Nabíjení elektromobilů v Česku: 200 dobíječek už za pár let?

Stálí čtenáři Hybrid.cz zavětří – tohle už jsme někde viděli! Nemýlíte se, viděli. Dne 3.5.2011, před dlouhými 6 lety. ČEZ tehdy uspořádal v velkou tiskovou konferenci, o které jsme podrobně informovali.

Rychlonabíjecí stanice ČEZ v Brně u autobazaru AAA Auto
foto:

autor: Ing. Radovan Burkovič

Tehdejší poselství bylo jasné: elektromobilita v České republice konečně doopravdy začíná. Tehdejší šéf ČEZ zdůraznil, že firma pojímá elektromobilitu jako široký byznys s velkým potenciálem.

Neopomněl si rýpnout do konkurence v podobě či , které v té době také otevřely v ČR své dobíjecí stanice pro elektrická auta, ale jen v počtu jednotek kusů. ČEZ měl v roce 2011 v plánu vybudovat celkem 50 dobíjecích stanic v Praze, v , , , , Jaroměři a Vrchlabí. Především obchodních centrech, jako je například . Firma dokonce neváhala v prezentaci ukázat i mapku svých 200 nabíjecích stanic v roce 2013.

ČEZu bylo vyčítáno, že o elektromobilech hodně mluví, ale ve skutečném provozu vidět nejsou. Ale už tehdy , který je dodnes v ČEZ zodpovědný za projekt elektromobility, řekl, že po skončení pilotu se rozhodně nedočkáme toho, že by ČEZ 65 pronajatých elektromobilů Peugeot iOn „stahoval“. Ba spíše naopak, dá se čekat, že s rostoucími cenami benzinu a dalších pohonných hmot bude mít zájem na tom počet elektrických aut rozšiřovat.

Po bitvě je snadné být generálem, ovšem po 6 letech si musíme přiznat 2 věci. Zaprvé, že bitva se ani zdaleka neodvíjela tak optimisticky. Spíše připomínala starou dobrou zákopovou válku. Elektromobilisté na jedné straně volali po nabíjecí síti, energetici na straně druhé stále jen hovořili a jen sem tam nějakou nabíječku přidali.

Všichni se točili v kruhu. K čemu stavět nabíječky, když nejsou elektromobily versus Proč kupovat elektromobily, když nejsou nabíječky. Staré známé „Co bylo dříve, vejce nebo slepice?“ Zadruhé si řekněme, že nás, paradoxně, po 6 letech možná teprve čekají rozhodující boje. Opět díky příslibům zářných zítřků.

Ale popořádku. ČEZ se pasoval do role lídra trhu. Z 200, v roce 2011 do 2 let slibovaných nabíječek, jich má dnes, po 6 letech, zhruba 71 s tím, že na některých místech jsou 2 stojany. Z oněch 71 je jich 26 rychlodobíjecích. Tedy vícesystémový stojan, mající 2 kabely se zástrčkami standardů CHAdeMO a COMBO CCS (výkon max.50 kW) plus 1 zásuvku Mennekes (výkon max. 22 kW).

Nabíjet mohou současně max. 2 vozidla, vždy jedno kabelem a druhé zásuvkou. Zbytek nabíječek sítě ČEZ tvoří tzv. stanice normálního dobíjení se 2 zásuvkami Mennekes (max.22 kW), případně jen jednou v kombinaci s běžnou domácí zásuvkou typu Schuco (max. 3,6 kW).

To je bohužel pouhá třetina slibovaného počtu, navíc po trojnásobné době. Co je však horší, o slibované síti lze hovořit maximálně tak severozápadně od Prahy. Jinde v ČR jsou stanice jen náhodně pohozeny nebo neexistují.

Hlavně ty rychonabíjecí pak nelemují páteřní tahy. Pozitivním trendem byla loňská výměna poruchových rychlonabíječek výrobce DBT za stojany ABB. Negativem trojnásobné zdražení paušální platby za nabíjení.

ČEZu se líbí přes 1 tisíc v ČR registrovaných elektromobilů a opět, i v roce 2017, slibuje. A to že v letech 2017–18, podél hlavní silniční sítě TEN-T napříč Českou republikou, bude stát 42 rychlonabíjecích stanic, umožňujících dobití většiny běžné kapacity baterií za 20 až 30 minut.

Vše díky grantu z evropského programu Connecting Europe Facility (CEF). Nad rámec bude vybudována také jedna lokalita, kombinující integraci dobíjecích stanic, systému pro ukládání energie a výroby z obnovitelného zdroje. Nechejme se tedy, doufejme, do roku 2018 pozitivně překvapit.

Pražská energetika PRE se soustředila na hlavní město Praha. A to jak osvětou v prezentačních sálech nedaleko Jungmannova náměstí v Praze, tak půjčovnou elektrokol a elektromobilů a zejména sítí jejich nabíjení. Její nabíjecí stojany lze sice najít i v Brně či Ostravě, ale to jsou opravdu jen služby pro místního zákazníka, který se přistěhoval a používal služeb PRE jinde.

V hlavním městě se však PRE činí a dnes tam má kromě krásné sítě 34 stanic normálního nabíjení (max. 22 kW) i jednu vlaštovku – rychlonabíječku (max. 50 kW). Velké plány má i do budoucna, prozatím bez dotací.

Zda se bude řídit příkladem Vídeňské energetiky, která neváhá vybavovat podzemní garáže na každém patře 12 ks zásuvek Mennekes s 1 centrálním ovládacím displejem, to se ještě uvidí. Každopádně jejich cenová politika s malou paušální platbou, doplněná cenou za minuty strávené nabíjením a odebrané kWh, je velmi vstřícná.

EON se k elektromobilitě staví jako chytrá horákyně. Provozuje ji rekreačně (půjčovny elektrokol, elektoskútrů, elektrolodí a elektrovozidel) v rámci Šumavy, Vysočiny i Znojemska. Obvykle jen v turistické sezóně. Podařil se mu však husarský kousek, vybudovat na D1 Humpolec Vystrkov vedle čerpací stanice Benzina krásnou nabíjecí stanici, největší v Česku.

Kryté posezení s parkováním a lavičkami umožňuje nabíjet 6 silných vozidel Tesla a 6 dalších běžných elektroaut, i skútry a kola. A platit se dá i obyčejnou platební kartou, bez zařizování kreditů. Za tím vším však stojí jeden z nestorů elektromobility v ČR, docent Marušinec z VUT Brno, který zmíněný pozemek kdysi na své náklady pro nabíjení zakoupil.

Bohužel, o síti nabíjení, natožpak rychlého, se zde nedá mluvit vůbec. EON do budoucna slibuje z dotace v programu FAST-E vybudovat páteřní rychlonabíjecí osu východ – západ www.kdenabijat.sk, napojenou na Slovensko, Rakousko, Německo a země Beneluxu prostřednictvím jedné přístupové karty.

Nechejme se tedy, doufejme, příjemně překvapit. Ovšem dluh EONu v jím distribučně ovládané jižní části ČR je vůči elektromobilitě katastrofální. Nula od nuly pošla.

Závistivě ČR pokukovala po vysmívaném Slovensku, kde soukromý subjekt Greenway vybudoval – a stále doplňuje – soukromou síť rychlonabíječek podél hlavních tahů tak, že elektromobil dojede bez obav z Bratislavy přes Žilinu nebo Banskou Bystricu až do Košic.

Filozofie, nemít z jakéhokoliv bodu na Slovensku více než 50-80 km k nejbližší rychlonabíječce, by měla být v ČR příkladem dobré praxe. Jen opatrně, pomalu a nahodile, se ke Greenway připojují velké slovenské energetiky, většinou jen pomalými stojany.

Co však potěšilo v uplynulých 6 letech elektromobilisty v ČR nejvíce, hlavně na Moravě, byla snaha soukromníků postarat se sami o sebe. Legendární pan Tinka a firma NetDataComm z Brna dala k dispozici nabíjení zdarma u brány č.9 Výstav a veletrhů Brno. Později ji doplnila další, plus několika zásuvkami, v Troubsku u Brna.

Rychle se přidali pan Minář z Rami.cz ve Vyškově a pan Kubiš z Inchanetu ve Valašském Meziříčí. Vlaštovkou v Čechách, umožňující přes Troubsko, Brno, Vyškov a Valmez jezdit elektromobilem z Ostravy do Prahy, byly Pardubice, prodejce Nissan Auto-In. Je sice trochu nelogické křižovat takto republiku, ale kde není, ani čert nebere.

Dlouhou dobu to byly jediné rychlonabíječky na Moravě a rovněž dlouhou dobu na nich elektromobilisté mohli nabíjet zdarma, na účet zmíněných mecenášů. Patří jim za to veřejně velký dík. Dnes projekt EVmapa.cz, kam se většina z nich připojila, nabízí jednoduché ovládání nabíjení mobilním telefonem, kreditní platby a online informaci o obsazenosti nabíjecího stojanu.

Do systému kromě zmíněných dnes patří i rychlonabíječka v důležitém dopravním uzlu Olomouc nebo Kunovic u Uherského Hradiště. Pánové Rýznar a Kaštovský doplňují rychlonabíječky směrem z Olomouce na Pardubice a do Jeseníků. Co je důležité, že oslovují potencionální zájemce a rychle obsazují neuralgické body elektromobilní nabíjecí sítě.

Nesmíme v této souvislosti opomenout zásluhy soukromníků na poli nabíjení i z hlediska výroby a distribuce nabíjecích kabelů. Zatímco výrobci elektroaut je z obavy před vyhazováním pojistek vybavují standardně nabíjecími kabely nejnižších hodnot, soukromníci zde nabídli programovací kabely s o třetinu, či až o polovinu, kratší nabíjecí dobou.

Jen namátkou zmiňme na Moravě pány Tinku z EVSelect.eu, Richtera z R-evc.com, Kubiše z Inchanet.cz a Krajčíra ze Sampro.cz. Hodně součástek, i celé kabely, od počátku nabízela společnost i4wifi.cz z Prahy.

Elektromobilisté s vozy se silnějšími palubními nabíječkami tak mohli plně využít potencionálu klasických českých červených 5kolíkových zásuvek a plnit svá auta rychlostmi 11-22kW za hodinu nabíjení. Což u menších aut je celá baterie. Nemuseli se spoléhat na rychlonabíjecí stojany po cestě, již je v mnoha částech země stále jako šafránu, pokud vůbec nějaký.

Shrnuto, jezdit dnes po ČR elektromobilem, hlavně s většími bateriemi aut z let 2016-2017 či Teslou, se již dá docela pohodlně. Ovšem větší baterie a silná palubní nabíječka zde stále hrají prim.

Aby bylo možno pro elektromobilistu ujet cestu na jeden zátah nebo využít červených 5kolíků všude po ČR. Protože síť rychlonabíječek má do ideálu stále ještě hodně daleko.

S výjimkou sítě Evmapa.cz, je pak pro elektromobilisty z okolních zemí, díky nutným smlouvám, čipům, kartám a domluvám předem, vedena ČR na mapách bílou barvou s poznámkou Hic sunt leontas.

vlastní

97 Comments on “Nabíjení elektromobilů v Česku: 200 dobíječek už za pár let?”

  1. Dobrý den,
    děkuji za zmínění v příspěvku.
    V dnešní

    Dobrý den,
    děkuji za zmínění v příspěvku.

    V dnešní době už perfektně pracuje i Polyfazer na propojení se zahraniční platební platformou Hubject – lidé, kteří budou elektromobilem cestovat např. z Německa, kde je tato síť rozšířena se ani v ČR díky Polyfazeru neztratí.

    Jako novinku nyní nabízíme montáže a prodej rychlonabíjecích stanic. Máme za sebou školení od portugalské společnosti EFACEC, která rychlonabíjecí stanice prodává a vyrábí. Ve spolupráci s firmou Electric Park za sebou také máme již první motnáž rychlonabíjecí stanice QC45 v Praze.

    Kdyby kdokoliv potřeboval jakoukoliv nabíjecí/rychlonabíjecí stanici, ať se obrátí na nás R-EVC, nebo na Electric Park. Jsme schopni vyřídit pro firmy dotační titul a zajistit montáž na klíč, dle přání zákazníka.

    Richtr 🙂

  2. Bohužel, ČEZ se staví v současné době k elektromobilitě
    Bohužel, ČEZ se staví v současné době k elektromobilitě asi tak, jak se stavěl SPT Telecom k zavádění internetu. Také to podle nich bylo neperspektivní odvětví a nechtěli do toho investovat. Umožnily tím v ČR obrovský rozvoj bezdrátového internetu, to v zemích, kde podobní velký operátoři nechrápali je věc nevídaná…

  3. Právě nabíjím na Vystrkově a čtu Hybrid, když tu vedle
    Právě nabíjím na Vystrkově a čtu Hybrid, když tu vedle mne zaparkoval černý Land Rover, a že prý ať rychle odjedu. Ptám se, co se děje, a oni – že prý tu budou natáčet reklamu. Jakou – no prý na E.On. Já na to – že přece elektromobil do té reklamy logicky zapadá, ne? A oni, že prý ne…..
    Závěr si udělejte sami ))

    1. Tak mi to vysvětlili. Vadí jim Tesla!!! Jako příkladný
      Tak mi to vysvětlili. Vadí jim Tesla!!! Jako příkladný elektromobil se odněkud právě připlížil bílý e-Golf. Asistenti produkce zrovna přelepují na stojanech nápisy Tesla….. Kdyby to nebylo tak směšné, bylo by to k pláči, milý E.One! (((((

              1. Jasně šéfe, mám to tam, na těch jsem si dal extra
                Jasně šéfe, mám to tam, na těch jsem si dal extra záležet 😉
                Je to asi zvláštní, ale jak tu očumuju, tak mi až přišlo líto těch lidí z filmařskýho štábu. Vážně. Přišel za mnou jeden a jen poprosil, abych to cca měsíc nedával na soc. sítě. Řekl jsem mu, že jsou hodní a slušní lidé, ale možná teď slouží špatné věci. Nechápavě na mne koukal. ONI tu přece jenom​ dělají svou práci. Já tu stojím, měl bych jít dělat něco pořádnýho, a místo toho cítím vztek. A E.ONI na tu svojí práci zvysoka… kašlou ((. Vysvětlil jsem mu, že mi vadí, když někdo dává na PR to, co (jen podle mého osobního názoru) tak trochu dluží dát do reálného díla pro ty z nás, co jezdíme na elektriku. Zdálo se mi, že jsme se pochopili správně…

                1. Pošli je do OC Merkury v ČB, ať natočí tu díru v
                  Pošli je do OC Merkury v ČB, ať natočí tu díru v podlaze, která vznikla poté, co tam E.ON dobíjecí stojan zrušil. A připíchne to na konec toho oslavného klipu.

                2. Fakt to v Budějkách zrušili…?? To je síla!
                  Fakt to v Budějkách zrušili…?? To je síla!

                3. Velký Rybník mi spravil náladu. Točený Bernard nealko a
                  Velký Rybník mi spravil náladu. Točený Bernard nealko a výborné polední menu, to já rád.
                  Ale červíček pochybnosti přece jen kapánek zahlodal. Možná dělám něco blbě… Měl bych se nad sebou zamyslet. Možná bych měl taky míň pracovat a víc o tom mluvit…?? Až zas někdy potkám lidi z elektromobility ČEZu nebo E.Onu, přeptám se jich na to )))

                4. ani nápad!! Dej ty videa a foto k dispozici veřejnosti. Tak
                  ani nápad!! Dej ty videa a foto k dispozici veřejnosti. Tak je to stanice Eonu nebo Tesly? V rámci demokracie je potřeba udělat správnou věc!

                5. EONu
                  ikatastr.cz/#ilat=49.521581&ilon=15.347617&layers_3=000B00

                  EONu

                  ikatastr.cz/#ilat=49.521581&ilon=15.347617&layers_3=000B00FFTFFT&zoom=19&lat=49.52171&lon=15.34806

                6. 1. Filmaři (eon) měli udělat dopředu zábor aby nedošlo k
                  1. Filmaři (eon) měli udělat dopředu zábor aby nedošlo k vyhození klienta od stojanu když nabíjí, což došlo! Ceduli a pásku s datem/hodinou a nápisem omlouvame se filmování snad každý pochopí lépe než vyhození od stojanu.
                  2. Dizajn stojanu SC Tesla je nezaměnitelným atributem společnosti Tesla a i po přelepení jeho loga je stále poznat, že se jedná o značku Tesla a tudíž by se to dalo kvalifikovat jako parazitování na dobré pověsti cízí značky.
                  3. Dovolila jim to Tesla?
                  4. Bych to rovnou poslal Muskovi.

                7. 1) Souhlasím, je to z jejich strany hodně neslušné.
                  2)

                  1) Souhlasím, je to z jejich strany hodně neslušné.
                  2) Nestačí „by se dalo“, ale „dá se“. A také, kde není žalobce, není soudce.
                  3) To není otázka do tohoto fóra. Nikdo tu nezná podrobnosti smluvní dohody mezi Teslou a Eon.
                  4) Konej borče. A dej nám tu pak výsledek, jak jsi dopadl.

                8. 3) Lol takže když z láhve koka-koly vyretušuješ logo a
                  3) Lol takže když z láhve koka-koly vyretušuješ logo a použej to ve svém reklamním videu tak si taky budeš myslet, že to bude záviset na nějaký smlouvě? Koka-kola z tebe sedře kůži za živa i bez smlouvy, to si piš ;D

                9. No jinak je to taková ta reklamní banalita. Golfík se
                  No jinak je to taková ta reklamní banalita. Golfík se nabíjí a přitom vedle na tom trámovým stolečku dvě maminky rozbalily piknik, kolem obíhají dvě předškolní děcka s plyšákama a ječí radostí. Kurva, úplnej ráj na zemi, slabší povahy by možná i utřely slzu dojetím. Dron se pak vznese a celé to snímá tak, aby na střeše bylo vidět logo E.Onu. No, ale aspoň tu předtím sesbírali ty psí hovna… ))

                  Nemám už morál na tohle koukat, jdu udělat něco hmatatelnýho. Fakt se na to těším…​ )))

                10. jak to vypadá s tou fotodokumentací EON znasilnění
                  jak to vypadá s tou fotodokumentací EON znasilnění superčerdžru, je někde k dispozici?

                11. Fotky bych dal na tesla fan. Budou se hodně sdílet…
                  Fotky bych dal na tesla fan. Budou se hodně sdílet…

  4. Já si ani nezřizoval ten chip od Čezu a frčím jen s
    Já si ani nezřizoval ten chip od Čezu a frčím jen s EVMapa, zatím jsem nikdy neměl problém, líbí se mi jejich systém, je to jednoduché a funkční. Moc jim fandím aby se to rozjelo více.

    Podle mě není ani takový problém zaplatit za Kwh k 10Kč, protože a) většinou nedobíjíte do plna ale jen dotankujete kolik potřebujete na dojetí b) na místě kam jedete můžete většinou nabít o hodně levněji

  5. Při svých cestách do Polska často dobíjím i3 REX v
    Při svých cestách do Polska často dobíjím i3 REX v Krakově u firmy V-tech Tuning. Od února tam je čínská 20kW DC nabíječka SET450-40B s kabely CCS a CHAdeMO. Nabíjení je zpoplatněno 10 PZL (asi 63,50 Kč) za hodinu nabíjení. Na Alibaba.com je nabíječka k mání za 4000-4500 USD. Majitel firmy pan Tomek (jméno, příjmení neznám) mi řekl, že jich má po Polsku několik a že je i sám instaluje a servisuje. Cena kompletní dodávky včetně instalace prý je kolem 5000 EUR. Myslím, že je to zajímavá nabíječka pro elektromobily s malou baterkou.

    1. Zjevně to není rychlonabíječka ČEZ OC Nisa I., České
      Zjevně to není rychlonabíječka ČEZ OC Nisa I., České mládeže 456, Liberec, GPS 50.741242, 15.048296, ale co si má člověk představit pod „Má výkon 44 kW a konektory jsou kompatibilní s drtivou většinou elektromobilů“ to je záhada. Na to, že zprávu uveřejnil Elektrotechnický magazín je to spíše bulvár. Už jsem se totiž setkal i s tím, že 44 = 22 + 22 kW a šlo o 2 Mennekesy vedle sebe. A klasicky na webu Iqlandia nic.

        1. Kartou 3,95/min a přes EVmapu 3,45/min a to „natvrdo“ (bez
          Kartou 3,95/min a přes EVmapu 3,45/min a to „natvrdo“ (bez slevy, pokud nabíjíte trochu pomaleji)! Pokud máte studenější baterku nebo potřebujete nutně nabít hodně „plnou“, dostáváte se na skutečnou cenu za kWh klidně nad 20 Kč (už si stěžovali, že i 30 Kč). Po zpoplatnění je třeba Vystrkov využívat jen na nutné „docucnutí“ a pryč! Např. když se blížím s eNvéčkem a vidím, že mám teplotu baterie jeden dílek pod půlkou, sešlápnu akcelerátor naplno v posledních kilometrech, aby to byla půlka. Pokud mám 50% a méně, jsem schopen se dostat cca na 5,60 za kWh. Dílek teploty pod půlkou – jsem na cca 8,80 Kč. Naprosto Fair Play! Pokud by byla FCP sleva alespoň na DC nabíječkách, ani neceknu!

          1. To je mi jasný, že je to teď zlodějina. Ale teď v nouzi
            To je mi jasný, že je to teď zlodějina. Ale teď v nouzi dobrý. Jednooký mezi slepými králem.
            Teď, po příslušné novele, už budou moci legálně prodávat kWh a nemít licenci pro obchodování s elektřinou, takže jsem zvědav, kdy na to provozovatelé skočí.
            Tenhle systém „pronájem času“ je naprosto debilní.

            1. Ono to tak úplně není. Eon licenci na prodej elektřiny
              Ono to tak úplně není. Eon licenci na prodej elektřiny předpokládám má. I malá firma či soukromník ji může získat. Eon to prezentuje tak, že pokud se rozhodnete na vystrkově připojit autem k síti a odebírat kWh, tak podle zákona vám musí umožnit výběr dodavatele silové elektřiny. Což je pochopitelně v případě nabíjení EV nerealizovatelné. Ale dle názoru mého a myslím že se k tomu vyjadřoval i ERÚ při nabíjení DC proudem nejste připojen přímo k distriburní síti, ale k zařízení co ji využívá a klidně můžete účtovat kWh. Ostatně kWh účtuje PRE a to asi nejsou úplní amatéři.

                1. Ano, díky tomu postavili do té doby úžasný Vystrkov do
                  Ano, díky tomu postavili do té doby úžasný Vystrkov do role stejné ceny s dieselem. Abych za CHAdeMO platil ke konci dobíjení (kdy razantně padá efektivita) kolem 40ti korun za kWh, to mě ani nehne. Opravdu pak raději pojedu dieselovým autem. Jenže tudy cesta k elektromobilitě nevede, pánové z E.ONu! V Č. Budějovicích jste nám stojan už dokonce i vymazali z mapy. Lipno v mapě také není (proč, to jste ten stojan také odvezli?). I když mnozí ČEZ zatracují, já před ním smekám, protože je za ním vidět kus práce, i když ne takový, jaký bychom si přáli. Totéž PRE. Ale stále platí, že nejvíce udělali soukromníci. A není to vůbec jednoduché, zkuste si udělat charitu – sehnat místo, koupit stojan v řádu stovek tisíc, navýšit si hlavní jistič a přívod třeba na 150 A, a to vše s nejistým výsledkem. Mnohdy ještě dotovat alespoň počáteční provoz ze svého.

              1. Vezmu to postupně:
                – Eon samozřejmě licenci má.
                – Malá

                Vezmu to postupně:
                – Eon samozřejmě licenci má.
                – Malá firma či soukromník může získat licenci. To máte pravdu. A zkoušel jste to? To je tak šílená administrativa, že je lepší účtování přes čas a přepočítávání přes FCP a nebo to dáte zadarmo a přesto je to levnější. To je třeba případ v Plzni u Kauflandu.
                – Tu část zákona, kde je povinnost umožnit volbu dodavatele elektřiny na stojanu bych rád viděl. To je nesmysl. PRE, který vám účtuje kWh u AC stojanů, tak vám také nedává možnost volby.
                – IMHO Eon se spoléhá na billingu na externího dodavatele (EVmapa?) a ti to účtují přes čas. Ale to je jen moje spekulace. Reálný důvod, proč neúčtují přes odebrané kWh, neznám.
                – U DC nabíjení není potřeba licence, to máte pravdu.

                1. Na FB vysvětlovali, že licenci má E.ON, ale dobíjení
                  Na FB vysvětlovali, že licenci má E.ON, ale dobíjení provozuje nějaká jejich divize a ta ji nemá.

                  A byli posraní až za ušima z toho, že je za účtování jinak než za minutu zjebe nějaká kontrola z ERU nebo odjinud.

                2. Aha. Zajímavá informace, to mě nenapadlo. Díky za
                  Aha. Zajímavá informace, to mě nenapadlo. Díky za ní.

                  Proto právě vyšla novela, která povoluje prodej kWh na dobíjecím stojanu i bez licence. Teď už prodeji kWh pro EV nic nebrání.

                3. Samozřejmě, že je to v případě nabíjení EV nesmysl,
                  Samozřejmě, že je to v případě nabíjení EV nesmysl, ale obecne u prodeje elektřiny to platí. Připojí vás distributor podle území a účtuje vám regulovanou cenu za přepravu elektřiny. A dodavatele silovky si vybíráte a měníte dle libosti. A obecně pokuty za nedodržení energetického zákona se odvíjí od obratu společnosti, proto se toho bojí.

                4. Trochu Vám nerozumím. Dodavatele silové elektřiny si
                  Trochu Vám nerozumím. Dodavatele silové elektřiny si vybírá majitel připojky. Ne motorista, který si přijel nabít auto. Tak jako když mám barák, kde mám podnájemníky (na mém elektroměru), tak jako majitel přípojky (elektroměru) si vybírám dodavatele silové elektřiny, tu pak přeúčtovávám nájemníkům (pokud nemají vlastní přípojku a jsou napojeni na můj elektroměr).
                  Dříve opravdu nešlo prodávat kWh na AC stojanu bez licence, proto se to muselo obcházet přes časový pronájem. To se teď po novele změnilo. Takže čeho se dneska bojí?

                5. Přesně tak jako vy to chápu i já. Ale eon to tak buď
                  Přesně tak jako vy to chápu i já. Ale eon to tak buď nevidí, nebo se na to vymlouvá.

                6. To je přefakturace = prodej bez zisku. Ale nabíjecí stojan
                  To je přefakturace = prodej bez zisku. Ale nabíjecí stojan nemá certifikovaný elektroměr a proto nelze ani přefakturovávat. Prostě bordel, který vyřeší ten „nový zákon“.

                7. Na přefakturaci nepotřebujete certifikované elektroměry.
                  Na přefakturaci nepotřebujete certifikované elektroměry. Stačí jen ten hlavní (který je stejně od distributora) a jako podružné si můžete koupit bez certifikace, které jsou výrazně levnější (a mnohdy je to ten samý typ, akorát bez papíru).
                  Jinak nabíjecí stojan může být pověšen na certifikovaný elektroměr. Proč by ne. Já ve vlastním stojanu mám necertifikovaný, ale není problém si koupit certifikovaný a dát ho tam.

    1. O víkendu jsem jel s Kia Soul EV cca 180 km na
      O víkendu jsem jel s Kia Soul EV cca 180 km na českomoravdskou vrchovinu. Cesta po D1 směr Humpolec a potom na 119 km jsem odbočil a zbytek okresky. Z Prahy jsem vyjížděl s plnou baterkou. V Humpolci jsem dobil za 60 Kč a dojel jsem na místo určení. Vyberete stojan, dáte si konektor dle typu vozu do zástrčky a potom na terminálu vyberete příslušný stojan, vložíte platební kartu, zadáte pin kod a potom vše ihned nabíjí. Jelikož jsem na místě určení byl jen 90 min, byl tam 5-ti kolík – nabíjel jsem a jel zpátky, dojezd ve Vystrkově cca 10 km. Nabíjení zpět za rovných 100 Kč. Do Prahy jsem dojel úplně s přehledem a nemusel se omezovat v rychlosti. Tot můj první postřeh a zkouška prvního nabíjení přes kartu ve Vystrkově. Jinak jsem tam byl již několikrát, když to bylo ještě zcela zdarma.

      1. Do Prahy z Vystrkova dojedete se vším, protože klesáte cca
        Do Prahy z Vystrkova dojedete se vším, protože klesáte cca 400 výškových metrů, do Brna je to cca 450 m. Píšu to v článku: http://elektromobily-os.cz/sites/elektromobily-os.cz/files/Zvy%C5%A1ov%C3%A1n%C3%AD%20tempa%20elektromobilu.pdf

        Do Prahy jsem také z Vystrkova dojel k BurgerKingu s 50% v baterce (Leaf 30 kWh; srpen 2016). Tehdá jsem tomu ani nechtěl věřit, ale jel jsem dost v levém pruhu a veškeré dobržďovačky šly do baterky (rekuperace). Kia SOUL EV je velmi podobné auto a opravdu bych nevěděl, které si vybrat (Leaf nebo KIA). Soulem jsme jeli Rallye Večerní Prahou (ještě jednou díky PEMM Brno). Soul má silnou rekuperaci. Příští týden mě čeká e-NV200 (24 kWh) BurgerKing – Vystrkov a to je pro něj strop, ale dáváme to.

  6. Pěkné shrnutí možností nabíjení v ČR. Rád doplním o
    Pěkné shrnutí možností nabíjení v ČR. Rád doplním o info, že jedinou změnu, kterou jsem u E-ON zaznamenal od otevření Vystrkova v červnu 2016, je zpoplatnění Vystrkova tak, že na rychlonabíječce se dá pořídit kWh ve výsledku cca 5,60 až 30 Kč! Záleží na stavu baterie, především její teplotě a nenabíjet moc přes 80%. Jinak Vaňkovka Brno, OC Mercury v ČB a Slavonice (2x 230V/16A) beze změny. I díky naší osvětové činnosti jsou na EV mapě minimálně 2 nová místa a chystají se další.

    1. Stojan EON v OC Mercury v ČB zmizel. (Fotka je na
      Stojan EON v OC Mercury v ČB zmizel. (Fotka je na plugshare.com.) Asi tam mají nějaké plány, nicméně před týdnem jsem se tam byl opět podívat a jediná změna je, že se obchodní centrum omlouvá, že zmizel stojan. EON pochopitelně mlčí. Jen mě překvapil ten kablíček, který do stojanu vedl – kolik snese (podle normy) 2.5ka měď? Určitě ne 32 A. Bude – li v Mercury za čas nějaká důstojnější nabíječka, doufejme, že ji EON nepohřbí podobnou cenou, jako je ve Vystrkově. Takto podpora elektromobility určitě nevypadá, přece nepojedu dráž než na naftu.

      1. Však se tam mikdy 32A nabíjet nedalo. Nejtragičtější
        Však se tam mikdy 32A nabíjet nedalo. Nejtragičtější systém nabíjení co jsem kdy zažil. Samozřejmě spolu s brněnským letištěm. Na druhou stranu parkoviště za obsluhou parkoviště dát 200 zálohu aby zapůjčily kartu (naco? když to bylo zdarma…) vrátit, vzít zpět peníze, prostě 5 minut navíc úplně zbytečně. A auto bych tam nabíjel 6 hodin…

        1. E.ON se asi mění na E.OFF, pokud ten stojan opravdu bez
          E.ON se asi mění na E.OFF, pokud ten stojan opravdu bez náhrady odstěhovali.

          32A se najednou nabíjet nedalo, ale 2x16A asi ano. Dvě zásuvky tam byly. Teď už je to ale jedno, když už nemáme vůbec kde nabíjet. Je pravda, že místo to nebylo nic moc, mnohdy se odtamtud vyjíždí 15 minut a na autě nemůžu mít nic na zahrádce, jinak tam nezajedu. Chodit pořád přes parkoviště pro kartu také není moje hobby. Nezbývá než doufat v lepší zítřky. Dokonce jsme došli s E.ONem tak daleko, že se sem na jih prý chystá i ČEZ.

          Úplně mám strach jet v sobotu na Lipno, když se mi může stát, že tamní stojan někdo odmontuje bez varování. Nevíte někdo, jestli to tam taky nezabalili?

            1. U stojanu bylo napsáno, že jsou tam dvě zásuvky po 3×16 A
              U stojanu bylo napsáno, že jsou tam dvě zásuvky po 3×16 A a dvě zásuvky po 1×16 A. Proto jsem se pozastavil nad kabelem 5×2.5, který na oněch minimálně 32 A dohromady rozhodně nestačí. Nikde se nedalo dočíst, že 16 A mají zásuvky dohromady, což naopak znamená předpoklad, že je – li maximum na jedné zásuvce 3×16 A, není již nijak dále omezováno druhou zásuvkou. Na tom asi není nic nepochopitelného (s výjimkou anonyma bez znalosti mateřského jazyka a slušného chování). Věřte, že radioamatéři si umějí spočítat leccos.

              Tady ale jde špíše o postavení E.ONu – zdejšího majoritního distributora elektřiny. V podstatě kdejaká domácnost má silnější přívod, než vlajková loď mezi nabíjecími stojany v krajském městě. Pozastavuji se nad skutečností, že E.ON, který má všude dostatek, odbyde elektromobilisty pouhými 16ti ampéry (nejspíše opravdu pro celý stojan – všechny zásuvky dohromady, jinak by asi na přívodní kabel ani revizi nedostal). Věřím, že do OC Mercury mají přívod poněkud větší dimenze, mají mnohem větší potenciál možností než kdejaký smrtelník, ale přesto ničeho nevyužili.

              To je přece škoda. E.ON se mohl předvést jako nejlepší, všemi milovaný dodavatel elektřiny. Mohl ukázat průkopnický kousek, třeba alespoň ve formě stojanu s 32A zásuvkami, kdy oněch 32 A je opravdu vyhrazeno pro každou. A také by nebylo zlé trochu zapracovat na ergonomii. Jít přes celé parkoviště, překonat zákaz vstupu a obejít bariéru, abych si mohl vyzvednout úplně nepotřebnou nabíjecí kartu, mi přijde úplně zbytečné.

        2. Dnešní zkušnost z Lipna (též E.ON) říká, že
          Dnešní zkušnost z Lipna (též E.ON) říká, že nejtragičtější systém mají nejspíš tam. E.ON má na parkovišti u areálu Lipno vyhrazena dvě dobíjecí místa a malý stojánek se dvěma zásuvkami 230V/16A. Stojánek odemknou v nedaleké půjčovně skůtrů a elektrokol (ale to musí mít otevřeno). Vše je krásně ozdobené logem E.ONu. A také to tak funguje. Pro jistotu jsem vzal telefon a volám na kontaktní číslo, než jsem vyrazil, abych si ověřil funkčnost. Ten dotyčný na druhé straně telefonu mi úplně vyrazil dech. No, víte, ono to moc nefunguje. Dnes vám to nezapneme (pátek), zítra tu máme nějakou akci, tak to taky ne, tak přijeďte v neděli. Vtipné – určitě rád počkám do neděle. Tak jsem u nějaké „maringotky“ 4 hodiny vysával zásuvku za 6A jističem, abych dojel aspoň do ČB. Tam je soukromý mennekes. Takže E.ONe, moc děkuji za podporu elektromobility. Hlavně, že u vjezdu do ČB Mercury centra je obrovská (klamavá) reklama na dobíjecí stanici, která ovšem už dávno neexistuje. Už aby do ČB vletěl ČEZ, nebo nějaký soukromník. Jsme tu jako v pravěku.

          1. V elektromobilech chtěl už před 2 lety jezdit místní
            V elektromobilech chtěl už před 2 lety jezdit místní franšízant McDonald´s. Pak zjistil, že to půjde za předpokladu, že si vybuduje svou síť nabíječek u každého mekáče. Páč ČEZ mu na území EONu nepůjde (nehledě na nesmyslně drahý stojan s běžnou domácí zásuvkou a de facto červeným pětikolíkem, kterých má každý mekáč v provozu restaurace několik) a EON na to zvysoka. Jediný pomalý stojan byl v Budějicích na patrovém parkingu. No a jelikož v úvahu přepadal provozně jen jediný nákladní Nissan eNV200 s tragickým dojezdem, který by musel neustále průběžně nabíjet 24 kWh baterii 6,6 kW výkonem, tak to odpískal. A nelze se mu divit. Člověk z vysoce konkurenčního prostředí aby se tady doprošoval dodavatelů.

  7. Tu frazi na konci znam spise jako hic sunt leones. Priznam se,
    Tu frazi na konci znam spise jako hic sunt leones. Priznam se, ze hic sunt leontas slysim poprve v zivote a pri pokusu o vyhledani pres google, jsem ji nasel dvakrat, v obou pripadech na hybridu. Jednou v tomto clanku od Ing. Radovana Burkovice a jednou v komentari od uzivatele Radovan pod starsim clankem. Netvrdim, ze je to nutne spatne, nejsem odbornik na historicke mapy, ale vyrazu hic sunt leones by pravdepodobne rozumnelo vice lidi.

  8. Jsem z Kroměříže, předjednal jsem tady s majitelem jedné
    Jsem z Kroměříže, předjednal jsem tady s majitelem jedné čerpací stanice cca 300 metrů od obousměrného sjezdu z D1 možnost výstavby rychlonabíjecí stanice (má tam vlastní trafo stanici s dostatečnou kapacitou, dostatek parkovacích ploch pro vyhrazená stání atd.) s tím, že jsem předal kontakt panu Tomáši Knesplovi z ČEZu, který je projektovým manažerem e-mobility, který vše kvitoval s tím, že je to zajímavá lokalita mezi Brnem a Ostravou atd. A výsledek? Uplynulo 9 měsíců a majiteli čerpací stanice se do dnešního dne NIKDO neozval.

    1. V Kroměříži se má rekonstruovat jedno obchodní centrum,
      V Kroměříži se má rekonstruovat jedno obchodní centrum, předával jsem před časem informaci pánům z Polyfazeru – prý je zkusí oslovit, zda-li by se tam dala postavit taky dobíjecí stanice…
      Snad to OC nezkomplikuje stavební řízení, zdejší stavební úřad je obecně známý tím, že dělá maximum – pro to, aby se nic nestavělo.

  9. Používáte nejvíc EVmapa.cz když cestujete někam na nová
    Používáte nejvíc EVmapa.cz když cestujete někam na nová místa? Snažim se tam psát změny hlavně na ČEZ dobíječkách, kde už třeba nahradili ty 230 V zásuvky, hlavně kvuli ostatním kolegům, kteří nemaj zatim Mennekes type 2.
    Jinak napadlo mi oslovit zatim třeba nějakou síť čerpacích stanic, zda by vybavili nějaký místa alespoň pětikulíkama a 230 V zásuvkama. Zkoušeli ste to někdo? Kolegové třeba zkoušejí jednotlivá nákupní střediska, ale tam se to budování dobíječek taky rozbíhá jako když se to nerozbíhá 😀

    1. Já jsem oslovil na D1 mezi Prahou a Brnem dva majitele nebo
      Já jsem oslovil na D1 mezi Prahou a Brnem dva majitele nebo spíše pronajimatele benzinových pump a ti mě okamžitě odkázali na majitele,tedy centrály nadnárodních společností v ČR. Výsledek? ,,Ano,přemýšleli jsme o tom. Je to v dlouhodobém plánu,ale není to jednoduché. Prostory,chybějící legislativa a samozřejmě způsob účtování atd.“. Zkrátka rozhovor s lidmi,který jen mlží,protože o elektromobilitě nic neví a sámi neumí a nebo nemohou nic navrhnout nebo rozhodnout. Argumenty typu například účtování přes systém EV mapy,pouhého pětikolíku kdekoliv na parkovišti byla naprosto marná. Chtěl jsem,aby byla možnost nabíjení u Jihlavy a naopak v půlce mezi Prahou a Humpolcem,aby se dalo jezdit po dálnici do Prahy či Brna i s elektromobily s nižší kapacitou baterie,protože 100km na každou stranu D1 směr Humpolec je buď nemožné ujet (C-Zero,iOn) atd a nebo za cenu nervového vypětí:-)či ani slušným tempem (Leaf 24kW). V Brně je teď nově možnost nabíjet u BILLY v Líšni.Kola i elektromobily. Jenže je otázka,zda se vyplatí na 15minut vůbec vytahovat kabel. Obávám se,že po ročním vyhodnocení vedením Billy ČR to zruší,díky nezájmu a to by zase byla škoda. Časem se elektromobily přece jen rozšíří a odběry budou Billo. Takže tak asi.

      1. Mám úplně stejné zkušenosti s řetězci.
        Spíš pochodím

        Mám úplně stejné zkušenosti s řetězci.

        Spíš pochodím u malých soukromníků než u větších firem.
        Co je ale další problém je vysoká cena za nákup elektřiny pro nabíječky, málo kdo se dostane pod 5 Kč/kWh, takže pak výsledná cena nemůže být ani nižší než 10 Kč/kWh pro elektromobilistu.

        Nevím proč distributoři a výrobci nedají cenu stejnou jako pro tepelné čerpadla, kde je také vyšší spotřeba elektřiny a to ještě jen sezoně?

        Nejspíš se to bude řešit přes vlastní FVE a akumulaci než ze sítě s velkým jištěním?

        1. Třeba by mohli dát takový tarif,co nabízí majitelům
          Třeba by mohli dát takový tarif,co nabízí majitelům elektromobilů domů. Náklady na pořízení systému účtování nemohou jít do desetitisíců a kus kabelu s 5kolíkem je směšná částka. Navíc si na pumpě dám bagetu či kavu,protože tam budu minimálně 30 minut,takže pumpař tratný nebude.

          1. kus kabelu s 5-kolíkem jsou samozrejme smesne castky, stejne
            kus kabelu s 5-kolíkem jsou samozrejme smesne castky, stejne tak WallBoxy s inteligentnim Mennekesem (22kW) a uctovacim systemem jsou za 15-30 tisic, coz se da take zvladnout.

            Hlavni naklady jsou ale ve vybudovani samotne pripojky, mesicnich pausalech za rezervovany prikon, schvalovacim rizeni, nebo v rychlonabijecich stanicich, které pod pul milionu bez dane proste nesezenete. Nemluve o tom ze ani firmy s dlouhou historii jako ABB/DBT/… nejsou zarukou spolehlivosti a jdete tak do velkeho rizika.

            1. No právě kvůli takovým nákladům,jak o nich píšete jsem
              No právě kvůli takovým nákladům,jak o nich píšete jsem měl na mysli právě max ten pětikolík. O tom,co obnáší zbudování rychlonabíjecí stanice povědomí mám. Na pětikolíku se nemá co pokazit a nějaké obrovské zatěžování sítě také nehrozí. Stačilo by se 30 minut či na hodinku zdržet a nějaká ta kilowata by se do baterek natlačila a nemusel by se někdo stresovat,že mu auto lehne 3km před Vystrkovem. Jasně,hodina je hodně,ale někdo nespěchá a taky tu trasu může jet pouze 2x do roka. Já jel s Leafem(24kWh)z Brna na Vystrkov a ani při rychlosti do 100km jsem nedojel. Přitom by mi stačilo na 30minut u Jihlavy zastavit a nemusím mít stres. Já vím,argumentovat,že si mám pořídit lepší elektromobil nemusíte. Každý podle svých ekonomických možností. Věřím,že by to uvítali i ti bateriově slabší.

              1. jiste, ja proti 5-koliku nic nemam, prave naopak, 22kW neni
                jiste, ja proti 5-koliku nic nemam, prave naopak, 22kW neni spatne a nekolik let nam to stacilo 🙂

                Jen proste od siroke verejnosti nemuzeme cekat, ze bude ochotna cekat hodinu a nabit za tu dobu par km. S takovym pristupem by byly EV jen pro nadsence. Pro masy bude treba rychlonabijecky 100,200,300kW+

                Zrovna ted vysel clanek na electreku ze ChargePoint bude instalovat 200 stanic s potencialnim vykonem 350kW na vozidlo (marketingove az 400kW). Jedna ta jejich PowerCube ma vykon 500kW a da se rozdelit mezi 2-4 auta.

                Nejake 5-koliky to v dnesni dobe (nebo za 1-2 roky, nez se to dostane i k nam) uz nezachrani…

                1. No nebyl bych tak optimisticky. Při tempu jak se u nás
                  No nebyl bych tak optimisticky. Při tempu jak se u nás postupuje s budováním stanic a nutně infrastruktury bydeme rádi, když se začne něco dít za 5 let. A na tu dobu pro malobaterkace zlatý i petikolik na dálnici.

              2. Jenomže ty rychlo nabíječky jsou právě a hlavně pro ty
                Jenomže ty rychlo nabíječky jsou právě a hlavně pro ty malo baterkáče.

                Na 5 kolíku za 30 minut u svého(Vašeho) auta nenabijete ani 2 kW, kam by jste s tím chtěl dojet?
                To je totiž úplně stejné jako z obyčejné zásuvky na 230V.
                U AC zásuvek nehraje roli jaká je velikost jističe a zásuvky ale jaký má výkon palubní (v autě) nabíječka a Nisam Leaf (ten Váš) má myslím 3,3 kW.

                Na rychlo nabíječce, za 30 minut tak do 20 kW.

                1. Když Vám do Vystrkova chybí 3km a přitom jste jel
                  Když Vám do Vystrkova chybí 3km a přitom jste jel opatrně,tak by jste byl rád i za tu půl hodinu,protože nedojetím a řešením problému jak dál,ztratíte o mnoho více času. Jinak mám 6,6kW nabíječku. Prostě jsem si říkal,že aspoň nějaký záchranný bod z PH a BM by se směrem k Vystrkovu hodil, byť pouhý 5kolík.

                2. Daleko lepší a potřebnější by byla zase rychlo
                  Daleko lepší a potřebnější by byla zase rychlo nabíječka někde u Českého Šternberka a Velkého Meziříčí na D1.

                  To jste se 6,6 kW na tom podstatně líp, jako většina s malo baterkáči. Takže ta zásuvka by se hodila jen Vám a podobným s velkou vnitřní nabíječkou.

                3. jasně aspoň pětikolík, jednak se dá alternativní kabel
                  jasně aspoň pětikolík, jednak se dá alternativní kabel sehnat a i já na svém Leaf 24Kwh mám při 25A 29% kapacity za hodinu.
                  Ač jsem ujel za rok okolo komína už 20000km, na rychlonabiječce jsem byl jen 2x a poslední zkušenost kdy sice teplota jen lehce nad nulou, ale 55% kapacity (z 18%) jsem dobíjel přes 30min- to teda není nic super a připočtu-li si 8kč/Kwh a vic, tak je to nanic…(tedy z pohledu mého a mého nájezdu ), tím nechci samozřejmě rychlonabíječky odsuzovat…

    1. To jsem rád, že moje schůzka se zástupcem PRE k další
      To jsem rád, že moje schůzka se zástupcem PRE k další filozofii budování sítě zabrala. Přesně to totiž zapadá do jedné z probíraných variant pro PRE – mít obsazeno co nejvíce míst s dlouhým stáním pomalým nabíjením do 22 kW, spíše však 3,6 kW uvnitř Prahy a na koncových místech, což Chodov a Černý Most s výpadovkami z Prahy jsou, mít rychlonabíječku. Paprskovitě na všech výjezdech z Prahy. Protože se tím:
      a) posune místo, kde mohu rychlonabít na delší cestu co nejvíce od centra směrem k mému cíli nebo další rychlonabíječce,
      b) z jiné vzdálené rychlonabíječky přijíždějící elektromobilista do Prahy získá možnost rychlého nabití na okraji města pro další pokračování do centra nebo po okruhu kolem ní. A nebude z úsporných důvodů projíždět centrem, naopak Prahu objede a navíc bude mít další možnost ještě před opuštěním města rychlonabít na jiném paprsku.
      Pak bude PRE pokrývat potřeby jak pražských, tak do Prahy zajíždějících a dokonce i Prahu projíždějících elektromobilistů.
      Ještě alespoň na ty rychlonabíječky dát možnost platby bankovní kartou bez registrace nebo á la evmapa.cz a je dokonáno.

      1. Ty „paprsky“ rychlonabíječek na okraji Prahy se mi líbí.
        Ty „paprsky“ rychlonabíječek na okraji Prahy se mi líbí. Vlastně se takto jezdí z Vystrkova na Chodovskou 3 – BurgerKing (94 km) nebo na Duhovou. Stačilo pár minut „cucnout“ e-NVéčko a protáhnout se mrštně Prahou, abych ho vrátil na Kolbence. Obráceně na Vystrkov je to pro e-NVéčko strop (stoupání 400 výškových metrů). Je třeba alespoň pětikolík někam k Trhovému Štěpánovu. Viděl jsem budoucí mapu ČEZu, že to tam někde má být, ale kdy?

Napsat komentář