Světovým lídrem ve výrobě a energetickém využití vodíku je v současnosti Evropa.
foto: Daimler
Celková evropská výrobní kapacita ve výši 1,2 GW ročně představuje množství, které by teoreticky stačilo k napájení více než půl milionu osobních automobilů s palivovými články. V Evropě se ale rozvíjí i řada dalších zajímavých forem energetického využití vodíku. Na některých z nich se podílí také český ČEZ.
Evropská komise letos v létě představila plán rozšíření zeleného vodíku vyráběného z větru a slunce do odvětví, která nejvíc znečišťují životní prostředí, tedy především do chemického a ocelářského průmyslu. Analytici odhadují potřebné investice na přibližně 1,2 bilionu dolarů a přechod na zelený vodík označují za v současnosti nejtěžší výzvu, která před Evropskou unií stojí.
Komise ve své vodíkové strategii uvádí, že v letech 2020 až 2024 bude podporovat instalaci nejméně 6 GW obnovitelných vodíkových elektrolyzérů a výrobu až 1 milionu tun vodíku. V letech 2025 až 2030 to má být minimálně 40 GW a až 10 milionů tun vodíku a od roku 2030 do roku 2050 by pak technologie zeleného vodíku měly být nasazeny ve velkém měřítku ve všech průmyslových odvětvích v Evropě.
Evropská komise založila také Evropskou alianci pro čistý vodík, jejímž členem se nedávno stala jedna z největších inovativních společností zaměřená na obnovitelné zdroje energie, německá Sunfire, jejímž akcionářem je prostřednictvím fondu Inven Capital i česká Skupina ČEZ.
Sunfire se podílí na realizaci několika významných projektů spojených právě s vodíkem: v Norsku staví první evropský závod na obnovitelné letecké palivo založené na vodíku, v Rotterdamu zase největší světový vysokoteplotní elektrolyzér.
Spolupracuje rovněž s francouzskou rafinérskou společností Total na výstavbě pilotního vysokoteplotního elektrolyzéru pro výrobu metanolu ze zeleného vodíku. V rámci Aliance pro čistý vodík je Sunfire zodpovědný za vytvoření cestovní mapy do roku 2030 pro využívání vodíku v průmyslu.
Jedním z největších závodů na výrobu zeleného vodíku pro průmyslové použití na světě se má stát projekt ve španělském Puertollanu, dříve přezdívaném jako město uhlí. Plánované zařízení budou tvořit fotovoltaická elektrárna o výkonu 100 MW spojená s úložištěm z lithium-iontových baterií se skladovací kapacitou 20 MWh a 20 MW jednotka na výrobu elektrolytického vodíku.
Takto vyrobený zelený vodík využije petrochemická společnost Fertoberia v továrně na amoniak k výrobě hnojiv. Projekt by měl každý rok ušetřit na emisích přibližně 40 000 tun oxidu uhličitého a do provozu bude uveden v roce 2021.
Ve výstavbě je už i obří jednotka britské společnosti ITM Power, která očekává výkon až 1 GW. Také norská společnost NEL Hydrogen oznámila plán na vybudování závodu s výrobní kapacitou 360 MW ročně. Celkově evropské společnosti aktuálně připravují do roku 2030 zelené vodíkové projekty o celkové kapacitě 9,4 GW.
Nejznámější současné využití vodíku je v dopravě. Německá dopravní společnost Regionalverkehr Köln GmbH koncem letošního srpna představila v Meckenheimu v regionu Rhein-Sieg-Kreis první vodíkovou infrastrukturu pro veřejnou dopravu a největší evropskou flotilu autobusů s hybridními palivovými články.
V Meckenheimu jezdí autobusy na vodík od roku 2011, kdy byly uvedeny první dva prototypy. Dnes je v provozu 35 hybridních autobusů s palivovými články a dvě vodíkové čerpací stanice.
V Česku se výzkumu využití vodíku věnuje společnost ÚJV Řež. Několik let provozovala první vodíkový autobus TriHyBus na pravidelné lince ve středočeských Neratovicích, nyní chystá zprovoznit vodíkovou stanici přímo v Řeži. Dlouhodobě se věnuje také potenciálu ukládání energie do vodíku. Provozuje například systém propojení fotovoltaických panelů s elektrolyzérem.
Vodík má zkrátka využití i v dalších oblastech. Velkou pozornost vzbudil například plán přední britské elektrárenské společnosti National Grid, která chce využívat zelený vodík při vytápění domácností a průmyslových areálů.
Ve Velké Británii je 85 % domácností a 40 % energetického sektoru závislých na plynu. National Grid hodlá do projektu investovat 10,5 milionu liber. Výstavba testovacího zařízení ve Spadeadamu v Cumbrii má být zahájena příští rok a samotné testování o rok později.
Vodík má výhodu také v tom, že po určitých technických zásazích může využívat stávající plynovou infrastrukturu. Jedenáct evropských plynárenských společností včetně španělského Enagás, nizozemského Gasunie a italského Snam představilo plán na výstavbu 6 800 kilometrů vodíkového potrubní do roku 2030 a celkem 23 tisíc kilometrů do roku 2040.
Tři čtvrtiny z toho budou tvořit přestavěná plynovodní vedení. Společnost Snam začne směs zemního plynu s 10 % vodíku testovat ve své zkušební síti v jižní Itálii.
Přední světový výrobce větrných turbín, společnost Siemens Gamesa, zveřejnil začátkem září další zajímavý plán. Ve spolupráci s dánskou společnostní Green Hydrogen Systems chce vybudovat jednotku složenou ze 3MW větrné turbíny a kompletního zařízení pro elektrolýzu včetně skladovacího systému a výdejní stanice pro vodíkové automobily. Závod v Dánsku by měl zelený vodík začít produkovat už v lednu 2021.
Rozvoj vodíkových technologií je podle Mezinárodní energetické agentury jednou ze základních podmínek dekarbonizace světové ekonomiky. Elektrolyzéry vyrábějící vodík ve spojení s bateriemi mají obrovský přínos především v tom, že umožňují přeměňovat elektřinu na chemickou energii a naopak.
Počet elektrolyzérů ve světě se v posledních letech zvyšuje. V roce 2010 byla většina projektů menší než 0,2 MW, před třemi roky se výkon pohyboval v rozmezí od 1 MW do 6 MW, dnes jsou ve výstavbě projekty s výkonem až 20 MW. Po jejich dokončení by se globální kapacita elektrolyzérů měla ze 1,7 GW v roce 2019 zvýšit na 7,3 GW v roce 2021.
ksakru kde je dnešní Trevor Milton
ksakru kde je dnešní Trevor Milton :))
https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/vodikova-nikola-je-podfuk-jako-hrom-jak-to-ze-to-nevadilo-iv/r~d6e73e16fb9111ea9d470cc47ab5f122/
😀 https://twitter.com/InsiderNikola/status/1308126584843329537
😀 https://twitter.com/InsiderNikola/status/1308126584843329537
Ešte dodám odkaz pre ďalšie
Ešte dodám odkaz pre ďalšie generácie.
https://twitter.com/ajtourville/status/1310228427396481024
Pred časom tento človek počítal, že 80kg do Nikola Two skôr nevtesnajú ako áno.
Plus z jedného videa od Nikola Motors, kde tankovali vypočítal, že 10 minúť tankovanie nebude trvať. Ale 36 minút. A aj to bol trocha skeptický, lebo pri tlaku 70MPa sa to tam celkom dosť zahrieva. Riešenie je podchladiť H2 (ale to je zas energia navyše) a je to celé komplikované (viď ďalšie tweety).
No a teraz Nikola „executive vice president hydrogen & fuel cell technologies“ hovorí, že tam majú nádrže pre 61kg H2 a aktuálne trvá natankovanie 45 minút.
Ten Mercedes na úvodní fotografii není zrovna dobrý
Ten Mercedes na úvodní fotografii není zrovna dobrý příklad
Stačí zapatrat v archivu
Mercedes opakovaně sliboval prodej vodikem pohánených vozidel a terminy posouval nedodržel
2020 Daimler, resp. značka Mercedes-Benz, oficiálně ohlásila konec vývoje osobních aut poháněných vodíkovými palivovými články.
http://www.hybrid.cz/auta-na-vodik-jsou-nesmysl-vyvoj-ukoncuje-uz-i-daimler
2017 Daimler dává od vodíku ruce pryč
Dieter Zetsche, šéf koncernu Daimler, už v průběhu uplynulých měsíců a let několikrát řekl, že ony elektromobily nejspíš asi opravdu budou správná cesta. To na svém vystoupení ve Stuttgartu potvrdil.
http://www.hybrid.cz/daimler-dava-od-vodiku-ruce-pryc
2016 tvrdili že už v roce 2017 jde do prodeje
To když ještě brali dotace na vývoj Slibovali osobní automobil na vodík
http://www.hybrid.cz/vodikovy-mercedes-pujde-na-trh-pristi-rok
2011 byli plní nadšení Které vychladlo
Daimler začne prodávat auta na vodík v už roce 2014
http://www.hybrid.cz/daimler-zacne-prodavat-auta-na-vodik-v-roce-2014
2011 Cesta kolem světa v autech na vodík Mercedes úspěšně skončila
Během více než 70 dnů řízení získali řidiči notesy plné užitečných poznámek. Auta také stanovila několik rekordů, např. uraženou vzdálenost 648 km. Mobilní vodíková doplňovací jednotka – speciální upravené nákladní auto vyvinuté s Linde AG – bylo využito zhruba 130x.
DVAKRÁT také řidiči využili již stojící vodíkové čerpací stanice.
Podle šéfa divize future mobility Daimleru Herberta Kohlera budou v roce 2015 stát auta na vodík stejně jako ta hybridní.
http://www.hybrid.cz/daimler-zacne-prodavat-auta-na-vodik-v-roce-2014
http://www.hybrid.cz/auta-na-vodik-budou-do-roku-2015-stat-stejne-jako-hybridy
LEŽ HNED V NADPISU, TOMU SE ŘÍKÁ PRESSTITUCE. „Světovým
LEŽ HNED V NADPISU, TOMU SE ŘÍKÁ PRESSTITUCE. „Světovým lídrem ve výrobě a energetickém využití vodíku je v současnosti Evropa.“
A pak si čtete kecy, prdy, beďary, jak říkají děti na základce, protože vše je v úrovni konferencí, plánů a příprav.
Kouknete z okna a nic na vodík nemáte šanci uvidět. V ČR s 1 polovičatou vodíkovou plničkou v Neratovicích, do níž se vozí vodík vyrobený ze zemního plynu v Borsodchem Ostrava jednou měsíčně naftovým kamionem s cisternou už vůbec ne.
Další citace z Potěmkinovy vesnice:
– Celková evropská výrobní kapacita ve výši 1,2 GW ročně představuje množství, které by teoreticky stačilo k napájení více než půl milionu osobních automobilů s palivovými články. V Evropě se ale rozvíjí i řada dalších zajímavých forem energetického využití vodíku.
– Evropská komise letos v létě představila plán rozšíření zeleného vodíku vyráběného z větru a slunce
– Komise ve své vodíkové strategii uvádí, že v letech 2020 až 2024 bude podporovat instalaci nejméně 6 GW obnovitelných vodíkových elektrolyzérů a výrobu až 1 milionu tun vodíku.
– Jedním z největších závodů na výrobu zeleného vodíku pro průmyslové použití na světě se má stát projekt ve španělském Puertollanu, dříve přezdívaném jako město uhlí. Plánované zařízení
– Sunfire se podílí na realizaci několika významných projektů spojených právě s vodíkem: v Norsku staví první evropský závod na obnovitelné letecké palivo založené na vodíku, v Rotterdamu zase největší světový vysokoteplotní elektrolyzér. Spolupracuje rovněž s francouzskou rafinérskou společností Total na výstavbě pilotního vysokoteplotního elektrolyzéru pro výrobu metanolu ze zeleného vodíku.
– Ve výstavbě je už i obří jednotka britské společnosti ITM Power, která očekává výkon až 1 GW. Také norská společnost NEL Hydrogen oznámila plán na vybudování závodu s výrobní kapacitou 360 MW ročně.
– V Meckenheimu jezdí autobusy na vodík od roku 2011, kdy byly uvedeny první dva prototypy. Dnes je v provozu 35 hybridních autobusů s palivovými články a dvě vodíkové čerpací stanice. (po 9 letech v podstatě nula nula nic)
– V Česku se výzkumu využití vodíku věnuje společnost ÚJV Řež. Několik let provozovala první vodíkový autobus TriHyBus na pravidelné lince ve středočeských Neratovicích, nyní chystá zprovoznit vodíkovou stanici přímo v Řeži.
– Přední světový výrobce větrných turbín, společnost Siemens Gamesa, zveřejnil začátkem září další zajímavý plán. Ve spolupráci s dánskou společnostní Green Hydrogen Systems chce vybudovat jednotku ……………..
Do prdele, kdy už si přestaneme lhát do vlastní kapsy a začneme smysluplně makat?, se ptám korupčních politiků a dotačních průmyslníků! Ukázka Zemanovy novinářské žumpy v přímém přenosu a praxi.
Rusko uplaci kde muze. Vsak si chteji udrzet dojnou kravu na
Rusko uplaci kde muze. Vsak si chteji udrzet dojnou kravu na dalsi stoleti. Takova mega-korupce jako u protlacovani h2 z ruskeho zemniho plynu tu jeste nebyla.
Off.Cina ted oficialne priznala, ze v srpnu 2019 unikla z
Off.Cina ted oficialne priznala, ze v srpnu 2019 unikla z jedne laboratore bakterie Brucellose a infikovala pres 3000 obyvatel mesta. Nastesti se z cloveka dal neprenasi. Tak se muzeme znovu ptat, jak to bylo s koronavirem.
https://asia.nikkei.com/Spotlight/Caixin/China-s-quiet-brucellosis-outbreak-sickens-thousands-in-northwest
korporátní fašisti se stále snaží … tak doufám, že
korporátní fašisti se stále snaží … tak doufám, že na tom ztratí miliardy, neúspěch je zaručen 🙂
náš minister hospodársta už pred pol rokom takéto múdra
náš minister hospodársta už pred pol rokom takéto múdra rozdával, aj konferenciu zvolal, reči o vodíkovodoch šíril, … a slovensko bude priekopníkom, ťahúňom, všetky autobusy a vlaky, …
hádam plánujú aj elektrifikované trate odpôojiť 🙂
medzi nami, on chce aj dekriminalizovať „mäkké drogy“, homogénne manželstvá, …
ešte kým bol v europarlamente, bola aspoň sranda ako debatoval s nemeckými papalášmi a dokázal ich utrieť,
keď bol prvýkrát vo vláde, nik neveril že dostojí slovu a nebude hlasovať ZA. tak vláda padla.
teraz robí zasa on všetko preto, aby sa koalícia rozpadla a vrátil sa fico/pele.
tito podřadní Sorosovci podporují všechno zlo, tak je
tito podřadní Sorosovci podporují všechno zlo, tak je jednoduché už zjistit, že vodík je zlo, nástroj podřadných psychopatů západu 🙂
ale za všechno zlé může samozřejmě Rusko, i když všechny naše strategické firmy ovládají západní korporace, tak Rusové musí být inteligenčně nádřazení, nebo ne západ inteligenčně podřadný, jiná varianta není 🙂
Jasne, rusky vodik je krasny a vonavy.
Jasne, rusky vodik je krasny a vonavy.
„Prodej tahačů je slušný byznys, ale pokud do toho
„Prodej tahačů je slušný byznys, ale pokud do toho zahrnete i prodej vodíku, vyděláváte 5x tolik,“ řekl Milton s tím, že na jednom náklaďáku se dá v celém jeho životním cyklu vydělat kolem 30 milionů korun….
https://www.e15.cz/byznys/technologie-a-media/nikola-stoji-na-vylhanych-zakladech-kritizuji-investori-nepochopili-nas-reaguje-start-up-1373350
Urcite planuje privarit tajny zamek na nadrz, aby tam sel
Urcite planuje privarit tajny zamek na nadrz, aby tam sel nahustit jen jeho h2.
Kdo tomu muze verit, je … Neodvazim se uvadet nejake prirovnani.
Je “naivní Tomáš”, nemusiš chodit daleko, stačí
Je “naivní Tomáš”, nemusiš chodit daleko, stačí juknout jen o pár řádků níž. 😉
Ted mam konkretne na musce Nikolu motors. Tam je vse marne. U
Ted mam konkretne na musce Nikolu motors. Tam je vse marne. U h2 to technicky funguje, ale to je tak vsechno.
Kdyz se nejdrive instaluje odpovidajici kapacita FVE aby ten
Kdyz se nejdrive instaluje odpovidajici kapacita FVE aby ten zeleny vodik mohl byt vyraben, tak hura do toho. Ale vyplacat ted existujici elektrinu na tuto hloupost je zlocin.
pojízdná vodíková bomba 700 BAR je totální blbost
pojízdná vodíková bomba 700 BAR je totální blbost respektive korupční volovina :)))
http://www.hybrid.cz/elon-musk-palivove-clanky-jsou-kravina
https://kcc-hho.webnode.cz/vodikomobil/
Dobře Evropa. Vodík má také budoucnost.
Dobře Evropa. Vodík má také budoucnost.
To se uvidí 22.9.
To se uvidí 22.9.
“Tři čtvrtiny z toho budou tvořit přestavěná
“Tři čtvrtiny z toho budou tvořit přestavěná plynovodní vedení.”
Takže místo výbuchu zemního plynou bude pořád někde třaskat vodík. Jo budou lidi čubrnět jakou to má sílu.
Jo podílíme se vyhazováním peněz ze státní kasy pro
Jo podílíme se vyhazováním peněz ze státní kasy pro ropáky a jejich vodíkovou blamáž zatímco se v Americe sype vodíková blamáž kolotočářů z Nikoly.
Já bych to neviděl tak černě, v průmyslu má vodík
Já bych to neviděl tak černě, v průmyslu má vodík opodstatnění a hlavně do budoucna na dlouhodobé uchování energie metan k jehož výrobě je potřeba vodík.
Tak pro průmysl se vodík dotovat nemusí, ale pro dopravu se
Tak pro průmysl se vodík dotovat nemusí, ale pro dopravu se bude muset fest a jeho výroba Němcema v severní Africe a dovoz do Německa se bude dotovat úplně mega. Snažej se jen udělat novou ropu a vytvořit novou závislou infrastrukturu na nečem co si snadno nevyrobím doma.