Ke snížení spotřeby není třeba osazovat vozidlo elektrickým nebo hybridním pohonem. Někdy stačí opravdu málo. Americká společnost AirFlow Truck představila aerodynamicky „vybroušený“ náklaďák BulletTruck. Úprava aerodynamiky údajně snižuje spotřebu až na polovinu.
foto: AirFlow Truck
Spojené státy jsou rájem pro obrovské tahače přívěsů. Tisícikilometrové vzdálenosti, rovné a kvalitní cesty, řídká železniční síť a neustálá poptávka po přepravě zboží. Pochromované a bohatě zdobené klasické americké tahače přívěsů jsou navíc jedním z kulturních symbolů USA.
Americké tahače přívěsů vypadají velmi efektně a impozantně, ale s jejich aerodynamikou si až dosud nikdo moc hlavu nedělal. Odhaduje se, že klasické americké tahače vynaloží až 50 % své energie k překonání odporu vzduchu.
foto: PRA, GNU Free Documentation License
Jenže doby, kdy jste si galon nafty mohli koupit ve Spojených státech za pár dolarů, jsou už také nenávratně pryč. Ekologie a nízká spotřeba jsou skloňovanými tématy už i za Atlantickým oceánem.
Firma AirFlow Truck proto připravila studii aerodynamicky čistého tahače přívěsů pojmenovaného BulletTruck (doslova „Nákladní střela“). Podle oficiálních údajů vykazuje BulletTruck údajně až poloviční spotřebu, než klasické mohutné tahače přívěsů. Hlavní roli přitom hraje pečlivě vyladěná aerodynamika tahače.
foto: AirFlow Truck
Při testovací jízdě přes Spojené státy z Connecticutu do Kalifornie (asi 3000 km) měl tahač BulletProf s přívěsem hmotnost bezmála 30 tun. Spotřeba soupravy se přitom pohybovala pouze na úrovni 17,5 litru na sto kilometrů, poloviční hodnota, než vykazují klasické americké tahače.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
AMP testuje přestavby elektrických dodávek pro USA
BulletTruck sází jak na čistou aerodynamiku (všechna kola jsou ukrytá), tak i na drobná zlepšení. V kabině najdeme LCD panel, který nahrazuje na elektřinu náročné klasické přístroje.
Auto používá hybridní klimatizaci a upravený posilovač řízení, které snižují parazitní ztráty motoru. Pro vylepšení aerodynamiky se také uvažuje o nahrazení zpětných zrcátek kamerami.
AirFlow Truck na svých stránkách také představila impozantní odhad možných úspor. Pokud všechny americké tahače převezmou BulletProf koncepci, dojde k ohromným úsporám paliva a škodlivých emisí.
Za rok by tak mohly americké tahače ušetřit neuvěřitelných 28,4 miliard litrů paliva (7,5 miliard galonů) a tím pádem i 21 milionů tun emisí CO2.
Za tahač se připojuje
Za tahač se připojuje návěs, ne přívěs. Prosím opravte si to.
Díky
Nebylo by jednodušší,
Nebylo by jednodušší, lidštější a snadněji pochopitelné, místo formulace „což je dvojnásobně nižší hodnota“ napsat „poloviční hodnota“?
toto presne napadlo aj mna.
toto presne napadlo aj mna. nema to ziadnu logiku. podobne ako vyraz „…jeden krat viac ako povodne mnozstvo…“ lenze x krat jeden je stale x a nie 2x. kedy sa ludia naucia trochu rozmyslat? ked hovorim o vyssom mnozstve, nasobim logickou hodnotou. ak hovorim o nizsom (ako napr. v tomto pripade nizsia spotreba), pouzijem napr. vyraz polovicna, tretinova, pripadne percenta pod hodnotou 100.
Dobrý den, díky za trefnou
Dobrý den, díky za trefnou připomínku, opraveno.
navís si myslím že by se
navís si myslím že by se do té špice dala zakomponovat bourací zóna kterou kamiony mít nemusejí a nemají
Je krásný, ale asi cca 2m
Je krásný, ale asi cca 2m delší o tu špici ve předu. Takže v ČR nepoužitelné, jedině s nějakým krátkým návěsem, a to znamená méně převezeného nákladu. Tady je délka automobilu na veřejných komunikacích limitována až na některé výjimky které mají pevně určené trasy. Tady už to s tím čumákem a obývákem za kabinou nevychází do limitu a tu je navíc ještě špice.
Přesně, jinak povolené
Přesně, jinak povolené rozměry vozidel jsou uvedeny ve vyhlášce č. 341/2002 Sb. §16.
Za porušení těchto limitů v ČR dostane řidič 3 trestné body a pokuta až 15000 Kč.
Celkem mazec. 😉
takze kdyby jste mel firmu s
takze kdyby jste mel firmu s taxikama, tak nakoupite samy Mustangy aby se vam libily? Na kamion se vetsinou holky nebalí 😉 😀 a 100-200 kilo sklolaminatu kterej by nahradil pul tuny ocelovyho oplechovani na stroji co s nakladem vazi kolem 30 tun zase tak moc hmotnost nezvysi….
To je sice fajn, ale
To je sice fajn, ale neřikejte mi, že to tomu trucku zase nezvýší hmotnost (která zvyšuje spotřebu a snižuje třeba akceleraci). Nehledě na to, že mi to přijde hnusný (ano subjektivní věc).
Těch max. pár desítek kg
Těch max. pár desítek kg navíc za úpravu aerodymaniky u takových kamionů určitě stojí. Spotřeba se kvůli tomu prakticky nezvýší. Navíc pokud dojde k tak velkému zlepšení aerodynamiky, tak bych takové úspoře rád věřil. Nejvíc paliva spotřebuje při rozpohybování na konstatní rychlost, pak už i u takových kolosů není moc vysoká. Akceleraci být Váma tak u náklaďáků vůbec neřeším. Osobně si však myslím, že bude lepší. Jen bych se raději vyhnul tomu nahrazení zpětných zrcátek kamerami.
Díval jsem se v šalině do
Díval jsem se v šalině do kabiny řidiče a ty monitory na kterých se zobrazuje pohled vnějších i vnitřních kamerek/zrcátek, jsou prostě nádhera.
Trochu jsem si zazáviděl (jezdil jsem dvacet roků s trolejbusem).
Netuším, co proti tomu pořád lidi mají; nějaké výmluvy „a co když se to porouchá – nic neuvidím“ myslím neobstojí. Například letadla jsou už celá jen v elektronice a lítá se pořád dál.