Průhledové displeje známe především z kokpitů bojových letadel. V poslední době však tato vojenská technologie proniká, čím dal častěji do civilního sektoru. Důkazem naších slov nechť je vyvíjená motocyklová helma s průhledovým displejem HUD (head-up display) od britské firmy Reevu.
foto: Reevu
První primitivní „HUD displeje“ se objevily ve stíhacích letadlech již před druhou světovou válkou, kdy se na polopropustné nakloněné zrcadlo (zaměřovač) promítala zaměřovací světelná značka. První moderní průhledové displeje se pak objevily v 60. letech minulého století.
Konečnou podobu průhledové displeje získaly v roce 1975, kdy se již dalo pomocí HUD „létat podle přístrojů“ – všechny potřebné letové údaje byly dostupné na displeji. V 70. letech také začaly head-up displeje pronikat do civilního letectví.
Průhledové displeje pokládáme za velmi pokročilou technologii, alespoň v civilní pozemní dopravě. Avšak ve skutečnosti prvním automobilem s „hudem“ byl v již roce 1988 americký automobil Oldsmobile Cutlass Supreme. V současné době jsou průhledové displeje již nabízený například u „lidového“ automobilu BMW 3.
foto: Reevu
Logickým krokem, díky pokroku v elektronice, je rozšířit HUD technologie do dalších dopravních prostředků. Výzvy se zhostila britská firma Reevu pracující na motocyklové helmě, jenž má místo čelního štítu head-up displej.
Firma není v oboru žádný nováček. Vývojoví pracovní Reevu zkonstruovali před pár léty motocyklovou přilbu, jenž dokáže sledovat pomocí kamery situaci za motocyklem. Obraz je pak přenášen na displej nad obličejovým štítem.
Použití head-up displejů na přilbě má několik nesporných výhod. Motocyklista nemusí přerušovat oční kontakt s vozovkou a přitom má k dispozici všechny potřebné jízdní údaje – rychlost, otáčky motoru, rychlostní stupeň, GPS navigaci nebo případně záběry ze zadní kamery. V případě elektrické motorky nebo kola pak údaje o dojezdu a stavu baterie.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Elektromotorka Zero MMX pro speciální jednotky
Firma se netají se záměrem proniknout se svou přilbou do motocyklových závodů. Jednotlivé stáje mají mnohem větší rozpočet než „civilní“ motocyklisté a navíc každá ušetřená setina sekundy (díky většímu pohodlí jezdců) se v závodu počítá. Závodníkům se kromě rychlosti může na přilbě objevovat počet kol do konce závodu, nebo také časová ztráta na prvního jezdce apod.
Tak nebo tak, firma si dává lhůtu 18 až 24 měsíců do výroby prvního prototypu. Cena po uvedení na trh pak nemá být větší než 700 liber (21 000 Kč).
Vypadlo vám „o“ v nadpisu.
Vypadlo vám „o“ v nadpisu.
Ajtakrajta, díky! I takové
Ajtakrajta, díky! I takové věci se holt dějí :).