Už od roku 2010 Mercedes pilně pracuje na elektrifikaci své sportovní chlouby SLS AMG. Při vývoji používá i poznatky získané na konstrukcich monopostů Formule 1. Nyní konečně německá automobilka uvolnila podrobnější informace týkajících se pohonu elektrického sporťáku.
foto: emercedesbenz.com
Elektrický Mercedes SLS AMD E-Cell bude využívat k pohonu jednotlivých kol čtyři synchronní elektromotory upevněné v těsné blízkosti každého z kol. Díky tomuto umístění dojde k optimálnímu rozložení hmotnosti a snížení těžiště.
Řídící systém dle potřeby rozděluje přísun energie pro jednotlivé elektromotory a tím také zlepšuje ovladatelnost celého vozu. Výsledkem jsou excelentní jízdní vlastnosti sportovního elektromobilu s rackovitými dveřmi (Gullwing).
Autosalon Frankfurt 2011: Mercedes-Benz F125 Concept
David Coulthard nadšený elektrickým sporťákem Mercedes-Benz AMG SLS E-Cell
Výkonově se elektromobil téměř vyrovná své konvenční verzi s osmiválcovým spalovacím motorem o objemu 6,3 l. Elektrický SLS bude mít k dispozici 392 kW výkonu a 880 Nm krouticího momentu, což mu umožní zrychlit z nuly na sto za dobu čtyř vteřin. Jeho benzínový soukmenovec to však zvládne přece jen o dvě desetiny vteřiny dříve.
foto: emercedesbenz.com
Elektrická energie je ukládána do 400V lithium-iontových baterií s kapacitou 48 kWh, které jsou uloženy ve středovém tunelu vyrobeném z lehkého karbonu. Ve snaze maximalizovat spolehlivost celého systému vůz disponuje celkem třemi chladícími okruhy. Dva z nich jsou určeny pro chlazení elektromotorů a jeden pro bateriové články.
Z uvolněných obrázků lze vidět, že toho Mercedes odhalil docela dost, avšak centrem spekulací zatím zůstává cena, za kterou si bude možné elektrický závoďák s třícípou hvězdou na kapotě koupit. Plánovaný prodej početně omezené série elektromobilu SLS AMG E-Cell by měl být spuštěn v roce 2013.
Zrychlení je věc pneumatik
Zrychlení je věc pneumatik a podvozku. Ty u tohoto auta nejvíce rozhodují o tom, kolik procent z krouticího momentu 880Nm se zužitkuje zrychlení a kolik ve škvaření gumy :-).
Zaujimalo by ma, ci su
Zaujimalo by ma, ci su predne polonapravy prepojene diferencialom, alebo je kazda nezavisle pohanana elektromotormi a funkcia diferencialu je nahradena regulaciou elektromotorov.
V rvom pripade by totiz auto pri poruche jedneho z elektromotorov zacalo zatacat a v tom druho by nezatacalo skoro vobec, resp. by presmykovalo jedno z prednych kolies. Neviem, ci je to vobec dobry napad, ze auto v predu je pohanane dvoma elektromotormi. Predpokladam, ze zadna naprava tvori jeden celok.
Očekával bych, že v
Očekával bych, že v případě poruchy jednoho motoru elektronika odpojí i ten protilehlý, takže ze čtyřkolky se stane dvojkolka. Není mi moc jasné, jaký smysl by mělo mít na nápravě dva motory a k tomu ještě mechanický diferenciál.
Tiez neviem, aky by to malo
Tiez neviem, aky by to malo zmysel. A preto by ma zaujimalo, ci tam je, alebo nie. A dokonca aj to, ako je ten predny pohon rieseny.
Existuje tzv. elektronicky
Existuje tzv. elektronicky diferencial, ktory reguluje otacky 2 motorov na jednej naprave v malom rozsahu podla uhla natocenia riadenia. Moj nazor je ze ak kolesa jednej napravy, nie su mechanicky spojene, nieje potrebna ziadna diferencialna regulacia a ze el. diferencial je len zbytocnost, na ktorej moze niekto zarobit. Nemam zatial overene, budem rad za vas nazor.
Ak su obe predne polonapravy
Ak su obe predne polonapravy hnane, tak diferencialna regulacia by bola potrebna (pretoze auto by malo problem so zatacanim). Priznavam, ze v prvom prispevku je to asi trochu dopletene. Su tam pomiesane polonapravy s napravami. Ak nie su predne polonapravy mechanicky spojene a fungoval by len jeden z motorov (predpokladajme, ze druhy by sice nepracoval, ale nebol by ani „zaseknuty“), tak by dochadzalo k tomu, ze by auto pri rozbehu malo snahu zatacat. Ak by ale fungovali zadne motory, tak by to nemuselo byt nejak vyrazne.
S moznostou ze sa motor
S moznostou ze sa motor pokazi nepocitajme, dali by sme ho opravit. Problem so zatacanim maju auta s uzavretym diferencialom, alebo motokari s pevnou osou. Motor na kazdom kolese bude v zakrute prekonavat mensi, alebo vacsi odpor, takze ziadna regulacia nebude potrebna, obzvlast pri vektorovom riadeni elektromotora.
Ano, ale opravit by sme ten
Ano, ale opravit by sme ten motor mohli dat len v pripade, ze by sme sa autom hned po tom, ako sa motor pokazi nehavarovali.
S tym prekonavanim odporu by som si tiez nebol taky isty. Motory maju totiz svoju charakteristiku, ktora takmer na 100% nebude zhodna s tou, ktoru pozadujeme od diferencialu.
Naozaj si myslim ze
Naozaj si myslim ze pokazenie sa el motora je velka vzacnost, urcite vacsia ako defekt, aj s podobnym efektom a ten sa da ustat, takze to naozaj neriesme. K tomu diferencialu
http://www.diyelectriccar.com/forums/showthread.php/no-differential-twin-motorsi-17434.html
Moj nazor, diferencialnu regulaciu netreba. Otestujem a budem informovat.
Tiez ma tato otazka dost
Tiez ma tato otazka dost zaujima. v pripade, ze maju motory „plochu“ charakteristiku (napr. asynchronne motory), tak by regulacia nemusela byt potrebna. V kazdom pripade by ste mohli dat vediet, ako experiment dopadol. Pouzitie takeho poctu motorov je ale zrejme viac vyhodne z ekonomickeho hladiska, ako z technickeho.
Tady neco smrdi. Jak je
Tady neco smrdi. Jak je mozne, ze elektricka verze ma horsi zrychlei nez benzin? Kdyz elektromotory maji plny zatah od nuly a to jim dava obrovskou vyhodu o proti benzinu, navim jcou ucinejsi o proto 30% ucinosti benzinoveho motoru, ktery to musi dohanet velkym objemem valcu.
To ze Mercedes nedokaze u elektricke verze dosahnout lepsiho zrychleni svedsi o tom, ne ze by to auto nezvladlo, ale spis, ze nechce!
Taky mě to napadlo , na
Taky mě to napadlo , na druhou stranu baterie 48kwh je dost hmotnost bude výrazná asi určitě větší než u spal. verze např. Leaf má pouze 24kwh.
S 392 kW a 880 Nm v
S 392 kW a 880 Nm v elektrině to musí jít pod 4 sekundy v pohodě, ale co by pak vylepšovaly v další generaci tohoto vozu.
Tiez ma to napadlo. Podla
Tiez ma to napadlo. Podla mna je to tak nastavene elektronicky, nikto nechce aby mal elektricky pohon lepsie parametre nez benzinovy.
Rozdíl dvě desetiny
Rozdíl dvě desetiny sekundy bude jistě pro zákazníky tím zásadním faktorem pro kterou verzi pohonu se rozhodnou 😉 Podobně jako jestli maximálka bude 350km/h nebo jenom 320km/h.