Lilium - skutečný osobní přepravní dron, nebo jen fraška?

Jan Horčík - 24 Duben 2017

Na letišti poblíž německého Mnichova se aktuálně uskutečnil první test elektrického létajícího auta/osobního dronu společnosti Lilium Aviation. I přesto ale projekt budí pochybnosti.První testy osobního přepravního dronu nebo také létajícího elektromobily dopadly podle všeho dobře. První lidé si ho vyzkouší už za dva roky.

První testy osobního přepravního dronu nebo také létajícího elektromobilu dopadly podle všeho dobře. První lidé si ho vyzkouší už za dva roky.
foto: Lilium Aviation

Tvůrci "létajícího elektromobilu" Lilium slibují, že jejich stroj dokáže uletět 300 km na jedno nabití a dosáhne max. rychlostí kolem 300 km/h. K dispozici bude na vyžádání, přes mobilní aplikaci.

V podstatě jde o pokročilou verzi dnešních velmi oblíbených dronů. Umí startovat vertikálně, jde tedy o tzv. "VTOL". Testovací verze na videu ještě není finální a ani se do ní neodvážil nastoupit živý pilot, ačkoliv jde o dvoumístnou verzi. Testy s živým pilotem se mají odehrát až v roce 2019.

V přípravě už je i pětimístná verze létajícího elektromobilu Lilium. Tým si představuje, že létající stroje Lilium, jejichž jméno je odvozeno od německého průkopníka letectví Otty Lilienthala, významně usnadní přepravu v zaplněných městech.

Měly by nahradit vrtulníky. Létající elektromobily Lilium budou rychlejší, jednodušší na ovládání, bezemisní a nízkonákladové. O jejich pohon se stará 36 elektrických proudových motorů.

Lilium Jet

Lilium Jet
foto: Lilium Aviation

To zajišťuje maximální bezpečnost - pokud se jeden nebo třeba i tři až čtyři tyto motory porouchají, stroj bude moct stále bezpečně přistát. Hlavním úkolem vývojářů je teď udělat Lilium co nejlehčí. Hlídají proto každý gram.

Rozpětí křídel je prý 10 metrů a proudové motory jsou připevněny na celkem 12 klapkách. Ačkoliv nejnovější video z prvního testu Lilium u Mnichova vypadá poměrně důvěryhodně, stále se najde řada pochybovačů. Přiznáváme, že ani my si nejsme úplně jisti.

Lilium - létající městská taxislužba budoucnosti

Lilium - létající městská taxislužba budoucnosti
foto: Lilium Aviation

Ač se přikláníme spíš k verzi "je to skutečné", červíček přeci jen hlodá. Možná nám dokáže poradit někdo ze čtenářů s podrobnějšími znalostmi z oblasti letectví?

Firma, video i celý záměr vypadají na první i druhý pohled poměrně legitimě a navýsost inovátorsky. Mezi investory patří Niklas Zennström, který dříve působil ve firmách jako Atomico, Skype, Kazaa či Joost. Další investorskou skupinou je společnost e42.

Llilium prototyp

Lilium prototyp
foto: Lilium Aviation

Není ale divu, že záměr budí rozpaky - pokud se podaří, bude to revoluce nejen v městské dopravě. Lilium však nejsou jediní, kteří na osobních přepravních dronech pracují. Něco podobného vyvíjejí i v Číně pod označením EHang 184. A osobní létající stroj chce i Larry Page, spoluzakladatel Google.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Obrázek uživatele Cipísek D

http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1097181328-udalosti/217411000100424/obsah/539612-test-elektrickeho-letadla

---

TESLA jedině !! twitter.com/elonmusk TODÁROZUM !! stream.cz/porady/blanik

Obrázek uživatele Kuk

Lehká skořepinka s partou větráčků. Zajímavější to bude až lidskou zátěží a regulérním vybavením kabiny to se pak ukáže realita.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Podívej se hned na jejich první prezentaci, kde ten křáp neměl vpředu ani kachní plošky, jen blok s těmi luftovátory.
taková mrcha by letět nemohla už kvůli poloze těžiště.

Je vidět, že tu věc navrhují studentíci, kteří mají nějakou fantastickou vizi, ale nikdy se nezajímali o skutečnou techniku.

A co je tam spatne s polohou teziste? Respektive, jak se to z videa poznat, kdyz poloha nejtezsi komponenty (baterie) neni videt? Dik

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

E-Ryc:
Podívej se, kde je nosná plocha.
Jaksi taksi na zádi, že?
Co udělá tahle zrůda při pokusu o let?
Spadne na čumák na zem, těžiště leží daleko před nosnou plochou...
Tohle pozná každý, kdo stavěl modely a létal s nimi.
Natožpak já sám, když jsem je navrhoval...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Jejda kdo je ten trolli anonym?
Tady neco napsat, tak hned je ohen na strese...
Pokud nevis kdo a co je Moller, tak nereaguj na prispevek o letajicich objektech na jinem principu jako je letadlo, to tento clanek je. Tento LILLIUM funguje jako VTOL, tedy muze startovat z mista kolmo jako vrtulnik, nebo jako letadlo. Stejnym zpusobem stavel pan. Molller a jeho syn stroje v 80 letech s tehdejsi technologii.
To co ma model LILLIUM tedy pohonny motor se nazyva DUCTEDFAN, ktery je elektricky...uzavrena vrtule v tubusu, ktera se chova stejne jako proudovy motor. Ano MOLLER mel stejny princip motoru, akorat spalovak.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Píšeš samé zblitky.

Obrázek uživatele Cipísek D

EHANG184, world's first Autonomous Aerial Vehicle

https://www.youtube.com/watch?v=OazFiIhwAEs

---

TESLA jedině !! twitter.com/elonmusk TODÁROZUM !! stream.cz/porady/blanik

Obrázek uživatele Cipísek D

Volocopter VC200

https://www.youtube.com/watch?v=OazFiIhwAEs

---

TESLA jedině !! twitter.com/elonmusk TODÁROZUM !! stream.cz/porady/blanik

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

ANO Vzduch je navyužit ALE Voda je znečištěna !! ;)

epochaplus.cz/arkticke-more-proc-je-to-tikajici-atomova-bomba/

nase-voda.cz/jak-poznat-puvod-morskych-ryb/

JÍST RYBY JE ZDRAVÍ ŠKODLIVÉ !!

zpravy.aktualne.cz/zahranici/ryby-ve-znecistenych-vodach-jedi-radeji-plasty-nez-plankton/r~9d7426d2297011e6bc7c0025900fea04

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Zdravim!
Osobní nazor... Jako jeden z mnoha problemu tohoto projektu vidim ucinnost takto malych dmychadel. Podivejte se na projekt UL-39 Albi z CVUT. Tam je jedno dmychadlo, které je pohaneno 200 hp motorem. Se stejnym motorem, ale s vrtuli místo dmychadla by podobny stroj dosahoval vyrazne vyssich vykonu. Ucinnost dmychadla na malych rychlostech je mala. 300 km/h + 300 km dolet a VTOL charakteristika? To uz bych ani nenazval optimistickymi parametry, ale rovnou sci-fi. Nas elektrolet D-14 potrebuje na horizontalni let vykon 8,5 kW. Standardni motorovy letoun potřebuje cca. 3x tolik - ale porad se pohybujeme v rychlostech tak 120-150 km/h. Na start mam k dispozici 33 kW a to je hodne malo i jen pro dva lidi... Na kolmy vzlet pro 5 lidi budou potrebovat o HODNE vic. A z potrebneho vykonu si lze snadno představit velikost baterie a jeji hmotnost. Investorum bych doporucil nejdriv investovat do nove techlogie superbaterii, protoze na realizaci podobných projektu budou muset mit energetickou hustotu pouzitych clanku o dost lepsi nez ma benzin :-) S pozdravem
Martin Stepanek

Obrázek uživatele Josef

Problém více motorů byl dříve naprosto nedostatečný výpočetní výkon počítačů, které nedokázaly spočítat vektorování tahu. To dnes už lze, je to jenom otázka správného softwaru. Osobně si myslím, že to bude reálné, ale nevím, jak chtějí dosáhnout toho doletu a výdrže, zřejmě počítají s masivním pokrokem v bateriových technologiích.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Problém více motorů a výpočetní výkon?
To ovšem nikoliv...

Obrázek uživatele Josef

Opravdu? U letounu s kolmým startem opravdu není problém s vektorováním tahu velkého množství motorů?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Opravdu není.
Pokud jde o vektorování tahu, pak je provedeno pomocí řídících ploch. Prvotní informace pro jejich řízení jde od gyroskopů a ovládacích prvků.
Nevím, kde jsi sebral něco o náročném SW a podobně...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

ses fakt jetel, ty tvoje reakce sou fakt na facku.
Co sou ridici plochy?
Ses tak trochu mimo misu...BAN...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

....s timhle "panem" se nema vubec cenu hadat,pozor,ma skoro vzdycky "svou" pravdu...hodne stesti...

Obrázek uživatele Josef

Vy mluvíte o hardwaru a já o softwaru. Tohle člověk neuřídí. Víte vy vůbec, jak složité je propojit tah tolika motorů, které navíc nejsou rozmístěny rovnoměrně, aby se to letadélko při kolmém startu nezřítilo okamžitě na zem? Zřejmě ne.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Aha, člověk neuřídí.
Člověk asi nikdy neuřídil vrtulník a člověk ani neuřídil třeba proudový letoun s kolmým startem, že?
---
A jinak - tuhle fantasmagorii zvanou "Lil...cosi" nelze brát vážně, to je vidět už z fotografií.
Kdo něco ví o letadlech, zná pojem "těžiště".
Ten jejich "prototyp" by nenavrhl nikdo, kdo si zkusil sám navrhnou a postavit létající model letadla...

Obrázek uživatele Josef

LOL

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Odpověď pubertálního debílka.
S takovým zmetkem, jako je Josef, zde nebudu ztrácet čas.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Prosím, co je to proudový elektrický motor?

Predpokladam, ze je to blby preklad a pujde o turbinku/dmychadlo nasazenou na elektromotoru (pouziva se v leteckem modelarstvi, treba tady)

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Obrázek uživatele Josef

Elektromotor s vrtulí uzavřený do trubky.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

To asi těžko.
Jde o chybný překlad.

Obrázek uživatele Josef

Elektromotor s vrtulí uzavřený do trubky je laický popis dmychadla či elektroturbínky.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Ukázka dnešního školství, ani neznají princip proudového motoru :D
Ale ví, že to asi bude fungovat, když je to onen proudový :D

Obrázek uživatele Josef

Hlavně, že vy znáte princip proudového motoru v případě použití elektromotoru? Asi těžko, protože takový neexistuje. Ale slovíčkaření vám jde.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Aha, slovickareni? takze Naftak a benzinak je vlastne stejnej princip, protoze vystupem je rotacni pohyb :D
Hele, co nejdriv neco skutecne vystudovat(naucit se, ne pouze diplom), pak trocha cuchnout k praxi a pak vysvetlovat ostatnim, co je slovickareni u technickych popisu :D

Ze ty jsi cetl wiki, kde je definice "vlastne proudovy motor" u dmychadel? Fakt si myslis, ze wiki je to prave, kdyz chces skutecne popisovat technicke veci :D

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Josef:
A ty snad znáš něco o skutečných proudových motorech?
Nejspíš bys asi odpověděl, že skrz ně teče proud, co...?
Slovíčkaření jde spíš tobě, jen řečnické obraty, ale jakmile dojde debata na řešení nějakého technického detailu, už jsi mimo....

Obrázek uživatele Josef

Hezký den, tady máte klíčenku.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Josef:
Typický příklad - hrozí debata na odborné téma, tak jen utrousíš blábol a končíš, ty pako...

Jsem to jenom ja, komu uvodni fotka pripomina letadlo zapichnute v lese ? :) Pardon za pondelni OT.

Letet to asi poleti, ale k tem 300km jsem dost skepticky, zvlast ten kolmy start bude urcite energeticky narocny jako prase a ze by to melo nejakou zazracnou klouzavost to taky nevypada...

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

NEchám stranou jestli je to fake nebo real, ale pobavilo... "Hlavním úkolem vývojářů je teď udělat Lilium co nejlehčí. Hlídají proto každý gram."... a pak do toho nasedne 130kg Amík co se nevejde na sedadlo v letadle :). Pokud nebude sedět uprostřed, bude polovina motorů přetížená :)))

Predpokladam, ze dolet se meri s normovanym 65kg cinano-americanem, stejne jak nosnost vytahu...

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Obrázek uživatele Radovan

Pobavím se vždy na kolejích VŠB-TUO, kdy ve výtahu o půdorysu 1x1,2 m je nosnost 630 kg a obsaditelnost 8 osob! Tedy se počítá s lidmi v průměru 78 kg, kteří se tam v 8 nějak namáčknou. Ovšem i malí Korejci a Číňani u nás jezdí max. v 6, a to nejsou nijak tělnatí. Číslu 8 osob by se snad mohli přiblížit Indové, co se objevili minulý měsíc a konstitučně vypadají jako legendární Gándhí na konci hladovky. Ovšem nastoupí-li Portugalci či Španělé, pak jedou 4 max.. Zdatně jim mohou konkurovat jen Američani, navíc odění do tlustých velbloudích kožichů. Obvykle sebou tahají tolik narvaných igelitek, že 2 ve výtahu jsou standard a 3 osoby maximum. :-)

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 83 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 37 tis. km (51 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Soustredeni vice motoru se projevuje stabilnejsi, viz. boom quadrocopter. Nejen EHANG potvrdil,ze to de. v 80 letech taky MOLLER stavel vicemotorova letajici plavidla, bohuzel problem byl spalovak, i kdyz v jeho podani Wankel ( mensi, jednodussi motor s nizsi spotrebou) , ale porad to bylo slozity, spousta mechanickych dilu atd.
E-motor pokrocil a ukazuje se kam pujde smer...
Spalovaky a proudovy motory pomalu konci...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tvůj příspěvek obsahuje výhradně nesmysly.
1.
"Soustredeni vice motoru se projevuje stabilnejsi, viz. boom quadrocopter"
- úplná blbost dávat dohromady počet motorů a stabilitu.

2.
EHANG = reklamní atrapa.

3.
MOLLER = ???
Co?

4.
"...Wankel ( mensi, jednodussi motor s nizsi spotrebou).."
- nesmysl, Wankel nemá nižší spotřebu, spíše naopak.

5.
"...Spalovaky a proudovy motory pomalu konci....."
-tos slyšel kde...?

Tvůj příspěvek obsahuje daně nesmysly.

Ad 1 každé malé dítě chápe že jeden motor nemůže už z principu být stabilní jak motorů víc pohromadě

Ad 2 důkaz že nic nevíš

Ad 3 druhý důkaz že nic nevíš navíc neumíš použít ani vyhledávač a počítač na kterém to píšeš

Ad 4 a další důkaz že nic nevíš

Ad 5 žiješ asi v minulém století a nevidíš vůbec do budoucnosti a nevíš o aktuálním dění a stavu techniky a současných technologií.

Shrnuto podtrženo jseš jen internetovy troll.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

hobit:
Už tvůj nick svědčí o tom, že jsi ještě děcko.

1.
Kecy o dítěti, ale argument nikde, že?
Počet motorů a stabilita?
Nesmysl, asi jako počet světel a stabilita.

2.
Ehang = reklamní blábol.
Nějaký reál?
Nic, jen obrázky a kecy.
Pokud chceš oponovat, předlož materiál...

3.
MOLLER = sny, fantazie.
Reál?
Jen pokusy, prakticky žádný přínos.
Pokud chceš oponovat, předlož materiál...

4.
Wankel NEMÁ nižší spotřebu, spíše naopak.
Jeho výhodou je malý rozměr.
Pokud chceš oponovat, předlož materiál...

5.
Blábolíš, vaříš z vody.
V konfrontaci tě zdusím na tvé neznalosti.

moller - hod do googlu "moller flying car". Webovky nejedou.

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Kolik musim napsat bodu, ze to dohledat de?
1.Moller Skycar
2.Moller Skycar
3.Moller Skycar
4.Paul Moller and his Skycar
5.Paul Moller and his Skycar
a takhle bych moch psat do nekonecna...
Google asi neumis pouzivat a YT mas asi zablokovany.
Keci v klecy

??? Jaky ma byt smysl tohohle prispevku (teda krom toho nekoho anonymne urazet))?
Odpovidal jsem na "co je moller?" Kdyz jsem to psal, tak stranky moller.com nejely (na obrazky nebo text se dalo podivat pres google cache). Dneska uz zase jedou...

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

nevim ktery anonym tu reaguje v negativnim smyslu k tomuto clanku,
moller je jen dalsi projekt, ktery pry neexistuje, dle anonyma chticiho hmatatelny dukaz.
Rada pro Anonyma, zajed si do USA, pokud ti nestaci si dohledat na netu informace k Paul Moller
Napodobne k eryc, taky nevim jaky ma byt smysl tohohle prispevku, asibych to takhle nenapsal, taky tomu nerozumim, slo jen o tech 5 bodu, ktery se tu na chvilku rozpitvaly.
k eryc, nikdo nikoho neurazi,koho?nechapu

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

E-ryc:
Bez ohledu na to, zda jedou nebo nejedou stránky moller.com je prokazatelně jasné, že zmíněná firma dosud nevytvořila žádný reálně použitelný létající stroj.
Pokud chce někdo oponovat, ať předloží odkaz na relevantní materiál.


Nabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil