Mazda plánuje svůj první elektromobil – volitelně i s Wankelem

Petar Kovač - 06 Září 2019

Mazda chce v říjnu na autosalonu v Tokiu představit svůj první čistě elektrický vůz. Bude se jednat o malé SUV, volitelně s range-extenderem. auto Mazda elektromobil e-TPV

Mazda přibližuje svou strategii do roku 2030. I za deset let má v plánu vyrábět 95 % vozů se spalovacím motorem s určitou mírou elektrifikace, zbylých 5% budou elektrické vozy s baterií na palubě.
foto: Mazda

Dlouhodobě však Mazda nehodlá upustit od své strategie vozů převážně se spalovacími motory. Ty se objeví i na palubě elektrických vozů ve formě range-extenderu. Svůj plně elektrický prototyp Mazda zabalila do karoserie malého SUV CX-30, kterým se už mohli svézt i první novináři.

Na autosalonu v Tokiu však bude 23. října tohoto roku k vidění úplně nový model značky s technikou tohoto prototypu. Velikostně však zůstane ve stejné kategorii malých SUV.

Základem prototypu je Mazdou vyvinutá platforma. Elektromotor o výkonu 105 kW je umístěn mezi předními koly, baterie jsou rozmístěny v podlaze pro úsporu místa a v zádi je připraven prostor pro umístění volitelného range-extenderu.

Aby při běhu nerušil posádku nepříjemnými vibracemi, rozhodla se Mazda použít Wankelův motor. Ten se bude hodit vzhledem k tomu, že baterie disponují poměrně nízkou kapacitou – pouze 35,5 kWh.

Podvozek elektrického prototypu Mazda e-TPV

Podvozek elektrického prototypu Mazda e-TPV
foto: Mazda

Jedním důvodem je úspora hmotnosti, dalším je dle Mazdy nevýhodná bilance CO2 u vozů s těžkými velkokapacitními bateriemi. Takový vůz je na tom z tohoto hlediska prý hůř než vůz s naftovým motorem. Bilance je zjišťována na základě analýzy „well-to-wheel“, která zahrnuje celý cyklus paliva od zdroje až po jeho použití ve voze.

Ani u elektrických modelů Mazda nezapomíná na filozofii spojení jezdce s koněm – tzv. Jinba Ittai. Elektrický prototyp obětuje zuřivou rekuperaci ve prospěch vyváženého chodu pedálů brzdy a plynu.

Jízdním vlastnostem napomáhá i systém G-Vectoring Plus, který jemně reguluje výkon elektromotoru a tím i přenášení hmotnosti vozu v zatáčkách. Ve spojení s nízkým těžištěm pak zajišťuje precizní jízdní vlastnosti.

Vůz je dále vybaven dvěma zvukovými generátory. První z nich upozorňuje kolemjdoucí do rychlosti 30 km/h, druhý slouží pro lepší pocit posádky, které by měl napomáhat uvědomit si skutečnou rychlost vozu.

Uvidíme, jak bude systém fungovat v praxi. Prodej nového modelu by měl začít ve druhé polovině roku 2020. Dojezd zatím zůstává tajemstvím, ale dle zveřejněné kapacity by se mohl pohybovat maximálně kolem 250 km čistě na elektřinu.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář

To vubec nevypada zle, hlavne tim myslim bat+mot. A treba to pujde koupit bez spalovaku :-)
Fosilni verze ma rozvor 2655mm a to je prijemne. Zadni cast je hodne zakulacena a tak kufr bude minimalni. Az vyplni predek zbyvajici technikou, tak v nem kufrik nebude. Cenu sympatickou cekat jiste nemuzeme.

---

Elektronům Zdar!
Měl jsem Leaf Acenta/real 19kWh/135km dojezd při rychlosti 25tis km za rok.
Nyní Leaf40 dojezd dostačující (dosud jsem nenabil do plna) při rychlosti 30tis km za rok.

Ona bude i verze bez extendru, cena je předem jasná 1.2 mil. , jiná ani nelze kalkulovat, protože rovnice pro kalkulaci BEV začíná cena = 1.2 mil Kč + ......

---

<_-@--°°°°°°°-@-_>
Kia Soul EV 2016, 55 tis. km

Ten se bude hodit vzhledem k tomu, že baterie disponují poměrně nízkou kapacitou – pouze 35,5 kWh.

Pro 80% lidí naprosto dostatečná kapacita. O takové auto bude celkem zájem při rozumné ceně, protože řada lidí prostě chce tu jistotu, že mají nějakou zálohu na dojetí. Wankel má malou účinnost, žere to olej a má vyšší spotřebu, divím se, že se uchýlili k takovému motoru.

---

<_-@--°°°°°°°-@-_>
Kia Soul EV 2016, 55 tis. km

Obrázek uživatele Tomáš

Jakou asi bude mit ten Wankel spotrebu?

---

Prius PHV (2012)
V EV módu najeto přes 16000 km.

Tak už i Mazda zradila spalovák? To byl poslední mohykán, který nechtěl na Elektro přecházet.

A vy to opravdu vnímáte jako zradu a ne jako prostý technický pokrok?

Na to jak vehementně tvrdili, že Mazda a elektro prostě ne, tak to jinak nazvat nelze. Samozřejmě já to kvituju.

Co si mám představit pod výrokem "Elektrický prototyp obětuje zuřivou rekuperaci ve prospěch vyváženého chodu pedálů brzdy a plynu." To jakože to moc nerekuperuje?

Obrázek uživatele Marek_

Já to chápu tak, že chování toho EV bude podobné jako má spalovák. To znamená, že když řidič uvolní pedál akcelerátoru, tak to nebude zběsile brzdit a rekuperovat, jak to známe u většiny EV (i když se to u některých dá nastavit), ale prostě bude plachtit. A předpokládám, že rekuperace nastoupí až když řidič zmáčkne brzdu, což mi přijde celkem logické.

---

Lexus GS 450h Premium

Mě spíš přijde, že většina EV (v závislosti na zvoleném režimu) co jsem měl možnost řídit spíš má taky tendenci spíš plachtit než rekuperovat, zatímco běžný spalovák s manuální převodovkou brzdí motorem, což bych za plachtění moc nepovažoval. Výjimka je i3 a další, co ten systém začali kopírovat a já musím říct, že mě to ovládání jedním pedálem hodně sedlo a dálnici zase řeší tempomat.

Já mám obrácenou zkušenost, při zapnuté rekuperaci všechny auta celkem brzdí. U některých aut mi chyběla funkce rozsvícení brzdových světel, protože to brzdění rekuperací bylo opravdu silné. Jezdit jsem v Tesla všech modelech (mimo 3), Nissan Leaf, BMW i3, VW eGolf, Mercedes B.

---

<_-@--°°°°°°°-@-_>
Kia Soul EV 2016, 55 tis. km

Mě to u většiny aut (kromě i3 nebo pokud si to vyloženě nezapnete na max, respektive na režimy typu ECO co rekuperují víc) přišlo tak šul nul v porovnání se spalovákem se zařazeným kvaltem.

Je jasné, že pokud vypnete EKO a dáte rekuperaci na minimum, že to brzdí jako diesel. Ale výhoda právě je maximální rekuperace, kdy v podstatě nepotřebujete v 95% brzdy a pak destičky měníte po 150-200 tis. km.

---

<_-@--°°°°°°°-@-_>
Kia Soul EV 2016, 55 tis. km

Jo, to myslím. A jak už jsem psal, ovládání jedním pedálem u i3 se mi fakt hodně líbí.

Ja treba v i3 po roce nechapu proc vsude cpou padla na rekuperaci, pro me obladani jednim pedalem nejlepsi co muze byt.

Pádla jsou super věc! Nejlepší je stupeň 0, kdy auto plachtí tak jako to jiné neumí. Proto má IONIQ tak malou spotřebu. Stačí vyzkoušet a už nebudete chtít jinak :)

No takze znovu, me vyhovuje jednopedalovy ovladani a urcite me plachteni ani trochu nevyhovovavalo.

Jezdil jsem jedním pedálem s MiEVem, který to jinak neuměl. Když se jede 900km, tak už bolí noha...

Je to jednoduché. i3 má natvrdo silnou rekuperaci, takže si musíš zvyknout. Třeba korejci mají tři úrovně a ty si vybereš která ti nejvíc vyhovuje, žádná, slabší, střední a silná jako v i3. Pádla už potom používat nemusíš. Vbere si každý. Divný mi přijde eGolf, při nulové rekuperaci si ji po chvíli stejně sám slabě aktivuje. Stejně E-tron.

---

ecotaxiolomouc.cz

Ano to dáva smysl.

2030? Nevadí, Mazdu si taky nekoupím :)
Zvukové generátory musí být jen kvůli Tesle, u hybridů to totiž předtím "kupodivu" nevadilo. EU nazi bolševici budou vždy bojovat za ropný teroristy a korporátní fašisty :)

Obrázek uživatele Kuk

Jenjo ty starej fašoune, vem si prášek ať se zklidníš.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬


Nabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil