McLaren přemýšlí o účasti v závodech elektrických formulí

McLaren, automobilová stáj Formule 1 založená v roce 1963, je patrně nejznámější značkou těchto závodů. Jezdili a stále jezdí za ni ti nejslavnější jezdci jako Coulthard, Hamilton, Senna, Häkkinen a aktuálně Hamilton a Button. Téměř 50 let historie už něco znamená. Podle Reuters stáj aktuálně přemýšlí o vstupu do série závodů Formula E, tedy závodů , které mají začít v roce 2014.

Elektrické formule mají proti těm klasickým jednu zásadní výhodu: neřvou na celé lesy!
foto: Formulec

Mezinárodní automobilová federace (FIA) nedávno dala finální posvěcení závodům elektrických formulí. Prvním závodním okruhem bude v roce 2014 ten v Rio de Janeiru v Brazílii. Které stáje se závodů zúčastní zatím není jasné. Agentura Reuters však zpovídala Martina Whitmarshe, šéfa McLaren, který řekl:

“Myslím, že je o to velký zájem… McLaren by se milerád zapojil, takže tuhle věc teď podrobně zkoumáme. Kdo ví, možná se zúčastníme.”

Spíš optimisticky vyznívající citace ale neznamená, že McLaren bude účastníkem hned prvního závodu za dva roky. Klidně se může zapojit až později.

Závody Formule E mají napomoci popularizaci elektrického pohonu a elektromobilů jako takových. Ačkoliv se totiž minulý rok jen v USA prodalo na 13 mil. automobilů, pouze přibližně 20 000 z nich byly podle Reuters čisté elektromobily.

A ani letos to nebude o moc lepší: o Nissan Leaf je kolísavý zájem, výroba elektrického sedanu Tesla Model S teprve nabíhá. Mitsubishi i MiEV, Ford Focus Electric, Coda Sedan a další čistě elektrická auta na baterky se prodávají pouze po jednotkách nebo desítkách kusů.

Dokonce ani částečně elektrická auta, jako jsou hybridy a plug-in hybridy, nemají zatím na růžích příliš ustláno, dokonce ani v USA. Podle aktuálních statistik stále představují pouze přibližně 2 % z nově prodaných vozů.

Nejlépe je na tom v tomto ohledu automobilka Toyota díky rodině vozů Toyota Prius, následuje pak General Motors s plug-in hybridem Chevrolet Volt/.

Formula E má pomoct k tomu, aby se elektrickým autům vedlo lépe. Podle zástupců profesionálních motorsportovních odganizací to bude “velmi moderní, futuristický způsob závodění”.

Bude údajně určen především pro současné patnáctileté dorostence, protože to jsou právě oni, kdo si za pět deset let budou kupovat nová auta. Což vůbec není špatná myšlenka.

Otázka zní: budou ještě mít o auta zájem? Už současná generace projevuje o nákup nových aut výrazně nižší zájem. Co teprve za deset let?

Napsat komentář