Tesla Model S: chystá se nová 120kWh verze?

Elektromobil Tesla Model S se aktuálně prodává s kapacitou baterií 40 kWh, 60 kWh a 85 kWh. Nejvyšší verze ujede aktuálně ustanovila rekord v dojezdu 681,6 km. Elon Musk, šéf automobilky Tesla Motors, před nedávnem ohlásil přípravu nových verzí. Spekuluje se proto o 120kWh baterii.

Rodinný elektromobil Tesla Model S. Nová limuzína pro vyšší střední vrstvu.
foto: Tesla Motors

Další indícií, která napovídá, že nová 120kWh verze elektromobilu Tesla Model S by se v roce 2013 mohla stát realitou je všem na očích. Evropské stránky automobilky totiž zobrazují nabídku pouze 60kWh a 85kWh verze rodinného elektrického auta. Což naznačuje, že tato verze se do Evropy ani nedostane.

ZAJÍMAVOST: od minulého pátku je možné si Model S rezervovat v Británii

Nejlevnější 40kWh verze elektromobilu Model S je ta, kterou automobilka nejčastěji inzeruje. Je totiž nejlevnější – původně stála $57 400 ($49 900 po federální dotaci $7500), po zdražení to během roku 2013 bude $59 900 (očekává se zvýšení dotace na $10 000, takže cena by se pro koncového zákazníka vlastně nakonec nezměnila).

Nejlevnější a nejméně vybavený Model S patří nejspíš také k nejméně objednávaným a prodávaným. Není se co divit – když už si někdo kupuje auto za $50 000 dolarů, není pro něj velký problém si pár desítek tisíc dolarů připlatit za verzi, která ujede o polovinu víc a navíc je možné ji dobíjet zdarma dobíjecími stanicemi Supercharger.

Navíc, i oficiální americké stránky Tesla Motors říkají, že 40kWh model zatím není ve výrobě a měl by se začít vyrábět v průběhu “zimy 2012″. Zda to ale Tesla během následujících dvou týdnů stihne je otázka.

Kolegové z magazínu InsideEVs.com mají pro absenci 40kWh Modelu S v Evropě několik možných vysvětlení: možná prostě nebylo možné auto dost dobře pro Evropu nacenit. Možná je problém s certifikací, případně přizpůsobením dobíjením (což by nicméně bylo nejspíš to nejmenší).

Dle našeho názoru je vysvětlení takové, že o 40kWh verzi je malý zájem v , navíc asi nevydělává automobilce tolik (možná i prodělává), a nemělo by tak cenu nabízet jej i v Evropě. Kdo ví jak dlouho vlastně vydrží v nabídce ve Spojených státech.

18 Comments on “Tesla Model S: chystá se nová 120kWh verze?”

  1. podla mna je 120 kWh
    podla mna je 120 kWh absolutna bomba.. tymto padom sa auto stane pouzitelne aj pre ludi ktori potrebuju naozaj dlhsie trasy.. napriklad min raz za mesiac potrebujem ist trasu trnava praha co je je na hranici moznosti 85 verzie.. 120 to da s prstom v nose:) uz len zohnat prachy:)

  2. Po pravdě řečeno nevidím
    Po pravdě řečeno nevidím zásadní smysl v dalším zvyšováním kapacity baterie nad těch 85kWh a už vůbec ne rovnou na 120kWh. Už teď to auto váží 2,1t a potom se přiblíží k 2,5t což v každém případě to zahýbe s dynamikou, čili budou muset opět poladit motor, aby se udrželi na stávajících parametrech zrychlení.

    jestli má 85kWh baterie dojezd 450km, pak 120kWh by měla zřejmě >600km, což bude využitelné hlavně v USA, kde je možný častější plynulejší provoz a na delší vzdálenosti.

    V Evropě si asi ještě chvilku na takto velké baterie počkáme. Hlavním důvodem je samozřejmě jejich cena, ale od 25kWh výše se začíná výrazně negativně projevovat její hmotnost na stávající lisované plechové samonosné konstrukce. Je tak pravděpodobné, že „malá“ evropská auta budou muset mít pro takto těžké baterie zásadně modifikovanou celou koncepci samonosné karoserie, což se na zavádění do výroby projeví mnohem razantněji než vlastní cena baterie.

      1. Možné to je. Hlavním
        Možné to je. Hlavním dodavatelem článků pro Teslu je společnost Panasonic a typ, který používá Tesla je myslím:

        NCR18650A s kapacitou 3100mAh (Typ 2950mAh)

        reference: http://industrial.panasonic.com/www-cgi/jvcr21pz.cgi?E+BA+3+ACA4001+4++WW

        v současnosti by měl být dostupný i model:

        NCR18650B s kapacitou 3400mAh (Typ xxxxmAh)

        http://www.orbtronic.com/images/products/secondary/szb-pb-ncr18650b–1.jpg

      1. Ano souhlasím, je zcela
        Ano souhlasím, je zcela možné, že u Tesly používají jeden a ten samý motor pro všechny modely a rozdílné výkony jsou dány jen nastaveným proudovým omezením v regulátoru otáček viz:

        40kWh = 175kW / 420Nm
        60kWh = 225kW / 430Nm
        85kWh = 270kW / 440Nm

        pouze verze Performance bude mít asi jiný motor:
        85kWh (Performance) = 310kW /600Nm

        čili verze se 120kWh baterií by pravděpodobně dostala rovnou motor(či nastavení) právě z verze Performance.

    1. Pro 85kWh baterii používá
      Pro 85kWh baterii používá Tesla 3,1Ah Li-ion články 18650 od Panasonicu (sic s nějakou speciální úpravou pro aut. průmysl). Na trhu jsou už nějakou dobu 3,4Ah články (bez nárustu hmotnosti oproti 3,1Ah) a Panasonic počítá s vypuštěním 4Ah článků(tady se pravděpodobně zvýší i hmotnost) typu 18650 na trh v první polovině roku 2013. Vyšší kapacity než 4Ah jsou zatím prý ve výzkumné fázi. Nevýhodou využití těch vyšších kapacit je teď pouze cena, jak už to u highendových modelů bývá – za 10% zvýšení kapacity si připlatíte snad až 50%. Ale samozřejmě je jen otázkou času, než ty ceny spadnou..

      1. Ono k těm nevýhodám
        Ono k těm nevýhodám vyšších kapacit ve stejném pouzdře je často třeba přičíst i snížení dodávaného výkonu článku pro odevzdání jmenovité kapacity. Je otázka jestli ty budoucí 4Ah články v pouzdru 18650 budou schopny tuto kapacitu dodat alespoň při proudu 0,3C.

        Samozřejmě vždy je tu možnost toto kompenzovat vyšší celkovou kapacitou trakční baterie.

        1. Nevím jak ostatní výrobci
          Nevím jak ostatní výrobci a jiné typt, ale udávaná kapacita 4 Ah je pouze typická. Článek s nominální kapacitou 3,1 Ah má minimální kapacitu 2950 mAh při 0,2 C (590 mA). Získal jsem dva články NCR18650A (3,1 Ah nom) a dva NCR18650A (3,4 Ah nom) a tyto jsem proměřil. Realita je taková, že články nominálních kapacit nedosahují.

          Měřil jsem články nabité na 4,19 V, nabíjené 1 A, ukončení nabíjení při 0,1 A.

          Výsledky při 0,5 A, vybíjel jsem „jen“ do 2,8 V, ale kvůli těmto (malým) kapacitám jsem začal měřit do 2,5 V. Při tomto ukončovacím napětí je proměřen i NCR18650B2. Pokud bych vybíjel od počátku na 2,5 V, pak by se NCR18650A těsně dostaly přes 3 Ah.

          NCR18650A1 2,96 Ah; 10,60 Wh
          NCR18650A2 2,97 Ah; 10,60 Wh
          NCR18650B1 3,28 Ah; 11,68 Wh
          NCR18650B2 3,34 Ah; 11,96 Wh

          Pro srovnání výsledky při 6 A, vybíjené všechny do 2,5 V:

          NCR18650A1 2,95 Ah; 9,21 Wh
          NCR18650A2 2,94 Ah; 9,19 Wh
          NCR18650B1 3,22 Ah; 10,13 Wh
          NCR18650B2 3,21 Ah; 10,08 Wh

          Moje měření sice není nijak laboratorně ověřeno, ale bylo mi distributorem sděleno, že takové články nejsou žádnou vyjímkou. Měření s podobnými výsledky jsem našel i jinde..

            1. Tyhle články se do 2,5 V
              Tyhle články se do 2,5 V můžou vybíjet. A pokud vím, tak nové 4 Ah články by měly mít ještě nižší napětí. Ze zkušenosti taky tím, že náhodné vybití na malé napětí článku moc nezhorší parametry. Čtyři články vybité pod 2 V jsem dlouho provozoval a jejich parametry byly v pořádku. Během používaní články měly 500 cyklů a i po tomto jsou stále v dobré kondici.

              1. Že se mohou vybíjet
                Že se mohou vybíjet neznamená, že jim takového vybíjení dlouhodobě svědčí. V EV použití je 500 cyklů zoufale málo, optimální hodnoty leží o řád výš. Proto se ty cykly dělají mělčí, za cenu ztráty několika procent kapacity se životnost prodlouží několikanásobně. V běžném článku je stejně pod 3V už tak málo energie, že šťavit jí dál je už skoro jízda na mrtvém koni.

                Teď koukám, že jsem nahoře udělal chybu, ten optimální kompromis mezi kapacitou a životností má být samozřejmě 3-4.15V.

          1. Velice děkuji za tato data.
            Velice děkuji za tato data. To že články nedosahují těch nominálních kapacit myslím není velkým problémem. Mě spíše zaujalo, že i ty články 3400mAh při zatížení skoro 2C podávají opět velmi dobrý výkon i energii. Zdá se, že Panasonic má technologii opravdu zvládnutou.

            Tyto Panasonic Li-ion články mají asi jedinou nevýhodu ve nížší cyklové životnosti. Třeba ty NCR18650A spadnou dle datasheetu na 80% kapacity (z 2950mAh na 2360mAh) po cca 300cyklech(0,3C nab/1C vyb).

            Toto zase kompenzuje větší baterie, neboť teoreticky na ujetí 100tis km potřebuje 85kWh baterie v Tesla model S jen 222 úplných cyklů.

      2. Akumulátory Panasonic jsou
        Akumulátory Panasonic jsou tím nejlepším co se dá ve Světe pořídit a jestli je používá Tesla tak to jen potvrzuje jejich kvality .Mám tušení že je také používá Honda po své automobily. Mám osobní dlouholetou zkušenost a nedám na ně dopustit vydrží opravdu hodně .
        Např: monočlánky Infisium Ni-MH 1.2v Mají předpokládanou životnost 1500 cyklů a navíc ještě nízké samovybíjení !!!
        Další zvyšování kapacity akumulátorů není ekonomické vozíte sebou další zbytečnou zátěž
        a nabíjíte stále články které ani nevyužijete co vám zvyšuje náklady.Tato verze bude málo prodávána spíše je to jen demonstrace možností a posouváni technických hranic.
        Bylo by zajímavé kdyby existovala možnost připojit dodatečný bateriový box při jízdě na delší vzdálenost který by se dal někde zapůjčit.

  3. Mala oprava k vasemu clanku,
    Mala oprava k vasemu clanku, oficialni stranky Tesly na Bulletin boardu hlasaji:
    „60 kWh cars will begin production in January 2013. Deliveries will begin in January/early February.

    40 kWh cars will begin production in March 2013. Deliveries will begin in March/early April.“

      1. A ještě lepší by bylo to
        A ještě lepší by bylo to na českém portálu napsat česky.
        Třeba takto:
        Vozy s kapacitou akumulátorů 60 kWh se začnou vyrábět v lednu 2013. Dodávky začnou v lednu či začátkem února.
        Výroba verze 40 kWh začne výroba v březnu 2013, začátek prodeje březen/duben.

Napsat komentář