McDonalds a ČEZ provozují už 20 rychlonabíječek pro elektromobily

Restaurační síť McDonald´s umožňuje svým zákazníkům z řad řidičů elektromobilů rychlé dobití baterií vozů. Nejnovější stojany fungují v areálu restaurace na 35. km dálnice D11 u Vrbové Lhoty ve směru na Hradec Králové.

Celkem McDonald´s ve spolupráci s ČEZ instaloval už 20 rychlodobíjecích stojanů v 11 lokalitách v šestici krajů České republiky. Infrastruktura vzniká i díky evropskému grantu z programu Connecting Europe Facility (CEF).
foto: ČEZ

Historicky první veřejná dobíjecí stanice ČEZ u restaurace McDonald´s začala fungovat 22. srpna 2012 u pobočky na Evropské třídě v Praze. Tamní stojan tzv. normálního dobíjení byl mezitím během nového kola instalací vyměněn za zařízení rychlodobíjecí.

V průběhu loňského roku zastavily elektromobily u dobíjecích stanic ČEZ v areálech restaurací McDonald´s v ČR 17 847krát a načerpaly přitom celkem 237,594 MWh elektřiny.

Takové množství naplno nabije baterie 6600 elektromobilů střední třídy nebo umožní ujet 1,87 milionu kilometrů a 46krát objet zeměkouli.

V rámci dvojice projektů financovaných z evropského programu Connecting Europe Facility ČEZ již vybudoval nebo ještě postaví do konce roku 2020 celkově více než 100 rychlodobíjecích stanic, část z nich už slouží veřejnosti.

Evropská komise touto cestou podporuje propojování Evropy budováním dobíjecích stanic podél hlavní silniční sítě TEN-T. Vedle využívání dotačních titulů pokračuje ČEZ ve výstavbě dobíjecí infrastruktury i z vlastních prostředků nebo z Operačního programu Doprava.

V České republice je aktuálně registrováno více než 4000 čistě elektrických aut. V roce 2017 přibylo 400 vozů na elektrický pohon, o rok později 725 elektrických aut, loni 789 elektromobilů a letos jen za prvních 5 měsíců roku celkem 1 171 e-aut.

Odhady dalšího vývoje hovoří v horizontu několika let o ročních prodejích v řádu tisíců elektromobilů a plug-in hybridů.

tisková zpráva

71 Comments on “McDonalds a ČEZ provozují už 20 rychlonabíječek pro elektromobily”

  1. Jen by bylo fajn, kdyby se nabíječky instalovaly na obou
    Jen by bylo fajn, kdyby se nabíječky instalovaly na obou stranách dálnice D11 a ne jen pro vyjíždějící pražáky 🙂 Na druhou stranu je fajn, že se ČEZ poučil a instaluje nabíječky co nejdále od vchodu do restaurace.

      1. O propadnutí se doufám nejedná. Ale třeba když jsem
        O propadnutí se doufám nejedná. Ale třeba když jsem potřeboval doplnit baterku na cestu někam a zpět a v Olomouci jsem měl ještě 70% baterky, tak jet na supercharger mi přišlo jet zbytečné, protože bych stejně nabíjel 50kW Tak jsem nesnídal doma, ale zajel k MC. Po ránu předce nejlépe chutná jídlo, co si člověk nemusí sám nachystat… 🙂

        1. Další eOslíček, který vypotí číčovinu jen proto aby
          Další eOslíček, který vypotí číčovinu jen proto aby nějak ospravedlnil drbání pravou rukou za levým uchem, že? Nechceš Pavlíčku napsat, že je lepší chodit po hlavě a odpichovat se ušima, protože tak šetříš podrážky?

      1. Ja myslim ze ne. Musime si uvedomit ze ev aut je zatim strasne
        Ja myslim ze ne. Musime si uvedomit ze ev aut je zatim strasne malo. Pokud by se mel pocet zvysovat, soucasna infrastruktura by byla absolutne nedostatecna. Podle me bude tech 350kW brzo nutne minimum. A nebo by ty nabijecky mely bejt pripraveny na jednoduchy upgrade. Z videi od Bjorna je znat ze uz musi v Norsku obcas cekat na nabijeni.

        1. Než zvyšovat výkon, tak by bylo lepší trochu srovnat
          Než zvyšovat výkon, tak by bylo lepší trochu srovnat nabíjecí křivku. K čemu ti je 350 a více kW, když i těch 250 zvládně málokteré auto a i těch pár to dokážou sosat jenom pár minut. Tomu by mohl pomoci ten Teslí patent na Tabless electrody, které by mohli výrazně snížit problémy s nabíjením vysokými proudy když už je baterka částečně zaplněná. To je ten patent, o kterém Musk napsal, že je výrazně důležitější než se může zdát.

          https://www.youtube.com/watch?v=Rcw3vA0gAMs

        2. Ta nabíjecí infrastruktura jde ruku v ruce nejen s počtem
          Ta nabíjecí infrastruktura jde ruku v ruce nejen s počtem aut, ale i cenou nabíjení, účinností BEV, dotacemi apod. Pokud se budou vyrábět auta se spotřebou jako „tank“, tedy 25-35 kWh/100 km a ještě se BEV budou hojně dotovat a cena nabíjení bude na třetině ceny jízdy za 1 km jízdy na benzín, pak to bude úplně něco jiného, než když bude průměrná spotřeba aut kolem 12-15 kWh/100 km, dotace budou jen do sociálního sektoru a cena nabíjení bude o 30% nižší než 1 km jízdy na benzín. Je to o nastavení celého systému. Norsko tlačí elektromobilitu na sílu a nezvládli budovat infrastrukturu a nastavit správně ceny nabíjení. Lidé musí primárně nabíjet doma a jestliže cena Tesla 3 v Norsku je jako průměrný roční čistý příjem (u nás by musela stát 300 tis. Kč) a cena nabití skoro vybité Tesly je pro ně pakatel (30% hodinové mzdy) pak se nemohou divit, že nabíječky nestíhají.

          1. Odkud čerpáte informace, že nabíjecí infrastruktura v
            Odkud čerpáte informace, že nabíjecí infrastruktura v Norsku nestíhá? Tam žijící Češi a na výlet jezdící elektromobilem Moraváci jsou opačného názoru. Nabíječek jak nasr…, o Superchargerech nemluvě. A kdo má barák, může nabíjet doma.

              1. Jako ty fake news s cyklistou lezoucím přes dráty? Což
                Jako ty fake news s cyklistou lezoucím přes dráty? Což byla reklama norské asociace pro elektromobilitu, poukazující na to, že vláda nejedná tak rychle, jak slibovala, takže by mohlo hrozit zadrátování parkovišť? Tak to jste naletěl.
                Asi Autoforum, že? Tak tady máte rozbor jejich klasických fake news https://www.youtube.com/watch?v=-478cM8mfsI
                Oni zatím Norové chystají bezdrátové nabíjení pro taxikáře https://www.svetmobilne.cz/norsko-zavadi-bezdratove-nabijeni-pro-taxiky/7465 a hypernabíječky https://elektrickevozy.cz/clanky/v-norsku-uz-chystaji-nabijeni-s-brutalnim-vykonem-az-12-mw
                Prosím Vás Josefe, máte elektroauto, to vážně těm kecům věříte?
                Vám se jako zdá 727 nabíječek jen na letišti v Oslo málo? To je třeba číslo pro celou ČR v roce 2019 https://www.youtube.com/watch?v=mvTxH72e7nM&t=27s

                1. Pro vás je všechno fake news a autoforum nečtu, bavím se o
                  Pro vás je všechno fake news a autoforum nečtu, bavím se o zahraničních článcích renomovaných medií.. Samozřejmě že za poslední tři roky se situace v Norsku výrazně zlepšila, ale v některých reportech se objevil problém s dočasným výpadkem sítě apod. Bjorn v některých videích měl problém (nechce se mi to dohledávat), kdy nebyl schopen přes kartu nabít nebo bylo obsazeno, protože ne všude jsou desítky nabíječek. V ČR je infrastruktura zatím dostatečná, samozřejmě se najdou místa, kde nabíječky chybí nebo jsou velmi často obsazeny (ul. Duhová Praha). Na druhé straně jsou nabíječky na parkovištích, které jsou zpoplatněny, tedy pro někoho, kdo jede nabíjet je to nesmysl platit za nabíjení + parkovné. V okamžiku, kdy by se začaly u nás prodávat BEV za 500 tis. ve velikosti Octávky, tak máme obří problém, ale to u nás nehrozí minimálně mnoho let.

                2. Me uz to hlava nebere. Tadu neco napisete a elektromaniaci
                  Me uz to hlava nebere. Tadu neco napisete a elektromaniaci (jinak je uz nazvat asi nejde) se muzou zblaznit. Vubec nechapu co jste napsal tak spatnyho?
                  Takze sem davam ty linky od Bjorna kteryho samotnyho ty plny nabijecky prekvapily. A to je zatim EV v Norsku jen 10% (konec roku 2019).

                  https://www.youtube.com/watch?v=CRnFq_LCOxo
                  https://www.youtube.com/watch?v=leXVAIAGVG0&t=39040s

                  Ja uz se tem nenavistnejm komentarum jenom smeju. Ale nechapu je.

                3. To chce klid, Kuk je případ sám pro sebe, Radovan zase
                  To chce klid, Kuk je případ sám pro sebe, Radovan zase řadu věcí nevidí reálně a žije ve svém světě, kde všichni mají BEV a je jim fajn. Ten kdo jezdí s BEV přece nesmí říkat nic, co by mohlo negativně vyznít v neprospěch elektromobility….

                4. Víte, já zažil stav, kdy byla jedna rychlonabíječka v
                  Víte, já zažil stav, kdy byla jedna rychlonabíječka v Praze u Autobondu, druhá na Duhové a třetí v Brně u Výstaviště. Pak k nim přibyla čtvrtá v Pardubicích. Vše jen CHAdeMO. Takže každý, kdo dnes po 7 letech tvrdí něco o nedostatečnosti nabíjecí sítě v ČR pro 4 tisíce elektromobilů z celkem 6 milionů osobáků, tak šíří fake news.
                  A v případě Norska, kde jsou obyčejné zásuvky už kvůli zimě a nutnosti předehřívat motorové prostory spalováků desítky let, za posledních 10 let k nim přibyly mraky Mennekesů a rychlonabíječek a Suprrchargerů, tvrdit totéž, je taky fake news. A pořádné.

                5. Že se to obrovsky zlepšilo to je fakt. Pokud jezdíte už
                  Že se to obrovsky zlepšilo to je fakt. Pokud jezdíte už tak dlouho tak z vašeho pohledu se to objektivně zlepšuje. A snad se to bude zlepšovat i nadále. Já si stejně myslím že bavit se tváří v tvář, většinou by to hadkama neskončilo. Ta internetová anonymita nebo čím to je k tomu nějak svádí. Na většině fór je to samá hádka… 🙂

                6. Je dobré si uvědomit, že přestože je Norsko severským
                  Je dobré si uvědomit, že přestože je Norsko severským státem, tak je jeho západní pobřeží omývané teplým Golfským proudem. V praxi to znamená, že po celém západě Norska jsou mnohem vyšší teploty než byste v těchto zeměpisných šířkách očekávali. V důsledku toho v Norsku nezamrzá přes zimu moře, což je takto na severu ojedinělé.

                7. Není. Ale tvrzení o tom, že má Norsko problémy s
                  Není. Ale tvrzení o tom, že má Norsko problémy s nabíjecí sítí, prokazované na jednotlivostech typu nevzalo mi to kartu nebo obyčejné poruše výpadek proudu nebo dojedu a jsou tam 2 auta na 2 stojanech fake news je.
                  Pokud je nabíječka na zpoplatněném parkovišti, tak je to záměr a holt musíte platit oboje. Poskytovatel nabíjení to blbě vyjednal, tam se obraťte.
                  V Ostravě to zatím neřešíme (třeba Lidl je za závorou, ale je to jeho parking i nabíječka i elektřina), ale už to jeden Teslista kdysi řešil v Mošnově u letiště. Stěžoval si až u náměstka hejtmana pro dopravu. A to bylo v době paušálu.
                  Co by bylo kdyby fakt neřešte, dostáváte se na úroveň Autofora ve stylu kde budou nabíjet lidi ze sídliště.

                1. To je fakt gól podpořit své tvrzení těmito videi. Pustím
                  To je fakt gól podpořit své tvrzení těmito videi. Pustím první a v první minutě stojí Bjorn s Hondou u Ionity sám, kolem je v záběru volných nejméně 7 stojanů. Jistě, jednotlivě se něco stát může, ale stejně jako v Ostravě, kde máme 10 rychlonabíječek, nebudu ani v Norsku tvrdit, že nabíjecí síť nestačí, když u teplárny Vítkovice bude plno. Protože do 3 km mám 5 dalších stojanů od 3 poksytovatelů

                2. Jednou čekal 15 minut a bylo tam několik stojanů. Nikde
                  Jednou čekal 15 minut a bylo tam několik stojanů. Nikde jsem nenapsal že je to na zacstku videa. V živém přenosu, hledat to nebudu ale je to tam.

                3. Jednou Bjorn v Norsku čekal u několika stojanů
                  Jednou Bjorn v Norsku čekal u několika stojanů neskutečných 15 minut = v Norsku mají problém s nabíjecí sítí, nestačí jim = fake news hodné Autofora.

                4. Já jsem napsal skutečnost. Že už občas se musí čekat.
                  Já jsem napsal skutečnost. Že už občas se musí čekat. To je pravda. Nenapsal jsem že je to katastrofa ale v budoucnu by to mohl být problém. A vy melete o autoforu a fake News? Tady už člověk nemůže napsat ani prd. Ale jak myslíte.

                5. Vy ne. Taky to byla reakce na Josefa, ne na Vás. Až později
                  Vy ne. Taky to byla reakce na Josefa, ne na Vás. Až později jste ji vztáhl na sebe.

                6. Tak to se omlouvám. To mi nějak nedošlo.
                  Tak to se omlouvám. To mi nějak nedošlo.

                7. Fakt je, že Autoforum je odpad. Tamní redaktoři nenávidí
                  Fakt je, že Autoforum je odpad. Tamní redaktoři nenávidí elektromobilitu a Teslu obvzlášť.

                8. Jo to je fakt. Vono Autoforum je v podstatě autobulvar, a to
                  Jo to je fakt. Vono Autoforum je v podstatě autobulvar, a to i bez tý nenávisti k Ev. Takovej klikbajt web.

            1. Napriklad video Bjorna Nylanda 1000km Honda e. Jednou cekal 15
              Napriklad video Bjorna Nylanda 1000km Honda e. Jednou cekal 15 minut. Nejaci Norove tam postovali na FB fotky z plnych nabijecek. Nerekl bych ze nestiha ale pokud uvazite ze EV aut na silnici v Norsku je 10% s plugin hybridy 14% (https://en.wikipedia.org/wiki/Plug-in_electric_vehicles_in_Norway#:~:text=The%20fleet%20of%20plug-in,attained%2010%25%20in%20October%202018.), pak je to desetina vsech automobilu (cisty EV). To znamena ze pokud i ted jsou nektere nabijeci stanice vic nez na 100% plne, museli by byt v budoucnosti 10x vetsi. Coz bude asi, zvlaste ve mestech tezko mozne. A ano vim ze to nebude pres not atd atd, ale fakt ze jiz obcas ted nestihaji je proste fakt. Sam Bjorn je prekvapen jak jsou nektere obsazene.

              1. Promiňte, ale 15 minut je problém? Když je v místě 1
                Promiňte, ale 15 minut je problém? Když je v místě 1 nabíjecí stojan, tak co čekáte. Počkáte si i na čerpací stanici, třeba když nabíjíme v Olomouci, obvykle před čerpacími stojany stojí 2-3 auta v řadě. A nikdo to neřeší.
                A v 1 místě se to Bjornovi stalo v celém Norsku. No to je fakt ukazatele nedostatku.
                Spíše je problém s PHEV, speciálně Mitsubishi Outlander, protože nabíjí z rychlonabíječky a brutálně pomalu, ještě pomaleji, než trojčata. Což vidám u nás na nabíječkách zdarma, Lidl a Globus. A těch mají v Norsku prodaných mraky. Ale pokud se auta nabíjejí opravdu doma, což by měl být základ, tak mají ráno plnou baterku. A dojezd 200 a více je už standard. Fakt řešíte jednotlivosti a marginality.

                1. Dekuji. Velice zajimave video. Na Teslacka obcas taky
                  Dekuji. Velice zajimave video. Na Teslacka obcas taky koukam.

                  (dale to neni reakce primo na vas ale obecne)

                  To nijak nerozporuje to co jsem uvedl. Z toho Bjornova videa je patrne ze se jedna o situaci pres vikend a jeste k tomu o prazdninach. Ale uz se to obcas zaplnuje. A vetsinu lidi nebude zajimat ze predchozi a nasledujici nabijeci stanice jsou poloprazdne kdyz na te kde prave stoji bude muset treba pul hodiny cekat. Nerikam take ze se tak v budoucnu stane. Bude zajimave sledovat jak se s tim Norove vyporadaji. Je to takova laborator.

                2. V budoucnu určitě nebude problém si tu nabíječku cestou
                  V budoucnu určitě nebude problém si tu nabíječku cestou zabukovat.

                3. To me taky napadlo. 🙂
                  To me taky napadlo. 🙂

                4. Což už by mělo být možné i v ČR.
                  Což už by mělo být možné i v ČR.

                5. Já se bohužel obávám, že právě u nás, stejně jako v
                  Já se bohužel obávám, že právě u nás, stejně jako v jiných otázkách budování dopravní silniční infrastruktury za posledních 30 let (jmenovitě parkování a dálnice) k žádnému poučení ze slepých(Nory draze zaplacených) uliček nenastane a pouze se u nás dobíjecí infrastruktura přidá k ostatní problémům dopravní infrastruktury. Při tom se v tom ale opět utopí obrovské množství peněz.

                  Opravdu rád bych se v tomto ohledu mýlil.

                6. Jo to se bohuzel muze stat.
                  Jo to se bohuzel muze stat.

        1. Zatím má pár procent, ale ceny baterií padají. Velké
          Zatím má pár procent, ale ceny baterií padají. Velké socialistické molochy se přizpůsobují velice pomalu. Číňani i Tesla dávají do vývoje nových baterek spoustu peněz. Evropští výrobci jen čekají než někdo novou baterii vyvine.

        1. Proste tunel. Je to o lidech. U nas se vetsina rozciluje ale
          Proste tunel. Je to o lidech. U nas se vetsina rozciluje ale pak ten samej clovek jede nacerno autobusem. To mi vzdycky vyrazi dech.
          Kdysi hodne davno mi jeden vysvetloval jak se da v Japonsku ojebat placeni jizdneho. Nebudu to tady rozebirat, bylo to dost specificky, vazany na stanici bez turniketu. Dneska by to asi uz neslo. Me by to ani nenapadlo. Uplne nejvic by me snad vadilo kdyby me chytili a urcite si pomysleli – jo vychodoevropskej povl. Dotycny nebyl jinak samozrejme zadnej zlodej, ale nejak mu to neprislo nepatricny.

          Ona moc korumpuje a leckdo kdo „ty nahore“ kritizuje by to zacal delat sam. Bohuzel homo sapiens. Ale lisi se to hodne podle zeme, kultury a vychovani.

          Je dodavam ze ani ja nejsem svatej.

          1. Na svých výletech po Japonsku jsem na stanici bez turniketu
            Na svých výletech po Japonsku jsem na stanici bez turniketu narazil asi jen jednou a to v okruhu cca 60 km kolem Osaky mám projetou většinu tras. Většina jen trochu větších stanic má u turniketů obsluhu a malé trati mají zase průvodčího ve vlaku. Neumím si tedy moc představit jak jízdu na černo realizovat nějak častěji (přeskočit turniket jednou určitě půjde). I když napadají mě stanice kde je úrovňové křížení se silnicí (tj. přejezd) hned za stanicí. Tam by to asi šlo seskočit do kolejí a turniket tak obejít.

            Nicméně líbil se mě systém který tam mají, kdy načerno nechtěně se špatným lístkem jet nelze. Pokud máte přliš levný lístek (jeli jste dále), tak vás turniket nepustí a někdě před ním je automat kde máte možnost doplatit rozdíl v ceně a projít turniketem znovu.

            Také jsem zažil situaci kdy turistka ztratila peněženku a potřebovala se z Koyota dostat do Osaky na ubytování. Obsluha u turniketů jí vypsala nějaký papír proč jede bez lístku s tím, že má přijít zaplatit cestu zítra. To si u nás neumím představit.

      1. Giga Nevada není dokončená, protože Tesla nemohla v
        Giga Nevada není dokončená, protože Tesla nemohla v Nevadě sehnat lidi. Když začaly plány na vstup do Nevady ve 2013, tak tam byla nezaměstnanost nějakých 12 procent. Před covidem tam byla nezaměstnanost 3,5 procenta a to přestože počet obyvatel metropolitní oblasti Rena stoupl o 80.000 lidí.

          1. Ano, četl jsem to na Twitteru od člověka, který
            Ano, četl jsem to na Twitteru od člověka, který dlouhodobě informuje o dění v Gigafactory, protože bydlí přímo v Renu a v Gigafactory pracuje jeho syn a několik dalších rodinných známých. Tesla má v Nevadě dlouhodobě problém se sháněním zaměstnanců. Ukázali Reno na mapě světa a od té doby se tam začaly stěhovat další a další podniky.

            V Nevadě a zvláště pak v oblasti kolem Rena je dlouhodobý nedostatek zaměstnanců ve všech oborech. A to přesto, že lidi se tam stěhovali v tak obrovských počtech, že stavební firmy nestíhaly stavět nové domy a i těm chybí dělníci a řemeslníci. Ceny nemovitostí vzrostly tak, že i Musk jednu dobu tvrdil, že by Tesla mohla postavit nějaké městečko pro své zaměstnance.

Napsat komentář