Lidl nainstaloval na osm prodejen velké solární elektrárny

Společnost Lidl na střechách svých prodejen začala s instalací fotovoltaických systémů. Zatím je dokončeno prvních osm solárních elektráren.

Lidl využívá energii z obnovitelných zdrojů. Na střechách osmi prodejen nainstaloval fotovoltaické systémy.
foto: Lidl

V první vlně přibyly fotovoltaické panely na prodejnách Lidl v Hradci Králové, Mladé Boleslavi, Mostě, Neratovicích, Průhonicích, Strakonicích, Zdibech a Zlíně. Vyrobená elektrická energie slouží pro vlastní spotřebu prodejen a pokryje zhruba 20 % jejich roční spotřeby.

Na střeše každé z osmi prodejen byl nainstalován fotovoltaický systém o výkonu 99,9 kWp. Ve srovnání s velkými solárními elektrárnami, které jsou většinou stavěny na polích, nebudou v tomto případě fotovoltaické panely zabírat jinak využitelnou půdu a překážet v přírodě.

K tomu nebudou zatěžovat distribuční síť, drtivé množství z vyrobené elektrické energie bude vzápětí spotřebováno. „Jako společensky odpovědná firma považujeme za přirozené chovat se k životnímu prostředí co nejšetrněji,“ vysvětluje mluvčí společnosti Zuzana Holá.

Fotovoltaické systémy spadají do kategorie obnovitelných zdrojů energie. Přeměňují sluneční záření v čistou a ihned využitelnou elektrickou energii. Provoz navíc neprodukuje žádné emise znečišťujících látek.

Díky jejich instalaci ušetří Lidl přibližně 800 000 kWh energie ročně, což odpovídá průměrné roční spotřebě 250 domácností. K tomu razantně sníží množství produkovaných emisí CO2, a to o 420 tun za rok.

Výstavba fotovoltaických systémů, která probíhala od července do srpna letošního roku, byla spolufinancována z evropských fondů. S ohledem na ekonomickou náročnost a velmi vzdálenou návratnost byly z části použity finanční prostředky z dotačního programu EU, který je určen právě na podporu investičních záměrů pro velké podniky.

Ze strany Lidlu jde přitom o další z mnoha kroků směrem k lepšímu životnímu prostředí. V nových prodejnách využívá přírodní chladiva nebo odpadní teplo z odváděného vzduchu. I díky tomu získal Lidl v předloňském roce po auditu řízení spotřeby energie pro všechny své prodejny, logistická centra i centrálu certifikát ISO 50001.

V neposlední řadě odebírá Lidl část elektrické energie vyrobené z obnovitelných zdrojů. Tu využívá sedm rychlonabíjecích stanic pro elektromobily, které společnost instalovala u svých prodejen a podílí se tak na rozvoji elektromobility v České republice.

tisková zpráva

57 Comments on “Lidl nainstaloval na osm prodejen velké solární elektrárny”

  1. Jsem rád, že LIDL drží slovo, i když to chvíli trvalo.
    Jsem rád, že LIDL drží slovo, i když to chvíli trvalo. Tzn. že budou montovat rychlonabíječky a osazovat nové prodejny fotovoltaikou. A taky, že jdou v tomto příkladem, protože pokud se podíváte v Ostravě na leteckou mapu, tak obchoďáků a hal mraky, fotovoltaika žádná. A to ani u nově budovaných staveb nebo rekonstrukcí. Viz nedávná Kauflandu u Karoliny, kde ale dali pro změnu aspoň čezáckou rychlonabíječku. Jen je musíme furt prudit a ty jednooké mezi slepými chválit.

          1. Solární elektrárny na střechách prodejen staví z dotací
            Solární elektrárny na střechách prodejen staví z dotací pro velké podniky. Takže jsme si je zaplatili vlastně my všichni.

            „Výstavba fotovoltaických systémů, která probíhala od července do srpna letošního roku, byla spolufinancována z evropských fondů. S ohledem na ekonomickou náročnost a velmi vzdálenou návratnost byly z části použity finanční prostředky z dotačního programu EU, který je určen právě na podporu investičních záměrů pro velké podniky.“

                1. Tvůj eGolf byla taky zanedbatelná investice?
                  Tvůj eGolf byla taky zanedbatelná investice?

                2. V poměru elektro aut ano. Pracujete v Lidlu?
                  V poměru elektro aut ano. Pracujete v Lidlu?

                3. A v poměru vašeho rozpočtu?
                  A v poměru vašeho rozpočtu?

    1. nevšim sis poslední dobou slábnoucího akčního zboží na
      nevšim sis poslední dobou slábnoucího akčního zboží na krámě?? už to taky není co bejvávalo, a každa TERRA stojí +600.000 czk nic levnýho 😉 oproti walboxu s menekesem 22kW na zeď za 20cku 😉
      30ks wallboxů za 1dnu terru… by bylo 😉 nemluvě o ceně elektroinstalace

    2. Rozhodli se, že teď budou vyhodnocovat přínos.
      Podle toho

      Rozhodli se, že teď budou vyhodnocovat přínos.
      Podle toho pak budou pokračovat.
      Jestli jste si nevšiml, prodávají potraviny. Ať nabíječku v Kladně postaví ČEZ, eOn, PRE nebo město.
      Copak někdo spílá ČEZu že v Horní Dolní není prodejna kvalitních potravin?

      1. Lidl se chlubil, že postaví nabíječky u prodejen nové
        Lidl se chlubil, že postaví nabíječky u prodejen nové generace. Vyhodnocovat přínos na vzorku 5 stanic a celkovém počtu cca 2-3000 elektromobilů v ČR je docela vtípek ne? Buď to myslím s podporou elektromobility vážně, nebo postavím jednotky nabíjecích stanic i když mám stovky prodejen a používám to jen na marketing.
        Lidl bude v Kladně stavět už třetí prodejnu, která je jistě velká ekologická zátěž pro město, takže vybudovat za pár stovek tisíc nabíjecí stanici je to naprosto to nejmenší co může pro město udělat. Obzvlášť když stojí nabíječky na jejich vlastním pozemku, takže administrativně to je násobně jednodušší než kdyby jí stavěl např. ČEZ. Nechápu, že už dávno není povinnost při stavbě mega obchoďáku postavit určitý počet nabíjecích stanic podle počtu parkovacích míst. Hlavně že tam je xx počet povinných míst pro invalidy, které zejí prázdnotou.

        1. Bohužel na tohle je tu ještě doba dost zlá. Ani
          Bohužel na tohle je tu ještě doba dost zlá. Ani představitelé měst vůbec netuší, že nějaké elektromobily existují. Pak vznikají situace jako ve Strakonicích, kde je AC nabíječka a místní prý u ní nikdy nikoho neviděli. Ještě aby ano, za 9 Kč / kWh a ještě si bloknou na účtu 800 Kč. Nabíjel jsem tam minulou sobotu a byl jsem tam jako zjevení – konečně elektromobil! Ale zablokovaných osm stovek se stále ještě nevrátilo. Taková služba elektromobilitě spíš škodí. Město se pak ohání, že nabíječku už mají, ale že u ní nikdo není ochoten stát několik hodin a ještě platit více než za DC nabíjení, to už nevidí.
          Kdyby se u nových obchoďáků povinně nakázalo 5 míst s Mennekesem, asi by se to v nákladech na stavbu parkoviště moc nepromítlo – to je velká pravda. Vždyť to mohou rozumně zpoplatnit a za čas by se jim investice vrátila, i kdyby při nabíjení nikdo nešel na nákup. Já třeba jdu pokaždé, vždyť nakoupit stejně někdy musím.
          Každopádně jsem rád, že aspoň ten Lidl bere elektromobily v potaz. Navíc mi ten obchod vcelku vyhovuje – pečivo tam mají dobré, maso taky, no a mají tam moc pěkné nářadí.

          1. neviem o dobe, ktorá by niečomu priala.
            mestá dostali

            neviem o dobe, ktorá by niečomu priala.
            mestá dostali verejnú ponuku na budovanie (AC?) stĺpikov, lenže koľko z nich sa ozvalo?
            a jeden jediný sa na BEV fóre spýtal „čo je lepšie“ postaviť.
            a koľkým prispejú? pred dvoma rokmi bolo „kolo“ o smart a niekde (väčšia dedina) dostali led osvetlenie+wifi+elektromobil, inde led osvetlenie na kratučkej uličke bez wifi,

      2. Bohužel, EON už dlouho s ničím novým nepřišel. Tedy
        Bohužel, EON už dlouho s ničím novým nepřišel. Tedy pokud nebudu počítat to, že aktuálně odstavili AC nabíječku v Č. Krumlově. Byla tam někdy snad od června a teď už je více než dva týdny mimo provoz. To už by byla druhá jejich zrušená nabíječka tady na jihu, pokud ji zase zruší.. Ale snad ne, třeba tam mají jen nějakou ukrutnou závadu, že jim to tak trvá.
        ČEZu nabíječky v mapě přibývají a jednou za čas mají na stránkách nějakou „uvítací“ zprávu. Pokud jich bude opravdu přes 50 ročně, můžeme se aspoň od ČEZu dočkat nějakého zlepšení nabíjecí situace v ČR.
        Chápu, že v Kladně mají jen jednu, ale co mají říkat lidé v J. Hradci, kde v celém okresu není jediná DC nabíječka a ve městě JH je pouze Olife AC, takže vlastně nic?
        Ještě zajímavější je situace v okrese Strakonice. Tam je totální pusto, jen opět AC Olife, ale nedaleko ve Volyni stojí Tritium DC nabíječka, která nejde nijak aktivovat. Karty to nežere, QR kódy co to má na sobě směřují pouze na stránky, které o nabíječce ani neví, návod na tom také není a telefonní číslo 0800392534624 je pro ČR dost k nepoužití. A nabíjet to zkrátka nebude a nebude. Takto už to tam stojí pár týdnů.

  2. MÁLO LIDL !! ze zákona bych těmto řetězcům s velkou
    MÁLO LIDL !! ze zákona bych těmto řetězcům s velkou pustou plochou na střeše nařídil kompletní zakrytí chlazeným solárem a to včetně parkovišt, protože ten černý asfalt leda ohřívá auta a městský vzduch. Slouží vlastně jako bohapustá plotýnka 😉
    A tu eletriku na to jejich už zastřešený parkovište povinně 20 ks MENNEKESS 22kW soudluzi 😉

    https://kcc-hho.webnode.cz/supercharger/nabijeni-stanice/

    1. Při pohledu na to foto té střechy mi to rovněž přišlo
      Při pohledu na to foto té střechy mi to rovněž přišlo málo. Ale každý nějak začínal. Ja třeba začínal s jedním panelem na východni straně třechy, pak jsem dokoupil i na západní stranu střechy. Pak jsem přikoupit další panely. No a dnes přemýšlím, že si udělám ještě nějakou konstrukci na jih co se bude za sluncem otáčet.
      Dej jim čas. Oni k tomu dospějí.

        1. Já myslim, že přebytky začnou prodávat do aut za
          Já myslim, že přebytky začnou prodávat do aut za řekněme 3Kč/kWh. Dostanou víc zákazníků k obchodnímu domu a zároveň dostanou víc peněz za elektřinu, než když jí pustí do sítě. A lidé z paneláku co dnes brečí, že nemají kde nabíjet, přestanou brečet. 🙂

              1. V noci je to (v uvedenem kontextu) naprosty nesmysl, protoze
                V noci je to (v uvedenem kontextu) naprosty nesmysl, protoze solarni elektrarna nic nevyrabi. Takze by to stalo stejne jak ostatni komercni nabijeni a mistni teoreticti harpagoni by tam ani nepachli. Zakazniky by to taky nepritahlo, protoze kdo prijede k Lidlu autem, aby pak tahnul nakup domu pesky (potraviny vetsinou v kufru nechat nemuze kvuli teplote).

                Pres den jsou ty „2-3 hodiny“ nesmysl taky, nikdo si nepujde o poledni prestavce preparkovat auto, ktere stejne uz nebude preparkovat kam. A stejne tak stepovat po praci 2-3 hodiny na parkovisti u Lidlu (stravit tam takovou dobu nakupem mi realne neprijde), nez odjedu do satelitu k zasuvce se skoro stejnou nocni sazbou (kdyz se budu drzet tech 3Kc/kWh), to by musel byt clovek fakt chorobny sporilek.

                1. Když budeš bydlet v paneláku a vrátíš se domů s
                  Když budeš bydlet v paneláku a vrátíš se domů s prázdnou baterii, tak rád využiješ nabíjecí stanici u Lidlu. No a protože bude nabíjení zdarma, zaplatíš za 30min.parkování ( nabíjení) třeba 50Kč. Furt to bude pro spoustu lidí lepší, než mít ráno prázdné auto(baterii). Přípojku el.energie Lidl platí i v noci, takže jim bude jedno kdy nabíjí zákazníci.
                  Já samozřejmě nevím jakou cenovou politiku bude Lidl mít. To je jenom můj odhad. Ona ta cena za nabíjení u Lidlu může mít jinou hodnotu přes den a jinou po zavírací době.
                  I když o to šetření si můžeme dnes popovídat u Tesly na Superchargeru, vs nabíjení od ČEZu a nebo za poplatky EONu.
                  Mimochodem neslyšel jsi nedávno rozhovor ředitele Monety, jak v pondělí ráno přijedou zaměstnanci do banky s prázdnou baterií, protože přece nebudou nabíjet doma služební auto ze svojí zásuvky? 🙂 A kolik že to ten E-Golf spotřebuje na jedno nabití el.energie??? Kolik to dělá v přepočtu korun?? Fakt jsou zaměstnanci banky na tom tak špatně?? Fakt nemají ani tu sílu v neděli dojet na nákup k Lidlu a nabít tam služební vůz, když si ho v pátek v práci vemou na víkend s plnou baterií? 🙂
                  Spořílci 🙂

                2. Jsem si celkem jisty, ze pokud pro nekoho bude jedina moznost
                  Jsem si celkem jisty, ze pokud pro nekoho bude jedina moznost nabijeni Lidl kilometr od baraku, tad do toho elektroauta nepujde (lidi, co si poridi neco, protoze to chteji, ne proto, ze je to v danou chvili a v dane situaci rozumne, nepocitam)…

                3. Záleží jak to mají v Moneta Bank nastavené. Já když
                  Záleží jak to mají v Moneta Bank nastavené. Já když měl služebáka i na soukromé účely, taky jsem si to nikdy netankoval za svoje. Proč taky, že? Dostal jsem CCS kartu, na tu se tankovalo a pak na konci měsíce se dle GPS spočítaly soukromé km a ty jsem zaplatil… resp. v těch lepších časech jsem to ani neplatil a jenom se mi to dodanilo jako příjem.

                  Pokud by jim Moneta dala čip od ČEZ a EON, tak je to v pohodě a stejné jako s tou CCS, udělá se propočet KČ/km a vyúčtuje se. Horší je, pokud si toho eGolfa jenom někdo bere na víken, najezdí jednu baterku a pak to vrátí prázdné. Pak když to na firmě někdo potřebuje, aby čekal na nabití… 🙂

                4. Moneta Bank to má nastavené dle stávajících zákonů. A
                  Moneta Bank to má nastavené dle stávajících zákonů. A ředitel banky to tam zmiňoval, že není norma, která by pamatovala na nabíjení služebního auta doma. Nelze to zaměstnanci nijak kompenzovat. No a ono to tak funguje, že najezdí o víkendu baterii a ráno do práce jedou s prázdnou. Možná to bude zajímavé sledovat v nadcházející zimě. 🙂 Třeba budeme v Praze potkávat na ulicích stojící E-Golfy od Monety s prázdnou baterkou.

                5. No právě proto by ke každému autu měl být čip a
                  No právě proto by ke každému autu měl být čip a zaměstnanec povinnost to odevzdat po víkendu nabité na takovou úroveň baterky s jakou to auto přebral. Jednoduché 🙂

                6. v trenčíne si to mesto vyžiadalo. aby ľudia platili. a vo
                  v trenčíne si to mesto vyžiadalo. aby ľudia platili. a vo sviatky, keď je lidel zatvorený rovnako závory dolu!

    1. Bohužel…zelenyzací příroda umře…jediné co potřebuje
      Bohužel…zelenyzací příroda umře…jediné co potřebuje je, abychom ji neničili a pak samozřejmě chránit před naší „zelenou“ láskou, tedy chránit před námi samými. Než řešit FVE na krámu, je otázka, potřebujeme tolik krámů a takovou masovost konzumu?

      1. Pokud se na to chceme dívat elekogicky. Tak jeden větší
        Pokud se na to chceme dívat elekogicky. Tak jeden větší krám, kde koupím při jedné návštěvě vše je lepší jak deset menších krámů.
        A to i z hlediska centrálního zásobování náklaďákem vs zavážení malých krámů splašenejma bílejma dodávkama.

        A umístění panelů na prodejnu je rozumné. Však se tam celý den svítí bez ohledu na počasí. Běží tam nonstop mrazáky, když je hic tak klimatizace (v té době většinou sluníčko svítí).
        Pokud se poštěstí, tak za takového počasí jako je teď lze i přes fotovoltaiku přitápět.

        1. ekologicky souhlas (bohužel ekologie, potažmo ekologismus je
          ekologicky souhlas (bohužel ekologie, potažmo ekologismus je zhouba lidstva)

          Pragmaticky – je potřeba tolik velkých krámů? Proti pár letům zpět je situace taková, že co bylo malých krámků je dneska těch krámů velkých. Hodil jsem si do mapy:
          Lidl Mladá Boleslav – přes ulici je Albert – jsou od sebe 100m!!!
          Lidl Neratovice – blok vzdálený Penny Market
          Strakonice – 650 m – 8 minut chůze – Billa
          Opravdu nemůžeme žít bez takhle husté superhypermega krámů???
          Píše se kolik FVE ušetří…a co by se ušetřilo, kdyby tam místo tohohle byl park? Lidi by se určitě hůř neměli…

          Tohle je přece naprostá šílenost, která z pohledu přírody a selského rozumu je nevysvětlitelná

          1. No treba lidly byvaji povetsinou totalne narva lidmi (za me
            No treba lidly byvaji povetsinou totalne narva lidmi (za me jedina vaznejsi vada lidlu), tzn jich je zrejme spise malo nez moc – u nas jsou v okoli 2, a budou se stavet dalsi 2, protoze uz ted je problem ve spicce zaparkovat a nekdy i pri vsech otevrenych pokladnach se zacnou delat fronty…

            1. Jojo, jak jde o konzum, tak už vlastně ty emise nevadí, už
              Jojo, jak jde o konzum, tak už vlastně ty emise nevadí, už klima není téma….hlavně oblíbená značka krámu a baštit, co nesníme vyhodit…

              Ano u nás je taky Lídl narvanej, na druhou stranu proč stavět další – ve vzdušném okruhu 1 km od něj je dalších 6!!! krámů s podobným až stejným sortimentem, 2,6 km je od něj hypersuper centrum.
              A samozřejmě také by rádi postavili další – což je z pohledu životního prostředí naprosto špatně – jen další auta, další energetická kráva a další zelené místo pryč a vzhledem k hustotě krámů se lidem dalším lídlem život nezlepší ani nezhorší – to je takový problém jít nakoupit jinam?

              1. Mate velice zajimavy nazor, ktery rozhodne nerozporuji. Jen mi
                Mate velice zajimavy nazor, ktery rozhodne nerozporuji. Jen mi evokuje dalsi otazky. Nakupujeme tedy vyrazne vice jak drive, kdy bylo daleko mene obchodu s daleko prazdnejsimi regaly? Zlepsil by stavajici silne neekologicky stav internetove obchody typu rohlik.cz, takze by lide nemuseli do obchodu jezdit, ale jezdil by nakup za nimi? Je muj styl, kdy jako rodina nakupujeme 2x mesicne a vse s kratsi trvanlivosti (pecivem zacinaje) davame do mrazaku, setrnejsi ci nikoliv? Obchod nemame v pochozi vzdalenosti (me prijemni neni Zatopek).

                1. Ano statisticky nakupujeme mnohem více a bohužel čím dál
                  Ano statisticky nakupujeme mnohem více a bohužel čím dál více zbytečností. Ještě je další věc – tím, že je většina věcí naprosto šíleně balená do plastů – etalonem pro to jsou uzeniny, tak nákup získává neefektivně na objemu.

                  Pokud chceme nakupovat jako lidi k přírodě šetrně potřebujeme:
                  maximální využití lokálních zdrojů a sezonních – jde to, nebolí to a potraviny jsou překvapivě lepší (akorát holt v létě nejíme banány a pomeranče, ale jahody, třešně a jablka) – máme v obci krámek, kde to tak je mají základní potraviny, finančně lehce draží, při uváží garantované kvality však výrazně levnější, pečivo je voženo ze dvou pekáren jedna cca 3 km, druhá 2. Co se mi tam líbí je, že prakticky nejsou využívání igelitové pytlíky – takže jsme po letech museli domů koupit balení svačinových igelitových pytlíků – prostě doma nebyly igeliťáky (super pocit)
                  Takto zvládáme většinu nákupů
                  1x měsíčně nakupujeme drogerii a děláme větší nákup (holt si někde tu frontu vystojíme a přivezeme toho plné auto) – snažíme se řešit jako součást spojené cesty.

                  Mrazák na potraviny jsme využívali velmi, když byli děti malé, teď omezujeme, šetrnost nevím (je dopočítatelná), ale řada potravin se po zrmazerní a rozmrazení stala krmnou směsí – následky kompromisních teplot.
                  Dovoz potravin jsme zkoušeli, ale neosvědčilo se to (časté altenrativy k tomu, co jsme chtěli) a spousta zbytečnýho igelitu.

                  Další věc v čem vidím rezervy – plasty petky, nevratné obaly – minimálně chuťové obrovské rozdíly, zejména u sycených nealko nápojů, piva atd…

                  Navíc ještě u těch malých krámků musíme vzít jeden velmi důležitý aspekt a tím je, že se lidi žijící v okolí setkávají a svět přestává být anonymní sledovaný přes sklo auta. Jasně vypadá to, že pro životní prostředí je to nic, ale ono přesně naopak je to velmi důležité, protože sociální kontakt znamená, že se lidi dozví lokální informace atd..navíc, pokud je sociální kontakt lidi tolik nezkoumají trendy věci a nenutí je to zaplňovat duševní prázdnotu konzumem…

Napsat komentář