obrázek uživatele Joe

Radovane, Radovane .... Radovane !!!! Jseš chytrej. A možná (opakuji možná) děláš dvě chyby chytrejch lidí:

1) Předpokládají, že většina národa není blbá
2) Myslí si, že nikdo není chytřejší (asi pro Tebe neplatí)

Poznámka k bodu 1:

Možná ta většina národa není blbá, ale je manipulovatelná. Jde s proudem. Nekriticky věří všemu, co vidí v televizi, v reklamách, bulváru.
A taky věří svýmu oblíbenýmu politikovi i tomu, co plácne soused po desátým pivu večer na rychtě...
Jak je to jenom pohodlný nechat se vést a nemuset si trápit mozkovnu.

Důsledek bodu 1: Dobře jsi poznamenal. "Je to volba těch lidí."

Je to o prioritách. A ty bohužel nejsou v současné době systémem nastaveny tak, aby tu manipulovatelnou část národa ten systém pozitivně manipuloval - motivoval (nechci použít slovo nutil) k tomu, aby jejich základní prioritou bylo chovat se slušně k matičce Zemi. Tím pádem pouze 20% (30% ???) lidí bude přemýšlet tak jako ty (možná já) a ten zbytek bude stavět ty bazény, čučet na televizi a probere se, až všichni padneme na hubu. Jenom to už bude pozdě.

Pozdravuji na Moravu ...:-)))

Ahóóój

Joe

P.S. Když jsem byl mladej a hloupej, postavil jsem si v baráku vnitřní bazén. Nestihnul jsem ho naštěstí dokončit, protože se narodila první dcera, pak druhá, pak kluk... No a pak jsem místo dokončení bazénu oplácal celou střechu fotovoltaikou, solárním ohřevem, koupil tepelné čerpadlo , do díry dal bytelnou dřevěnou konstrukci, zalil 15cm betonem, podlaha lamino a máme s klukem posilovnu ...:-)) Plavat chodíme na jezero.
A jelikož všechny 3 děcka studujou a to není levný, jenom pomalu a krvopotně odkládám bokem oběživo na elektomobil. (Ale v garáži už mám aspoň na zdi dvě (čerstvě osazené) 400V 32A přípojky ...) Tankovat budu ze střechy....:-)

---

Fotovoltická elektrárna 9 kw -36 panelů, Solární ohřev vody 75 trubic- 12 kw, Tepelné čerpadlo in 6kw out 23 kw. Elektromobilista čekatel....:-))) Na obrázku s mým synem Matějem se těšíme u TMS, od který sme měli na nějakej čas ve Vegas klíč...:-)))

Obrázek uživatele Radovan

Přesně popsáno. Bohužel.
Vnitřní bazén má soused nade mnou. Je to drahé jak prase na vodu i provoz. Teď tam bydlí jeho bývalá žena. Už si ani nepamatuji, kdy ho měla naposledy napuštěný.
Dobrý příprava. Přeji krátké čekání na elektromobil. 3 děti, to bude chtít něco většího. :-)

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 78 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 33 tis. km (47 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.

Všechno je to krásný, jen kdyby všichni bydleli v rodinném domku a měli tu střechu, garáž... Jenže polovina lidu bydlí v bytových domech. A tam dát cokoliv na střechu není tak snadné, mnohdy je to nemožné. Takový bytový dům, z pravidla, nemá garáže. Takže nabíjet auto doma nelze. Pak ta ekonomická bilance je pro elektromobil silně nepříznivá. Alespoň, dokud se do toho budou cpát lithiové baterky...

Obrázek uživatele Radovan

To je v pořádku. Bytové domy jsou většinou ve městech, hustě obydlených aglomeracích. Tam nemám mít potřebu pořizovat si auto. To má obsloužit MHD. Ostatně nemají je lidi ani kde parkovat. To už jsme tu mnohokrát probrali. A panely se nedávají jen na střechy, ale třeba i na zdi, zábradlí balkonů atp. Nabíjet BEV si mohou z každé lampy nebo ze zdi domu, u níž parkují. K tomu jim stačí obyčejná zásuvka. Nové věci jsou drahé, ojeté už dostupnější.

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 78 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 33 tis. km (47 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.

Upřímně, po ránu jste mne rozesmál, v dobrém. MHD ve městě mi opravdu snižuje potřebu mít auto. Proto máme v rodině pouze jedno a ne, jako to máte pravděpodobně Vy, pro každou dospělou osobu v domácnosti jedno. Pokud vynecháme historická centra měst, kde Vám památkáři nedovolí ani panely na střechu, můžeme uvažovat nad instalacemi i na stěny. Jenže, co je není problém technicky, je problém v jiných rovinách. Tím prvním je ekonomika věci, protože stěna i střecha zpravidla nepatří jedné osobě, ale nějakému společenství. A to Vám povětšinou souhlas k instalaci soukromé FVE nedá nebo bude chtít nájem. Pak budete mít problém s připojením zdroje do sítě - slabá vedení. Lokálně spotřebovat vyrobenou elektřinu - samovýrobou - je neřešitelnej problém. V takovém domě přes den jede jenom pár ledniček za samostatnými fakturačními elektroměry.

Suma sumárum, FVE na bytovém domě není ekonomicky ani sociálně průstřelné téma. Je to stále drahá sranda.

PS: S tím nabíjením je to hodně vtipná představa. Už vidim, jak du po ulici a každý tři metry budu zakopávat o drát vedoucí od zdi, přes chodník, k autům. Nemluvě o představě našich nenechavých spoluobčanů se štípačkama, jak si vydělávaj na další dávku.

Ne vážně, elektromobilita s lithiovejma akumulátorama je pro masové nasazení do měst nepoužitelná. Co se ale docela hodně prosazuje, a už i u nás, jsou elektro kola a především elektrokoloběžky. Jako strkadlo na a ze zastávek hromadné dopravy.

Obrázek uživatele ozana

Ten drát povede pod chodníkem k nabíjecímu sloupku na jeho okraji, a pak k autu.

---

Jezdím na proud, najeto 90 tisíc km. G-E STROMOS 8+ let a 93 tisíc km.

OK, ale pak na rozkopání chodníku budu muset žádat jeho vlastníka ke svolení a na vlastní náklady si tam pak ten sloupek postavit můžu. A pak přijedu a bez vyhrazeného stání nezaparkuju. To se nechá zařídit a vyjde to cca na 3750 kč/měsíc. Za tyhle prachy dneska pokreju benzín na měsíční nájezd...

A kdyz to reknu trosku cynicky, to cele vydrzi, dokud do toho sloupku nejaka dobra a sikovna duse nenacouva.Kdyz vidim sloupky, ktere maji zabranovat vjezdu nekam, slovy klasika "davam tomu tyden, maximalne dva".

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Obrázek uživatele ozana

To by měly stavět samy města...

---

Jezdím na proud, najeto 90 tisíc km. G-E STROMOS 8+ let a 93 tisíc km.

Ony by s tim (panely na fasade) byly dalsi radosti i v pripade, ze by SVJ jako takove souhlasilo, napr. zaruka na fasadu nebo zatepleni kvuli vrtani, protoze je to zasah do vzhledu domu, bude nejspis treba souhlas architekta a dost mozna i 100% vlastniku, dost mozna hasici by citili potrebu se k tomu vyjadrit...
Ale jo, z baraku, kde nemusim resit nikoho jineho se o tom teoretizuje pekne.

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Dík, tohle se mi nechtělo rozepisovat. Je to změna vzhledu domu => naštěstí jen souhlas 75%. A jakmile se mění vzhled domu, je na to třeba stavební povolení a k tomu se hasiči samozřejmě vyjadřují, a městský architekt a další dotčené orgány. A pak je taky třeba to nějak zaplatit, což dopadne úvěrem....

Obrázek uživatele Radovan

Pánové, nedělejte Čecháčky, co přesně vědí, proč to nejde. Protože je tady spousta lidí, kteří to dělají. A jakmile vylezete z naší zasmrádlé korupčnické kotliny, tak zjistíte, že jinde je to standard.
Jinak ve městech je spousta střech do dvora, kde FVE jde, zásuvky pro nabíjení jsou běžně na sloupech veřejného osvětlení na kraji chodníku u parkovacího místa, zásuvky na zdech u příčného stání u domů, v parkovacích hodinách, v parkovacích automatech, na odpadkových koších atd. atd.
Třeba v srpnu 2014, ano, skoro před 5 lety, měla Vídeň v každém parkovacím domě u Prátru na každém patře 12 zásuvek Mennekes s 1 spouštěcím sloupkem s displejem, podobně prakticky v každém podzemním parkovišti, a ve městě už i 2 rychlonabíječky. Wien energy zařídila a provozuje dodnes. Osobně jsem tam nabíjel. A kde je Praha, naše hlavní město, v roce 2019? V řiti. A hluboko. Právě díky tomu, že víme, jak to nejde. Napříč politickým spektrem a občanstvem všeobecně. O dalších městech ČR nemluvě.
A co se společenství vlastníků a jiných kvazi forem majitelů týče, tak mají, co chtěli. To je riziko kolektivního investování. Kupodivu to jde i v tomhle případě. Viz Ostrava-Poruba, Zdeňka Štěpánka 1, panelák s FVE na střeše, tepelnými čerpadly, akumulačními bojlery a na jihu s Trombeho stěnou na pavlačových balkonech. Na východní stěně FVE nemají, pronajímají ji k reklamním účelům a vydělávají na tom. Najděte si na mapy.cz a letecký pohled. Ano, je jediný z celé té řady podél ulice. Ti ostatní totiž vědí stejně jako Vy, proč to nejde. :-(

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 78 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 33 tis. km (47 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.

Společenství Zd. Štěpánka 1787
Tepelná čerpadla s akumulačními bojlery mám v baráku taky. FVE na střechu se mi ekonomicky nikdy nevrátí a tak jsme do toho prostě nešly. Stejně tak by se nám nezaplatil solární předehřev vody. Na stěny nic nedáme, protože jsou stíněny okolními baráky. Dokonce mám v jednání vertikální větrné turbíny, ale už teď vím, že za tu cenu je to neprůstřelné.

Není to o hledání, proč to nejde, je to o realitě všedního dne a především o penězích. Vámi zmíněné SVJ má příjemnou konstelaci okrajových podmínek, stěnu vhodnou k reklamě viditelnou z frekventovaného okolí, takže najdou zájemce ochotné platit, v přízemí maj v nájmu banku a dopravní podnik Ostravy, takže tak úplně nevěděj co s penězma :D. To se pak takovýhle investice s předlouhou návratností (jestli vůbec) dělaj snadno.

PS: Popis rekonstrukce

Z článku:
"...přináší tepelné čerpalo i bonus v podobě nejnižší
možné sazby za elektrickou energii (D56d) kterou získají
všechny bytové jednotky v domě pro veškeré síťové spotřebiče, osvětlení a podobně." => Tohle není možné z hlediska energetického zákona, který explicitně přikazuje mít tč na samostatném měření... Navíc jim kotelna nepatří a přípojka s vysokou pravděpodobností také ne. Firma ale stihla v roce 2012 dotované ceny elektřiny + zelený bonus.

Uvádějí, že v roce 2012 platili 425,82kč/Gj a že solár jim tuto platbu může snížit o 51,30 na 374,52 kč/GJ. Já dneska, po sedmi letech, platím 267kč/GJ...

Trombeho stěnu tam nemají, pouze zasklili lodžie.

Obrázek uživatele Radovan

Shrnuto jde to. Příklad dobré praxe v době, kdy to zdaleka nebylo běžné. Ty zasklené lodžie se tak chovají.

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 78 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 33 tis. km (47 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.

Shrnuto, nejde to. Ušetřili 100,- za GJ. Při úspoře 80.000,- ročně a investici přes 1,5 milionu (což mi s jejich spotřebou přijde nějak málo) je prostá návratnost 18,75 let.

Instalace tří TČ je vysvětlena tímto: "Tepelná čerpadla typu vzduch–voda navrhujeme cca na 70 % maximálních tepelných ztrát objektu, což je dostatečný výkon pro zajištění tepelné pohody pro větší část topné sezóny. V nejmrazivějších dnech se přitápí doplňkovým zdrojem tepla.". Takže zbytek dotápějí elektřinou. Ten návrh se mi zdá pod dimenzovanej, ale takhle ta kotelna vyšla levněji na pořízení vs. dražší provoz. S tímhle projektem bych doma nepochodil...

Mě se, ve srovnatelném domě, kotelna vrátí do 7,5 let, vystavěna byla v roce 2016 (mělo být 2015, ale teplárna vzdorovala). Stála cca 2,5Mkč a roční náklady za rok 2018 na vytápění jsou 130 tis. kč.

Obrázek uživatele Radovan

Vytrháváte věci z kontextu. A poměřujete rok 2011 s rokem 2016, kdy byly technologie zase úplně jinde. Přečtěte si celý článek http://svj-stepanka1787.cz/wp-content/uploads/2013/04/moderni-panelak.pdf:
- bytový dům postaven v r.1970 jako experimentální
stavba, pavlačový monolitní skelet s výplňovým zdivem z popílkových tvárnic. Devět nadzemních podlaží. V prvním nadzemním podlaží dva nebytové prostory. Třetí až deváté nadzemní podlaží vždy šest jednotlivých bytů přístupných
z pavlače. Celkem čtyřicet dva jednopokojových bytů
- r.2000 zateplení a úprava střešní konstrukce, zasklení – temperování pavlačí, opravy balkonů, zateplení štítové stěny domu a nátěr fasády
- 2005 podstatná změna výtahu v domě
- 2009 v bytech výměna dřevěných zdvojených oken a balkónových dveří za plastová okna a balkónové dveře(sedmi komorový profi l s izolačním trojsklem 4-14-4-14-4 U=0,7*) a jednoduchá kovová okna s jedním sklem ve schodišťovém modulu za okna plastová s izolačním dvojsklem.
- 2010 zateplení fasády domu: podélné průčelí jižní strana – zateplení lodžií.
- na základě získané informace z tisku, že v České Lípě je panelový dům vytápěný pomoci tepelných čerpadel s návratností
investice pět let, se výbor společenství v srpnu 2010 rozhodl, že se bude touto možností zabývat. Na základě získaných informací se zavedením vytápění panelového domu tepelnými čerpadly například v České Lípě, Berouně nebo v Bechyni a po konzultaci s Doc. Vrtkem z Katedry energetiky VŠB v Ostravě, jsme se rozhodli nechat si zpracovat „Studií na vytápění a přípravu TUV tepelnými čerpadly“.
- 28. 12. 2011 byl zahájen provoz vytápění tepelnými čerpadly. Dále je záložního tepelný zdroj přímotopný elektrický kotel Dakon. Získali sníženou sazbou elektrické
energie, která přímo souvisí s využíváním tepelných čerpadel.
- 15. 12. 2012 proběhla kolaudace FVE 30 kWp. 60% výroby FVE spotřebují tepelná čerpadla.
Šli na to velmi dobře a minimálně zpočátku dělali další akce až poté, co splatili úvěr na předchozí.

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 78 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 33 tis. km (47 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.

A vy si ohýbáte fakta tak, aby Vám to sedělo. Oni v roce 12 (11) spustili kotelnu, já v roce 16 (15). Rozhodnutí zbudovat v paneláku kotelnu (čti mít v ruce projekt) na TČ u nich padlo v r. 11 u nás v roce 14. To zas takovej rozdíl není, což? Ani technologický, ani cenový. A protože máme energeticky srovnatelné stavby, dovolil jsem si vytáhnout má reální čísla a provést srovnání. Kupodivu moje náklady na provoz z roku 18! jsou nižší, než jejich ceny z roku 12! Z dřívějších let nemám data čistě z provozu TČ, ale motá se mi do toho náklad na bivalenci z CZT, proto se mi nechce to nějak přepočítávat.

A protože SVJ jsme zakládali v roce 12, dům jsme převzali v původním stavu, pouze s vyměněnými okny v plastu s dvojskly. Tak mít v roce 16 kotelnu, komplet zatepleno, udělaný vnitřky, docela dobrej posun, ne? A protože nejsme blbí, tak sme to sfoukli jedním úvěrem a lidi měsíčně platěj méně, jak před tím (a to rostou ceny).

Takže ano, oproti mně mají na střeše FVE.
A ano, jejich ekonomika věci je silně nepříznivá => A to je to, co se snažím říct.

Obrázek uživatele Radovan

Ekonomiku jejich ani Vaši nedokážu takhle s mála údaji posoudit. Nicméně ty Vámi uváděné 3 roky jsou docela zásadní. Pokud já jsem 3,6 kWp FVE pořídil za 450 tisíc, pak kolega o pár let později 9 kWp FVE za 225 tisíc.

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 78 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 33 tis. km (47 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.

U FVE jsem vývoj ceny nesledoval tak zblízka, ale padalo to. A ani jsem neřešil cenu FVE. U čerpadel je cena ve sledovaném období stabilní. A z dostupných údajů se ekonomická návratnost investice dá odhadnout.

Ano a vestec Radovan zase presne vi, ze ostatni jsou si jisti, ze to nejde i kdyz nikdo nic takoveho nenapsal.
Jen by s tim byla hromada srani, ktere nikdo neoceni a prinos je dost diskutabilni, takze se do toho nikdo nehrne(me).

EDIT: Napr. existuji lide, co si postavili srub bez pouziti jinych nez rucnich nastroju. Nebo jakekoliv jine projekty "pro dobry pocit". Znamena to, ze takove "utrpeni" musime absolvovat vsichni?

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Obrázek uživatele Radovan

E-ryc popíše hned několik důvodů, proč to nejde, plus že se o tom hezky z rodinného domku povídá a pak říká, že nic takového nikdo nenapsal. Hned v následující větě napíše: "Jen by s tim byla hromada srani, ktere nikdo neoceni a prinos je dost diskutabilni."
Dělejte si E-rycu co chcete, respektive nedělejte nic, tak jako doposud. To "utrpení" přenechte nám ostatním a nekafrejte nám do toho. Mně, co udělal družstvo z třívchodového 13 patrového obecního paneláku se 135 byty a barák od města odkoupil (na desetileté splátky v ceně 80 tisíc za 3+1 o obytné ploše 66 m2) budete něco povídat.....

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 78 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 33 tis. km (47 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.

Tak jeste jednou, prosim citaci, kde rikam, ze to nejde. Dik.

EDIT: Ad "Mně, co udělal družstvo...", zcela uprimne, sel bys do toho znovu?

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Obrázek uživatele Radovan

Není potřeba citovat, vyjadřujete to v každém příspěvku výše hledáním problémů.

Šel bych do toho družstva znovu, jen bych pak o pár let později podíl neprodával, ale naopak je skupoval a stal se většinovým družstevníkem. Pak bych z toho paneláku udělal krásné bydlení v zeleni, jak jsem to viděl v Ostravě-Hrabůvce, U haldy 68. Klidně s byty v celém patře se zimními zahradami, se soukromou zastávkou výtahů a podkrovními lofty. Ten náš panelák totiž ležel hned vedle lesoparku na konci slepé ulice, na rozdíl od toho v Hrabůvce u 2 čtyřporudovek. Občanská vybavenost skoro 100% v docházkové vzdálenosti, stejně jako MHD. Byl bych dnes pan domácí.

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 78 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 33 tis. km (47 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.

Aha, takze problemy zmizi, kdyz se nebudou hledat a nebude se o nich mluvit. Pak je vse jasne...

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Ne, právě byla posána neocenitelná životní zkušenost. A to, že s lidma se dohodnout nedá a proto je lepší stát se většinovým vlastníkem. Tedy odstranit přesně ten problém, proč to nejde, o kterém tu, alespoň já, mluvím.

No u nas se v prubehu casu developer a prvni spravcovska firma tvarili, ze nektere problemy neexistuji a nas to dneska stoji celkem slusnou hromadu penez (a casu a prace). Takze jsem trosku haklivy na rovnitko mezi "rika, ze to nejde" a "mluvi o potencialnich problemech".

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Obrázek uživatele Radovan

Vždycky je jednodušší spravovat nemovitost z pozice většinového vlastníka, o tom žádná. Ale my jsme dali dohromady více než 80% nájemníků, jak zněla podmínka obce k prodeji družstvu. To, že bych to chtěl zprivatizovat pro sebe přátelským nebo nepřátelským převzetím (bylo tam pár neplatičů nájemného a energií), je až druhá věc. Takhle jsem si pana domácího dělal na svém RD a pronajímal roky podkroví.

---

Elektromobily Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 78 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý pro ženu, najeto 33 tis. km (47 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000, permakulturní zahrada od 2017.


EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicveletrh e-SalonNabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil