Na český trh se chystá zástup elektromobilů Peugeot, Citroën a Opel

V Česku je možné nově koupit elektromobily Peugeot e-Traveller a e-Expert, Citroen ë-SpaceTourer a ë-Jumpy a Opel Zafira-e Life a Vivaro-e.

Šest různých označení, ale v podstatě jen jedno a to samé auto v různých provedeních.
foto: Opel, Citroen, Peugeot

Model Opel Zafira-e Life označuje automobilka jako „obývák na kolech“. Nabízí až 9 sedadel, výkon 100 kW (260 Nm) a trakční baterii o kapacitě 75 kWh nebo 50 kWh pro dojezd 330 km WLTP, resp. 230 km WLTP.

Trakční baterie, sestávající z 18, resp. 27 modulů, je uložena pod podlahou, takže nijak neomezuje vnitřní prostor vozu. Nízko položené těžiště vozu pozitivně ovlivňuje jízdní vlastnosti – vůz je stabilní i v prudce projížděných zatáčkách nebo při silném bočním větru.

Opel Zafira-e neboli obývák na kolech

Opel Zafira-e neboli „obývák na kolech“
foto: Opel

K nabíjení je možné využít domácí zásuvku 230 V, wall-box nebo výkonné veřejné nabíječky. Při nabíjení na veřejné DC nabíječce 100 kW trvá nabití 50 kWh baterie na 80 % kapacity 30 minut, stejné nabíjení větší baterie 75 kWh trvá asi 45 minut.

Zafira-e Life může být vybavena palubní 1-fázovou 7,4 kW nabíječkou, nebo za příplatek 15 000 Kč 3-fázovou nabíječkou 11 kW. Opel poskytuje na trakční baterii záruku 8 let/160 000 km – během této lhůty nesmí kapacita baterie poklesnout pod 70 % své nominální hodnoty.

Standardem je také základní nabíjecí kabel „Typ 2“ 1,8 kW pro domácí zásuvky 230 V. Zájemci si mohou za příplatek 3000 CZK pořídit výkonnější kabel „Typ 2“ 3,2 kW.

V nabídce je dále celá řada kabelů „Typ 3“ stavěných na výkon až 11 kW/32 A. Velký zájem se očekává o wallboxy, jejichž škála vrcholí na třífázové verzi 32 A.

Pro usnadnění a zpříjemnění každodenního užívání elektromobilu Zafira-e Life jsou k dispozici aplikace „OpelConnect“ a „myOpel“. Pro ostatní značky jsou to jejich jmenné variace.

Díky aplikaci „OpelConnect“ si může majitel Opelu Zafiry-e Life pomocí mobilního telefonu např. zkontrolovat stav nabití baterie nebo naprogramovat resp. načasovat začátek nabíjení popř. vychlazení vozu klimatizací před vyjetím.

Opel nabízí v ČR Zafiru-e Life ve dvou délkách: M (4956 mm) a L (5306 mm), přičemž rozvor obou verzí činí shodných 3275 mm. Zákazníci mohou volit z mnoha možností uspořádání a provedení sedadel (2+2+2, 2+2+3, 2+3+3, 3+3+3), maximální obsaditelnost vozu tedy činí 9 osob.

Ceníková cena elektromobilu Opel Zafira-e začíná na částce 1 066 107 Kč (bez DPH). Cena užitkové verze tohoto MPV, modelu Opel Vivaro-e, začíná na 670 000 CZK (bez DPH). V nabídce jako skříňová dodávka, Crew Cab, kombi a další verze.

Délka přepravovaného nákladu až 3,93 m, objem prostoru pro náklad až 6,6 m3. Užitečná šířka mezi podběhy kol 1,25 m umožňuje naložení europalet.

K dispozici jsou v případě Vivaro-e tři délky (4,60 m, 4,95 m a 5,30 m), výška jen 1,90 m umožňuje vjezd do podzemních garáží. Užitečná hmotnost je až 1275 kg, přípojná hmotnost 1000 kg. Jinak jsou specifikace úplně stejné jako v případě e-Zafiry. Max. rychlost je 130 km/h.

Citroen e-Jumpy

Elektromobil Citroën ë-Jumpy
foto: Citroën

Další elektrická dodávka značky Opel vyjede už v roce 2021 a bude to populární Combo-e. Opel do roku 2024 nabídne elektrifikovanou verzi v každé své modelové řadě.

Citroën ë-Jumpy, Citroen ë-SpaceTourer, Peugeot e-Traveller a Peugeot e-Expert jsou de-facto ta stejná auta s minimálními variacemi. Všechny nabízejí také tři jízdní režimy (Eco – 60 kW, 180 Nm), Normal (80 kW, 210 Nm) a Power (100 kW, 260 Nm). K dispozici jsou u nich dva režimy rekuperace.

tisková zpráva

35 Comments on “Na český trh se chystá zástup elektromobilů Peugeot, Citroën a Opel”

  1. Základ na obytňáček na trhu EV rozhodně (s výjimkou
    Základ na obytňáček na trhu EV rozhodně (s výjimkou ENV200) chyběl. Mám však obavu, že v reálných spotřebách bude i verze s 75kWh baterií na účel cestování nepoužitlená – spotřebu při svižné jízdě >100 km/h odhaduji alespoň na 25kWh/100 km, při 125 km/h dálničních i 27,5 kWh/km -> 75 kWh * 0,8 využitlené energie * 0,275 spotřeby = 218 km dálničních do nuly. To je sotva Praha – Brno na jeden zátah, a to ještě na začátku života baterie 🙁

    1. Obytné auto je na baterky ptákovina – proč?
      1) Protože

      Obytné auto je na baterky ptákovina – proč?
      1) Protože potřebujete podlahu na nádrže na vodu, jinak si zaberete spoustu cenného místa ve voze
      2) kouzlo karavaningu je svoboda – tedy v řadě zemí moci stát „uprostřed pustiny“ a tam si užívat ten klid, jsou to místa pro karavany vyhrazená – např odlehlé pláže, středy lesů atd atd, kde není žádné sociání zařízení ani elektřina – předpokládá se, že vozidla si sociální zařízení veze a elektřinu taky. A tohle zatím a ještě dlouho žádné BEV nedokáže.

      1. Tak jistě bych to neviděl.
        1) Nádrže na vodu mohou být

        Tak jistě bych to neviděl.
        1) Nádrže na vodu mohou být třeba tam, kde býval spalovací motor nebo v podstatě kdekoliv, protože baterie udržují nízké těžiště i kdyby byly nádrže na střeše.

        2) Souhlasím. Kouzlo kavaraningu je svoboda a hlavně klid. Svobodu vám dává velká baterie, na kterou můžete zapojit skoro cokoliv a pár panelů, které můžete vyhodit ven a fungovat v podstatě půl roku nonstop. Dává vám také ten klid, protože nemusíte startovat centrálu nebo motor v autě, když chcete používat nějaký civilizační výdobytek.

        Žádné BEV toto nedokáže, ale ne kvůli technologiím, ale protože karavany a obytňáky jsou poměrně okrajový segment. Tradiční automobilky se do ničeho nehrnou a Tesla nemůže (hned) vyrábět všechno.

        1. Jisté to je – asi obytná auta příliš neznáte, ale
          Jisté to je – asi obytná auta příliš neznáte, ale většina jich je do 3500kg a už s dnešníma technologiema mají dost mizernou doložnost (běžně pod 500 kg a věřte, že přes páky to na nápravové tlaky žádná sláva není – jakmile máte třeba vzadu 60 kg v jízdních kolech) aneb co mohou vozit a počítá se do toho i posádka a pokud sice vyndáte 150 kg spalovacím motorem a převodovkou, ale přendáte nádrže jinam (běžně je v autě tak 100 l vody) a dáte 400 – 500 kg baterku, tak jste do 3,5 tuny mimo a jezdit s autem nad 3,5 tuny je blbost – mýta, trajekty, vjezdy atd atd…

          1. Takže problém není s místem nebo použitelností, jak jste
            Takže problém není s místem nebo použitelností, jak jste původně psal, ale s nárůstem hmotnosti. Jo tenhle argument beru.

            Nemyslím si ale, že to je neřešitelný problém. Prostě BEV obytňáky budou z počátku spíše menší nebo se ušetří hmotnost v něčem jiném. V USA nebo jinde mají také jiné limity.

            1. On je s obojím, čistou vodu můžete a i dneska taháte
              On je s obojím, čistou vodu můžete a i dneska taháte pumpou, ale špinavá voda je potřeba být dole, aby se dala vypustit.
              Projděte si někdy nějakej obytňák, co to je. Je to fakt docela hlavolam tam něco udělat a vyřešit, aby to mělo hlavu a patu, dalo se to používat a mělo to správnou hmotnost.
              Je velké umění najít slušnej obytňák, co se dá používat a není hlavně na efekt.

                1. Zajeďte se podívat na obytňák a projděte si, jak vypadá
                  Zajeďte se podívat na obytňák a projděte si, jak vypadá – v nejlepším případě zjistíte, že to, co píšete bude nějak realizovatelné v nějaké vestavbě pro dva, pokud budete řešit rodinný auto na delší toulání, je to chiméra – už jen protože to auto není samons, ale rám, za zadní kola do převisu nedáte fakt nic a do rámu jste rád za nádrže a běžné technologie.

                2. Nemusíte opakovat stále abych si prošel nějaký obytňák.
                  Nemusíte opakovat stále abych si prošel nějaký obytňák. Já jsem jich opravdu už pár viděl a prošel si je. 😀

                  Pohybujete se moc ve vyjetých kolejích a místo řešení hledáte problémy. Já nemluvím o nějaké předělávce spalovacího obytňáku na BEV, ale od začátku nově vyvinutém vozu, u kterého se počítá s tím, že to bude BEV už od začátku.

                  BEV mají spousty úskalí(jako třeba ta hmotnost), ale prostor mezi ně rozhodně nepatří. Máte spoustu koncepcí. Ta baterie může být úzká a dlouhá nebo naopak široká a dlouhá jen do půlky auta, může být klidně rozdělena na více částí. Je tam spousta možnosti, ale dokud to někdo nevyrobí, tak to bude samozřejmě nesmysl. Potom to bude samozřejmost. 🙂

                3. Jasně, Venoušku, tahle doba přesně přeje vymýšlení a
                  Jasně, Venoušku, tahle doba přesně přeje vymýšlení a vývoji do šuplíka, že? Nikdo kromě Tebe samotného, protože jsi „vědec“ neví, jaké budou možnosti cestování ať již v obytňáku nebo v dobytčátku a v této nejistotě někdo vyvine eZkratový obytňák? Pokud někdo podojil stát (státy) na dotacích apod. tak je to Mlask a ten vyvine obytňák pro cestu na Mars. Co myslíš „vědče“, bude mít kolečka? 🙂

                4. Ano držím se zajetých koncepcí, protože obytné auto je,
                  Ano držím se zajetých koncepcí, protože obytné auto je, jak tu někdo psal, úzkoprofilovka, tedy je to vždycky přestavba něčeho – buď vestavba do dodávky, nebo polointegra na platformě dodávky- podvalníku, nebo integra, co je taky v podstatě na podvalníku – max to někdo prodlouží/ zkrátí i nejdražší Morelo jsou postavené na něčem.
                  Nikdo nic zásadního vymýšlet nebude – už jen protože výrobci obytných aut na to nemají kompetenci a nebudou se tak rozvíjet, protože by se to v jejich objemech nikdy nezaplatilo, pořád to bude jen o tom, že dostanou základ, co budou upravovat – dneska mají spalovák, budou mít (možná) BEV, nicméně, aby mělo BEV pro karavanisty smysl, tak by museli změnit styl života v obytňáku a jelikož je právě nezávislost tím hlavním motivem proč mít drahé (pořízení, údržba i provoz) jednoúčelové a tedy nepraktické vozidlo, tak to za závislost chtít měnit nebudou.

                5. Já bych nechal elektrifikaci obytňáků až úplně na
                  Já bych nechal elektrifikaci obytňáků až úplně na konec. Není jich mnoho a nejezdí často. První je potřeba elektrifikovat provoz ve městech. Osobáky, taxíky, rozvoz zboží.

                6. Jo přesně tak a je otázka, jestli to má vůbec smysl a
                  Jo přesně tak a je otázka, jestli to má vůbec smysl a nenechat to jako zbytkové emise – obytňák většinu svého života stojí někde jako chata, pak se nahodí, jede daleko prakticky stejnou rychlostí, takže nejsou žádné extra přeběhy otáček atd, tedy i relativně snadno se minimalizují emise. Protože je nejvíc emisí překvapivě při rozjezdech a zrychlování, tak je napřed třeba mít dostupná městská auta – a dostupné neznamená citigo za půl mega – to prostě musí být pod 300k

          2. Uvazuje se o navyseni hranice hmotnosti pro EV. Jak u
            Uvazuje se o navyseni hranice hmotnosti pro EV. Jak u ridicaku, tak u zarazeni do myta a prujezdu. Obycejny administrativni akt by vse vyresil. Hranice 3500kg byla zavedena podle parametru spalovaku a EV se nemusi tim nutne ridit. V Nemecku je tato hranice 4.250kg. Takze snaha o zariznuti byla, ale marna.
            edit.
            https://www.youtube.com/watch?v=LbgKdxhKIzA

            1. Jo to chtěli, protože běžně obytňáky do 3500 kg ve
              Jo to chtěli, protože běžně obytňáky do 3500 kg ve čtyřech až šesti lidem jsou prostě na nápravových tlacích na 4000 kg a Rakousko to fakt řeší – jestli pak víte, co dělá řada obytných aut na Brenneru dole u konce parkoviště? Ano správně – vypouští vodu, aby se staly lehčími.
              Slušnej obytňák pro čtyři lidi má hmotnost pohotovostní hmotnost kolem 3000 kg, 4x 80 kg lidi jste na 3240 kg, napustíte vodu jste na 3340 kg dáte dozadu kola á 15 kg, jste přes páku 3440 kg a pak pár blbostí dozadu do garáže (stůl židle, náhradní bomba…) a jste vesele nad 3500 kg a to jste neudělal nic neobvyklého.

              1. Koukal jste na Iridium EV? Jinak spravny fanda kempovani s
                Koukal jste na Iridium EV? Jinak spravny fanda kempovani s mobilhome ma poradnou karu a ridicak C1 s max. hmotnosti 7500kg. Mytne v CR je pro obytne vozy do 7500kg od 1.1.21 uz jen symbolicke. Ja mam skoro 30let skupinu C a muzu jezdit i vetsi kousky. Delal jsem na V3S, to byla fuska s razenim a tocenim kormidla. K tomu hluk a horko z motoru. Dnesni zaci v autoskole ani nevi co je meziplyn a nesynchronavana prevodovka ktera tresta kazdou chybu.
                edit:Ten Opel Zafira-e vazi i v te nejdelsi variante mene nez 3000kg. Plne nalozeny.

                1. Hele povídat si můžete – kolik osobně jste vy najezdil s
                  Hele povídat si můžete – kolik osobně jste vy najezdil s obytňákem? Já mám s polointegrou na tranzitu nějakých 50 – 60 tis km po Evropě, takže tak trochu tuším, o čem to je – takže nějaké, že musí být C1 a nějakou mega hmotnost si strčte za klobouk, polovinu věcí, co jsem s obytňákem viděl bych s těžším neviděl a nebyl by důvod s ním vůbec jezdit. To, že o tom nic netušíte, jste prokázal už jen hloupým odkazem na mýto v ČR – karavan má smysl do Skandinávie, Německo, hodně moc Francie, Španělsko, Portugalsko, Itálie, ještě se nějak dá Rakousko, naopak na Švýcarsko, ČR, Slovensko je nevhodný.

                2. Já to pochopil, ale vy jste nepochopil , že jezdit s
                  Já to pochopil, ale vy jste nepochopil , že jezdit s karavanem po čr je blbost – noc nic, takže Gronsko a klima (díky tentokrát bez překlepu), uhelky, parní lokomotivy, obytňáky.

                3. Odkaz na myto v CR je u vas dukaz o netuseni. Tak to by me
                  Odkaz na myto v CR je u vas dukaz o netuseni. Tak to by me zajimalo, co je u vas dukaz tuseni. Drive bylo myto pro motorhome nad 3500kg velky problem. Ted to uz neni a to je cele poselstvi meho odkazu. Vy se zase musite vykrucovat jako had v pasti. Kdo jede do zahranici, musi pres CR. Kde pisu, ze se musi jezdit jen po CR? Vubec vase moudra o vahovem problemu s EV jsou hloupa, protoze Zafira-e se k 3500kg vubec nepriblizi.

                4. jaký vliv má mýto v čr na situaci – cituji sám sebe:

                  jaký vliv má mýto v čr na situaci – cituji sám sebe:
                  – karavan má smysl do Skandinávie, Německo, hodně moc Francie, Španělsko, Portugalsko, Itálie, ještě se nějak dá Rakousko, naopak na Švýcarsko, ČR, Slovensko je nevhodný.

                  Zafira e není obytné auto – to je tak max na přespání a to můžete v kombíku octavii, ale chápu, opět nerozumíte. Základ obytného auta, aby mělo smysl je záchod, moct se umýt, něco uvařit a lednička

                  Vestavba obytného auta:
                  https://www.krs.cz/file.php?nid=17396&oid=7986541

                  Polintegra
                  https://www.carado-caravan.cz/katalog/2021/obytne-vozy/polointegral/polointegral—t-447

                  Chápete, že pokud jsem čech a jezdím s obytným autem, tak se určitě nebudu courat po čr (na to je to auto zatraceně drahý), pokud budu mít jinou možnost a tedy cena mýta pro takové auto v čr mě v nákladech cesty naprosto nezajímá – protože přejetí Francie, nebo trajekt do Švédska bude zcela jiná soutěž? A že nezanedbatelná část zajímavých míst s karavanem je prostě omezená zákaz vjezdu nad 3,5t? Takže k čemu mi auto nad 3,5 tuny bude? Třeba v Dánsku se dá s takovým autem úplně luxusně a legálně kempovat na pláži – pokud je do 3,5 tuny. V Arles před deseti lety jsem takhle legálně parkovat asi za 6€ noc (jedno kolik lidí v autě) asi tři min chůze od římského a amfiteatru. Stejná možnost v historickém centru Florencie – opět pod 3,5t

                  Nikam se nevykrucuju, od rána opakuju to samé.

                5. chápu to teda dobře?
                  karavan není vhodný pro ČR, neboť

                  chápu to teda dobře?
                  karavan není vhodný pro ČR, neboť se platí o 99% menší mýto..
                  dříve byl vhodný protože se platilo vysoké mýto…

                6. Chápete to blbě – karavan není vhodný pro čr, protože je
                  Chápete to blbě – karavan není vhodný pro čr, protože je čr malá, nejsou tu kouzelná místa zvaná stellplatz (respektive je jich málo a cenově je to mimo) a celkově pro karavaning chybí infrastruktura. Mýto platí jen karavan nad 3500 kg (což je typ karavanů, co považuju pro většinu použití za blbost), protože samozřejmě takový karavan platí víc na mostech, v tunelech, na trajektech a platí mýto i různě v zahraničí – a proti tomu je ČR vždycky pakatel, protože jak jsem psal, je malá. Další a jeho zásadní nevýhoda, plynoucí z hmotnosti, je, že s ním ne všude smíte. Aby byl karavan zajímavý, tak ho musíte provozovat jako osobní auto a v místech, kde je pro to infrastruktura – běžná vybavenost stellplatzu je od nic – ale můžete spát na super zajímavém místě, přes výlevku chemického WC, zásuvky pro připojení atd.
                  Na karavinngu je zajímavé, že můžete v zahraničí často za super podmínek spát, že by to jinak nešlo (podmíněno právě wc ve voze), můžete se toulat a nikdo neprudí (narozdíl od ČR,SR a např. Švýcarska), s těmi auty se tam počítá ve velkém – Francie a Německo jsou mekky zaslíbené, v Itálii to jde, Sever je naprostá bomba.

                  Ale jo, jako pokud máte pocit, že by vás bavilo si pořídit auto za mega a půl, rozvalovat se v českým děsným, předraženým kempu (mimochodem poslední noc v kempu na Lipně s motorkou a stanem ve dvou jsme platili víc, než kemp s aquaparkem v Itálii u moře s karavanem), platit přestřelený parkovný a vytasit si mezi stany satelit, tak fajn, ale věřte tomu, že karavaning je o něčem úplně jiném.

                7. Děkuji za vyčerpávající odpověď…
                  Děkuji za vyčerpávající odpověď…

Napsat komentář