Mitsubishi slaví 50 let elektromobility

redakce - 21 Červenec 2017

Pro společnost Mitsubishi představuje elektromobilita již dlouho jednu z klíčových oblastí podnikání, hluboce zakořeněnou ve filozofii výzkumu a vývoje.auto elektromobily hybridní auto Mitsubishi

Mitsubishi vyvíjí hybridní a elektrická auta již 50 let
foto: Mitsubishi

Mitsubishi zahájilo bádání na poli elektromobilů již na konci roku 1966. Z tohoto pohledu je dnešní Outlander PHEV nejnovějším zástupcem z dlouhé řady elektromobilů Mitsubishi a zároveň předskokanem širšího propojování architektury SUV s elektrickým hnacím ústrojím, ať již hovoříme o ryzích elektromobilech nebo odvozených řešeních typu plug-in hybrid.

1966 – Průkopnická technologie

V 60. letech minulého století jsme byli svědky pozoruhodného nástupu soukromého vlastnictví automobilů. O dekádu později to vyvolalo houstnoucí dopravu ve městech, což vedlo k dopravním kalamitám a častým zácpám.

Znečištění způsobované automobilovými emisemi společně s hlukem navíc přerostlo ve vážný společenský problém. Za možnou cestu ke snížení tohoto znečištění i jeho prevenci byly považovány elektromobily s nulovými emisemi.

Mitsubishi Minicab EV

Mitsubishi Minicab EV
foto: Mitsubishi

V roce 1966, tedy čtyři roky předtím, než se oddělila automobilová divize koncernu Mitsubishi Heavy Industries (MHI) a vznikla dnešní Mitsubishi Motors Corporation (MMC), podepsala MHI dohodu s energetickou společností TEPCO s pověřením „Postavit a vyzkoušet prototyp elektromobilu s využitím pokroku v oblasti moderních technologií baterií“.

MHI současně spolupracovala s firmami Mitsubishi Electric a Japan Storage Battery Co., Ltd. (dnešní GS Yuasa Corporation) na vývoji budoucího vozu do města a speciálních servisních vozidel, které by napomohly snížit míru znečištění ve městech.

Nově vytvořená MMC v květnu 1971 po dokončení prototypu dodala energetické společnosti Tokyo Electric prvních deset elektromobilů typu E12 (Minica Van), které vycházely ze standardního minivanu, zde však vybaveného olověnými akumulátory, které vozidlu umožňovaly rozjet se až na 80 km/h.

Elektromobil Mitsubishi Minica Van

Elektromobil Mitsubishi Minica Van
foto: Mitsubishi

MMC poté dodala energetickým společnostem další elektromobily koncepčně vycházející z modelů Minica Van, Minicab Van, Minicab Truck a Delica Van.

Po tomto úvodním programu elektromobilů z roku 1971, kdy byly položeny i základy dnešních vozů i-MiEV a Outlander PHEV, následovalo několik dalších v souladu s problematickými otázkami, se kterými se tehdejší svět potýkal.

1991 – Technologie NiCd akumulátorů

Výstupem spolupráce MMC s TEPCO byl v dubnu 1991 lehký užitkový vůz Lancer Van EV, poháněný NiCd akumulátory s vyšší hustotou energie než akumulátory olověné.

O dva roky později (1993) MMC sklízela ovoce vzešlé z vývoje elektromobilu Lancer Van EV a představila dva nové modely Libero EV, jeden s olověným akumulátorem a jeden s NiCd bateriemi.

Mitsubishi Lancer Van EV

Mitsubishi Lancer Van EV
foto: Mitsubishi

MMC dodala energetické společnosti TEPCO celkem 28 těchto vozů. Do konce roku 1996 prodala MMC různým státním organizacím celkem 7 elektromobilů Libero EV s olověnými bateriemi.

Mitsubishi Libero EV

Mitsubishi Libero EV
foto: Mitsubishi

1994 – Technologie Li-Ion akumulátorů

Společnost Mitsubishi dále zkoumala možnosti elektromobilů a pokračovala ve výzkumu a vývoji akumulátorů, elektromotorů a dalších důležitých komponent elektrického pohonu.

MMC se proto od počátku zajímala o Li-Ion články, které z principu disponují vyšší hustotou energie a vyšším výkonem než tradiční typy baterií.

V přímé návaznosti na legislativní požadavky kalifornské vlády z roku 1990 vyrábět vozy s nulovými emisemi (ZEV) se MMC v roce 1994 pustila do vývoje modelu MITSUBISHI HEV typu Plug-in Hybrid, poháněného Li-Ion akumulátorovým modulem od Mitsubishi Chemical Corporation.

V roce 1995 se tak MMC stala vůbec první společností, která podepsala dohodu o testování vozidel se státním regulačním orgánem CARB (California Air Resources Board), jemuž dodala k testování tři elektromobily.

Elektromobil Mitsubishi FTO EV

Elektromobil Mitsubishi FTO EV
foto: Mitsubishi

Poté MMC urychlila svůj výzkum Li-Ion baterií a v prosinci 1999 zaznamenala rekord v nejdelší vzdálenosti ujeté elektromobilem za 24 hodin, zde s vozidlem FTO-EV poháněným bateriemi typu li-ion-mg.

Elektromobil FTO-EV urazil celkem 2142,3 km, čímž překonal dosavadní rekord o plných 442,3 km, a právem si tak vybojoval nový zápis do Guinessovy knihy rekordů.

2005 – Alternativní technologie

Konstruktéři MMC následně začali zkoumat celou škálu řešení v oblasti elektromobility, a tak např. rok 2005 přinesl bohatou úrodu technologií, včetně elektromotoru zabudovaného přímo v kolech (pro model Colt EV s pohonem přední nápravy a později i model Lancer Evolution MiEV s pohonem všech kol).

Mitsubishi Colt EV MiEV

Mitsubishi Colt EV MiEV
foto: Mitsubishi

Další pozoruhodný výsledek vzešel ze studia dopadů technologie motorů zabudovaných v kolech na celkový design karoserie vozidla.

Jako např. u studie Concept-EZ-MIEV odhalené v roce 2006 na ženevském autosalonu: ta měla podobu malého městského vozidla o délce 3,70 m, jehož vnitřní prostor byl prakticky kompletně využit pro potřeby cestujících.

Mitsubishi Lancer Evolution MiEV

Mitsubishi Lancer Evolution MiEV
foto: Mitsubishi

2006 – Do sériové výroby

Jakmile MMC získala potřebnou jistotu, že dokáže uplatnit Li-Ion akumulátory, elektromotory a další zásadní technologie elektrického pohonu i na běžném trhu, oznámila v říjnu 2006 spuštění projektu „iMiEV“, což nakonec vedlo ke vzniku modelu „i-MiEV“, tedy prvního sériově vyráběného elektromobilu v nabídce mainstreamové automobilky v rámci standardní modelové řady.

Elektromobil Mitsubishi i-MiEV
foto: Mitsubishi

V červenci 2009 zahájila MMC prodej modelu i-MiEV různým komerčním subjektům a následně roku 2010 i zájemcům z řad běžné veřejnosti, zpočátku v Japonsku a poté na vybraných globálních trzích.

Tyto snahy nezůstaly bez povšimnutí, a tak model i-MiEV získal titul „Nejpokrokovější technologie“ v rámci soutěže „Japonské auto roku 2009 – 2010“, ale i další významná ocenění.

2012: od elektromobilů k PHEV

Technologie modelu i-MiEV, včetně operačního systému „MiEV OS“ z vývoje MMC, jenž de facto představuje elektronický mozek vozidla, našly částečné uplatnění i v dalším významném projektu MMC na poli elektromobility.

Byl odhalen o dva roky později v podobě modelu Outlander PHEV, prvního SUV se systémem pohonu typu Plug-in Hybrid a dvojicí elektromobilů, nabízeného mainstreamovou automobilkou v rámci její standardní modelové řady.

Outlander PHEV se odlišoval od jiných nabízených modelů typu Plug-in Hybrid v tom, že využíval základní architekturu elektromobilu (technologie čistě elektronického řízení „drive-by-wire“, absence převodovky apod.), namísto pouhého naroubování elektrického pohonu do vozidla s běžným spalovacím motorem.

Jelikož byl Outlander PHEV od samotného počátku vyvíjen jako model s „duální architekturou“ (tj. schopný používat hnací ústrojí typu PHEV nebo spalovací motor), bylo možné optimalizovat obestavění prostoru s minimem kompromisů. Např. objem zavazadelníku se oproti Outlanderu s běžným pohonem zmenšil o pouhých 14 litrů.

Dojezd je základ

Outlander PHEV, jakožto velmi úspěšný a robustní vůz – jak dokazují jeho prodeje, resp. vynikající výkony ve světě motorsportu, stejně tak jako pozoruhodná statistika spolehlivosti – se stal výstavní skříní technologií Mitsubishi Motors, poukazující na základy příští generace modelů MMC, kde architektura SUV jde naproti technologiím elektromobilů – ať již uvažujeme čistě elektrický pohon nebo odvozenou soustavu typu Plug-in Hybrid – včetně vyšší bezpečnosti, která přirozeně vyplývá z pohonu všech kol 4WD.

Mitsubishi Outlander PHEV

Mitsubishi Outlander PHEV
foto: Mitsubishi

Na autosalonu v Tokiu v roce 2015 pak MMC pokračovala v nastoleném směru – po stránce formy i obsahu – odhalením své příští výkladní skříně na poli elektromobility, kterou je eX-Concept: vize kompaktního SUV se soustavou elektrického pohonu příští generace, která využívá vysokokapacitní a výkonné baterie společně s kompaktními vysoce výkonnými elektromotory, čímž vznikl lehčí a hospodárnější celek, než jsme vídali u dosavadních technologií. Díky dalšímu snížení hmotnosti samotného vozidla se elektrický pohon může chlubit dojezdovou vzdáleností až 400 km.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář

Zajímavé číst tuto diskuzi. Ano, samozřejmě, Tesla je jednička a její konstruktéři mají (na rozdíl od konstruktérů Mitsubishi v 70.letech) to štěstí, že jejich "dítě" se chytlo na trhu, prodává se a jezdí v čím dál větším počtu po silnicích. Jenže na druhé straně troufám si tvrdit, že kdyby mělo Mitsubishi v r.1966 technologii Li-ion baterek, tak by to s největší pravděpodobností vypadalo jinak. Srdcem elektromobilu je baterka a Tesla vytěžila při svém startu z toho, že byla známa technologie baterek, které svými vlastnostmi jsou vhodné pro elektromobily. A samozřejmě E.Musk měl odvahu do toho jít. Ovšem s olověnými baterkami by mu ani odvaha nebyla nic platná.

Článek je shrnutím historie elektromobility v Mitsubishi až po současnost. Obecně platí, že bez minulosti by nebyla současnost ani budoucnost. Díky všem "šílencům, kteří se pokoušejí svět pohnout vpřed".

---

Nissan Leaf 24kWh, 167.000 km

Obrázek uživatele ozana

EV1 nemělo lithiové "baterky" a zákazníci byli spokojeni.

---

Jezdím na proud, najeto 75 tisíc km. G-E STROMOS 7,5 let a 75 tisíc km.

A jakmile do nich měli šanci dát NiMH Ovonics baterky a víc pak zdvojnásobit dojezd EV1 tak to GM zařízlo. Později ropáci z Texaca pár měsíců nato schramsnutí Chevronem donutili GM aby jim svou baterkovou NiMH divizi odprodalo a udělalo z toho nějakej COBASYS a ten už byl jen takoj mrtvej brouk co nic neprodukoval. Pak byla ještě nějaká patentová a soudní přestřelka s Panasonicem a jejich NiMH pro hybridy Toyoty. Tvůrců těch baterek Stanford Ovshinsky byl fak hodně nas*anej.
https://en.wikipedia.org/wiki/Patent_encumbrance_of_large_automotive_NiMH_batteries

Právě to že bylo zabitý EV1, zase naštvalo Tarpentera a Eberharda a založili Teslu na základě konceptu baterie odkoukané u sporťáku tZero od AC Propulsion, ketří taky začínali s kyselinama.
https://youtu.be/gb9E222QsM0

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Musím říct, že přesně tydle kecy jak nějakej autodinosaur vyvíji a testuje elektroauta 50 let mě pěkně sérou celý ty desetiletí co vo tom žvaněj. Ti inženýři co s tím začali už jsou dávno mrtvý a nikdy neměli šanci vidět výsledky svý práce v masové výrobě. Museli přijít amatéři z Tesly aby udělali za pár let elektrorevoluci a tydlecty superborci co to "testujou" půl století jsou furt vo 10 let pozadu a klidně se dál oháněj zápalem pro věc. >:-(((
A víte proč vlastně dinosauři testujou kde jakou technologickou ptákovinu, která se namane? Protože kdyby se to náhodou někdy chytlo, tak aby nezaspali a byli připravený okamžitě nasadit svoje modely a nepřišli o pozici na trhu.

... Ale nějako se jim to nevede, že :)))))))))

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

konci roku 1966 ?? :)))))) A Elon to zvládnul za 2003-2012. Japonsko?? Krachující 270% předlužená sračka s úchylnou neschopnou mladou generací :))))))) Bez ameriky?? rejžáci nic víc :DDD

off

Ford o Lucid Air nemá zájem. Co takhle Apple? Ty už začali vyvíjet baterku v Číně.
http://insideevs.com/ford-not-interested-in-takeover-of-lucid-motors/#comment-1265881

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

No s tym by som sa velmi nechvalil. Lebo pozrime sa kde sa dostalo Mitsubishi po 50tich rokoch a kde Tesla po 10tich.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

No já nevím, ale i po těch 6 letech od uvedení i-Miev, je to pořád jedno z nejlepších EV jaké můžete na ježdění po městě a kolem komína mít.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Kdyby zustali u designu toho Colta EV Miev, mohlo to byt jeste lepsi.

Obrázek uživatele honYa

Souhlas, měl jsem tento model Coltu s 1,3l 95k motorem, uvnitř variabilní itneriér sedaček jako v MPV, auto malé, mrštné...škoda, no. iMiEV je po designové stránce typické japonské úzké vozítko do přeplněných městských uliček. Ale také první pravé moderní EV, kterým jsem jel (předtím hlavně 106ky a Saxo).

---

honYa

1*

Obrázek uživatele Radovan

Mitsubishi je opravdu z hlediska bombových článků a marketingu příslovečná tichá voda břehy mele. Nekecá, pracuje, vyrábí.
Nebýt sériovky Mitsibishi iMiev, nebyly by v Evropě nikdy produkovány Peugeot Ion a Citroen C Zero, průkopníci sériově prodávaných aut a masověji nasazovaných elektormobilů do provozu. Jen ČEZ jich měl objednáno 65 a nebýt toho, vůbec by se nedovážely.
Naše rodina se díky Mitsubishi iMiev a z toho odvozených Ionů dostala k dostupné elektromobilitě a používá je už 4.rok. Tam, kde Leaf ještě donedávna atakoval třičtvrtě milionu korun i v ojetinách a předváděčkách, tam trojčata nabídla ceny pod 400 tisíc. Dnes se blíží ojetiny - a díky Mitsubishi vůbec ojetiny na trhu jsou - 200 tisícům. Umožňují sáhnout si na elektromobil daleko širší skupině lidí. Díky, Mitsubishi.

---

Elektromobil Peugeot Ion nový od 4/2014, najeto 60 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot Ion pro ženu, najeto 20 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013, domácí FVE 3,6kWp od 9/2009, ohřev vody solárními panely Vaillant od 6/2010, vlastní studna od 1999, dřevodům sendvičový panel od 2000.

Obrázek uživatele PaRi

Začínám mít pocit, že každý kdo má do p....e díru měl elektroauto minimálně už ve středověku.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

jen hra s blbci novináři, přitom skutečně EV ti fosilní teroristé nechtějí, protože co by pak opravovali (opravy motorových součástí jsou nejdražší), že :)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Porad ty same plky od blbe.ku,kteri nedokázali sami v zivote nic jen chvistat na netu nesmyselny bludy.Clanek je souhr faktu a jasne danych cisel,at se to nelibi,je to proste fakt.To je porat dokola.Tak vy chytrolini postavte neco sami a chlubte se....

Obrázek uživatele PaRi

Tak já měl EV už v '86. Samozřejmě ovládání bylo na úrovni tehdejší doby, ale jakmile to šlo, okamžitě jsem upgradoval. Tak pokud by někdo chtěl, zbyly mi z té doby dva náhradní bowdeny. Nové!

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Ochrana proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.


EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicNabíječky elektromobilů CircontrolKariéra EVC GroupProdej pneu 100% online
O ČEM SE PRÁVĚ DISKUTUJE?

Newsletter