Manuál k elektromobilu Tesla Model 3 je online, projděte si všechny detaily!

Tesla dala k dispozici online manuál k Tesla Model 3. Podívejte se na 160 stránek detailních informací o novém elektromobilu.

Manuál k elektromobilu Tesla Model 3 je k dispozici online!
foto: Tesla

Nutno upozornit, že jde o Tesla Model 3 manuál datovaný dva měsíce nazpět. Mezitím bezesporu mohly proběhnout některé další malé změny či úpravy.

Zveřejnění manuálu přichází krátce poté, co Tesla otevřela možnost konfigurace Modelu 3 i lidem mimo samotnou společnost a insidery. Do konce 1. čtvrtletí 2018 má výroba auta dosáhnout 5000 kusů týdně.

135 Comments on “Manuál k elektromobilu Tesla Model 3 je online, projděte si všechny detaily!”

    1. EV jsem nikdy do rybníku neházel, ale logicky:
      – při

      EV jsem nikdy do rybníku neházel, ale logicky:
      – při jakékoli kolizi EV se automaticky odpojuje trakční baterie
      – při „měkkém“ vjezdu do rybníka, dojde ke zkratu a taky se tím odpojí baterie
      – Baterie je odpojená a po jejím zaplavení dojde ke zkratu na článcích. Po prvním zkratovaném článku, dojde k rychlému vybití celé do serie zapojeného systému článků.
      Tzn. když EV spadne do rybníka, nestane se vůbec nic. Naopak je to jednodušší a ekologičtější, než když tam spadne spalovák.

          1. Takhle byla zaplavená Tesla, kterou pak Car Guru opravoval a
            Takhle byla zaplavená Tesla, kterou pak Car Guru opravoval a má vo tom spoustu videí na YT. Je to zaplavený slanou vodou, původní majitelé se kolem toho v ten moment motali, do baterek nateklo, ale nikdo nedostal ránu od 400 V napětí.
            https://www.torquenews.com/sites/default/files/styles/news/public/images/flooded_tesla_model_s.jpg
            https://www.youtube.com/watch?v=H78AhRik04I
            viz 17:17 a 17:57
            https://youtu.be/L5HQqOJCnNQ?t=17m17s
            rozborka vytopený baterky
            https://www.youtube.com/watch?v=dBz3jo9wUzE

    1. no možná je to právě že schválně díky politice,
      no možná je to právě že schválně díky politice, zastrašování, nátlaky, změna vedení státu a další milion možností proč to takhle zpizdili páč to nemůže být náhoda 😉 Nejspíš kvůli tomu aby se jich neprodali hnedka miliony protože zaprvý by je ropáci utloukly jak by přišli o zákazníky a zadruhý by to tesla stejnak asi nezvládla vyrobit – velký sousto 😉 Asi je to takový varování ropáckým automobilkám hele nesrrrte lidi, ono to jde když se chce a jakmile světový automobilky přejdou na elektromobilní kolej tak tesla práskne s kárama začne napravovat křivdy světa v jiným oboru 😉

  1. Pár postřehů – překvapil mě striktní zákaz tažení
    Pár postřehů – překvapil mě striktní zákaz tažení auta po vlastní ose. Celkem netuším čemu by to mělo tak zásadně vadit

    Dále mě překvapila mě nemožnost tažení přívěsu

    A taky je zajímavé, že přes vypsání mnoha podrobných údajů včetně třeba přípustného opotřebení kotoučů apod. jsem nikde nenašel informaci která náprava je hnací. Nehledal jsem z jiných zdrojů proto jen předpokládám že zadní, ale absence tak významného údaje mě taky dost překvapila. Ale třeba jsem to jen přehlíd

            1. Onoje to tusim primo v tom manualu. Pise se tam ze „zatim“ to
              Onoje to tusim primo v tom manualu. Pise se tam ze „zatim“ to neni dostupne bez specialniho Tesla vybaveni. Tak nejak neprimo z toho vyplyva ze snad v budoucnu se spravnym vybavenim by to slo.

              Konkretne:

              Warning:
              Do not use Model 3 for towing purposes. Model 3 does not currently support towing. Towing can cause damage and increase the risk of acollision.
              Caution:
              Using Model 3 for towing before Tesla-approved towing components and accessories are available may void the warranty.

      1. a auto permanentní magnet nemůžu táhnout ani na neutrál??
        a auto permanentní magnet nemůžu táhnout ani na neutrál?? je fakt že LEAF 1 má divnou nožní ručku s aretací takže asi to nepůjde ….
        A co se potom tedy stane když přesto potáhnu auto permanent magnet na neutrál? něco s motorem??

          1. no jo to je fakt. Sice to na šautrpáce N jako neutrál má
            no jo to je fakt. Sice to na šautrpáce N jako neutrál má ale asi určitě to bude spojený s motorem napevno. Tak ale k čemu tam to N tedy je? když při parkování se stejnak zmáčkne P jako parking
            D jako dopředu / B jako bez rekuperace??
            N jako neutrál
            R jako reverz
            a
            P jako parkování 🙂

                1. To ale nedává smysl, protože elektronika u Soulu jasně
                  To ale nedává smysl, protože elektronika u Soulu jasně píše odběr 0 kWh (ukazuje zvlášť vedle sebe motor, klimu/topení, ostatní spotřebu – světla atp.), takže z čeho by se točil?

                2. je prece napevno spojeny s koly auta… Proste jen nic
                  je prece napevno spojeny s koly auta… Proste jen nic nespotrebovava, a ani negeneruje

                3. Ano a zde je důležité poukázat na skutečnost, že aby
                  Ano a zde je důležité poukázat na skutečnost, že aby PMSM v oblasti nad svými jmenovitými(rated) otáčkami, tj. v režimu odbuzování(field wakening) nic nevracel do baterie = nebrzdil, tak musí být v tomto režimu řízen měničem. Algoritmus řízení měniče motor udržuje odbuzený s nulovým momentem takže neteče proud do baterie ani z baterie. K tomuto ale musí být vozidlo zapnuté!

                  Pokud PMSM točí nižší než jmenovité otáčky, tak i generuje nižší napětí než má připojená baterie a tedy PMSM téměř nebrzdí ani v případě že je měnič/vozidlo vypnuto.

                4. Díky za vysvětlení,ale jak to v tom režinu dělá, musí
                  Díky za vysvětlení,ale jak to v tom režinu dělá, musí mít stejnou frekvenci jako roztočený motor,ale co proud pokud by byl nulový muselo by podle mě růst napětí na motoru, pokud by měnič to nepětí snižoval tak už by to tím motorrem brzdilo.

                  Nebo ro řídí v každé fázi tak ,aby součet proudů byl nula?

                  Nebyl by odkaz na nějaký průběr napětí a proudu?

                5. Vy jste to úplně otočil na hlavu. Ten elektromotor se
                  Vy jste to úplně otočil na hlavu. Ten elektromotor se točí proto, že s ním při jízdě „plachtěním“ na N točí kola hnané nápravy, se kterou je neustále spojený přes pevný převod bez jakékoliv spojky, která by ho odpojila. Jelikož z toho motoru žádnou energii neodebíráte, tak klade naprosto minimální odpor.

                6. Kde jsem napsal, že při zařazení N auto rychlost vyřadí?
                  Kde jsem napsal, že při zařazení N auto rychlost vyřadí? Nikde!
                  Napsal jsem že volně plachtí, to znamená že nebrzdí motorem a v té chvíli ani nereaguje na přidání plynu.
                  Soul při vybité baterii nejde aktivovat. Pro odtažení se musí odjistit řadící páka, aby šlo zařadit N a vozidlo odtáhnout, odtlačit, naložit na odtahovku.

                7. Elektronika na displeji sice píše nula,ale myslím si, že
                  Elektronika na displeji sice píše nula,ale myslím si, že ne vždy zobrazuje úplnou pravdu.

      2. Asi bude záležet jaké je na autě porucha. Například
        Asi bude záležet jaké je na autě porucha. Například jízda z kopce je stejné jako tažení vozidla, je jasné, že musí být aktivní systémy auta (např. bzdy apod.). Stejně tak tažení moderních vozidel na laně, které mají vypnutý motor je nesmysl, protože ty auta prakticky nebrzdí. Některá auta se táhnout dají, většina EV aut myslím nemá motory s permanetními magnety, pokud to skutečně těmto motorům vadí.

        http://www.imgup.cz/image/LPcJ

          1. Zapomněl jsi na Superba Jaromíra Marušince, mluví o tom on
            Zapomněl jsi na Superba Jaromíra Marušince, mluví o tom on sám ve videu na Streemu Meziproud. Jedou spolu s moderátorem a Jaromír jako spolujezdec hovoří, že to má indukční motor jako Tesla a vzadu je více místa než v Tesle.

        1. Právě že všechny normální BEV kromě TMS/X a
          Právě že všechny normální BEV kromě TMS/X a Renaultů(pravda psal jsem normální) používají synchronní motory s permanentními magnety(PMSM).

          Nechce se mi vypisovat podrobný popis principu, proč je tažení BEV výrobci zakazováno. Tak v bodech.

          1) při otáčení hřídelí PMSM se na jeho statoru vždy indukuje napětí lineárně závislé na otáčkách.
          2) Stator motoru je elektricky natvrdo vodivě spojen s měničem bez možnosti rozpojení, což znamená že toto indukované napětí vždy působí v měniči a v tom je právě zakopán problém.
          3) Každý PMSM indukuje do měniče, který si ho na vstupu usměrní, nominální napětí baterie při nominálních(rated) otáčkách. Typicky pro BMW i3 to je 360VDC při 4800rpm(65km/h). Pokud motor vypnutého vozu (=bez připojené baterie, nebo jiného prvku, který to napětí požere) roztočíte na 11 400rpm(150km/h), tak v měniči bude působit napětí až 855VDC, které spolehlivě odpálí kondenzátor v stejnosměrném meziobvodu, tedy tu nejdražší součástku na měniči.

          Praktické poučení je, že kdyby vás to někdy přepadlo, tak lze vypnuté vozidlo s PMSM naprosto bezpečně ručně odtlačit, nebo i odtáhnout ale hlídejte si, abyste nepřekročili rychlost kolem 50km/h.

            1. Ano, když už jsem u toho vykecávání tak Soul má
              Ano, když už jsem u toho vykecávání tak Soul má nominální otáčky 2730 rpm a max. tuším 10 000rpm s převodem 8,2:1 Takže zde je rychlost jízdy pro rated indukované napětí 375V cca 40km/h. Těch 50km/h by to taky ještě v klídku ustálo, neb ty kondenzátory se obvykle dělají na 500V, ale osobně bych do toho už nešel 🙂

                1. Já se třeba vůbec výrobcům BEV nedivím, že někteří
                  Já se třeba vůbec výrobcům BEV nedivím, že někteří to tažení zakazují úplně. Pokud se udržíte pod tou rated rychlostí (kde pak máte ještě nějakých 20% navíc rezervu) tak není problém BEV s PMSM na šňůře odtáhnout třeba až na balkán. Jenže stačí se jednou při tažení zapomenout a okamžitě po překročení té mezní rychlosti je vymalováno…

                  Navíc pro každé auto a to třeba i v rámci modelového roku je ta rychlost jiná.

                2. Když budu mít normálně „nastartováno“, ale téměř
                  Když budu mít normálně „nastartováno“, ale téměř prázdnou baterku, tak to snad nebude problém táhnout i 80km rychlostí, ne?

                3. Podle mého názoru by dlouhodobé tažení s dobíjením
                  Podle mého názoru by dlouhodobé tažení s dobíjením prostřednictvím regenerace mohlo poškodit baterii.

                4. Pokud je neutrál, pak rekuperace neprobíhá ne?
                  Pokud je neutrál, pak rekuperace neprobíhá ne?

                5. U BMW třeba nemohu neutrál nad jistou rychlost zařadit.
                  U BMW třeba nemohu neutrál nad jistou rychlost zařadit. Přiznám se, že jsem to nikdy nezkoušel, na kolik se auto je schopno na neutrál rozjet, protože ho prostě nepoužívám.

                6. V návodu na Soul píší doslova
                  N (Neutral)
                  The wheels and

                  V návodu na Soul píší doslova

                  N (Neutral)
                  The wheels and gear are not
                  engaged. The vehicle will roll freely
                  even on the slightest incline unless
                  the parking brake or service brakes
                  are applied.

                7. A co když dám při jízdě N -neutrál?, dost lidí na to
                  A co když dám při jízdě N -neutrál?, dost lidí na to normálně dělá třeba po dálnici poměrně velkou rychlostí plachtí. Třeba u Mievu to jde normálně vyřadit, návod to nezakazuje. Co se děje s tím napětím?
                  Podle Vašeho výkladu by muselo nekontrolovatelně růst, protože při N tam zátěž ve formě baterie není , ani tam není jiná zátěž, protože jinak by to brzdilo tím motorem.

                  Si myslím, že N prostě odpojí měnič od motoru i z bezpečnostních důvodů, aby se auto na N nerozjelo, jestli tam je stykač , nebo elektronicky ,nevím.

                  Pak by mělo jít táhnout jakoukoliv rychlostí.

                  Jinak podle vašich slov když pojedu 120 Km/h do dálnici a dám N a současně vypnu klíček zapalování tak okamžitě poškodím Měnič?

                  Nebo může dojít k poruše hlavního stykače v trakční baterii auto bude bez šťávy a ještě jako bonus odejde setrvačnou jízdou měnič?

                  Podle selskýho rozumu to musí být jištěné se mlže stát že se zasekne pedál plynu ,nebo tempomat , člověk toto udělá a je vymalováno?

                  No vůbec na el. autě je takový množství složitý elektroniky,že je lepší na tím moc nepřemýšlet snad to ti Japonci vymysleli za nás dobře.

                8. Poloha N je u všech EV s pevným převodem čistě
                  Poloha N je u všech EV s pevným převodem čistě softwarová záležitost a nic se nikde neodpojuje.

                9. To si nemyslím. Poloha P je jasná, motor blokuje kola a je
                  To si nemyslím. Poloha P je jasná, motor blokuje kola a je to mechanická věc. V Ionu to pěkně křápne, když se na ní nebo z ní přechází a auto je v mírném pohybu (typicky stání z kopce). U polohy N přestane kola ovlivňovat motor zcela, takže si to SW nedokážu představit, jak ho od hnané nápravy SW odpojit. Zařazením polohy D nebo R se ihned zapojí do činnosti motor a podle polohy plynového pedálu a rychlosti vozu začne buď auto brzdit nebo zrychlovat. Že by v poloze N kola motorem otáčela by přece znamenalo v podstatě D nebo R.

                10. Snažíte se na to naroubovat principy z automatických
                  Snažíte se na to naroubovat principy z automatických převodovek spalovacích motorů, což je chyba. U EV se motor točí i v N, jinak byste tam musel mít mechanickou spojku. Pčko aktivuje mechanickou brzdu.

                11. Pokud by se motor točil i v N, pak by musel vykazovat
                  Pokud by se motor točil i v N, pak by musel vykazovat nějakou spotřebu, ne? A nevykazuje. Protože to je princip spalovacího N, že motor jede stále na 600-800 otáček za minutu.

                12. Viz můj druhý příspěvek. Spalovací motor je v „N“
                  Viz můj druhý příspěvek. Spalovací motor je v „N“ odpojený od hnané nápravy, takže musí stále jet na neutrál (od toho to písmeno „N“), aby nechcípnul a tudíž samozřejmě žere benzín.

                13. Zkoušel jsem při jízdě z kopce při 40km/h dát neutrál,
                  Zkoušel jsem při jízdě z kopce při 40km/h dát neutrál, auto se začalo hned rozdjíždět, díky nebrždění motoru a spotřeba pohonu výkazovala neustále čistou nulu, jak s brzdou či bez ní. V manuálu doslova píší, že při zařazení N se odpojí motor i převodovka (nicméně jinde to zase trochu popírají). Na rovině se při zařazeném N dá autem pohybovat volně jednou rukou.

                14. Radovane Ctirad má pravdu u Iona je motor nechanicky propojen
                  Radovane Ctirad má pravdu u Iona je motor nechanicky propojen s diferenciálem, takže se točí vždy i na N , jen měnič se při N chová tak ,aby se nevytvářel kladný ani záporný točivý moment a motor tím páden nic nežere. popsal to výše pajda.

                  Dokonce jsem zažil jak mi kolega u nabíjecí stanice tvrdil, že mi i IONU chrčí vzadu variátor, nemohl jsem mu vymluvit že ty auta mají jen jednostupňový převod. Dokonce mě nechal i svést, osobně bych to tipnul na ložisko, nebo něco na zadním bubnu,ale
                  učite né jak mi tvrdil „řetez na variátoru“

                15. To už je za hranicí mých znalostí a vědomostí stran
                  To už je za hranicí mých znalostí a vědomostí stran elektřiny, na to jsem měl v lavici spolužáka, co mu to šlo. Vzájemně jsme se doplňovali.
                  Znamená to tedy, laicky řečeno, že auto stojí, motor se netočí, nic se nehýbe, nevzniká žádné pole. Auto jede z kopečka, motor je s koly napevno, proto se točí a i když by měl, díky měniči to nějakým způsobem celé zkratuje a rovněž nic netvoří. Dochází v tom okamžiku k nějakému zpomalení až úplnému zastavení celého vozu, protože i to točení na volno má nějaký mechanický odpor, který se přidává k odporu prostředí, valivému odporu, tření ložisek atd. atd.?

                16. Ano motor se v N točí na volno s nějakým odporem, který
                  Ano motor se v N točí na volno s nějakým odporem, který je
                  vzhledem k odporu vzduchu a valení gum minimální.

                  N je stejný jako když se pokusíte nanipulovat plynem tak, aby ukazatel výkonu ukazoval nulu, což dost dobře nejde jen tak na ucho a musí se na to koukat.

                  Dost lidí dává z mírného kopce N protože aby se na to nemuselo soustředit a auto nic nebere ,ale zase ani nerekuperuje, proto se to vyplatí dávat z tokového kopce kde Vám ta jízda z kopce udělá akorát požadovanou rychlost.

                  Jinak z principu je jedno jestli N ,nebo si hrát s plynem na nulu.

                17. Ano, je to tak. Pro tyto diskuse ukazuji tento
                  Ano, je to tak. Pro tyto diskuse ukazuji tento obrázek:
                  https://insideevs.com/wp-content/uploads/2013/09/151.jpg
                  Je to VW e-UP!, ale princip je stejný u většiny EV. Mechanicky se nikde nic neřadí – stálý převod. Takže všechno musí řídit elektronika. Dá se to s výhodou použít tak, že při malé rychlosti se dá zařadit zpátečka a EV se bez akcelerátoru zastaví a začne couvat – dá se to celé rozhoupat (dopředu dozadu) a otočit se na malém prostoru postupným točením volantu. Lidé kolem vás to nečekají – tak rychlé přeřazení (je třeba dávat na ně pozor). Když vhodně použijete akcelerátor, dá se to rozhoupat jako na nějaké pouťové atrakci, že se začíná člověku navalovat.
                  Když ten výše uvedený obrázek sestavíme a přidáme do diferenciálu poloosy, našel jsem obrázek pohonu Fiata 500e (odrolovat dolu):
                  http://www.fiat500usa.com/2013/04/fiat-500e-full-vehicle-specifications.html

                18. Tesla dovoli bez brzdy len akceleratorom a packou D/R
                  Tesla dovoli bez brzdy len akceleratorom a packou D/R dopredu/dozadu/dopredu…. atd do 8kmh. Pasazieri musia byt pouceni….

                19. Díky moc za detailní vysvětlení a obrázky. Orbis pictus
                  Díky moc za detailní vysvětlení a obrázky. Orbis pictus je nejlepší řešení, už Komenský to věděl. 🙂

                20. Po odpojení by tam mělo být jen napětí indukované
                  Po odpojení by tam mělo být jen napětí indukované remanentním magnetismem, tedy nic moc, pár desítek voltů, prostě napětí na prázdno. To je dáno tím jaké jsou otáčky a jak moc je zmagnetizovaný rotor, to není u střídavých motorů moc. Třeba i dynama kdysi dávala jen pár voltů, ale při zavedení do budících cívek to stačilo k tomu aby se rozjela.

                  Hádám že N prostě shodí střídu měniče na 0, tedy jej vyřadí, ale jak se to chová bude záležet na tom jak je ten vnitřek udělaný.

                21. PMSM používaný u 99% elektromobilů je permanentně plně
                  PMSM používaný u 99% elektromobilů je permanentně plně nabuzen svými permanentními magnety v rotoru. To znamená že když otáčíte hřídelí, tak se chová jako synchronní generátor, který když na výstupu elektricky zatížíte, tak okamžitě generuje svůj jmenovitý moment. Na jmenovitý výkon na výstupu se pak dostane při jmenovitých otáčkách. To je třeba pro motor BMW i3 125kW při 4800rpm(cca 65km/h). Tím, že je ale PMSM napájen přes měnič z baterie, která má napětí odpovídající právě těmto jmenovitým otáčkám, tak do této rychlosti, pokud není PMSM měničem řízen, nedochází k téměř žádnému brzdnému efektu a PMSM se chová jako v režimu naprázdno. Toto odpovídá chování běžných průmyslových pohonů.

                  Jenže u BEV se u všech principů pohonů PMSM i ACIM hojně používá provozu v režimu hlubokého odbuzení (tedy provoz při až 4x vyšších otáčkách než jmenovitých) Ač je to na první pohled protimluv, tak i PMSM lze pomocí vhodného algoritmu řízení odbudit, aby se na takovéto otáčky roztočil.

                  Při takto vysokých otáčkách, když není PMSM řízen měničem, generuje zpět napětí až 4x vyšší než je jmenovité napětí baterie, což by vedlo k tomu, že baterie by se nabíjela plným výkonem motoru, což většinu baterií spolehlivě poškodí. Pokud baterie připojena nebude, dojde pro změnu k poškození měniče. Je tedy nezbytné, aby byl měnič v režimu odbuzování zapnut a trvale řídil motor tak, aby buď dodával potřebný moment na kola, nebo aby dodával nulový moment na kola a vozidlo mohlo volně plachtit v režimu N bez dobíjení baterie.

                22. Když pojedete 120 a budete chtít vypnout auto, jednoduše to
                  Když pojedete 120 a budete chtít vypnout auto, jednoduše to nepůjde. Elektronika vám nedovolí ho vypnout.

                23. Pokud se pamatuju, u Leafa je na to nejaka magicka kombinace
                  Pokud se pamatuju, u Leafa je na to nejaka magicka kombinace stisku Start tlacitka (petkrat po sobe nebo tak neco). Hadam, ze ostatni vyrobci tohle „nouzove vypnuti“ musi mit taky.

                24. Proc by to nešlo, klidně z toho i vytáhnu klíček a zamknu
                  Proc by to nešlo, klidně z toho i vytáhnu klíček a zamknu si volant..

                  ale zkoušet to na test nebudu ….

                25. MIEV opravuju klíček za jizdy ze skřinky nevyndám jak
                  MIEV opravuju klíček za jizdy ze skřinky nevyndám jak psal Radovan , zamknout volant jde jen na P jako u Amerik

                26. Na Soulu můžu dokonce za jízdy ve vyšších rychlostech
                  Na Soulu můžu dokonce za jízdy ve vyšších rychlostech zařadit R a jediné co se stane je, že se zapne couvací kamera a světla zpátečky, jinak se chová jako v N.
                  Ale v nízkých rychlostech je motor v záběru, pomalu brzdí a plynule přechází do couvání.

                27. Ano, třeba na dálnici jsem se chtěl podívat, co to jede za
                  Ano, třeba na dálnici jsem se chtěl podívat, co to jede za mnou, tak jsem zařadil zpátečku a na kameře jsem viděl, co bylo třeba.

                28. Ovšem ten prohlížený za ním si musel v okamžiku, kdy
                  Ovšem ten prohlížený za ním si musel v okamžiku, kdy autu před ním naskočily ve 130 km/h couvací světla, znečistit spodní prádlo 🙂

                29. Klíček je fajn, je to mechanika, ovšem Peugeot Ion mi to
                  Klíček je fajn, je to mechanika, ovšem Peugeot Ion mi to mechanicky nedovolí, doku není páka v pozici P. Ale přemýšlel jsem, jestli mi dovolí Nissan Leaf ho za jízdy jednoduše vypnout, páč se startuje tlačítkem. Nemám ho tu po ruce, abych to otestoval. Zkoušel to někdo?

                30. Mě BMW nejde přeřadit za jízdy ani na neutrál. Prostě to
                  Mě BMW nejde přeřadit za jízdy ani na neutrál. Prostě to nic neudělá a basta.

                31. Odtah nepojízdného auta a odtah auta k nabíječce jsou dvě
                  Odtah nepojízdného auta a odtah auta k nabíječce jsou dvě téměř nesouvisející věci.

                  Pokud je auto jenom vybité, tak ho můžete táhnout jak chcete a nic se nemůže stát, protože je to totéž, jako když s tím autem plachtíte z kopce a pokud nebudete zároveň brzdit, tak toho ani moc nenarekuperujete. A zákonem stanovený limit pro vlečení vozidla na laně je stejně 60Km/h.

                32. Jednak to výrobce vysloveně v manuálu zakazuje a omezuje
                  Jednak to výrobce vysloveně v manuálu zakazuje a omezuje pouze na nízkou rychlost 15-20km/h a jednak vybitá hlavní baterie, ( v podstatě funguje pouze 12V baterie), není stejné jako jízda s nabitou hlavní baterií.

                33. Návod to samozřejmě zakazuje, protože si výrobci chrání
                  Návod to samozřejmě zakazuje, protože si výrobci chrání pozadí oproti případným soudním sporům, ale pokud se nad tím zamyslíte, tak není důvod se toho bát za předpokladu, že nemáte auto vybité jízdou do úplného zastavení, což se vám snad nikdy za normálních okolností nestane.

                34. Mně šlo právě o to, že pokud se vybije Hlavní baterie
                  Mně šlo právě o to, že pokud se vybije Hlavní baterie potřebuji někam odtáhnout, samozřejmě v případě poruchy si můžu zavolat Kia servis a mám to zadarmo i s odvozem.

                35. A jste opravdu schopen vybít baterii až do úplného
                  A jste opravdu schopen vybít baterii až do úplného zastavení? Já jen, že normální je obvykle ve chvíli krize největší zajet někam stranou, kde se dá normálně parkovat.

                36. Dokážu si to představit třeba na dálnici, kde díky
                  Dokážu si to představit třeba na dálnici, kde díky nějaké nehodě strávíte pár hodin a prostě nic jiného nezbývá a topením v zimě vám prostě ta baterka dojde až k „nule“. Výrobce vyloženě varuje před zničením převodovky, nikoliv před zničením elektroniky. Ale je to každého věc, jak se k tomu postaví, to je pravda.

                37. Josef, snad řidič elektromobilu bude topit úsporně v
                  Josef, snad řidič elektromobilu bude topit úsporně v takové situaci.
                  Tyto auta jsou víc odizolovana a když stojí na místě tak za pět hodin,
                  S tepelným čerpadlem tipuji 2kwh. Nebo vypnu topení a
                  nechám vyhřívat sedačku, když nemám TČ.

                38. Souhlas mě se baterii taky ještě nepodařilo vybít,
                  Souhlas mě se baterii taky ještě nepodařilo vybít, problém je že člověk není kdy se to rozhodne zastavit. Zarazilo mě že to na želvu normálně akceleruje jako plně nabitý, jezdil jsem kolem baráku ale na víc jak 3 Km jsem neměl nervy a tak sem zajel do garáže.

                  Takže když svítí ready, lze normálně táhnout z kopce rekuperovat a kopce i malinko tažnému vozu pomoci a takto se dá přejet klidně z Holandska domů např. při dovozu vozu k nám.

                  Problém je když dojde úplně. V návodu na c-zero je max 30 Km rychlostí 30 Km/h a kvůli brzdám na tyči. /protože nejde jakou spolováku brzdit motorem/

                39. Já to vyzkoušel chtě/nechtě.
                  Jel jsem do kopce a auto už

                  Já to vyzkoušel chtě/nechtě.
                  Jel jsem do kopce a auto už hlásilo, že je vybité a já to chtěl vyzkoušet, tak s vybitou baterií jsem jel pomalu na želvu cca 500 m a až se auto (e-golf) cca 500 m před cílem úplně zastavilo.
                  Když jsem dal neutrál, tak auto samo z kopce couvalo a zajel jsem ke krajnici, myslím že by se dalo i odtlačit.
                  Nechal jsem se těch 500 m odtáhnout na laně. Zase jsem to jel na neutrál. Jen při zapnutém „zapalování“, to pípalo ale vše jinak fungovalo, světla, blinkry a brzdit jsem mohl také (ne motorem).
                  Poté jsem dal auto do zásuvky a normálně se nabilo jako vždy.
                  Po částečném nabití jsem pak odjel na rychlonabíječku.

                  V servisu mi řekly, že všechny tyto abnormální údaje byly v autě zaznamenané, co, den, hodina a minuta.

          1. Přiznám se, že mi není úplně jasné, proč by
            Přiznám se, že mi není úplně jasné, proč by nominální otáčky při napětí baterie měly být stanovené na 65km/h. To by přece pak znamenalo, že nad tuto rychlost by musel jet motor v odbuzení a to mi nedává moc smysl, protože by to bylo hrozně neefektivní.

            1. Problém s provozem/účinností v režimu odbuzení mají
              Problém s provozem/účinností v režimu odbuzení mají principiálně SPM-PMSM, tedy stroje s povrchovými magnety, což jsou typicky všechny hub motory. V normálních BEV ale SPM motory nikdo nikdy nepoužíval. Jediná mě známá výjimka jsou Zero Motorcycles, kteří ale již od MY2016 taky SPM opustili ve prospěch IPM.

              IPM, tedy stroje s pohřbenými magnety, dnes již výhradně s využitím reluktančního momentu (U BMW této koncepci říkají HSM hybrid synchronous motor) s provozem v hlubokém odbuzení zásadní problém nemají a běžně se chodí až na 3-4x rated speed.

              Nějaká data: rated / max speed

              BMW i3: 4800rpm / 11 400rpm
              e-Golf: 3000rpm / 12 000rpm
              SoulEV: 2730rpm / 10 000rpm
              TMS zadní: 5600rpm / 18000rpm
              TMS přední: 11000rpm / 18000rpm
              TM3 zadní: ? / 17900rpm

              1. Zajímavé, ale jaké má výhody ty nominální otáčky
                Zajímavé, ale jaké má výhody ty nominální otáčky dávat takhle nízko kromě snížení proudu nutného pro dosažení požadovaného krouťáku při zachování maximálky?

                Navíc ta regulace musí být 100% spolehlivá, protože jakákoli ztráta kontroly nad motorem ve vyšších otáčkách znamená automaticky přinejmenším zničení celého regulátoru.

                1. Otáčky elmotoru jsou závislé na frekvenci. Se zvyšující
                  Otáčky elmotoru jsou závislé na frekvenci. Se zvyšující se frekvencí se zvyšuje i impedance vinutí a musíme proto zvýšit napětí, aby se motorem „protlačil“ potřebný proud a motor měl kroutící moment. Jsme v oblasti konstantního kroutícího momentu. Při asi tak 1/3 otáček motoru ale napětí dosáhne napětí baterie a nelze ho dále zvyšovat. Přesto můžeme otáčky motoru dál zvyšovat, ale kroutící moment klesá. Jsme v oblasti jmenovitého výkonu, nebo také odbuzení motoru. Prostě už nemáme k dispozici dostatečné napětí abychom mohli dosáhnout jmenovitého proudu“a tím momentu“ motoru.
                  Při vlečení auta v poruše je baterie odpojena stykačem. Motor ale generuje napětí závislé na otáčkách. Tím může napětí na motoru dosáhnout několikanásobku napětí baterie. A to nemusí vydržet jednat izolace vinutí motoru, ale hlavně výkonové tranzistory střídače.

                2. Tohle ale všechno vím a dokonce to i používám(e), ale
                  Tohle ale všechno vím a dokonce to i používám(e), ale nikoliv s IPM motory a nikoliv s prahem pro nástup odbuzení tak nízko. V tom našem případě to má ale negativní vliv na účinnost, takže je to nastavené v zásadě spíš jako kompenzace pro zachování maximálky při nízkém SOC. Zajímalo by mne tedy, jak je to v případě použití IPM motorů, když si mohou dovolit jet v odbuzení téměř 100% mimoměstského provozu.

                3. V čem to používáte? Nechceš se o tom trochu rozepsat, asi
                  V čem to používáte? Nechceš se o tom trochu rozepsat, asi by to zajímalo víc lidí. A prosím rozepiš ty zkratky, ne každý je specialista z oboru.

                4. To je velice dobrá otázka a je docela dost problém na ní
                  To je velice dobrá otázka a je docela dost problém na ní získat fundovanou odpověď. V ČR, ale i jinde ve světě je jak studijní tak především výrobní proces zaměřen na průmyslové motory a tak není problém si na chodníku stopnout člověka, který popíše design a vlastnosti průmyslového asynchroňáku do nejmenších podrobností, ale najít někoho, kdo takhle dá popis zcela konkrétního technického řešení moderního IPM, nebo i „nadřeného“ ACIM co používá Tesla je docela oříšek.

                  Obecně jde o to, že chceme z co nejmenšího objemu a hmotnosti dostat co největší moment a výkon při nehorázném rozsahu provozních otáček a k tomu s extrémně vysokou účinností. Tyto požadavky dle babských rad vedou na konstrukci vícepólového stroje provozovaného při vysokých spínacích frekvencích. Jenže tam se zase bojuje s omezením jak na straně polovodičů v měniči, tak i vlastních trafo plechů v motoru.

                  Typicky Leaf má 8pólový IPM s 3000rpm , BMW i3 má 6pólový s 4800rpm, GM Spark má pro změnu 10pólový stroj 2000rpm. 4pólový stroj má jen Zoe, ale to je zas cize buzený stroj a pak myslím i Tesla má 4pólový ACIM.

                5. K té poznámce o spolehlivosti by ti skoro každý člověk z
                  K té poznámce o spolehlivosti by ti skoro každý člověk z vývoje, brodíc se denně po kolena ve vyhořelých měničích, napsal že to není zas tak horký…

          1. Jolinar:
            Je vidět, že jsi ňouma.
            Mezi motorem a měničem

            Jolinar:
            Je vidět, že jsi ňouma.
            Mezi motorem a měničem je vždy svorkovnice na šrouby.
            Jenže přiblblý marketing by přece nemohl dopustit, aby někdo musel klíčem povolovat šrouby a vyndávat propojky a proto se vše jednoduše zakáže.

            1. No vyhrožovat do ňoumů uni každý, ale pokud jste opvdu
              No vyhrožovat do ňoumů uni každý, ale pokud jste opvdu prozíravý, tak taky budete vědět, jak to odšroubovat tak, aby to bylo opravdu bezpečné při tažení. To může být u každého modelu jinak. Na druhou stranu mě dost udivuje, že se u BEV s tažením nepočítá. Dokonce by zde byla i možnost, jak trochu dobít baterii…

              1. prozíravý člověk je náhodou můj velký vzor!!!, dokáže
                prozíravý člověk je náhodou můj velký vzor!!!, dokáže se např. s autem vyhnout letící lešenářské trubce, a to jen tak někdo nedokáže!!! chtěl bych to taky umět, posledně jsem se nedokázal vyhnout za tmy ani 2 velkým laním a chudák 1 umřela a auto poškozené

      3. Opravte mě jestli se mýlím
        Kromě překoňované Tesly X,

        Opravte mě jestli se mýlím

        Kromě překoňované Tesly X, která má dva motory a každej s jiným převodem , není na trhu elektromobil který by mohl tahat vlek.

        Protože el. auta mají jednostupňový převod, který odpovídá cca 2 st. u spalováku s tím že max. kroutící moment mají motory podobný 250-350 NM.

        Z toho vyplívá ,že by se to s naloženým vlekem do kopce blbě rozjíždělo a statorové vinutí by neuměrně trpělo.

        A pak jsou tu další aspekty jako je dimenzování měniče a chlazení na trvalou zátěž s vlekem a konče kapacitou baterie.

        Pokud vím el. auto nesmí ani jiné auto táhnout na laně.

        1. pokud vim, tahat vlek jeste muze Nissan e-NV200 a Renault Zoe
          pokud vim, tahat vlek jeste muze Nissan e-NV200 a Renault Zoe (verze 40kWh). O tom ze by se spatne rozjizdely do kopce slysim poprve a vubec tomu neverim…

          Jiste, dimenzovani na zvysenou trvalou zatez muze byt u nekterych aut problem, ale napriklad Tesla Model S P85 ma trvaly vykon 69kW (vykon, pod ktery neklesne pri dlouhodobem zatizeni), coz by na tahnuti vleku bohate stacilo.

          O tom ze by el. auto nesmelo tahnout jine auto taky slysim poprve a taky tomu neverim.

          1. nissan-cdn.net/content/dam/Nissan/cz/brochures/Car-brochures/eb
            nissan-cdn.net/content/dam/Nissan/cz/brochures/Car-brochures/ebrochure_E-NV200.pdf

            U vleku má napsaný 0 Kg , takže asi může ,ale jen virtuálně.

            Zoe nevím u nás se neprodává, (možná ano nemá permannatní magnety v motoru) ale taky by mě to zajímalo vlek je třeba pro mě důležitý,ale nemyslím nějaký 250-400 Kg což jen
            nosič na kola ,ale alespoň tunu.
            pošlete nějaký odkaz na katalog

            Jestli nějaké elektrické auto vlastníte, tak se koukněte do návodu sekce co dělat v nouzi jestli může tahat na laně jiná auta.

            Jinak jsem mluvil s člověkem co měl R fluence zero a tam si tažný na černo dal, protože je konzole stejná jako u spalováku a malej nebržděnej vlek do 300 Kg to samozřejmě dalo ,ale nezkoušel max obsazení vozu i vleku.
            Normální běžný auto nižšší střední má celkovou hmotnost soupravy cca 3000 Kg a to podle mě s tím jednostupňovým převodem fakt nedá.

            To že EV nemají možnost vleku to jen dokládá

            1. V dnešních vozech je třeba rozdělovat účel použití už
              V dnešních vozech je třeba rozdělovat účel použití už pomalu na všechno. Takže pokud chcete, aby Vaše auto mělo tažné, musíte na tom u některých modelů přímo trvat v rámci objednávky. Jinak nemáte zpevněný podvozek, naddimenzované brzdy a dokonce ani příslušnou infrastrukturu v zádi vozu. Elektroauta opravdu v technickém průkazu i v návodu k obsluze možnost tažení přívěsu výslovně neumožňují. Hmotnost přípojného vozidla brzděného/nebrzděného: 0/0. Až na nové modely se silnější baterií, jako jsou právě výše zmiňované. Je to u nich opět uvedeno výslovně.

            2. S převodem to nemá co dělat. EV mají naopak díky
              S převodem to nemá co dělat. EV mají naopak díky krouťáku pro toto lepší dispozice. Podívejte se na YT na video, kde Tesla X táhnoucí za sebou valník s naloženým sporťákem hravě ujíždí ve sprintu tomutéž sporťáku (ten samozřejmě nic za sebou netáhne).

              U těch „obyčejných“ je to podle mě hlavně o dojezdu a opatrnosti výrobců, kteří navíc nepředpokládají, že by to nějak signifikantně navýšilo zájem.

              1. Ctirad má pravdu. Současné elektrické pohony mají i na
                Ctirad má pravdu. Současné elektrické pohony mají i na „dvojku“ dostatek točivého momentu k tažení běžného přívěsu. Ten zásadní problém je v tom, že pokud jako výrobce dáte do vozu baterii, se kterou vůz reálně ujede 100km, tak opravdu nechcete aby vozidlo za sebou ještě něco táhlo a ten dojezd klesl na nějakých 60km.

              2. O komentář výše jsem psal, že teslax má tažné
                O komentář výše jsem psal, že teslax má tažné legálně, protože to má díky dvoum různým převodům a obrovskému krouťáku vyřešené.

                U obyčejných EV to je jak správně píšete z opatrnosti výrobců,protože ty auta to v současné konfiguraci prostě nezvládnou.

                S převodem to má hodně co dělat když má třeba e-golf krouták 290 Nm a váží 1650 Kg a rozjíždí se na „dvojku“

                Tak srovnatelný model 1,4 TSI má krouťák 250 Nm váží 1250 Kg to znamená že s běžným vlekem má to co e-golf a navíc když tam při
                rozjezdu dá za „1“ tak krouťák na kolech bude skoro 2x takový.

                Nevím jestli máte el. auto , nebo si ho někdy půjčte zkuste zrychlení 0-20 jak to jde pomalu, protože ten motor má sice krouťák od „nuly“,ale také má v „nule“ nulový výkon.

                Nevrdím tu že elektromobil nemůže tahat vleky, naopak zvládl by je velice dobře,ale jak píše Radovan musel by se stím objednat a byl by výrazně dražší než běžný typ a pravděpodobně by bez vleku bral víc elektřiny.

                1. Elektromobil nemůže zpravidla nic tahat kvůli tomu, že
                  Elektromobil nemůže zpravidla nic tahat kvůli tomu, že jeho konstrukce tomu není přizpůsobená. Když máte v podlaze baterie, nemůžete tam mít nosníky alias traverzy na celou délku vozu, ke kterým byste přidělal to tažné. V případě namontování tažného by karoserie neůměrně trpěla, zvláště třeba v případě BMW i3, kde na to prostě není dělaná.

                2. Aha, takže Model X nemůže nic tahat a vše je fata
                  Aha, takže Model X nemůže nic tahat a vše je fata morgana?
                  Ty máš v hlavě hodně vymeteno, že, když dáváš jako argument parodie aut, co mají dojezd sotva 150 km, na Teslu jsi jaksi záměrně zapominkal, že 🙂
                  Stále platí, jediný skutečný EV bez omezení je jen Tesla, vše ostatní jsou předražený parodie od rakovinových výrobců pro tupce 🙂

Napsat komentář