Materiál z ČVUT prodlouží životnost leteckých komponent, míří do Airbusů

redakce - 20 Srpen 2019

Speciální sedmivrstvý povlak, který vyvinuli materiáloví inženýři na katedře řídicí techniky Fakulty elekrotechnické ČVUT v rámci grantového projektu, našel první reálné uplatnění v leteckém průmyslu.Česká společnost JIHLAVAN, a.s., začala nový materiál používat k ochraně šnekového soukolí aktuátoru – komponenty dodávané do letounů Airbus A320 a dalších letadel. Povlak v ceně stovek korun prodlouží životnost součástky na 30 let, a tím ušetří statisíce korun za servis a nutnou výměnu.

Česká společnost JIHLAVAN, a.s., začala nový materiál používat k ochraně šnekového soukolí aktuátoru – komponenty dodávané do letounů Airbus A320 a dalších letadel. Povlak v ceně stovek korun prodlouží životnost součástky na 30 let, a tím ušetří statisíce korun za servis a nutnou výměnu.
foto: Michal Krsek

Aktuátor je zařízení, kterým se v letadlech ovládají mechanické prvky na křídlech a ocasních plochách. K převodu rotačního pohybu elektromotoru na přímočarý se zde používá šnekové soukolí, silně namáhaná součástka, kterou je třeba přibližně v polovině života letadla zcela vyměnit.

To však už nebude nutné díky ultratenké samomazné vrstvě, kterou vyvinuli inženýři ze Skupiny pokročilých materiálů na katedře řídicí techniky Fakulty elekrotechnické ČVUT pod vedením profesora Tomáše Polcara v rámci grantového projektu podpořeného MPO.

Šnek do letadel Airbus

Šnek do letadel Airbus
foto: Jihlavan

Ve spolupráci se společností JIHLAVAN, a.s., která je mimo jiné výhradním dodavatelem hydraulických pojistek, ventilů a hydraulických přímočarých motorů pro letadla Airbus, vytvořili speciální sedmivrstvý povlak kombinující extrémně tvrdé karbidy wolframu, měkké metalické vrstvy a speciální samomaznou složku. Šnekové soukolí s tímto povlakem téměř nepotřebuje mazivo a v testech prokázalo až desetinásobnou životnost.

Povlak za stovky korun ušetří stovky tisíc

Aplikaci nově vyvinutého materiálu realizuje pro Jihlavan start-up AdvaMat vzniklý při ČVUT. Povlak, který je dvacetkrát tenčí než lidský vlas, vyjde jen na stovky korun, prodlouží však životnost celého aktuátoru minimálně na 30 let a 40 000 letových hodin, což znamená, že ho nebude nutné měnit za celou dobu provozu letadla.

Proces povlakování

Proces povlakování
foto: Jihlavan

Aktuátorů je přitom v běžném letounu typu Airbus několik a jejich cena se blíží 100 tisícům korun za kus, a to samozřejmě bez nákladů na instalaci. Odolnější součástka tedy představuje ohromnou úsporu.

Nový český materiál míří do oblak

Aktuátory z Jihlavanu s povlakem vyvinutým na ČVUT se chystají k nasazení kromě letounů Airbus A320 také v nových českých bitevnících Aero L -39NG a L410 NG a postupně i v dalších typech letadel.

Na základě výborných výsledků obě organizace plánují, že budou pokračovat ve spolupráci na vývoji nových speciálních funkčních povlaků, které v blízké době nahradí standardní chromování zatěžující životní prostředí karcinogenními látkami.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele Tomáš

Naprosto suprova zprava. I u nas se najde par chytrych lidi.

---

Prius PHV (2012)

Toz na Vysocine se dela takovato betelna technologie! Hlavne at se to nedozvi fosil-bilky, kde pouzit to v motorech by mohlo znamenat 1mega km namisto stotisic temer bez udrzby a za par zlataku. To by bylo antiku.vitko.
Nastesti to vi a nepouziji bo by znamenalo desetkrat min prodeju.

---

Elektronům Zdar!
Měl jsem Leaf Acenta/real 19kWh/135km dojezd při rychlosti 25tis km za rok.
Nyní Leaf40 dojezd dostačující (dosud jsem nenabil do plna) při rychlosti 30tis km za rok.

Obrázek uživatele Kuk

Nové nano povrchy měli údajně zvýšit odolnost a výkon spalovacích motorů v letectví i u aut, ale nevím nevím zda to ještě stihnou. Asi to byl jen další hezkej slib pro novináře.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Nebojte stihnou.

Čekáte, že Airbus brzo ohlásí A320 na elektřinu ? ;-)

Obrázek uživatele Kuk

Časem ohlásej hybridní éro.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele Tomáš

Plugin hybridni. Budou se nabijet za letu z letajicich megatankeru s obrovskejma bateriema. Uz se na to tesim.

---

Prius PHV (2012)

Ale letadlo se umí dobíjet za letu
https://en.wikipedia.org/wiki/Ram_air_turbine

Obrázek uživatele Kuk

A na nebi povedou troleje viď?... Vomotej si hlavu staniolem a vem si prozac ty zpovykaná naivko.
https://www.ilawjournals.com/airbus-and-rolls-royce-will-test-a-regional-jet-hybrid-by-2021

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele Kuk

off
Dinosaur konečně představil dodávku s 90 kWh baterkou
https://fdrive.cz/clanky/prave-predstaveny-mercedes-benz-eqv-zaujme-90kwh-baterii-i-dojezdem-pres-400-km-4169?fbclid=IwAR323DxL9t8jFDq2yiV6NFZhp3jKwVQ-9JDGX6o6NtwIkvDiQe-DddbgB5s

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele Tomáš

Uz je ten clanek tady taky.

---

Prius PHV (2012)

Obrázek uživatele Kuk

Jsi na práškách, zhulenej nebo jen zpovykanej plašan? A na co si myslíš že posílal link pan Horčík v tom odkaze hned pod tebou DEN PŘED tebou v Út, 2019-08-20 17:52?!? Na recept na jahodový knedlíky?
Nejdřív čti a pak vůbec něco postuj.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Obrázek uživatele Jan Horčík
Obrázek uživatele PG

"Viz" není zkratka ;-)

Obrázek uživatele Jan Horčík

Je to pravda! :) Opraveno.

---

šéfredaktor Hybrid.cz


EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicveletrh e-SalonNabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil