Mercedes slibuje elektromobil s dojezdem 1200 km, zatím je ale problém 400+ km

Mercedes-Benz Vision EQXX je koncept super-efektivního elektromobilu s dojezdem přes 1200 km.

Koncept Mercedes-Benz Vision EQXX. Kapkovitý tvaru karoserie je předzvěstí zásadních aerodynamických opatření na podporu dojezdu.
foto: Mercedes-Benz

Daimler si nedávno vytyčil za cíl vyvinout auto s „nejdelším dojezdem a nejnižší spotřebou, jaké kdy svět viděl“. Tím má být právě Mercedes-Benz Vision EQXX, který údajně bude umět „jet z Pekingu do Šanghaje na jedno nabití“.

Zajímavá volba přirovnání ujeté vzdálenosti. Uvidíme, jak se tento technologický program bude v Daimleru dařit poté, co propustí avizovaných 15 000 z celkových 300 000 zaměstnanců. Možná díky tomu konečně dokáže alokovat potřebné prostředky právě na vývoj elektromobility.

Rapidního zlepšení v dojezdu nebude zdaleka dosaženo jen díky baterii, ale celé řadě dalších opatření. Ty mají podle Daimleru rychle prosáknout do sériové výroby.

Jak rychle, to už automobilka neříká. Vzhledem k tomu, že Mercedes-Benz EQC 400 4matic reálně zvládá maximálně kolem 400 km na jedno nabití, bude mít ještě Mercedes-Benz/Daimler co dělat.

tisková zpráva

80 Comments on “Mercedes slibuje elektromobil s dojezdem 1200 km, zatím je ale problém 400+ km”

  1. off
    Švédové plánují Ro-Ro plachetnici na převoz aut co

    off
    Švédové plánují Ro-Ro plachetnici na převoz aut co ušetří až 80 % CO2 oproti svým současným spalovacím verzím. Cesta přes Atlantik se prodlouží asi o 2 dny.
    https://newatlas.com/marine/oceanbird-wallenius-wing-sail-cargo-ship/

    Mezitím si sice Tesla postaví více továren a nebude už muset vozit takové objemy, ale i tak by to byl pokrok pro ostatní zakázky.

        1. Zapadni proudeni v severnim Atlantiku je stabilni. Akorat by
          Zapadni proudeni v severnim Atlantiku je stabilni. Akorat by bylo nutne operativne prizpusobovat trasu. Uplne stejne jako to delaji letadla uz nekolik desetileti. Lode maji akorat o upravu jedne dimenze mene nez letadlo, jelikoz nefunguji jako ponorky.

          1. Žádné přírodní vlivy nejsou stabilní. Proto se
            Žádné přírodní vlivy nejsou stabilní. Proto se plachetnice mimo výletních lodí nepoužívají. Tyhle lodě váží tisíce tun. I několik desítek tisíc tun s nákladem.

            Navíc pomocí plachet by se měl hlavně vracet, takže by se plulo převážně na jiho-východ. Tedy přesně opačným směrem.

        2. Tak jasně, že taková loď by musela křižovat, což je z
          Tak jasně, že taková loď by musela křižovat, což je z pohledu velké lodi dost problém, ale může se to zkombinovat. Mohla by mít kevlarové plachty se solárními články plus hybridní pohon, tj. výkonnou centrálu třeba na CNG (ale může to být klidně i mazut), ale pohon by byl eletromotory.
          Možností je celkem dost.

          1. Kevlarové plachty co utáhnou 30.000 tun těžkou loď, jo?
            Kevlarové plachty co utáhnou 30.000 tun těžkou loď, jo? No to by na to padlo docela dost kevlaru 🙂
            K tomu hybridní pohon, baterky CNG nádrže.

            Těžko si představit cenu takové lodi ve srovnáním s klasickým spalováním mazutu.

            1. Technologicky to už nějak je. Ty plachty nejsou jako
              Technologicky to už nějak je. Ty plachty nejsou jako klasické, jsou svinovací, nejdou až tak do výšky, ale ten koncept, co jsem viděl, jich měl několik řad. Jinak na vodě s obrovskou lodí pohnete i když budete působit malou silou. Při silnějším větru to může ušetřit hodně paliva.
              Cena? Hybridy jsou trochu dražší, plachty taky něco stojí, ale vzhledem k celkovým nákladům to nebude jako u BEV, kde baterie tvoří asi 1/3 výrobních nákladů.

          1. Pred ca. 10ti lety byly pokusy s drakem u zaoceanskych lodi.
            Pred ca. 10ti lety byly pokusy s drakem u zaoceanskych lodi. Uspora byla tusim 25% s jednim kite drakem ve vysce asi 300m. Ono je vic moznosti vyuzit vitr, ale dokud na rozhodujicich mistech budou takovy pitomci jako v autoprumyslu, tak se nic nebude delat.

  2. 1200km mám teoreticky dojezd v mé naftové dodávce. Za
    1200km mám teoreticky dojezd v mé naftové dodávce. Za posledních čtyřicet let jsem ten dojezd nikdy nepotřeboval. Dvě nejdelší cesty co jsem absolvoval v autě-autobuse byla vzdálenost cca 1000km. Nikdy to nebylo bez zastávky, bez spánku. Dnes už po takové cestě autem ani netoužím.
    Dík Mercedes, že se snažíš, já tento dojezd neocením. 1200-8000km se dá zvládnout pohodlně, rychleji a bezpečně letecky a tam už s autem konkurovat neumíš.

            1. 3x16A zásuvka by to snad zvládla přes noc..?
              Navíc z

              3x16A zásuvka by to snad zvládla přes noc..?
              Navíc z hlediska opotřebení bude rozhodně lepší zapojovat kabel do zásuvky co nejméně…
              Ale když udělají nějaké vymakane robotické bezdrátové dobíjení tak by mi nevadilo dobíjet i 10x denně (něco na způsob robotickeho vysavače co automaticky zajede pod auto)

            1. Ne každej jezdí do obchoďáku a tráví tam 1-2 hodiny 2x
              Ne každej jezdí do obchoďáku a tráví tam 1-2 hodiny 2x tejdně. Tudle “rekreaci” provozuje jen určitá sorta lidí. Dost lidí se obchoďákům vyloženě vyhejbá. Navíc dneska už si spousta lidí nechává zavážet jídlo Rohlíkem apod. a většinu spotřebního harampádí nakupuje přes internet s dovážkou domu nebo na poštu. V obchoďákách nejsou zrovna rychlonabíječky a časem tam bude potřeba nabíječka skoro na každým místě.

              1. Jj, já si tam třeba doběhnu, a snažím se být za 10 min.
                Jj, já si tam třeba doběhnu, a snažím se být za 10 min. zase pryč, k čemuž nepotřebuju ani fosila ani EV (v naprosté většině, jen výjimečně potřebuju odvézt velký nákup). Ale velká část lidí si to asi jinak neumí ani představit.

                Ale k tématu: za mě bych bral velký kombík, proč ještě někoho nenapadlo vzít prostě klasický kombík, zvýšit ho celý o baterky v podlaze, vyhodit motor, dát dopředu tep. čerpadlo a další drobnosti, el. motory k nápravám a udělat naprosto praktický EV kombík s frunkem (nab. kabel nechci lovit pod podlahou naloženého kufru na cestě…) a klasickým velkým kufrem vzadu?
                Honění se za efektivitou a dojezdem za každou cenu, na úkor praktičnosti, to není vždy ideální, mimo zkoušení a vylepšování technologií.

                1. Protože kombík není dost sexy pro technologickou „novinku“
                  Protože kombík není dost sexy pro technologickou „novinku“

              2. Tak já nemyslel zrovna ty největší obchoďáky ale třeba
                Tak já nemyslel zrovna ty největší obchoďáky ale třeba já jezdím do Terna je to taky obchoďák ale asi 10x menší a okolo jsou nabíječky a když jsem říkal 30x a pak 2x týdně, tak než nakoupím tak ta trocha o které jsme psal je přesně to co jsme myslel.

                Kdo chce nabíjet při nákupu, jídle nebo jiné nutné činnosti, tak si takové místo najde a jezdí tam stejně jako já když se courám po republice, vyberu kde je nabíječka a už jsem tam. Časem to pochopí všichni obchodníci.

                Než bude ten dojezd 1200 km, tak určitě tam budou.
                :))))

                1. 1 občas i 2x tejdně si jedu nakoupit k Bille, Albertu apod.
                  1 občas i 2x tejdně si jedu nakoupit k Bille, Albertu apod. kde jsem tak 20 min. půl hoďky někdy ale kratší dobu. Obchoďáky navštívím tak jednou za měsíc, někdy za víc měsíců. Takže ano při nakupování bych něco nabil, ale nevím zda by to stačilo.

              3. Nabijet 2xtydne 1-2h by znamenalo najezdit na nabitou
                Nabijet 2xtydne 1-2h by znamenalo najezdit na nabitou elektrinu aspon 1000km/mesicne. Spousta lidi takovy najezd zdaleka nema. Pokud by tam byly jeste nejake dalekosahle cesty, tak by zajiste byly po ceste nejake DC nabijecky. Kdyby odpurci EV vynakladali tolik energie v praci, jako pri vymysleni prekazek pro provoz EV, tak by si mohly doprat klidne i dobre vybavene EV. U vetsiny lidi je problematika jezdeni s EV umistena v hlave, nikoliv v technice EV.

          1. Člověk, který nemá možnost dobíjení doma si
            Člověk, který nemá možnost dobíjení doma si elektromobil nekoupí. Je nesmysl aby čekal někde hodiny na drahých nabíječkách. Nicméně lidé, kteří nemají možnost dobíjení bydlí většinou v bytech ve městech a moc toho nenajezdí. Nebo naopak potřebují jet velkou vzdálenost. Zatím jim stačí spalovák a až jim postaví nabíjecí lampy na ulicích nebo dojde ke zlepšení rychlosti dobíjení, tak možná o elektromobilu začnou uvažovat.

                1. Nejen, že nemá, především dalších řádově deset let
                  Nejen, že nemá, především dalších řádově deset let mít nebude. Nedělám v nějak extra velké firmě, ale 200 – 350 aut denně se tam potká, pokud tam v následujících deseti letech bude nabíječka, tak jeden až dva stojany a pro návštěvy…mimochodem není ani slušně kam dát jízdní kola a je přísný zákaz je brát do budovy – přísný tak, že je aktivní blbec, co to kontroluje a postihuje

                2. Tak to se nedá nic dělat, takoví mají na fosila právo.
                  Tak to se nedá nic dělat, takoví mají na fosila právo. Horší je když tady vidím stovky rodinných domků s třífázovými přípojkami a oni mají před garáží zbrusu nového čmouďáka. To bych rovnou pokutoval. :-))

                3. Ještě drobnost, řekl bych, že tak polovina až 2/3
                  Ještě drobnost, řekl bych, že tak polovina až 2/3 satelitní výstavby od roku 2000 3f připojení nevede. My jsme jediní v ulici, kdo 3f mají

                4. Zajímavé, co je k tomu vede? Šetří za jistič?
                  Zajímavé, co je k tomu vede? Šetří za jistič?

                5. Šetří se za všechno, jakmile je barák na klíč, tak je
                  Šetří se za všechno, jakmile je barák na klíč, tak je to děsně ošizené. Na druhou stranu, co je je důvodem mít 3f, když jste na vodním hřadu obce = nepotřebujete čerpadlo, topíte plynem, vodu ohříváte plynem, elektrika je pár světel, počítačů a nabíječek. Garáž sice máte, ale protože nemáte jiný úložný prostor, tak se změní ve sklad brambor, lyží, kol..takže tam nic neuděláte a pokud máte přerostlnou vanu – pardon zahradní bazén, tak tam taky 3f nepotřebujete.
                  3f je podstatné pro ty, co mají doma dílnu (s trochu slušnějším vybavením), čerpadlo na vrt, tepelné čerpadlo atd..

                6. Uz jen kvuli elektrickemu sporaku je 3f nutny. 1f a 64A vam
                  Uz jen kvuli elektrickemu sporaku je 3f nutny. 1f a 64A vam tezko nekdo schvali. Plynove pracky se zatim neprodavaji a tezko muzete nekomu rikat, ze nemuze si ohrat jidlo, kdyz pere.

                7. To asi okoukali v Americe. Tam mají všude 1f ale je pravda,
                  To asi okoukali v Americe. Tam mají všude 1f ale je pravda, že nejmenší jistič je 100A. U nás dostanou na 1f max. 16A. Tak mě napadá jak v Americe nabíjejí Tesly doma ze 120V?

                8. V USA maji 120V a soucasne i 240V. Rozvod elektriny je trochu
                  V USA maji 120V a soucasne i 240V. Rozvod elektriny je trochu jiny nez v Evrope. Spociva ze tri vodicu a z toho maji dva kazdy 120V, ale s obracenou fazi. Mezi sebou maji teda 240V. Pracky a klimatizace bezi na 240V a take Wallboxy pro EV.

                9. Díky, já vím, že to tak mají. Ale stejně mi není jasné
                  Díky, já vím, že to tak mají. Ale stejně mi není jasné jak to připojí k autu. Oni mají vlastně uzemněný střed a ty dvě fáze mají proti zemi 120V. Proti sobě mají 240V ale to bych k evropskému autu nepřipojil ono si hlídá, že je propojené N a PE a bralo by to jako dvě fáze po 120V.

                10. Jelikoz se z USA dovazely Nissan Leaf a Tesly a bez problemu
                  Jelikoz se z USA dovazely Nissan Leaf a Tesly a bez problemu fungovaly na evropske siti, tak to bude asi kompatibilni. S tim hlidanim N a PE to nebude zase tak dusledne, protoze jsem vyzkousel nabijet Leafa z elektrocentraly, ktera nebyla uzemena. Stacilo propojit jeden ze dvou kontaktu s PE kontaktem a uz to nabijelo. Elektrocentrala vyrabi symetricke napeti nezavisle na zemi a tudiz bylo uplne jedno, zda jsem propojil levy nebo pravy konektor s uzemovacim kontaktem v zasuvce. Elektrocentralu jsem pouzil jen jednou na vyzkouseni a uz jsem ji nikdy nepouzil. Nabijecky jsou uz docela huste rozmistene, ze Leaf 1 uz dojede vsude.

                11. Rovnako na fiatoch 500e dovezenych z US funguje AC nabijanie v
                  Rovnako na fiatoch 500e dovezenych z US funguje AC nabijanie v EU bez problemov. V US ich sice nabijaju na 120 alebo 240V, no v EU len na 230V. Nabijacie kable aj nabijacky v autach su stavane na velky rozsah napeti cca 100 az 260V, takze sa mozu pouzivat na celom svete – iba nabijacie kable potrebuju spravny konektor.

                12. Ano, díval jsem se na to. V USA mají domácí wallboxy na
                  Ano, díval jsem se na to. V USA mají domácí wallboxy na 120V. Zásuvka dá max. 12A takže z toho dostanou jen 1,44 kW.
                  V Evropě je sekundár VN trafa zapojen do hvězdy s uzemněným středem a všechny fáze mají 230V proti zemi. V Americe mají sekundár do trojúhelníka. Mezifázové napětí je 240V. Spodní základna trojúhelníka je rozdělená na poloviny a střed je uzemněný. Takže dvě fáze mají proti zemi 120V a třetí 208V. 3f motoru to nevadí pokud není uzemněný. Auto uzemněné je ale nabíječka je vlastně spínaný zdroj a je jí jedno, že nemá na fázích stejné napětí.

                13. US je „jednofazova“ krajina, v domoch a bytoch nemaju
                  US je „jednofazova“ krajina, v domoch a bytoch nemaju trojfazovy privod. Trojfaz maju len velke objekty a priemysel.
                  Byt/dom dostane spavidla dva privody 120V, ktore maju spolocny stred a spolu daju tych 240V. Pochadzaju z jedneho sekundarneho vinutia, takze nie su voci sebe posunute (resp su posunute o 180 stupnov voci spolocnemu stredu.
                  Hovoria tomu „split-phase or single-phase three-wire system“
                  https://en.wikipedia.org/wiki/Split-phase_electric_power
                  V obyvanej casti bytu/domu naju spravidla len 120V. 240V maju pre silnejsie spotrebice – napr. v práčovni/kuchyni/garazi – spravidla len pre pevne napojene spotrebice. Elektromobily mozu nabijat z 120V alebo aj z 240V, podla toho aky maju nabijaci kabel ci wallbox.

                14. Tomu nabijecimu kabelu a Wallboxu to je uplne jedno, zda je
                  Tomu nabijecimu kabelu a Wallboxu to je uplne jedno, zda je napojeny na 120V nebo 240V. Ridici elektronika si ze site vytvori 12VDC a vse ostatni je uplne nezavisle na AC napeti. I tomu stykaci je fuk, kolik napeti spina. Ani nabijeci kabel, ani Wallbox energii nijak nepremenuji. Je to pouze spinac on/off se zabezpecovaci logikou. Slovo „nabijeci“ je trochu matouci. S nabijecim kabelem u notebooku, ci mobilu to nema vubec nic spolecneho.

                15. To je mi samozrejme vsetko jasne.
                  Spravne nazvat kabel s

                  To je mi samozrejme vsetko jasne.
                  Spravne nazvat kabel s CEE(shuko) konektorom na jednej strane, Typ2 (ci typ 1) konektorom na strane druhej a s EVSE elektronikou pri CEE konektore je nielen v nasich jazykoch problem.
                  Paci sa mi český nazov „chytrý kabel“ no ludom neznalym elektromobility to zase moc nepovie.
                  Teslaci to nazyvaju „mobilny konektor“ co tiez samozrejme nevystihuje podstatu veci.
                  V nasich koncinach to spravidla vsetci nazyvaju nabijackou, z coho sa mi jezia chlpy a je to podla mna uplne mimo misu.
                  Ja to preto nazyvam „nabijaci kabel elektromobilu“ – tento nazov netvrdi, ze je v nom nabijacka, hovori, ze je to kabel umoznujuci nabijanie elektromobilu.
                  Poznate nejaky lepsi nazov?

                16. Asi „supply EV cable“. Napajeci EV kabel. Prívodný EV kábel.
                  Asi „supply EV cable“. Napajeci EV kabel. Prívodný EV kábel.

                17. Manželka tomu říká hadice nebo hadice s krabičkou a všem
                  Manželka tomu říká hadice nebo hadice s krabičkou a všem je to úplně jasné.

                18. Moje zase rika Uklid si ten kram at to tu neprekazi. A ja
                  Moje zase rika Uklid si ten kram at to tu neprekazi. A ja nevim co porad po me chce :-))

                19. Nejnižší z tarifů má jistič 1f 25A. Sám jej v bytě
                  Nejnižší z tarifů má jistič 1f 25A. Sám jej v bytě mám.
                  Takže žádných 16A…

                20. Koukám na to a máte pravdu. Pro spotřebitele je dovolen 1f
                  Koukám na to a máte pravdu. Pro spotřebitele je dovolen 1f jistič max 25A. Pro výrobce 1f jen 16A.

  3. Souhlasím s tím, že snižování spotřeby je klíčové
    Souhlasím s tím, že snižování spotřeby je klíčové pro rozvoj elektromobility. Tím se de-facto zkrátí doba potřebná k nabíjení, auto budeou lehčí, zlevní. Rozhodně to musí jít naproti zlepšování parametrů baterií. A je možné, že co nebylo třeba u spalovacích motorů řešit, protože dopad na spotřebu byl minimální, bude u elektromobilů průlomové – např. ložiska.

        1. Každej elektromotor, co se roztočí na 16 000 RPM –
          Každej elektromotor, co se roztočí na 16 000 RPM – mimochodem žádné otáčky, dneska už atakují 20 000 RPM, dělá řádnej rámus. Pištění pak jde z měničů a slyšíte ho, pokud není spínačka nad 16 – 20 kHz, pokud jsou vyniklé tóny, tak to vnímáte mnohem víc

              1. 266 Hz je frekvence otáček. Ale jsou tam 3 fáze a větší
                266 Hz je frekvence otáček. Ale jsou tam 3 fáze a větší počet pólů, třeba 12. Každý pulz je ještě nasekán mnohem vyšším kmitočtem a pomocí PWM (modulace šířkou pulzu) se řídí výkon. U mého Zoe jsem se snažil zaslechnout nějaký zvuk motoru ale ať se snažím jak chci tak slyším jenom pneumatiky a vítr. Mělo by to mít 12 tisíc RPM.

                1. Pokud jedete 12000 RPM jste na maximální rychlosti – to by
                  Pokud jedete 12000 RPM jste na maximální rychlosti – to by bylo aerodynamicky a odhlučněním dokonalé auto na dokonalém povrchu, aby jste slyšel víc motor, než gumy, ten motor je samozřejmě v tu chvíli tak na hlukovém pozadí.
                  kolik si tedy myslíte, že je spínací frekvence prvku v IGBT trakčním měniči? Za předpokladu, že máte tři fáze, brzdu a horní a spodní prvky?

                2. Nesmite vychazet z toho, ze motor je provozovan obycejnym
                  Nesmite vychazet z toho, ze motor je provozovan obycejnym ctvercovym zapni/vypni. Nejefektivnejsi je nejspis provoz sinusovym proudem. Pokud jste nekdy slysel o fourierove analyze a transformaci, tak musite vedet, ze se sklada z nekonecneho spektra ctvercovych impulsu. Urcite vasi otazku nikdo nevyresi obycejnym udajem typu:vysledek je 42.

                3. Z knihy a filmu Stopařův průvodce po Galaxii – The
                  Z knihy a filmu Stopařův průvodce po Galaxii – The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy.
                  Kniha také odpovídá na základní otázku Života, Vesmíru a vůbec. Odpověď je 42. V knize ji vypočítala Hlubina Myšlení, největší počítač všech dob. Podle knihy není známo znění základní otázky.
                  Kdyz se nekde objevi zminka, ze vysledek neceho je 42, tak s velko pravdepodobnosti je spojitost s filmem.
                  https://www.youtube.com/watch?v=aboZctrHfK8
                  The ASCII code 42 is for the asterisk symbol, being a wildcard for everything

                4. Já nevím jak je to v autech ale myslím, že IGBT spínají
                  Já nevím jak je to v autech ale myslím, že IGBT spínají PWM určitě někde nad 20 kHz aby to lidem nevadilo. Z motoru bude asi vycházet nižší tón daný počtem magnetických pólů na otáčku. Ten třífázový průběh není sinusový takže to musí být trochu hlučnější i když se konstruktéři snaží tvarem těch pólů tomu průběhu přizpůsobit. Já mám zkušenosti pouze s menšími BLDC motory, ten z auta jsem nikdy neviděl ale myslím, že principy jsou stejné.
                  edit: došlo mi, že BLDC už se v autech nepoužívají, dnes jsou to PMSM takže to musí být přesný sinusový průběh vyvzorkovaný tím PWM.

                5. Z prvniho pohledu je sinusovy prubeh lakavy, ale obavam se, ze
                  Z prvniho pohledu je sinusovy prubeh lakavy, ale obavam se, ze realne motory vyzaduji urcitou modifikaci sinusu, jelikoz tam probihaji jevy, ktere laik nema sanci odhalit. Prave ze takove know how stoji za vysokou efektivitou motoru Tesla. Zacatecnici ve VW/Porsche a v dalsich automobilkach teprve postupne poznavaji tajemstvi vysokoefektivnich pohonu v EV. Kdyz se kouknete na nitro Tesla motoru, tak zasnete, co tam je za elektroniku. Prave pri rozebirani motoru si sedli vsichni na prdel a byli doslova sokovani komplexitou a urovni Tesly. Ne nadarmo zadny EV nedosahuje efektivity Tesly. Neni to jen o vyspelych spinacich elektronickych prvcich, ale hlavne o software, ktery ten motor uvadi do pohybu. Naskok je prave tech zminovanych 10 let.

                6. O tom vůbec nepochybuji, že to je hlavně o softwaru
                  O tom vůbec nepochybuji, že to je hlavně o softwaru protože hardware dnes dokáže oprásknout každý Číňan.

Napsat komentář