Nabídka ojetých hybridů a elektromobilů se meziročně zvýšila o více než polovinu

Hybridy a elektromobily si postupně nacházejí cestu na české silnice. V roce 2019 se v nabídce vozů z druhé ruky objevilo celkem o 1404 ekologických aut více.

Elektromobil BMW i3 patří mezi nejčastěji nabízené ojetiny s alternativním pohonem v ČR.
foto: BMW

Pozitivně se trh ojetých aut vyvíjí i co do stáří alternativních vozů a především co do počtu najetých kilometrů. Data vyplývají z kontinuálního monitoringu trhu ojetých automobilů, který provádí mezinárodní síť autocenter AAA AUTO.

Ačkoli se v motoristickém světě jedná stále ještě o relativní nováčky, hybridy a elektromobily si pozvolna získávají mezi klasickými auty se spalovacími motory svůj prostor, o čemž svědčí i jejich rostoucí podíl v nabídce bazarů a soukromých inzerentů.

Zatímco za celý rok 2016 se jich mezi ojetinami k prodeji objevilo celkem 1386, v roce 2018 se jejich počet vyšplhal na 2998 a loni bylo nabízeno dokonce na 4402 kusů.

„Nabídka alternativních vozů sice každoročně roste, ale když se podíváme na absolutní čísla, jedná se stále o záležitost pro fanoušky moderních technologií. Dokud nebude vybudována adekvátní infrastruktura, budou se motoristé stále orientovat na vozy s konvenčním pohonem,“ říká Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO.

Desítka nejinzerovanějších hybridů a elektromobilů v ČR za rok 2019 podle AAA Auto

Desítka nejinzerovanějších hybridů a elektromobilů v ČR za rok 2019 podle AAA Auto
foto: AAA Auto

A jak vlastně vypadá typické auto na alternativní pohon v nabídce českých ojetin? Podle statistik je nejčastěji lehce necelé tři roky staré, najeto má 30 500 km a pořídíte jej nejčastěji za částku 535 tisíc.

V porovnání s předchozími lety se sice zvýšila cena, zato si za ni pořídíte mladší vůz s nejnižším průměrným nájezdem za poslední 4 roky. Jen pro představu – v roce 2016 si zájemci o elektromobil či hybrid mohli vybírat nejčastěji z aut s nájezdem 71 600 tisíc km starými 4,2 roku, tedy o 41 100 tisíc km více a rok starší než loni.

Podobný trend přitom společnost AAA AUTO sleduje i v ostatních zemích střední Evropy, jako je Slovensko, Polsko a Maďarsko. Na Slovensku dokonce klesl nejčastější průměrný nájezd ze 78 tisíc km z roku 2016 na loňských 27 tisíc km.

„Na trh se dostávají čím dál tím mladší ojetiny. Konzervativní středoevropští zákazníci zatím nenašli ke starším elektromobilům tolik důvěry, proto se i nabídka orientuje na mladé ojetiny,“ dodává Topolová.

Čeští zákazníci mohli při výběru vozu na alternativní pohon narazit především na modely značky Toyota. Devátým nejčastějším alternativním vozem v nabídce ojetin byla pro rok 2019 Tesla Model S, který v roce 2013 posbíral ocenění časopisu Automobile Magazine a Motor Trend za nejlepší novinku roku, nejlepší vynález roku a nejlepší zelené auto roku. Dodnes je navíc považovaná za jedno z nejbezpečnějších aut na trhu.

„O hybridní vozy je zájem zejména pro jejich úspornost, spolehlivost a nízké provozní náklady, což se začíná odrážet i na trhu ojetých aut. Hybridy si navíc v porovnání s vozy s konvenčním pohonem lépe udržují zůstatkovou hodnotu. Riziko nepředstavují ani baterie, které svou životností mnohdy překonají ostatní součástky ve vozidle. Navíc se na ně vztahuje prodloužená záruka,“ řekla ČTK mluvčí Toyoty v ČR Jitka Jechová.

Trh ojetin v prosinci 2019

Prosincová nabídka všech ojetin na českém trhu čítala celkem 97 124 vozů starých nejčastěji 9,5 roku, jejichž nejčastější průměrná cena byla 149 tisíc Kč. Prosincové ojetiny měly nejčastěji najeto 151 tisíc km a stejně jako obvykle jim vévodila Škoda Octavia, Škoda Fabia a Volkswagen Passat.

tisková zpráva

113 Comments on “Nabídka ojetých hybridů a elektromobilů se meziročně zvýšila o více než polovinu”

      1. No jo, ale taková hyčkaná auta se v AAA neprodávají, to
        No jo, ale taková hyčkaná auta se v AAA neprodávají, to spíš v rodině, známých. Do výkupu v AAA jde obvykle auto, co se jinak neprodá.

        A ty Octavky měly těch 150 tis. už po 4-5 letech, když je vykoupily z firemní flotily 🙂

        Ale lidi chtějí auto 10 let, nájezd 150, ideálne 100 tisíc a levně. A bazar jim takové auto dá.

      2. A v dnešní době větší past, než auto se 150 tis km za
        A v dnešní době větší past, než auto se 150 tis km za deset let. A v podstatě technické odůvodnění elektromobility. Poslední auta jsou extrémně choulostivá na krátké cesty se studeným motorem – velký problém je karbon, který zalepí EGR, pístní kroužky, ventily – hurá přímé vstřikování (auta pak žerou olej jak zběsilá), pokud byl DPF filtr je na odpis, protože nebylo většinou dost času na regeneraci, katalyzátor je navysypání, protože taková auta často jezdila na sytič. Pokud dotyčný nevypínal start/stop systém, tak to má za sebou často tolik studených startů a tedy suchých startů, že je klika a ojniceskoro na generálku v uložení. Vačkové hřídele už tuplem….
        jo auto od euro 4 a výš po důchodci se vyplatí….

        1. Jedno takove auto s permanentne studenym motorem jsem nedavno
          Jedno takove auto s permanentne studenym motorem jsem nedavno povazoval za vodikove fuel cell auto. Z vyfuku tryskala voda proudem. Rikal jsem si pozor, tady je pokrok na kolech. Pak jsem ucitil smrad a bylo po pokroku. Mozna ze by duchodci takove auto meli parkovat na stojato, aby vsechna kondenzovana voda vytekla z vyfuku. Jinak je vyfuk natotata prorezavelej. Nekdy i korodovanej skrz naskrz.

        2. Spalovák s malým nájezdem je stejná past, jako spalovák s
          Spalovák s malým nájezdem je stejná past, jako spalovák s velkým nájezdem. Moje máti jezdívala do práce každý den benzínovým Smartem vzdálenost 1.9 km, a to na ranní i odpolední směnu (jakožto vychovatelka ve vesnické škole jela na dobu vyučování domů). To je denně 7.6 km, ale na čtyři části. Za rok je to tedy 200 (školních) dnů. To je 1520 km ročně (nikam jinam nejezdila, na nákupy jezdili s tátou „velkým“ autem.
          Smart najezdil oněch 1520 kilometrů a pak začaly problémy, které skončily výměnou turba. Po důvodu nikdo nepátral, zkrátka „tyhle věci se stávají“, tak turbo vyměnili a bylo na čas hotovo. Za rok, opět v zimě, Smart opět začal silně kouřit a opět to bylo na výměnu turba. A tak šel Smart z baráku a koupil se Citroen C1. Ten jezdil stejným stylem skoro tři roky. Jednou v zimě se ale rozsvítila kontrolka mazání a nechtěla zhasnout. A tak jsme auto odtáhli šikovnému automechanikovi, aby se na to podíval. Ten se na auto dostal odpoledne a žádný problém nenašel, kontrolka už nesvítila. Ale nedalo mu to. Až on objevil příčinu – velké množství oleje. Tedy oleje s vodou, to je to. Motor se nikdy nestihl ohřát tak, aby se nakondenzovaná voda stihla z oleje zase odpařit, a tak se tam ukládala tak dlouho, až v zimě zamrzla. Taky se tím „mazalo“ všechno okolo. A tak se u Citroenu měnil ojel 2x ročně a problémy zmizely.
          Být to BEV, ani by nás nenapadlo, že by mohl nastat takový problém. Škoda, že tenkrát nebylo nic jako C-Zero ještě dostupné.
          Co tím chci ale říci je to, že spalovák musí mít svůj optimální nájezd. Cesta pod 20 km v kuse mu vždy ubližuje, ale má – li štěstí a učiní – li třeba aspoň jednou týdně cestu delší, pak je tento hřích skoro smazán. Dlouhé cesty jsou sice lepší, ale zase se o dost zvyšuje nájezd, takže může mít za 4 roky krásných 220 tisíc a už je prodejně nezajímavý. Paradoxně může být ale v lepším stavu než třeba ten náš Smart s nájezdem lehce nad nulou.

          1. jediné, co tyhle malé nájezdy jakž takž u spalováku
            jediné, co tyhle malé nájezdy jakž takž u spalováku zvládá je atmosférický motor, s nepřímým plněním a rozumným objemem a samozřejmě s dvouokruhovým chlazení a ideálně katalyzátorem hned za motorem, aby se to rychle prohřálo – ale takové auto je extrémně nevhodné na dálnice, tam je teplota oleje na úrovni speciálů DTM, na což nejsou ty oleje postavené.
            Elektromobil je pro takové lidi většinou finanční utopie… to by to citi go na elektriku muselo stát do 300 tis Kč nové…

            další skvělej způsob, jak zničit oturbené auto je ekologicky řadit, na nízké otáčky a nikdy to neprotočit

              1. To je sice fajn, ale kdo si může u takového autíčka
                To je sice fajn, ale kdo si může u takového autíčka místo cca 250 tis za nové, vypálit najednou 500 tis. Když jsem to počítal na naše druhé auto v rodině, tak návratnost 12 let při nájezdu přes 100 000 km a jako malus to, že elektromobil velikosti City Go nezvládne v rodinně emergency výjezd (kdykoli okamžitě k dispozici garantovaných 250 km)- mimochodem za poslední dva měsíce, to to naše muselo dát třikrát.

                1. Cena je vždy relativní, proč si lidi pořizují tepelná
                  Cena je vždy relativní, proč si lidi pořizují tepelná čerpadla s návratností xxx, místo přímotopu za „pár stovek“?
                  Pálit plasty ve starých kamnech je ještě úspornější než jezdit starým TDi.

                2. Na tepelná čerpadla dávají velké dotace….
                  Ale že by to

                  Na tepelná čerpadla dávají velké dotace….
                  Ale že by to žralo 3x méně elektřiny než elektrokotel?
                  A návratnost…?

                3. Myslím, že dnešní tepelná čerpadla mají při
                  Myslím, že dnešní tepelná čerpadla mají při venkovních teplotách nad nulou a výstupu nejlépe do podlahovky, takzvaný topný faktor ( poměr elektrického příkonu proti tepelnému výkonu) běžně kolem 5.

                4. Moje instalace TČ byla bez dotace, bezi od roku 2008 a ma
                  Moje instalace TČ byla bez dotace, bezi od roku 2008 a ma celorocni topny faktor 3. Nemam vzduchove, ale zemni kolektor. Neco se neda poznat predstavou jak by to mohlo fungovat. Je nutne se presvedcit na existujici instalaci. Myslite ze TČ po celem svete jsou podfuk?

                5. Leo ty se nepočítaš…. Ty jsi atypický příklad co
                  Leo ty se nepočítaš…. Ty jsi atypický příklad co chrání matku přírodu ať to stojí co to stojí..
                  Topný faktor 3 je prima, země – voda
                  Topný faktor 5 u vzduch – voda jsem skeptický..
                  A u pasivních domů se TC často ani nezaplatí ve srovnání s levným elektrokotlem..
                  Jinak topit se dá různě… Já topim např. zbastlenym elektrokotlem za 500kc v beztlakovem podlahovem topení, výkon kotle 1200W…
                  Mě by se TC do smrti nezaplatilo…

                6. Odpovídal jsem na vás koment:Ale že by to žralo 3x méně
                  Odpovídal jsem na vás koment:Ale že by to žralo 3x méně elektřiny než elektrokotel?

                7. Mam to same jen pd konce roku 2010. Psany ma moje TC topny
                  Mam to same jen pd konce roku 2010. Psany ma moje TC topny faktor 3,5.

                8. TC jako takove by melo vyssi topny faktor, ale pri betonazi mi
                  TC jako takove by melo vyssi topny faktor, ale pri betonazi mi zednici hamtaly po trubkach a nejspis je deformovali. Jednu dokonce zlomili a musela se opravovat spojkou. Neni nad cesky odborniky Pat a Mat. Prutok neodpovida delce potrubi a mam celkem 3 obehova cerpadla na podlahovce a jedno na zemnim kolektoru. Celkovy prikon obehovych cerpadel je ca. 500W a tim je topny faktor horsi. A to mam vysokoefektivni cerpadla Grundfos Magna a Alpha 2.

                9. Třaba my přešli na tepelná čerpadla vzuch/vzduch,
                  Třaba my přešli na tepelná čerpadla vzuch/vzduch, protože jsme nechtěli investovat do nového kondenzačního kotle (jelikož jsou ceny nastavené na dotace zelená úsporám, tak se to za plnou cenu pořídí na nesmysl). Takže jsme udělali opravu starého. Ten jede na temperování baráku (max tři hodiny denně), vzduch vzduch do dostanou dle potřeby za pár minut na kýženou teplotu a jako bonus jsme získali v létě možnost klimatizace. V případě fatální poruchy kotle – v současné zimě to ta čerpadla klidně utáhnout (sranda je, že to bylo jen o řádově dvacet procent dražší, než byly nabídky na kotel s patřičnou instalací). Další krok je instalace FVE s baterií a akumulací do teplé vody – výměník pak bude jak na plyn, tak na elektřinu… opět uvažuji, jestli spěchat s FVE kvůli dotaci letos, nebo ještě počkat buď na další dotační program, nebo prostě až dotace skončí a cena nebude za dotacemi šroubovaný nesmysl…

          2. Lidi se bojí vysokého nájezdu a přitom častokrát
            Lidi se bojí vysokého nájezdu a přitom častokrát neoprávněně, takový iracionální strach. Přitom mnohem víc záleží na tom, jak ten nájezd auto absolvovalo, co to je za motor a jak se majitel o to staral.

            Před rokem jsem prodával Volvo S80 diesel AT AWD (r. 2011) s 250t na tacho a to auto bylo v naprostém pořádku. Pokud se o to bude ten člověk starat tak jako se staral první majitel a úak já, tak ujede v pohodě dalších 250t bez vážných problémů. Alespoň co jsou zkušenosti jiných majitelů.

            Jako náhradu jsem vzal hybridní Lexus (2013), ten měl dokonce 260t při koupi. Ale to už je bez turba, jednoduchá atmosféra V6, jednoduchá eCVT, tak doufám, že při dobré péči taky vydrží do těch 500t. Zatím jenom výměna ložiska na PP kole. Jo a jezdím dálky, za rok tak 40t.

            1. Ono, ale na druhou stranu je strach z nájezdu oprávněný. K
              Ono, ale na druhou stranu je strach z nájezdu oprávněný. K turbu a dnešním motorům a dnešní technice se 80 procent lidí neumí chovat. Kolik lidí nechá turbomotor po dojezdu proběhnout na volnoběh? Kolik lidí pravidelně zahřátý turbomotor protočí v celém spektru otáček? Kolik lidí zatěžuje až prohřátý motor – tedy ne motor s teplou vodou, ale motor s teplým olejem? Kdo mění olej i v převodovce a případně v diferenciálu…atd….
              A to jsou ještě opravitelné věci mechanicky – i ten motor se dá za nějaké peníze zrepasovat, jakmile do toho vstoupí elektronika a to je u dnešních aut kámen úrazu, tak už to dá dohromady málokdo

              Všechny tyhle problémy se násobí s honem na emise..

              Jít si koupit auto starší auto s EURO5 a vyšší je podle mě šílenej hazard a nešel bych do toho obecně jedno jaký nájezd…
              na jetém autě má cenu především bytelnost a jednoduchost, což dnešní auta naprosto postrádají, v kategorii psů jsou to spíš přešlechtění ratlíci

              1. Souhlasím. Proto jsem psal, že hodě záleží na tom, jakou
                Souhlasím. Proto jsem psal, že hodě záleží na tom, jakou péči to auto mělo. Samozřejmostí je výměna oleje v AT (i když to výrobce nepředepisuje) a v dif. a haldexu, tak jsem to třeba dělal já. To pak chce obezřetnost při koupi a takové auto se v AAA rozhodně nekoupí.

                Třeba diesel už bych nekoupil, protože ten hybrid jezdí se stejnou spotřebou a je živější a konstrukčně jednodušší a tišší. Sice dražší na pořízení, ale čert to ber 🙂

                1. Samozřejmost je výměna oleje v jakékoli
                  Samozřejmost je výměna oleje v jakékoli převodovce….jinak je to celoživotní náplň do poruchy. Stejně jako brzdová kapalina a chladicí kapalina jednou za dva roky.
                  Olej každoročně nebo max 15 000 km (auto s vyšším intervalem výměny oleje mi nesmí do baráku), pokud se auto provozuje studené nebo na krátké trasy tak olej max 10 000 km.

                  A že nemusí elektromobil na servis? No nemusí, ale brzdovka a chladicí kapalina jednou za dva roky, pravidelná výměna oleje v redukturoru a případně diferenciálu je i u takového auta nutnost – jakmile na olej nebo brzdovku, může vzduch a dochází k ohřevu, tak to degraduje, to samé chladicí kapalina. Bez toho to auto dlouhodobě dobře fungovat nebude, vše ostatní jsou fantasmagorie.

                2. Tesla prevodovku rozmontovali po 1,6 milionu km. Jako nova a
                  Tesla prevodovku rozmontovali po 1,6 milionu km. Jako nova a bez vymeny oleje. Tesla nepodminuje zaruku 8 let elektropohon/baterie a 4 roky ostatni komponenty zadnym servisovanim.

                3. To sice ne, ale servis je doporučený, nebo ne? A co tady
                  To sice ne, ale servis je doporučený, nebo ne? A co tady psal Michelin s Teslou X, tak pravidelný servis po 20000 km ho stál v Drážďanech kolem 400 eur. Jsem se o tom s ním bavil, tak jsem konstatoval, že je to zhruba 0,50 KČ/km, asi polovina toho, co mám já na Lexus.

                4. Drive musely Tesly na prohlidky. Zhruba rok uz to neni nutne.
                  Drive musely Tesly na prohlidky. Zhruba rok uz to neni nutne. Existuji servisy kde uctujou 250 Kc za nemrznouci smes do steracu. A kabinovy filtr 2000 Kc. Nevim kolik uctuje Tesla, ale laciny to asi take nebude.

                5. 0,50 Kč souhlasí, ale s tím, že má zadarmo nabíjení na
                  0,50 Kč souhlasí, ale s tím, že má zadarmo nabíjení na SC.

                6. Jasně, mám na mysli jenom čistě náklady na pravidelný
                  Jasně, mám na mysli jenom čistě náklady na pravidelný servis.

                7. Už chápu, dalších 0,50 Kč by jeho náklad na nabíjení +
                  Už chápu, dalších 0,50 Kč by jeho náklad na nabíjení + nějakých 42 tis. měsíčně leasing.

                8. A nebude ten diferák BEV, s předřazeným pevným
                  A nebude ten diferák BEV, s předřazeným pevným reduktorem, o dost jednodušší, těsnější a s menším otěrem v oleji, než sedmi stupňová ve spalováku? Taky chlazení bude mít výkon čerpadla, chladiče i objem vody u ICE se 100kW na hřídeli, odhadem dimenzován až někde ke 200kW? U BEV se 100kW motorem bude stačit řekněme 50kW (15kW motor s měničem +15kW baterka +20kW klima)? Střílím od pasu, ale není ten poměr výkonu motoru a ztrát v úplně opačném poměru? To že u BEV chybí labirint chladicích kanálů, hadic a ventilů ve všech těch vibrujících a rozžhavených agregátech, plných oleje je jasné. Systém brzdové kapaliny si dovolím považovat za shodný. Tedy pokud budu jezdit i s BEV na servis ve shodných intervalech jako se spalovákem, opět odhaduji, nebude třeba dělat tak 30% úkonů proti ICE? Budu jedině rád, pokud by někdo čísla v téhle úvaze dokázal opravit. Klidně z hlavy, pokud například pracuje v oboru. Děkuji předem.

                9. Zase to točí třikrát tolik co v autě, těsné to je
                  Zase to točí třikrát tolik co v autě, těsné to je stejně – má to odvětrávání kvůli přetlakům

                  hele diskutovat o chlazení – škoda 120 měla 12,5l na ty pidi výkony a motůrky… to je prostě hloupost, to pak začněme řešit jak chladit kapalinou baterku a jak hlídat izolační stav kapaliny, pokud vyjde z rizik, že je potřeba…

                  mimochhodem chlazení motoru a baterek a měniče je taky pěkný labyrint a pokud je to na jednom okruhu není toho málo – třeba Tesla 3

                  Ze servisních úkonů smetákové revize si nedáte výměnu oleje v motoru, dáte si místo toho kontrolu kapacity baterie s izolačním testem

                10. Izolacni test se dela pri kazdem nabijeni. Doma udelane
                  Izolacni test se dela pri kazdem nabijeni. Doma udelane nabijecky to mozna neresi, ale vsechny profesionalne vyrobene ano.

                11. Není podstatné, že se to dělá při nabíjení, podstatné
                  Není podstatné, že se to dělá při nabíjení, podstatné je jestli si to dají při smetákové revizi do úkonů automobilky a nechají si za to platit jako za vyvolání registru závad

                12. O té těsnosti spalováků po cca 250tkm a více, bych se
                  O té těsnosti spalováků po cca 250tkm a více, bych se hádal, jde to vidět denně na našich cestách. A prostředí pod kapotou spalováku ( zplodiny spalování a ropných látek, extrémně vysoké teploty plus vibrace) mi připadá proti BEV silně agresivnější, hlavně vůči plastům a elektronice i kabeláži. A co předepsané (po daných km nebo rozsypání) generálky u rozvodů, turba, vstřikovacího a vodního čerpadla, a dalších hejblátek ( “ideální” na problémy jsou ty mezi sáním a výfukem, a že jich u Euro 5 a výše je)? Ta baterka BEV má výhodu, že se v ní nic nehýbe a nevibruje. A hlídání izolačního stavu, u zařízení kde je ve styku voda a silové napětí vyšší než bezpečné, je běžná věc. Tedy pořád těch potenciálních problémů či nutné údržby u ICE, vydím víc než u BEV.

                13. Většina vibrací v autě překvapivě není od motoru, ale
                  Většina vibrací v autě překvapivě není od motoru, ale od kol, motor jde vychytat z pohledu vibrací a hluku výborně – je jen otázka, jestli se to chce platit.
                  Extrémně vysoké teploty?Kolik myslíte, že mají čipy a výkonové měniče uvnitř? Mimochodem pokud čipy dávají 150°C, tak jsou dost odolné a dostanete je na tu teplotu zatraceně rychle, elektronika je odolná stejně – musí mít zabezpečeno aby se nepřehřála ve spalováku jako v BEV
                  Splodiny nejsou v motoru, ale za autem, když už – pokud jsou v motorovém prostoru, tak máte dost problém – učilo se to i v autoškole

                  Vodní čerpadlo má rozumné BEV taky, nemá vstřikovací, ale pro změnu má ventily otvírající chladicí okruhy (v podstatě škrtící klapky), ano nemá to rozvody, nemá to vstřikování

                  A že se v baterce nic nehýbe…to je fajn, zato je v ní chemismus a ten se špatným zacházením odepíše mnohem rychleji než hejblátka ve spalováku a stojí to taky víc

                  ať koukám, jak koukám, jak to vychází bude to vždycky ve výsledku na servis šul nul…ono si automobilky zajistí, aby nepřišly zkrátka

                  Aropo, co se trochu podívat na češtinu?

                14. Ted jeste muzete napsat ze se v EV opotrebovavaji elektrony a
                  Ted jeste muzete napsat ze se v EV opotrebovavaji elektrony a mame to. Ohledne oprav staci prohledat seznamy prodejcu nahradnich dilu pro EV. Nejcasteji tam jsou loziska kol a nejaka hejblatka od podvozku a tim nabidka konci, protoze vic nikdo nekupuje. Prece jeden dil mam. Kabinovy filtr. Chladicí kapalina se nereguluje ventily, ale čerpadlem on/off. Mozna též s regulací otáček. Mnoho EV nemá ani topný vodní okruh ale jen vzduchový. Prestavene spalovaky sdělily bohužel vodní topeni. Tak muzeme pokracovat dal. EV je proste mene nachylne na defekty.

                15. blahopřeju, že máte i jeden díl, co si můžete měnit
                  blahopřeju, že máte i jeden díl, co si můžete měnit 😀
                  ono se tu dohadujeme o podvozku motoru a taktně se mlčí, že na všech autech, jedno jakých nejvíc a nejčastěji odchází senzory a elektronika..

                16. Zapomel jsem vyznamnou polozku servisnich nakladu u EV. Vymena
                  Zapomel jsem vyznamnou polozku servisnich nakladu u EV. Vymena steracu. Tato polozka predstavuje 50% servisnich nakladu a kabinovy filtr zbytek. Pneumatiky mam originalni a zimaky jsem pro letosni „zimu“ nekupoval.

                17. Gratuluju zapomněl jste do třetice voňavej stromeček.
                  Gratuluju zapomněl jste do třetice voňavej stromeček. Jinak s vámi samozřejmě nesouhlasím, tvrdit, že elektromobil nepotřebuje údržbu je fantas, ale ono to vlastně první majitele (průměr 5 let přežije) a vyžere si to majitel další

                18. Vonavy stromecek je nejhorsi svinstvo na zemi. Umela aromata
                  Vonavy stromecek je nejhorsi svinstvo na zemi. Umela aromata si ve skodlivosti podavaji ruku s chemickymi zbranemi. Kdo chce celozivotni zdravotni problemy at si poslouzi.
                  Moje dve EV rocnik 2013 jsou za tou vasi pomyslnou hranici 5 let a u STK projdou vzdy „bez zavad“. A TM3 si chci take nechat dele nez 5 let. Spalovak drive pred erou EV sel z baraku doopravdy po 4 letech. Proc asi.

                19. Pokud auto normálně servisujete, tak po 4 letech snad
                  Pokud auto normálně servisujete, tak po 4 letech snad nemůže být problém projít ME a STK, ne? Posledních pár let, co si vzpomínám…

                  Mazda 6 benzin, stáří 10 let a 220 tkm, v pohodě, povrchová koroze podvozku bez vlivu na funčnost (to se klidně může stát i u EV)
                  Volvo S80 diesel. stáří 6 let a 180 tkm, v pohodě
                  Lexus GS 450h, stáří 6 let a 280 tkm, v pohodě
                  Mercedes A, stáří 12 let a 175 tkm, v pohodě

                  Jo a podotýkám, žádný úplatek jsem nedával 🙂

                20. A při servíroval jste platil kolik za tu dobu? Já nula Kč.
                  A při servíroval jste platil kolik za tu dobu? Já nula Kč. A kluci na STK jak okukovali jak to je pěkné dělané.

                21. Ale o to nejde… já reagoval na to, že jste svoje
                  Ale o to nejde… já reagoval na to, že jste svoje předchozí spalovací auto prodával vždy před první STK. Domníval jsem se, že ze strachu, že by neprošlo, což mi přišlo divné. Já se nepřu o tom, že je EV méně servisně náročné, to beru.

                  Co se týká nákladů…
                  Jak jsem už psal jinde, předchozí Volvo S80 v plném komfortu a výbavě mě za necelé tři roky vlastnění a 110 000 km vyšlo na necelých 5 KČ/km komplet vše i se ztrátou hodnoty. Ta Mazda vyšla stejně, sice levnější auto, ale staší a už to chtělo i opravy. Ale pořád OK cena za km. Mercedes manželky napočítám, ten jezdí pár tisíc za rok, taky stál jenom pakatel 🙂 No a Lexus zatím 4,70 KČ/km.

                  Jistě máte s Tesla 3 samotný provoz levnější, jenomže je to taky o ceně… pokud bych měl na auto rozpočet kolem mega a půl, tak T3 vezmu do úvahy, LR verze by mi poskytla dostatečný dojezd. Ale já měl rozpočet tak třetinový 🙂

                22. Počítat náklad na kilometr je hodně ošidné. To už je
                  Počítat náklad na kilometr je hodně ošidné. To už je lepší říci, kolik průměrných platů ročně na autě tratím 🙂
                  Jeden taxikář mi vyprávěl, že kupuje auta kolem 80 tis. Kč a udělá na nich rozvody a standardní údržbu, najede za 2 roky do 100 tis. km a prodá je za podobnou cenu – o jeho nákladech na 1 kilometr se nikdy BEV nemůže ani zdát.
                  Druhý extrém, že si někdo koupí za 2,5 mil. BMX M6 Coupé 5 l. motor, jezdí 15 tis. km ročně a 1 kilometr ho vyjde asi na 25 Kč 🙂

                23. Na takovych vzorovych taxipiratech bych budoucnost
                  Na takovych vzorovych taxipiratech bych budoucnost automobilismu asi nestavel. Nekteri taxigangsteri maji vysoke prijmy. Nekomu staci pistole a zahranicni navstevnici poslusne soli. Kvuli nim by se mohly zvýšit koncesni poplatky za taxi licenci. Nebo ne?

                24. No byl slušný, měl Citroen C5 z roku 2010 a chtěl 17 Kč
                  No byl slušný, měl Citroen C5 z roku 2010 a chtěl 17 Kč za km 🙂

                25. Jo, já sem kdysi najezdil přes 150 (nejspíš, poslední dva
                  Jo, já sem kdysi najezdil přes 150 (nejspíš, poslední dva roky už mu pak nešlo počítadlo km) tis favoušem na plyn kterého jsem koupil za 10 tis.
                  V servisu padlo asi okolo 20 tis včetně pneu 😀
                  Bral okolo 10l na sto LPG. Takže náklady asi 1,6kč na km. 🙂
                  Tak levně už nejspíš nikdy jezdit nebudu. Dneska bych už do něčeho podobného nesedl.

                26. Naopak, je to to nejlepší, pokud chci srovnat mezi sebou
                  Naopak, je to to nejlepší, pokud chci srovnat mezi sebou dvě podobná auta. Jasně, ty extrémy neberu v úvahu. Prostě chci jezdit slušným autem, je jedno jestli nové, ojetina, jen mě zajímá kolik mě bude stát km, když si to nechám nějaké 3 roky. No a jasně, v rámci mého rozpočtu.

                  Je hezké, že Tesla 3 jezdí „zadarmo‘, když ty vstupní náklady jsou nad limit. A i kdybych si vzal úvěry, tak se nedostanu na těch 5-6 KČ na km.

                27. Myslím, že vibrace podvozku jsou u obou typů pohonu, ty od
                  Myslím, že vibrace podvozku jsou u obou typů pohonu, ty od kliky spalováku tedy navíc k nim. A po nastartování trvale, ať auto jede či stojí.
                  Teplota kolem 150•C je, jestli se dobře pamatuji, teplota polovodičového čipu. Povrchová teplota pouzdra pak až přes 100•C. A to Vás třeba v notebooku trápí? Myslíte, že NTB na spalovací motor by měl výhodnějš teplotní management a vyšší spolehlivost? Výkonové polovodiče se chladí odjakživa a u velkých výkonů i kapalinami, protože to hlavně prostorově, vychází llépe.
                  Nějaké netěsnosti spalin u starších spalováků jsou vždy. Jak dlouho myslíte, že spolehlivě těsní například EGR ventil?
                  Ten vodní, plastový, v dimenzi například 15mm, ať už s cívkou či servomotorkem, vydrží určitě déle těsný než ten EGR. A v BEV se určitě bude “mít lépe” než v ICE, kousek od bloku motoru.
                  Ta chemie baterií je uzavřena v hermetických článcích, ty zase po skupinách v těsných blocích, a vše v nosném obalu… určitě přiměřeně lépe, než ve spotřební elektronice.
                  Že se automobilky neošidí, to vidíme všichni na aktuálních cenách BEV.
                  Humanitní předměty nepatřily nikdy k mým koníčkům, ale v rámci tohoto fóra, si snad tak špatně nestojím. Jo, píše se “a propos”, taky občas vynecháte písmenko.

                28. takže roztočená převodovka nevibruje a elektromotor taky
                  takže roztočená převodovka nevibruje a elektromotor taky ne? Paradoxně dobrý spalovací motor opravdu nemá nějak zásadní vibrace – jasně, jakmile uděláte rozpočtovku 1,0 L bi tubro tříválec, tak je to jiná věc – naši předkové dospěli k čtyř, šesti a osmi válcům ne náhodou…
                  ono když by jste si někdy šáh akcelerometrem na pohonné soustrojí elektromobilu, tak by jste se divil, jak to v běhu celé cvičí, rozhodně ty reduktory z 10:1 z 15000 ot nejsou bez vibrací a ono ani ty elektromotory ne, navíc umí krásně generovat znělé tóny…což je pro člověka mnohdy horší, než dobře nalazená vibrace.

                  Srovnávat výkonový měnič s parametry 100 kW/1l prostorové zástavby s NTB? Sorry, ale to není na diskusi… ten měnič má deseti a víc násobné ztráty co NTB

                  Apropos – vynechávané písmenka je kombinace dysgrafie a dyslexie – jsem si toho vědom a celý život s tím bojuju. „Vydím“ je negramotnost

                29. Z pozice kterou zastavate bojujete za predem prohranou vec.
                  Z pozice kterou zastavate bojujete za predem prohranou vec. Vsechny automobilky pochopily, ze elektromobily jsou uz dnes lepsi. Akorat se pokousi udrzet prodej spalovaku co nejdele, aby se jim vratily vyvojove naklady zpet. Takze zbytecne se namahate a cim dal vic se ztrapnujete.
                  Promarneny cas venujte radeji vzdelavani. To je to nejcennejci co muzete ziskat. Pro zacatek jako motivaci vam prozradim, jak psat spravne cesky. Vyraz „aby jste“ nahradte spisovnou formou „abyste“.

                30. Jeslti bojuju za prohranou věc což je následující
                  Jeslti bojuju za prohranou věc což je následující myšlenka:
                  ELEKTROMOBIL JE FAJN, ALE NENÍ VŠESPÁSNÝ, ROZHODNĚ NENÍ BEZÚDRŽBOVÝ, BEZPORUCHOVÝ A NIKDY NEBUDE ABSOLUTNĚ LEVNÝ. POKUD CHCEME DOCÍLIT UDRŽITELNÉ INDIVIDUÁLNÍ MOBILITY, MUSÍME MÍT ROZUMNÝ ENERGETICKÝ MIX EVKIVALENTNÍ MIXU VÝROBY ELEKTRICKÉ ENERGIE

                  Tak potom se děsím budoucnosti.

                31. My se desit budoucnosti nebudeme, my se mame skvele zmeny k
                  My se desit budoucnosti nebudeme, my se mame skvele zmeny k horsimu se uz nedozijeme. Tuto starost prenechejte svym vnukum, kterym delame z planety smetiste a smradlavou prehrivajici se zumpu.

                32. Aha v tom se holt zásadně neshodujeme…
                  Aha v tom se holt zásadně neshodujeme…

                33. Myslite, ze se to znecisteni bude tykat i nas, nebo ze planetu
                  Myslite, ze se to znecisteni bude tykat i nas, nebo ze planetu neznecistujeme?
                  A nemame technologii na vyrobeni bezudrzbovych veci? U aut treba na 500 tis km bez zakladni udrzby (krom dolevani kapaliny do ostrikovacu a meneni pneumatik)?

                34. Samozřejmě, že se týká i nás a je naší povinností
                  Samozřejmě, že se týká i nás a je naší povinností vůči našim potomkům udělat vše pro to, aby měli šanci přežít.. a mohli nám co nejméně nadávat, stejně jako můžeme nadávat my našim rodičům a prarodičům na meliorace toků a vytvoření velkých lánů polí na úkor mezí a remízků.
                  Minimum co proto můžeme udělat, je být ekonomicky a nákupem movitých a spotřebních věcí racionální (tzn chápat, že i vyděláváním peněz a jejich hloupým utrácením vzniká velké znečištění přírody).

                  Třeba taková úvaha – s trochu jiným pohledem na problematiku: najedu ročně deset/dvanáct tisíc kilometrů, potřebuju nové auto – můžu si koupit spalovák s dnešním eurem 6 řekněme 700 tis Kč, nebo si můžu koupit teslu 3 za 1,5 mega – tzn musím vydělat dvojnásobek peněz a to znamená dvojnásobné znečištění přírody proti tomu spalováku generované mým výdělkem…má ještě potom takový přínos smysl, pokud lze uvažovat, že elektřina do tesly je 70-80 g CO2 a u toho spalováku třeba 105 – kdy se to vrátí na ujetých kilometrech v celku?
                  Dávejme i do úvah o elektromoblitě a znečištění přírody konzumem, co to znamená pro přírodu ty peníze vydělat…

                  Mně v tom vychází, že s mými nájezdy nepotřebuju auto za milion a půl, ba ani nepotřebuju auto za 700 tis Kč…a koupím si auto levnější – klidně ojeté – čímž zefektivňuju spoustu přidružených věcí, akorát to opticky vypadá napřímo hůř, než koupit si ten čistý elektromobil – zase si nedělám iluze, že moje zaměstnání, byť je obor pro společnost nutný, tak je něco super čistého z pohledu životního prostředí. Takže lépe, když nemusím ty peníze vygenerovat a za něco takového vydat, když řádově menší peníze s výsledně prakticky stejný efektem mohu investovat do energetické optimalizace domácnosti, do vzdělání potomků atd…

                35. Auta uvedena do provozu vam nikdo znarodnovat nechce. Muzete
                  Auta uvedena do provozu vam nikdo znarodnovat nechce. Muzete si klidne koupit treba trabanta. Samozrejme musite pocitat s urcitym omezenim pri vjezdu do urcitych oblasti, ktere je nutne ochranit pred znecistenim. Co je ale mnohem dulezitejsi, je prechod od spalovacich motoru k elektrickym motorum. Stejne jako tramvaj je nesporne lepsi nez dieselbus. A proto je nutne aby se omezoval prodej novych spalovaku a podporoval prodej EV. Az odjezdite vas stary spalovak, bude na trhu i ojety EV, ktery vam vykouzli nadherny usmev na tvari a budete nakonec priznivec EV.

                36. Vůbec jste nepochopil, co jsem myslel.
                  Vůbec jste nepochopil, co jsem myslel.

                37. Aha. A z toho komentare to mam ted pochopit? Zkuste me vyvezt
                  Aha. A z toho komentare to mam ted pochopit? Zkuste me vyvezt z omylu.

                38. Ale shodujeme se, prezentuji se tu s tim samym nazorem, ze
                  Ale shodujeme se, prezentuji se tu s tim samym nazorem, ze bycom meli byt ohleduplni vuci nasim potomkum a nebat se pustit vic penez na rozvoj OZE, aby co nejvice elektriny bylo ciste a diky te ciste elektrine muzeme vyrabet cisteji. Do nasich deti davame daleko vic penez, nez kdyz bychom za silovku platili 3x vice jak dnes.

                  Vase myslenka neni spatna, jen pri svem pouze (jiz zapomenutem) maturitnim zvdelanim ekonomie si nedokazu predstavit, jak by misto neustaleho rustu mohla fungovat neustaly utlum s tim, ze lide budou zit v blahobytu. Cim mene s ebude nakupovat, tim mene se bude vyrabet a tim mene se bude produkovat, tim mene se bude vydelavat. Dnesni rut je staven presne obracene, na co nejvetsim vydelku a co nejvetsi spotrebe. Dokazal bych si jeste predstavit, ze to usili, ktere jde do produktivity by slo do spolehlivosti a „nerozbitnosti zbozi“, takze misto abychom mei telefony 4 roky, budeme je mit od 12ti do smrti a jeste je po nas zdedi potomek, to same s televizi, pocitacem, autem… moment, tohle taky neni moc realne, ze? Z toho mi plyne, ze kdyz tek nejak neumime omezit nase touhy (napr. cestovani, lodicky, sperky, apod), musime zabezpecit, ze znecisteni z veskrere produkce a zpusobu zivota bude minimalni. Nebo jak byste resil Vas navrh Vy?

                  Nevim, jak to mate Vy, ale ja si moc nedokzu predstavit pracovat mene, ne, ze bych nechtel, moc rad bych delal 2 dny v tydnu za 2/5tinovy plat, ale nedovolil by mi to zamestnavatel, on mi i rusi dovolenou, mam uz ji cca 7 mesicu. Navic ma prace obnas jen trochu elekriky, monitor, jednou za 4 roky novy notas, mys, klavesnici a pausal na telefon. Tak snad to neni moc ekologicky narocne.

                  Chtel bych videt jaky elektromobil (z ceny je mi jasne, ze TM3) a spalovak porovnavate, ze ten spalovak jezdi za 105 g / km. Pripocttee jeste min 20 g za zpracovani ropy. Electrodad mel rozhovor s Kazdou a tam si notovali, ze ICE ma na vyrobu 2/3 emisi CO2 vyrobeneho BEV. Takze proc misto ICE z druhe ruky neporidite BEV a fotovoltaiku, abyste mel emise co nejmensi?

                39. Samozřejmě vždycky je to dílem kompromisu a hledání bodu
                  Samozřejmě vždycky je to dílem kompromisu a hledání bodu zlomu.
                  Ale podívejme se na to v pár konkrétních příkladech.
                  Počítač – každý nějaký máme a každý ho někdy obměňujeme – ve firmě, kde dělám to bylo jednou za tři roky – prosadil jsem interval na čtyři – a překvapivě nic se nestalo – máme tak výkonné počítače, že ani pak nejsou zastaralé a když si je někdo koupí pro domácí použití (třeba s výměnou disku), tak pořád budou výrazně lepší, než by si dotyčný koupil domů a nemusí vznikat další počítač – hned je úspora – před tímto zásahem, byly počítače na tři a šrot. To samé mobil, četl jsem a nemám tomu důvod nevěřit, že průměrné stáří mobilu do výměny je ve společnosti lehounce nad dva roky – opravdu je to nutné, nemůžeme ty mobily používat déle? Pokud mobil vydrží o rok nebo dva déle, je to hned polovina…
                  Jasně máme nastavenou společnost, že se vyrábí obrovské množství věcí s nízkou přidanou hodnotou – podívejme se na cokoli, více jak polovina toho jsou naprosté zbytečné šmejdy…nedělejme je, uberme na množství a řešme přidanou hodnotu a řešme věci, které jsou potřeba s cílem, jak je chceme používat = neutrácejme peníze zbytečně a znejme jejich hodnotu – ono ten problém s blahobytem a ekonomikou se sice velmi hezky vypráví, ale ve společnosti je problém a to je finanční negramotnost a neznalost souvislostí…proto hlavně, že se prachy točí a taky to tak spoustě šmejdoproducerů vyhovuje, vždyť přece pro ně je super přesvědčit, že co rok je třeba znova vybavit domácnost. A vůbec to není o tom najet model babiček, jedna pračka na život – to je druhý extrém, ale je to o tom – dělejme věci znova opravitelné a dělejme věci na dvojnásobný životní cyklus než dneska, tzn. u spotřebních věci aspoň záruka x 2 – tohle ekonomiku výrazně neohrozí a neomezí…ale přinese přidanou hodnotu v reálné ochraně životního prostředí.
                  Stači když si každý projde hlavou, kolik měl za posledních deset let nových soukromých počítačů, mobilů, tabletů, kol, lyží, aut atd…a měnil to předchozí, když to neopravitelně odešlo, nebo jen protože..

                40. Na muj vkus jste malo extremni, ja bych ty doby rpodluzoval
                  Na muj vkus jste malo extremni, ja bych ty doby rpodluzoval vice 🙂 Priklad na sobe: soukromy mobil jsme v zivote jeste nemel (pardon, dostal sjem kdysi od sesty jeji starej k Vanocum), notebook mam (ve skrini) od 2003, tablet zadny, kolo od 1986, snowboard od 2006, ato tedy treti (prvni prodano bratrankovi, bylo male na 4clenou rodinu a 2 auta ted pouzivame) ale vzdy ojete. Mikrovlnku me donutila vymenit partnerka kvuli designu (jinak by se s emnou uz rozesla), ktera slouzi od 1994, tak jsme ji dal aspon do obecni kuchynky. Ano, je s emnou hrozne zit (podle partnerky), protoze neustale opravuji a neobmenuji, pokud to nema opodstatneni. Dokonce si tuka na celo i kamarad zednik, kdyz neustale schranuji a cistim stare cyhly a zdim z nich, misto abych kupoval velke bloky, ktere mi usetri spoustu casu a (lacine) malty.

                  U zaruky jste me navedl na velice hrisnou myslenku. Driv byla pul roku, pak se s velkym humbukem zvedla na 2 roky, zvednuti na 5 a vice let by prineslo zkvalitneni, ne? Jen by jeste musela zmizet z neuznalych zaruk oduvodneni, ze se zbozi opotrebilo. Co to je za zhovadilost, ze neuznaji zaruku proto, ze vyrobek pouzivam?

                  Co se tyce oprav, tak s Vami vic jak souhlasim. Docela me nakrkl muj iRobot, kde kdyz odejde blbost za koruny (2 ozubena plastova kola, elektromotorek na bocni metlicku), musim kupovat cele moduly > 1000 Kc. Proc? Po prevratu jsme se smali, kdyz jsme se dozvedeli,z e kdyz na Zapade dojde v hodinkach baterka, tak koupi nove hodinky (nova baterka vzdy vydrzi daleko mene jak original, netusim proc) a dnes, kdyz dnes stejnym lidem reknu, ze si menim baterku, tak se mi smejou,z ejsem zpatecnickej. Nechapu.

                41. A víte, že nejste první, co mi sděluje, že jsem málo
                  A víte, že nejste první, co mi sděluje, že jsem málo extrémní nebo radikální. I proto můžu dělat práci, co dělám a tak dlouho jak jí dělám, jdu po tom, co je reálně dosažitelné, aby to fungovalo a vedlo k postupné evoluci správným směrem – skoky typu přeskakování evoluce občas vyjdou, pak je to bomba, většinou však ne a pak je to mega průšvih, co skokani vyřešit neumí. Vždycky jdu jen do kalkulovaného rizika, že mám šanci na úspěch – třeba se mi v tom líbil i přístup Nikiho Laudy v F1, volně přeloženo – tohle je riziko dané tím, co dělám, to akceptuji, ale nesmí být ani o procento vyšší z nějakého důvodu.. velmi si i cením toho, jak odstoupil v závodu v Japonsku, to je pro mě víc, než kdyby ten titul nad Huntem získal…

                  Nikdy se nepustím do sázky na jednu kartu, i proto se mi velmi nelíbí způsob, jakým je teď tlačena elektromobilita za každou cenu – vždycky je alternativa, kdy bez radikalismu a hysterie, lze dosáhnout postupnými kroky v důsledku mnohem lepších výsledků…jo akorát nebudou tak okaté, nebudou hned vidět a nebude si pár jedinců moct na tom mastit ego…

                  Ohledně záruk – nemyslím si, že pět let je paušální cesta. To už opravdu je u řady věci na konci životnosti – představte si třeba boty, oblečení, pět let denního používání, nebo pneumatiky – je nemyslitelné vypustit klauzuli o opotřebení

                  Ohledně opravování – dost věcí si opravuju sám a když vezmu, jen opravy posledního roku, tak jsem ušetřil někde mezi 20 – 40 tis

                42. Prave ze jste mi prisel malo radikalni vuci tomu, co jste psal
                  Prave ze jste mi prisel malo radikalni vuci tomu, co jste psal v predchozim prispevku.

                  Mame technologie na to, abychom byli radikalnejsi, abychom dokazali lepe chrnait prirodu. Jedine, co nas brzdi je to, ze nechceme za to dat o 20 % vice penez, pritom i daleko vice penez vyhazujeme (kupovani nesmyslu, plytvani, apod).

                  Vas priklad s pneumatikami je dobry protipriklad, diky za nej. Samozrejme i dnes mame vyjimky (treba na baterie je jen pul roku), takze by se dala zvednou obecna zarukaa vyjmenovat ty vyjimky. Mimochodem, ona neni technologie na to, aby boty ci obleceni vydrzely 5 let denniho pouzivani (treba s castecnou odmenou – podrazek jak na vojenskych kanadach)?

                  Jak byste v pohonu kartacu na iRobotu opravil omlete plastove ozubene kolecko? Ja si neveril, z ekdyz si vezmu kus silonu, z ebych to vypiloval tak dobre, bych neponicil jnou cast soukoli (treba zbytecnym namahanim z nepresnoti). Asi budeme stejna krevni skupina, co se tyce opravovani. Jen me stve, ze si neumim orpavit DVBT TVE na DVBT2. Nahrat tam jinej kodek bych jeste povazoal za proveditelne (nevim jak), ale jak primet tuner, aby prijimal v jinem pasmu? 🙂

                43. Ty kanady nejsou dobrý příklad, mám kanady jedny a ty
                  Ty kanady nejsou dobrý příklad, mám kanady jedny a ty samé od roku 2004 – kůže drží úžasně, voděodolnost příkladná, ale podrážka je čtvrtá a to je moc nenosím.

                  Jak? reverzním engineeringem bych si ho vymodeloval a vyrobil, protože jsem línej, tak bych první pokus dal na 3d tiskárnu

                  Ohledně televize T2 jsme měli doma trochu štěstí, stará televize byla zodpovědná a vydržela do příchodu televizí s T2 na trh, pak už byla ve stavu, že by bylo nutno měnit tuner, což jí bylo asi po 12 letech prominuto a dneska slouží jako informační monitor k malině, vypíná se sice tahem ze zásuvky, ale na danou funkci stačí

                  Nevidím žádnou radikalitu na svých příspěvcích – prostě bych podporoval OZE, ale ne v myšlence, že vše na oze, nicméně bych nenechal ležet střechy domů ladem a na každou dal něco ať se uleví síti a je energie pro elektromobily a hybridy a veřejné věci.
                  Naopak třeba pro hyper super bych povolil v létě klimatizace jen jako ostrovní systém nezávislý na okolí.
                  Naopak bych třeba zakázal OZE na zemědělské půdě a zrušil všechny ty šílené lány s melioracemi a znova vytvořit remízky a meze. Větrníky rovnou říkám, že nemám rád a když jedu severním Německem v noci a vidím to blikat myslím si něco o nerozumné perverzi

                44. Tak vidite, nakoenc ty kanady nejsou spatny priklad, muzou mit
                  Tak vidite, nakoenc ty kanady nejsou spatny priklad, muzou mit tedy boty zaruku 5 (a vice) let vyjma podrazky a ta bude menitelna.

                  Bohuzel nemam Vas znalosti, schopnosti a 3D tiskarnu 🙂 Ja umim jen veci rozmontovat a dat dohromady a maximalne zmerit suplerou. No a pokud je neco slozitejsiho, dobrovolne se priznam, ze bych uz nejspis nezvladl ani upravit integral.

                  Se stechami se plne shodneme, co se tyce poli tak uz ne. Osobne bych na svych polich videl radeji FVE nez Babise. Napiste mi, jak FVE nici pudu a ja Vam na oplatku napisu, jak nici pudu dnesni zemedelstvi (zvlast pri pestovani cilene do bioplynek). A jako bonus napisu, ze FVE ma vetsi potencial zadrzet vodu v krajine jak role. A i ty remizky a struhy si pod FVE umim predstavit.

                  Blikajici VTE Vam vadi a blikajici (svitici) mesta a silnice ne? Ale jelikoz jsme psoedly efektivitou, tak bychom se mozna nakonec shodli na tom, ze by VTE moc na sousi byt nemely

                45. Není to nic hezkého, ty výměny podrážek – nicméně je
                  Není to nic hezkého, ty výměny podrážek – nicméně je to přesně dle termínu podrazit boty

                  Jelikož nějaká ta pole vlastním, tak tuším, jak hospodářství vypadá, počínaje oráním po spádnici, přes vytěžování jednou plodinou opakovaně. Naštěstí část mých polí byla tak vlhká, že tam dnešní traktory zapadaly (jsou samozřejmě v družstevním pronájmu) – starý zetory to dávaly, tak tam udělali vlastně remízek – je tam nějaký stromek, rybníček a žijí tam bažanti – super 🙂
                  Proč ne FVE? mám spoustu kamarádů plachtařů a jejich heslo, není-li nikde stoupák je nad FVE nebo supermarketem a za mě nejsme tak bohatá země, abychom si mohli dovolit plýtvat zemědělskou půdou – je třeba mít lokální potraviny (zase se musí méně vozit a dělat emise) a likvidovat ji jinou zástavbou. Jistě jak šetřit FVE vodu půdě na jižní Moravě už jsem slyšel…ok jestli je to lokálně tak dokonalé tak proč ne…my tu tenhle problém nemáme a nejlepší a nejúrodnější pole dávají taky na FVE – ano můžeme se pouštět do experimentů FVE v patře a pod ní pěstovat..ale na rovinu, pokud dám na většinu domů rozumě velkou FVE, nebude to stačit? Nemůžeme si nechat krajinou taky hezkou s remízky, lesy, stromy, větrem, bez vrčení 50Hz…?

                  Mně nevadí, že blikají, mě vadí, že jsou a při nesmyslném a nevhodném zasazení do krajiny mění charaktery proudění vzduchu v krajině – už jsme to tu řešili. Takže je to hodně o tom jak citlivě a správně budou zasazeny do krajiny ať na souši nebo na moři – což ostatně platí i pro ty FVE a další a další věci. Ono to není jen o tom technologii mít, ale také a především ji umět správně a kvalifikovně použít.

                46. Tak ted nemohu jinak nez plne souhlasit. Diky za fan diskuzi.
                  Tak ted nemohu jinak nez plne souhlasit. Diky za fan diskuzi.

                47. Odpovidam s urcitou prodlevou a doufam ze zlucnikova kolika
                  Odpovidam s urcitou prodlevou a doufam ze zlucnikova kolika odesla. Nikdo netvrdi, ze EV jsou navzdy bezudrzbova. Jen tvrdim, ze vyzaduji podstatne mene oprav a nakladu na provoz. Jako podporu meho tvrzeni uvadim bezporuchovy provoz tri EV. Samozrejme se nejedna o vseobecny dukaz a nelze to vztahovat na dalsi vyvoj a na vsechny EV. Ale jako indic to mnono napovi a ostatni majitele EV moje poznatky potvrzuji. EV je cista a efektivni nahrada zastaralych spalovaku a je celkem logicke, ze nastup je nutny.

                48. To si velmi fandíte, když myslíte, že máte šanci mi
                  To si velmi fandíte, když myslíte, že máte šanci mi způsobit žlučníkovou koliku.

                  Nesouhlasím s tím, že nástup elektromobilů je nutný, momentálně je hystericky, lobbisticky a politicky vynucený a snadno se na individuální dopravu šahá. Jestli je nutné to řešit tak, jak se to řeší o tom pochybuji. Tím neříkám, že elektromobil nemá své místo v dopravě- právě naopak, malá městská auta, rozvážková auta, taxíky, řada aplikací hromadné dopravy,to všechno jsou aplikace, kde je elektromobil/elektromobilita výtečná. Na druhou stranu je třeba říct, že pro řadu dalších aplikací je naprosto neefektivní – např vlastnictví českého chalupáře (jednou týdně nakoupit a o víkendu na chalupu), pro dálniční lovce kilometrů (tam lze uvažovat snad jen o Tesle a to ještě na západ od nás), v současné době jako jediné auto do rodiny (tam je to pro řadu rodin, nejen v ČR zatím především ekonomický a uživatelský nesmysl), v bezpečnostních složkách si elektromobily radši ani představovat nechci, to je řešitelné snad jedině výrazně vyšším počtem vozidel, aby se zajistil rozsah stálé pohotovost

                  K nákladům – je to kus od kusu, kde je bod zlomu, zatím je vstupní investice tak vysoká, že se pro procentuálně velký počet lidí během vlastnictví auta křivka neprotne. Ohledně servisních nákladů – zatím není moc co porovnávat. V případě výpadku příjmu servisů ze spalováků dojde prostě k tomu, že výrobce vymyslí seznam úkonů, co budou třeba dělat, aby o bakšiš nepřišel. Ano klidně bude i na dálku – zcela běžná bude situace – chcete update SW? Dostanete za něj rychlejší nabíjení, puntíkatý display atd – 5000 Kč. Nebude nutno jezdit do servisu pořád, auto pozná, kdy potřebuje (tzn. plovoucí interval), tato služba bude stát drobnost 500 Kč měs…
                  Komfortní funkce nebudou do aut kupovány, ale budou pronajímány. Třeba vyhřívání předního sedadla řidiče v ceně – vyhřívání spolujezde 100 Kč/měs, vyhřívání zadní lavice 300 Kč/měs. Půlroční a další předplacení zvýhodnění deset procent…

                  K opravám – většina poruch dnešních vozidel je elektronika a komfortní systémy – ty jsou ve všech autech shodné, takže překvapivě ano, asi se elektromobilu nerozbije řazení převodovky (ale třeba eGolf ho má), ale stahovačka okna, palubní deska, řídící jednotka, infotaimnet, světla, brzdy, podvozkové díly se tomu rozbijí naprosto shodně

                49. Ty vyhrivane sedacky v pronajmu muzete stejne dostat i do
                  Ty vyhrivane sedacky v pronajmu muzete stejne dostat i do spalovaku.
                  Politika neprosadila EV bez konzultace s výrobci. Samozřejmě že se jim to moc nelíbí, ale nejspíš sami uznali, že je načase něco podniknout. Kupodivu se na celém světě dohodli politici i automobilky. Nebo je celý svět obětí jednoho velkého spiknutí zelených ekoteroristu, včetně rudé Činy?
                  Tak já si dělám starosti o vaší žlučí a ona to byla jen zasekl klávesa caps lock.

                50. Ano, celý svět je obětí jednoho velkého spiknutí pozor –
                  Ano, celý svět je obětí jednoho velkého spiknutí pozor – rudozelných teroristů, kde vedlejším produktem ekologizace individuální dopravy má být především její omezení. Obecně – omezování individuálních svobod je typické jak pro rudou Čínu, tak pro rudozelené teroristy – nemají si co vyčítat. Nehledě na to, že v čínských průmyslových hyperaglomeracích se skutečně mnohdy nedá dýchat. A proč? Protože titéž rudozelní EU ekoteroristé nemají vůbec žádný problém s tím, aby se každá sajratjt generující výroba přesunala někam, kde ji oni nebudou vnímat a mohou se tvářit, že vše je tedy cajk. Třeba právě do Číny.

                51. V Asii je autoprovoz nejvetsi problem. Vyroba je problematicka
                  V Asii je autoprovoz nejvetsi problem. Vyroba je problematicka hlavne v tezbe a zpracovani nerostnych surovin. Nezda se mi, ze by USA a EU cilene prevadeli vyrobu oceli, alu a jinych kovu do Ciny. Takze nejake spiknuti v tom nebude. A montovny moc emisi nedelaji. Takze smog v Asii ma domaci pricinu.

                52. Rád bych se od vás poučil. Kde přesně se v tom e-golfu
                  Rád bych se od vás poučil. Kde přesně se v tom e-golfu řadí ta druhá rychlost?

                53. Jedine Taycan ma na zadni naprave dvourychlostni prevodovku.
                  Jedine Taycan ma na zadni naprave dvourychlostni prevodovku. EGolf zadne takove razeni nema.

                54. Tady třeba přehled servisu na Renault Zoe na 5 let/100000
                  Tady třeba přehled servisu na Renault Zoe na 5 let/100000 km:
                  https://www.auto.cz/zaver-dlouhodobeho-testu-renaultu-zoe-nejlepsi-auto-pujceny-elektromobil-132702

                  Vychází to na 8000 KČ, to je super. Nevím, kolik by to bylo třeba na Clio, ale i když, řekněme, trojnásobek, pořád je to v absol. číslech „pakatel“ 16000 KČ vzhledem k rozdílu v pořizovací ceně. Pak samozřejmě majitel ušetří na palivu.

                  A třeba u BMW je to u EV i u spalováku nula, protože na 5 let/60000 je to zdarma s možností dalšího prodloužení za slušnou cenu.

                  Co vím, tak Tesla nenabízí nějaký servisní balíček, což je škoda. Naopak, záruka je jenom 2 roky/80000 km (což může být klidně za rok a půl), vyjma baterky a pohonu. V tomto ohledu by to chtělo dohnat spalovací konkurenci 🙂

                55. Ze stranky tesla.com
                  Záruka
                  Základní vozidlo – 4 roky

                  Ze stranky tesla.com
                  Záruka
                  Základní vozidlo – 4 roky nebo 80 000 km podle toho, co nastane dříve
                  Akumulátor a hnací ústrojí – 8 let nebo 192 000 km podle toho, co nastane dříve

                56. Jo, už to změnili, Michelin tady kdysi psal, že na X má 2
                  Jo, už to změnili, Michelin tady kdysi psal, že na X má 2 roky/80000 km a vypršelo mu to už po roce a půl.

                  Jinak na ty km jsem se ptal u několika prodejců aut a všichni mi tvrdili, že první dva roky nesmí záruku omezovat nájezdem. Po této zákonem dané době už je to individuální. Někdo má další rok až tři (Kia dalších 5 let) s omezením na 160, 200 tisíc a třeba Hyundai má 5 let/bez omezení nájezdu.

                57. Na Teslu S/X bola vždy záruka 4 roky alebo 80tis. km. a na
                  Na Teslu S/X bola vždy záruka 4 roky alebo 80tis. km. a na akumulátor a hnacie ústrojenstvo 8 rokov bez obmedzenia km.
                  A to platí aj teraz.
                  To, čo napísal Leo, platí pre TM3

                58. Dřisty, prdy, Vendulko. Automobilky nepochopily, automobilky
                  Dřisty, prdy, Vendulko. Automobilky nepochopily, automobilky byly donuceny takovými hysterickými hň.py jako jsi Ty. Pokud se tu někdo stále ztrapňuje, pak seš to Ty. Jednak tím, jak neznalost učiva třetí třídy ZŠ tj. použití i/y v textu omlouváš skvělou znalostí skopčáččiny a takový češtinářský nedouk se snaží druhého v češtině doučovat. Tsss. A druhak – to jak tady plácáš játrama o tom, že automobilky pochopily… to je úplně stejná hovadina jako jsi před týdnem otíral svůj nevymmáchaný rypák o Jardu J. a ten se vzápětí pár fíky do branky Sparty vysmál všem rejpalům v čele s Vendulou. Čus, Dlaždič.

                59. Uz jsem se obaval, ze dlazdic zanevrel na zdejsi komunitu.
                  Uz jsem se obaval, ze dlazdic zanevrel na zdejsi komunitu. Hle, on je zde v plne sile a s jiskrici noblesou rozdava radost. Hned je muj den prosvetlenejsi.

                60. Uz jste videl EV ktere po parkovani zanechalo mastnou skvrnu z
                  Uz jste videl EV ktere po parkovani zanechalo mastnou skvrnu z ukapnuteho oleje? Ja teda ne. U spalovaku skoda dalsich slov.

                61. Ještě, že jste nenapsal, jestli jsem neviděl BEV, ze
                  Ještě, že jste nenapsal, jestli jsem neviděl BEV, ze kterého vytekl benzín, protože i to jsem u i3 s Rexem viděl
                  jistěže jsem viděl BEV, ze kterého vytekl olej. Mělo drobné nedostatky na reduktoru a majitel se moc divil, že je tam taky olej..

                62. Tesla převodovka byla při rozebrani i po 1,6 milionů km
                  Tesla převodovka byla při rozebrani i po 1,6 milionů km jako nová.

                63. A co? že to vydržela Tesla na testu, vydrží to BMW, Hyu,
                  A co? že to vydržela Tesla na testu, vydrží to BMW, Hyu, Nissan, VW, Audi, BYD?
                  Páno Mercedes taky dá bez potíží 0,5 mil km s benzínovým motorem a dá to dnešní Fabie?

                64. náplň chladiacej zmesi v MB s chladičom vpredu bola o
                  náplň chladiacej zmesi v MB s chladičom vpredu bola o desať litrov vyššia pre TRUBKY od motora po chladič a nazad. nie pre „uchladenie“ ….
                  takže to nie je dobrý príklad.

                1. Tak ta spokojenost je nejdůležitější 🙂
                  Tak ta spokojenost je nejdůležitější 🙂

  1. „… nájezdem 71 600 tisíc km starými 4,2 roku, tedy o 41
    „… nájezdem 71 600 tisíc km starými 4,2 roku, tedy o 41 100 tisíc km více … “ Toto musel písať skutočný odborník. Asi z AAA auto. Tam vám aj odometer stočia na počkanie a na akýkolvek údaj. Vek ani stav nerozhoduje. Všetky vehikle od nich sú po prvom majitely, nebúrané, garážované, záruka na km …
    :)))

        1. Pri moznosti rekuperace. V malinke baterce se ulozi trochu
          Pri moznosti rekuperace. V malinke baterce se ulozi trochu energie ktera se pouzije pri rozjezdu. Kdo jezdi dalky, tak moc nerekuperuje a dodatecny balast zvysi spotrebu.
          Vy mate Prius PHV. Jak jezdite v zime kdyz potrebujete topit. bezi celou dobu spalovak? Jaka zima je v Japonsku? Take 6 mesicu topeni a podobne teploty jako v CR?

          1. Kde bydlím, v nížině, zřídka mrzne. Většinou stačí
            Kde bydlím, v nížině, zřídka mrzne. Většinou stačí nechat si rukavice a zapnout vyhřívání sedadel. Pokud jedu takhle dýl než 20 minut, začnou mě zábst nohy. Někdy je problém mlžení předního skla. To pak musím zapnout topení, tedy i motor. Na horách při asi -5 stupních když se ustálí situace běží motor asi minutu a pak tak 4 minuty ne. Pokud motor zrovna běží a jedu, využívá se i k pohybu auta, přestože jsem v EV módu. Upozorňuji že topení mám nastavené na 22 stupňů a to nijak moc netopí. Pokud bych chtěl topit jako ve spalováku, jistě by se motor musel snažit víc. V HV módu topení zapínám.

            1. Diky za info. Ja si to porad neumim predstavit jak se s PHV
              Diky za info. Ja si to porad neumim predstavit jak se s PHV jezdi. Ten motor nema sanci se tak zahrat a tudiz musi produkovat spoustu emisi, bezi se studenym olejem a poradne nemaze a musi dost trpet. A pri nizkych teplotach v zime musi snad bezet celou dobu. Teda pod -5 st a niz. Doufam ze se mi nekdy podari se s PHV svezt abych to zazil. V lete to bude urcite fungovat dobre.

              1. Když motor naskočí, a je jedno proč (třeba když
                Když motor naskočí, a je jedno proč (třeba když zmáčknu plyn nadoraz), bezi tak dlouho aby se zahřál na provozní teplotu, právě proto aby nesmrdel a neničil se. V létě se vypne tak za minutu, v zimě za pět. Chladící kapalina je ze začátku vedena kolem výfuku, aby se rychle zahřála. To je celkem vychytaný. Ve velkejch mrazech sem to nikdy netestoval. Ale to auto mě strašně mile překvapilo. V létě v pěti lidech jsme měli spotřebu asi 3,5 na 100. Když sjizdite dlouhý kopec, pořád rekuperujete. Jednou se takhle nabil prázdnou baterii do plna. Obyč hybrid ji nabije za chvíli a pak brzdí jako spalovak. Dost věcí mě příjemně překvapilo.

                1. Rekuperace je nadhera. Kdyz jsem jeste jezdil s TDI, tak jsem
                  Rekuperace je nadhera. Kdyz jsem jeste jezdil s TDI, tak jsem se vzdy certil, ze kazda vesnicka je v udoli a ze se musi pred obci hodne brzit. U EV je to skoro jedno. Energie se vraci a brzdam to nevadi.

                2. To jo. Bohuzel se nevraci ani polovina 🙁
                  A ke vlastnictvi

                  To jo. Bohuzel se nevraci ani polovina 🙁
                  A ke vlastnictvi TDI bych se tady na foru radsi nepriznaval 🙂 .

                3. 4 roky jezdim EV. Tdi je hrich z mladi.
                  4 roky jezdim EV. Tdi je hrich z mladi.

              2. Klidne vas nekdy svezu, pokud jste z rozumneho okoli. (
                Klidne vas nekdy svezu, pokud jste z rozumneho okoli. ( Jirka.Vejrazka na gmail.com ).

                Funguje to dobre i zime, ale ta spotreba je samozrejme vyssi. Porad auto ale v provozu mimo dalnice dokaze jet nejakych 30% vzdalenosti ciste na elektrinu (v lete to byva okolo 50%).

                Zazil jsem, ze mi benzin v hybridu jel celou dobu (to byl Prius II. generace, ne PHV). Venku bylo -25C 🙂

Napsat komentář