Materiál z ČVUT prodlouží životnost leteckých komponent, míří do Airbusů
Speciální sedmivrstvý povlak, který vyvinuli materiáloví inženýři na katedře řídicí techniky Fakulty elekrotechnické ČVUT v rámci grantového projektu, našel první reálné uplatnění v leteckém průmyslu.
foto: Michal Krsek
Aktuátor je zařízení, kterým se v letadlech ovládají mechanické prvky na křídlech a ocasních plochách. K převodu rotačního pohybu elektromotoru na přímočarý se zde používá šnekové soukolí, silně namáhaná součástka, kterou je třeba přibližně v polovině života letadla zcela vyměnit.
To však už nebude nutné díky ultratenké samomazné vrstvě, kterou vyvinuli inženýři ze Skupiny pokročilých materiálů na katedře řídicí techniky Fakulty elekrotechnické ČVUT pod vedením profesora Tomáše Polcara v rámci grantového projektu podpořeného MPO.
foto: Jihlavan
Ve spolupráci se společností JIHLAVAN, a.s., která je mimo jiné výhradním dodavatelem hydraulických pojistek, ventilů a hydraulických přímočarých motorů pro letadla Airbus, vytvořili speciální sedmivrstvý povlak kombinující extrémně tvrdé karbidy wolframu, měkké metalické vrstvy a speciální samomaznou složku. Šnekové soukolí s tímto povlakem téměř nepotřebuje mazivo a v testech prokázalo až desetinásobnou životnost.
Povlak za stovky korun ušetří stovky tisíc
Aplikaci nově vyvinutého materiálu realizuje pro Jihlavan start-up AdvaMat vzniklý při ČVUT. Povlak, který je dvacetkrát tenčí než lidský vlas, vyjde jen na stovky korun, prodlouží však životnost celého aktuátoru minimálně na 30 let a 40 000 letových hodin, což znamená, že ho nebude nutné měnit za celou dobu provozu letadla.
foto: Jihlavan
Aktuátorů je přitom v běžném letounu typu Airbus několik a jejich cena se blíží 100 tisícům korun za kus, a to samozřejmě bez nákladů na instalaci. Odolnější součástka tedy představuje ohromnou úsporu.
Nový český materiál míří do oblak
Aktuátory z Jihlavanu s povlakem vyvinutým na ČVUT se chystají k nasazení kromě letounů Airbus A320 také v nových českých bitevnících Aero L -39NG a L410 NG a postupně i v dalších typech letadel.
Na základě výborných výsledků obě organizace plánují, že budou pokračovat ve spolupráci na vývoji nových speciálních funkčních povlaků, které v blízké době nahradí standardní chromování zatěžující životní prostředí karcinogenními látkami.
Naprosto suprova zprava. I u nas se najde par chytrych lidi.
Toz na Vysocine se dela takovato betelna technologie! Hlavne at se to nedozvi fosil-bilky, kde pouzit to v motorech by mohlo znamenat 1mega km namisto stotisic temer bez udrzby a za par zlataku. To by bylo antiku.vitko.
Nastesti to vi a nepouziji bo by znamenalo desetkrat min prodeju.
Elektronům Zdar!
Nyní Leaf40 dojezd dostačující při rychlosti 25tkm/rok (již pětkrát jsem nabil do plna během 40+tkm).
Nové nano povrchy měli údajně zvýšit odolnost a výkon spalovacích motorů v letectví i u aut, ale nevím nevím zda to ještě stihnou. Asi to byl jen další hezkej slib pro novináře.
Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // #BasuraChallenge #trashtag
Nebojte stihnou.
Čekáte, že Airbus brzo ohlásí A320 na elektřinu ? ;-)
Časem ohlásej hybridní éro.
Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // #BasuraChallenge #trashtag
Plugin hybridni. Budou se nabijet za letu z letajicich megatankeru s obrovskejma bateriema. Uz se na to tesim.
Ale letadlo se umí dobíjet za letu
https://en.wikipedia.org/wiki/Ram_air_turbine
A na nebi povedou troleje viď?... Vomotej si hlavu staniolem a vem si prozac ty zpovykaná naivko.
https://www.ilawjournals.com/airbus-and-rolls-royce-will-test-a-regional-jet-hybrid-by-2021
Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // #BasuraChallenge #trashtag
off
Dinosaur konečně představil dodávku s 90 kWh baterkou
https://fdrive.cz/clanky/prave-predstaveny-mercedes-benz-eqv-zaujme-90kwh-baterii-i-dojezdem-pres-400-km-4169?fbclid=IwAR323DxL9t8jFDq2yiV6NFZhp3jKwVQ-9JDGX6o6NtwIkvDiQe-DddbgB5s
Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // #BasuraChallenge #trashtag
Uz je ten clanek tady taky.
Jsi na práškách, zhulenej nebo jen zpovykanej plašan? A na co si myslíš že posílal link pan Horčík v tom odkaze hned pod tebou DEN PŘED tebou v Út, 2019-08-20 17:52?!? Na recept na jahodový knedlíky?
Nejdřív čti a pak vůbec něco postuj.
Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // #BasuraChallenge #trashtag
Viz Mercedes-Benz EQV: luxusní elektrický van s 90kWh baterií a dojezdem 405 km.
šéfredaktor Hybrid.cz
"Viz" není zkratka ;-)
Je to pravda! :) Opraveno.
šéfredaktor Hybrid.cz