Mall.cz věří v logistiku budoucnosti, u Prahy otevřel moderní skladové centrum

Dříve byla cesta každého balíku vcelku jednoduchá. Někdo ho ve skladu připravil a poštou nebo jinou zásilkovou službou poslal buď na adresu zákazníka, nebo do kamenného obchodu.

Balení se přizpůsobuje hmotnosti a velikosti produktů a je rovněž plně automatizované. V sezoně pracuje v logistickém centru až 600 lidí.
foto: Mall.cz

Nebyla možnost vybrat si čas doručení ani kontrolovat, kde se balík zrovna nachází. Často docházelo ke zpožděním, a to třeba i dvoutýdenním, takže balík už možná ani nebyl třeba.

Aktuálně internetový obchod Mall.cz v Jirnech u Prahy představil logistické centrum, které patří mezi nejmodernější v Evropě.

Disponuje plochou 50 000 m2, je škálovatelné na odbavení 150 tisíc kusů zboží denně a využívá nejmodernější technologie, které umožňují plynulé a rychlé odbavení zásilek.

Nový sklad Mall.cz:

Rozloha: 50 000 m2 (cca 7 fotbalových hřišť), skladovací plocha přes 120 000 m2
Kapacita odbavení: aktuálně 75 tisíc kusů zboží denně/škálovatelné na 150 tisíc
Investice do technologií: 17 milionů eur
Počet lidí ve skladu v sezoně: 600
Počet kusů zboží ve skladu: 1,5 milionu (přes 150 tisíc položek) v celkové nominální hodnotě 1,5 miliardy Kč

Mall.cz také rozšiřuje otevírací dobu poboček a zavádí víkendové doručení zboží. Zákazníci budou moci v rámci Vánoc využít i další služby jako garanci doručení zboží či prodlouženou dobu na vrácení dárků.

Logistické centrum disponuje moderními na míru vytvořenými automatizovanými linkami umožňujícími kompletní odbavení zásilky během 15 minut.

Budoucnost? Autonomní vozy a drony

V roce 2016 vyjádřilo svou spokojenost s možnostmi doručení jen 52 % zákazníků, což přinutilo obchodníky ke zlepšování svých služeb a vývoji nových technologií.

Útěchou za intenzivní práci jim může být výsledná optimalizace nákladů na dopravu, které mnohdy pokrývají 3 až 10 % jejich příjmů a až 30 % hrubé marže.

V případě zavedení nových služeb v logistice jako je například doručení tentýž den, za které si jsou ochotni zákazníci často připlatit, se mohou příjmy ještě zvýšit. Optimalizace logistiky se tak může stát klíčem k úspěšnému podnikání.

Prvním místem, kde začít se změnami, je sklad, který tvoří „páteř“ logistiky. Silné muže tak pomalu střídají stroje. Pracovníkům trvá přibližně 60 až 75 minut od objednání, než stihnou zboží najít, přemístit, zabalit a odeslat.

Robotům takový úkol zabere 15 minut. Náklady na robotické vybavení jsou vysoké a pohybují se od 35 000 do 100 000 dolarů za jednotku, nicméně v horizontu pěti let můžeme předpokládat, že náklady na jednoho robota budou nižší než na lidského pracovníka.

I to je důvod, proč Amazon v roce 2012 koupil firmu Kiva systems a vybavil své sklady 45 tisíci jejich roboty. Firmy, které zatím robotické vybavení neplánují, se snaží přiblížit lidskou sílu efektivitě robotů využitím pokročilých technologií, jako jsou například brýle SMartPick, využívající rozšířenou realitu (AR).

Nový sklad Mall.cz

Nový sklad Mall.cz
foto: Mall.cz

Mall Group si ve střední Evropě udržuje pozici lídra na poli automatizace logistiky. Ve svých skladech má kolem 1,5 milionu položek a zhruba 3 km automatizovaných dopravních pásů. Pokročilé algoritmy a technologie nám umožní připravit zásilku k odeslání do 15 minut.

Významnou roli v logistice budoucnosti bude samozřejmě hrát samotný proces doručení. Kromě dobře známé pošty a zásilkových služeb zákazníci stále častěji využívají i osobní vyzvednutí zásilky v nedalekém kamenném obchodě či výdejně.

V České republice tuto službu nabízí Uloženka nebo Zásilkovna s celkovým počtem 1 700 výdejních míst. Zaplatit lze online při objednání, a potom už si jen stačí vybrat místo, které se nachází nejblíže požadované adrese.

Náročnost zákazníků se ale zvyšuje úměrně s rostoucí kvalitou doručovacích služeb. Proto se v současné době firmy soustředí na doručení do druhého dne nebo dokonce v den objednání.

Mall.cz

Mall.cz
foto: Mall.cz

Průzkumy ukazují, že 20-25 % zákazníků je ochotno si za takovou službu připlatit. Proto do druhého dne dnes doručuje až 56 % obchodníků a v den objednání 11 % z nich.

Stále častější je využívání externích doručovacích služeb. V USA jsou těmi nejoblíbenějšími UBERrush, Deliv nebo Postmates. U nás je to služba DoDo, strategický partner Mall Group.

Co se týče doručení v den objednání, největším expertem je jistě Amazon. Předplatitelé služby Amazon Prime mají toto doručení zdarma, ostatních se týká sazba 9 dolarů.

Všeobecně platí, že na takovémto typu doručení může obchodník vydělat, pokud spojí službu s pravidelnými dodávkami, které tak jako tak odcházejí denně, nebo využije externích doručovacích služeb, které se na expresní doručení specializují.

Nový sklad Mall.cz v Jirnách u Prahy

Nový sklad Mall.cz v Jirnách u Prahy
foto: Mall.cz

Denně se rozvážejí například potraviny, a proto je možné spojit je s dodávkou například elektroniky či oblečení. Takové uvažování se může v budoucnu hodit každému.

V příštích letech se budou externí doručovací služby a kamenné výdejny využívat čím dál tím více. V každém případě bude velký prostor pro využití automatizace, například aut bez řidičů.

K ověření totožnosti při přijetí balíku pak může stačit jen zákazníkův obličej, jak už to dnes testuje například e-shop Alibaba.

Bleskovému doručování v podobě dronů zatím brání komplikovaná legislativa. „Ale my věříme, že se brzy dočkáme i toho, že budeme moci doručit balíček rovnou na balkon,“ píše se v tiskovce Mall.cz.

tisková zpráva

2 Comments on “Mall.cz věří v logistiku budoucnosti, u Prahy otevřel moderní skladové centrum”

  1. To zas dostane naše fotbalová reprezentace na zadek.
    To zas dostane naše fotbalová reprezentace na zadek. Ukrajinská totiž právě dostala 7 nových fotbalových hřišť, zastřešených, s umělým osvětlením a zateplených. Naráz v sezóně tam bude trénovat 600 ukrajinských fotbalových nadějí. Trojfázově, včetně sobot a nedělí. Trénovat je budou robotičtí trenéři. Aby fotbalisti dávali góly rychleji, herní doba bude z 90 zkrácena na 60-75 minut.
    Ono to zní jako vtip, ale je to už pár let v těchto budovách, postavených v místech se zápornou nezaměstnaností, realita.
    Současně s ukrajinskými fotbalisty tam bude trénovat terénní nasazení i naše cizinecká policie. Ale opatrně, aby zásilky došly včas a české děti pod stromečkem neplakaly. Ne jako v Rohlik.cz letos na jaře, kde to zavřeli ihned.

  2. tvrdenia, že nik nevedel, kde sa balík nachádza, že nebolo
    tvrdenia, že nik nevedel, kde sa balík nachádza, že nebolo možné určiť dobu dodania, že … je CHYBNÉ
    droždie (kvasnice) prepravovala pošta rýchlikmi (ktoré zastavovali extra v stanici, kde ich nakladali), podobne noviny, rýchlo sa kaziace ovocie – napríklad DOZRETÉ MARHULE v prútenom košíku, podané na železničnej stanici lokálky ráno, boli dodané v presnom čase (železničný cestovný poriadok) po poludní a večer už boli zaváracie poháre vychladnuté.
    to všetko už tu BOLO a FUNGOVALO! tak, ako to bolo vo filme muži v čiernom. zásielky ručne triedené …

Napsat komentář