Náklaďáky chce po Tesle také Toyota, ale na vodík

Jen chvíli poté, co Elon Musk potvrdil elektrické kamiony Tesla, se hlasí o slovo Toyota. Její Project Portal využívá vodíkový pohon z Mirai.

Vodíkový kamion v podání japonské automobilky Toyota se vzhledově nijak nelyší od běžných amerických trucků „třídy 8“
foto: Toyota

Toyota Mirai, první běžně prodávané auto na vodík, není příliš velký úspěch. Jak by mohl, vždyť vodíkových čerpaček je jako šafránu a celkově pohon na vodík prostě moc „nevychází“.

Toyota si ale myslí, že by přece jen uplatnění najít mohl, a to v dálkových kamionech. Toyota odhalila vodíkový tahač „Project Portal“ v přístavu Long Beach v Kalifornii.

Kamion uveze běžných 35 tun nákladu na vzdálenost více než 320 km na jedno naplnění vodíkem. Využívá dva palivové články z vodíkového osobáku Toyota Mirai doplněné o 12kWh baterii. Výsledkem je výkon 670 koní. Otázka je, jestli tyhle specifikace budou stačit. Vodík je proti bateriím podle řady studií energeticky, ekonomicky i logisticky nevýhodné palivo.

Tesla chce dokázat, že baterie, resp. elektřina, je dnes vhodné „palivo“ i pro velké tahače. A nejspíš se jí to povede, podobně jako předtím s osobními auty.

auto na vodík Toyota Mirai a vodíkový náklaďák Project Portal

Auto na vodík Toyota Mirai a vodíkový náklaďák Project Portal
foto: Toyota

V současné době se v oblasti nákladní dopravy dobře daří jiné plynné alternativě, totiž . Využití stlačeného zemního plynu na dálkové trasy velkých tahačů má zejména v Evropě smysl, protože výsledkem jsou podobné dojezdové vzdálenosti a k dispozici je dostatečná síť plniček.

I přesto chce Toyota otestovat, jak si vodíkové kamiony v USA povedou. Zástupci automobilky věří, že Mirai, resp. technologie z něj odvozené, budou podobný průlom, jako kdysi hybridní pohon modelu Prius. Jenže od té doby už uplynulo přes 20 let a doba pokročila.

Toyota

19 Comments on “Náklaďáky chce po Tesle také Toyota, ale na vodík”

  1. a na krachující rejžáky už každej srrrr… to sou zas
    a na krachující rejžáky už každej srrrr… to sou zas zprávy, co si člověk neudělá sám to nemá… ;))
    1ní Důležitá zpráva dneška je že TESLA rozjela systému pro sdílení aut a 4x TMX už jezdí jak loni Elon slíbil svůj generální plán 2. část včera uvedl, že společnost rozjede síť pro sdílení jízd v příštích několika letech s cílem usnadnit dojíždění osob a zajistit Zkušenosti s používáním automobilů Tesla. Od té doby se o tom nikdo nedozví, ale jiné společnosti nyní používají vozy Tesla ve své službě sdílení jízd.

    http://smartstocknews.com/74983-tesla-inc-model-x-suvs-to-be-used-in-harts-ride-sharing-service/

  2. Jedna sedačka, žádné rádio. Výrobce elektrododávek
    Jedna sedačka, žádné rádio. Výrobce elektrododávek Streetscooter B14 bez příkras roste. šéf Volkswagenu Matthias Müller prohlásil, že je z ní „otráven až do morku kostí“ :)))))DDD

    http://ekonomika.idnes.cz/vyrobce-elektrododavek-streetscooter-rozsiruje-vyrobu-pem-/ekoakcie.aspx?c=A170416_224247_ekoakcie_suj

    http://kcc-hho.webnode.cz/elektromobil/a2013-streetscooter-b14/

      1. 30.000 €jro je prodejka pro zbytek světa včetně marže a
        30.000 €jro je prodejka pro zbytek světa včetně marže a rozporcovaných nákladů na celej jejich ansábl (fabriku 😉 Výrobní náklady samotný káry = matroš + výrobní síla jsou 5.000 € 😉
        PS: dyt jsou to jen 4ry kola + motor + autosedačka a voplastovat to dá rozum 🙂 Povíme si při 100.000cím vyrobeným kuse 2020 😉

        2017 = 2.500 ks
        2018 = 25.000 ks
        2019 = 50.000 ks
        2020 = 100.000 ks

        Na podzimní prezentaci StreetScooter uvedla, že výroba elektrododávek se dostala do zisku po 2 500 vyrobených vozech. To je velký kontrast proti jiným výrobcům elektromobilů.

          1. Hlavne je tech 5 000 EUR nesmysl, ktery vznikl kdysy davno v
            Hlavne je tech 5 000 EUR nesmysl, ktery vznikl kdysy davno v nejakem clanku, ktery bez overeni prevzala ruzna media a od te doby preziva jako „zaruceny fakt“ v internetovych diskusich. Z doby kratce predtim nez se tato podezrele nizka castka objevila existuje rozhovor s clovekem od Deutsche Posy, ktery tvrdi, ze cilova castka je 22 000 EUR a tehdy jeste nebyla dosazitelna, zejmena kvuli vysoke cene baterii (clanek s nazvem: „Deutsche Post auf Teslas Spuren“ na serveru Handelsblatt – clanek je placeny).

            Castka 5 000 EUR zrejme vznikla z puvodniho projektu malehou auticka StreetScooter, ktery s takovou cenou uvazoval, ale s tim, ze k autu bylo nutne pronajmout baterie za nekolik set euro mesicne.

          1. ja myslim že i jó. Na lince dělá pár lidí, komponent to
            ja myslim že i jó. Na lince dělá pár lidí, komponent to moc nemá a všechny komerční… 5.000*27 = 135.000 CZK … Výrobní náklady Fábky se pohybují kolem 100.000 CZK. StreetScooter má polovinu komponent 😉

            Kolik může stát 20kWh baterka v 1.000 ks objednávky z číny?

Napsat komentář