Nabíječky ČEZ vytočily meziročně o polovinu více elektřiny

Objem elektřiny odebrané v síti veřejných rychlodobíjecích stanic Skupiny ČEZ v průběhu 1. čtvrtletí letošního roku meziročně vzrostl o více než 54 %, na téměř 600 MWh.

Nabíjecí stanice ČEZ u prodejny McDonalds v Praze byla za první letošní čtvrtletí nejvytíženějších rychlodobíjecí stanicí ČEZ s „výtočí“ 15,5 MWh.
foto: ČEZ

Odběry v březnu, který byl z větší části poznamenán vyhlášeným nouzovým stavem v České republice, činily více než 158 tisíc kWh, což je o 13 % meziročně více. Nejčastěji řidiči elektromobilů doplňovali baterie vozů ve trojici pražských lokalit a v Olomouci.

ČEZ aktuálně v ČR provozuje více než 200 veřejných dobíjecích stanic, z toho je přes 140 rychlodobíjecích. Infrastruktura vzniká i díky evropskému grantu z programu Connecting Europe Facility (CEF).

Síť veřejných dobíjecích stanic Skupiny ČEZ v České republice dodala za první tři měsíce letošního roku do baterií elektromobilů celkem 593 909 kWh elektřiny, což je ekvivalent 16 497 plných dobití vozu Volkswagen e-Golf s kapacitou baterie 36 kWh.

Za celý rok 2019 se statistika vyšplhala na téměř 2 miliony odebraných kWh. V březnu, kdy po většinu měsíce platila omezení v důsledku epidemie koronaviru, odebrala elektrická auta na zelených stanicích s logem ČEZ více než 158 tisíc kWh. To bylo o necelých 30 % méně než v lednu a o zhruba 25 % pod objemem načerpané elektřiny v únoru.

Přesto byl meziročně ale březen růstový – oproti stejnému měsíci loňského roku vzrostly odběry o téměř 13 %. Růst elektromobility pak asi nejlépe ilustruje fakt, že letošní březen je silnější než celý 1. kvartál roku 2018, kdy bylo v síti ČEZ načerpáno 150 715 kWh.

„Dosavadním letošním tempem bychom loňských celkových ročních statistik dosáhli už zhruba na konci prázdnin. Motorem meziročního růstu je nejen o 30 procent vyšší počet stanic v naší síti, ale i dynamický vývoj vozového parku v České republice a také častější nabíjení. Jasně se také ukazuje, že lidé vyhledávají služby rychlého dobíjení, na rychlodobíjecích stanicích bylo odebráno 93 % veškeré energie v rámci naší sítě. Početně přitom stojany rychlého dobíjení tvoří 72 % všech stanic. Celkově by elektromobily letos mohly v naší síti načerpat přes tři miliony kWh,“ říká manažer útvaru čisté technologie ČEZ Tomáš Chmelík.

Trendem zůstávají častější odběry o menších objemech. Řidiči využili letos dosud dobíjecí stanice ve 43 965 případech, a průměrně tak při jednom zastavení u dobíječky „čerpali“ 13,5 kWh elektřiny. Ještě v roce 2017 činil průměr na jedno dobití 17,8 kWh.

Odběrovou křivku směrem vzhůru táhly i v prvním letošním kvartále především rychlodobíjecí stanice schopné díky svému výkonu 50kW doplnit většinu kapacity baterií za cca 20-25 minut.

Zatímco v loňském prvním čtvrtletí e-auta načerpala u stanic ČEZ prostřednictvím rychlého dobíjení 335 017 kWh, ve stejném období letošního roku to bylo 553 373 kWh. Během pouhého roku se tak objem rychlého nabíjení zvedl o 65 %.

Výstavba je z části financovaná z dvojice grantů evropského programu CEF, pro oblast Doprava, v jehož výzvách ČEZ loni a předloni uspěl. Evropská komise touto cestou podporuje propojování Evropy budováním dobíjecích stanic podél hlavní silniční sítě TEN-T.

Část sítě vzniká také díky prostředkům přidělovaným Operačním programem Doprava a zhruba polovinu rychlodobíjecích stanic dosud postavil ČEZ z vlastních zdrojů.

V České republice je aktuálně registrováno více než 3500 elektromobilů. V roce 2018 přibylo 725 vozů na elektrický pohon, loni 789 elektromobilů a jen za letošní první tři měsíce roku 866 e-aut.

Březen 2020 byl s 266 novými registracemi suverénním historickým rekordmanem. Odhady dalšího vývoje hovoří o ročních prodejích v řádu tisíců elektromobilů a plug-in hybridů.

tisková zpráva

36 Comments on “Nabíječky ČEZ vytočily meziročně o polovinu více elektřiny”

              1. Myslím že ano, vzhledem k tomu, že pobrali dotace z EU,
                Myslím že ano, vzhledem k tomu, že pobrali dotace z EU, musí umožnit nabíjení každému – i bez registrace. A to umožní právě aplikace Futurego. No a pokud není, tak jsou nabíječky otevřeny všem – bezplatně. Stejně to bylo před spuštěním Polyfazeru v r.2018

    1. Jsou nabijecky postavene podle uvazeni lidi z CEZu, ale bez
      Jsou nabijecky postavene podle uvazeni lidi z CEZu, ale bez hlavy a paty. Treba nabijecka u elektrarny Melnik Horni Pocaply. Ta nabijecka je uplne mimo trasy a slouzi jen v nouzi. Navic rok se opravuje most pres Labe ve Steti a tak je objizdka. Ty kabely uz asi zarostly mechem.

      1. To je bohužel jejich další problém, daný jak možnostmi
        To je bohužel jejich další problém, daný jak možnostmi příkonů, délkou stavebních řízení i ochotou majitelů pozemků.
        Pak třeba Teplárna Ostrava-Vítkovice nenabídne nic, i když v docházkové vzdálenosti by se dalo ještě brát bistro a cukrárna Ollies sjídlem, pitím a WC v prodejní době. Autosalon Hyundai je také o ničem, když daleko lépe by byla rychlonabíječka o pár set metrů dále u Makra. První rychlonabíječka v Ostravě stojí na ulici Hornopolní taky docela daleko od jakékoli infrastruktury na všechny strany (hotel, restaurace s penzionem a samoobsluha). U Kaufladnu v centru Ostravy sice je v teoreticky dobrém místě, ale na úplně opačné straně obrovského zpoplatněného parkoviště, pokud si chcete jít něco koupit nebo si odskočit. A pro všechny platí, že mimo pracovní dobu nic. Jediná nonstop je u ČS Benzina na ulici Rudná v Ostravě-Zábřehu, tam je i něco teplého, hot dogy. Bohužel dokud se nevzpamatují majitelé čerpacích sítí s nonstop provozem, tak to bude stále stejné. Ne nadarmo je jedničkou Olomouc s kompletním zázemím nonstop nebo ony pražské u MCD.

          1. Máme se tu hodně dobře. Navíc Lidl i Globus stále zdarma
            Máme se tu hodně dobře. Navíc Lidl i Globus stále zdarma a pokud vyrazím do okolních měst a městeček, tak buď zdarma nebo za malou cenu taky rychlonabíječky všude – Hlučín, Opava, Havířov, Karviná, Frýdek-Místek, Třinec, Český Těšín, Klimkovice, Mošnov, Valašské Meziříčí. Chybí mi pro malobaterkáče jen něco podél D1 Klimkovice-Olomouc a pak pohoří Jeseníků od Opavy dále.

    2. To je jeden z pohledů. Ten druhý říká, že využitelnost
      To je jeden z pohledů. Ten druhý říká, že využitelnost existujících rychlonabíjecích stanic je stále zoufale malá (a pomalých ještě menší), takže kecy o nedostatku rychlonabíječek jsou opravdu jen kecy. A to máme údaje jen od jednoho ze 3 největších poskytovatelů.

  1. Při počtu stanic 200 to vychází průměrně na 32 kWh
    Při počtu stanic 200 to vychází průměrně na 32 kWh odebrané elektrické energie na jedné stanici za den. To je asi hodina obsazenosti, resp. 2 půlhodinky obsazenosti, pokud řidiči čerpají průměrně 17 kWh na jedno nabíjení.

    U té nejvytíženější u McDonaldu v Praze to vychází na cca. 170 kWh/den. Jsou tam dva stojany, takže zhruba 85 kWh/stojan, to je nějaké max. 2-3 hodinky za den.

    A to ještě to měl ČEZ pro registrované uživatele s čipem většinu času zdarma, kvůli nasazování nového platebního systému, které se nestihlo včas.

      1. No to jo. A stejně si uživatelé EV furt stěžují, že
        No to jo. A stejně si uživatelé EV furt stěžují, že nabíječky nejsou. A ty co jsou, zeji prázdnotou.. Nevím, jak se uživí.

        Kdyby benzinka prodala za den těch cca. 20 litrů PHM, tak to může zavřít 🙂 Ještě, že to staví z dotací…

        1. Ano, jsou oblasti, např. na jihu čech, ale i jinde, kde je
          Ano, jsou oblasti, např. na jihu čech, ale i jinde, kde je to stále problém. Neplatí to však obecně a každým měsícem se to zlepšuje. Takže pokud si někdo stěžuje, tak „někteří“ uživatelé EV. A myslím, že jich už bude menšina.
          Jak se uživí, neřeš, nepřísluší ti to. ČEZ ani ostatní elektromagnáti se špatně nemají, nebuď naivní. Hlavně, že se uživí pumpaři od zlaté podkovy.
          No a my si dál užíváme výhody elektromobility. Jednou to možná skončí, ale doufám, že ta doba je ještě daleko. Potom už budeme nabíjet jenom doma, takže zase houby zle.

          1. Řeším, protože jsem zákazníkem ČEZ a platím jim i ty
            Řeším, protože jsem zákazníkem ČEZ a platím jim i ty nabíječky. Teda pokud nedostali dotaci na celou částku.

            Ale jo, užívejte si dokud to jde. Akorát mě v té souvislosti vadí to věcné frflani že by se měly víc stavět nabíječky a nabíjení nejlépe zdarma a pod.

            1. V tom případě ti za nás za všechny děkuji.
              A zase si za

              V tom případě ti za nás za všechny děkuji.
              A zase si za nás všechny myslím, že si rádi za nabíjení zaplatíme, hlavně aby bylo kde a taky jak.
              A že u některých nákupáků je to Zdarma ? Pokud tam utratím tři stovky (odhadem), nabíjení jsem si zaplatil. A nebudeme se bavit o plném nákupním vozíku. Je to dobrý tah na zákazníka – majitele EV. Pokud mám někde udělat velkej nákup, je to pro mě příjemnej bonus.
              Takže děkuji i jim.
              A tobě za přání 🙂

              1. Ano – marketing obchodů a restaurací apod. by si měl
                Ano – marketing obchodů a restaurací apod. by si měl uvědomit, že v podstatě jakákoli zásuvka pro EV je tou nejzákladnější podmínkou, abych vůbec uvažoval, že tam pojedu. Takhle již několik let čekám, že se budu moci zastavit na hodně místech, kde by to stálo za to a utratit jim tam peníze.

          1. Kolik stojí vybudování nabíjecí stanice? Běžně má dva
            Kolik stojí vybudování nabíjecí stanice? Běžně má dva stojany, oba s DC CCS a Chademo a AC nabíjení. A ročně přes ně poteče asi 13000 kWh, přes oba stojany dohromady. Tak jaká je marže a náklady a jak se to zaplatí?

            Ano, je na to dotace, jinak by to ČEZ nestavel, na tom je vidět co to je za kšeft 🙂 A platíme to částečně o my, zákazníci ČEZ.

            1. sice jsou počáteční náklady vyšší, ale pak mají těch
              sice jsou počáteční náklady vyšší, ale pak mají těch 13MWh ročně tzv. jistých oproti klasickým odběratelům (třeba RD s 3-5 MWh) kteří jim ale můžou utéct k jinému dodavateli…a spotřebu moc nezvednou, kdežto u nabíječky půjde „vytoč“ už jen nahoru…ja si myslim že to zase takový ekonomický propadák nebude

Napsat komentář