Leclanché SA, aneb jak si vsadit na úspěch baterií lithium-titan

redakce - 13 Srpen 2018

Firma Leclanché SA se zabývá výrobou baterií nejen pro bateriová uložiště, ale dodává i baterie do lodí a autobusů.leclanche sa logo

Francouská společnost Leclanché byla založena v roce 1909, zabývala se tehdy ve Švýcarsku výrobou suchých článků.
foto: Leclanché

autor: Ondřej Tollinger

V sortimentu této firmy najdeme jak klasické lithium-iontové (Li-on) akumulátory, tak i baterie lithium-titan-oxid (LTO), kde místo grafitu tvoří anodu sloučenina oxidu lithného a oxidu titaničitého.

LTO baterie vynikají rychlostí dobíjení (10 a méně minut) a také dlouhou životností. Počet nabíjecích cyklů u tohoto druhů baterií může být i více jak 20 000, což je přibližně 4x více než u klasických baterií.

Další přidanou hodnotou je také rozsah teplot, ve kterém může baterie bez komplikací fungovat. Naopak velkou nevýhodou je zatím cena. Když ji však podělíme dobou životnosti, tak může být i přesto ekonomicky zajímavá.

Na této bázi vyvinula firma Leclanché LTO baterii, která disponuje výše uvedenými výhodami a je vhodná pro bateriová uložiště.

Leclanché se však zaměřuje také na dodávání baterií do autobusů (v minulém roce podepsala pětiletý kontrakt se společností Škoda Electric) a do lodí (spolupracuje s dánským projektem E-ferry, který by měl na vodu dostat elektrické trajekty). Ve výrobě klasických a LTO baterií však není sama. O tržní podíl bojuje Leclanché především s firmami Altairnano a Toshiba.

Leclanché se dostala do problémů z důvodu nepovedeného roku 2017, ve kterém z finančních důvodů došlo k odkladu několika dodávek baterií, a tržby sklouzly z 28,4 mil. CHF na 18 mil. CHF. Čistá ztráta byla 38,5 mil. CHF.

Vlivem chybějícího kapitálu a odkladu dodávek firma očekává, že v roce 2018 tržby povyskočí na 50 mil. CHF a nasměrují firmu k vzestupnému trendu. Poslední čísla a finanční problémy zapříčinily, že cena akcií se posunula až pod 1,6 CHF.

Firmě se ale podařilo sehnat dodatečný kapitál, který odvrátil hrozbu případného krachu, a v neposlední řadě také uzavřít partnerství se indickou společností Exide Industries, která patří mezi tamní lídry bateriového trhu. Společně s touto společností vzniká podnik, ve kterém Leclanché získá 30% podíl za své know-how.

Další partnerství bylo uzavřeno se společností Imeon Energy, díky kterému budou společně dodávat solární systémy a bateriová uložiště. Jednou z nedávno uzavřených dohod byla ta mezi společnostmi Enel a Enertrag, se kterými Leclanché vybuduje v Německu bateriové uložiště o kapacitě 22 MW.

Nejen tyto projekty mají firmě pomoci k dosažení kladné hodnoty EBITDA do roku 2020 a podporovat růst knihou objednávek. Investoři se musí do té doby obrnit silnou dávkou trpělivosti a věřit, že budou přibývat další zakázky, u kterých již nebude docházet k velkým skluzům. Leclanché se tak snad bude posouvat do nové dekády jako úspěšná firma ve výrobě Li-on, a především LTO baterií.

Převzato se svolením z webu Patria.cz.

Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Krucialni hodnota specificke energie mWh/g nebo kWh/kg baterie v clanku chybi. Dale cena za kWh techto baterii by nas zajimala take. To je asi jako udelat recenzi na sportovni auto a neuvest cas 0-100 zrychleni nebo vykon motoru v kW.

To je asi jako postavit raketu a neuvést obyčejnému člověku kolik bude stát přesně cena jednoho letu. :) Zkuste si poptat nějaký projekt a dostanete cenovou kalkulaci.
Vaše přirovnání s autem je úplně mimo realitu, protože investora do auta určitě tyto věci nezajímají, ale zajímá ho jaká hodnota toho auta bude za xy let.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

to je skôr otázka na Elona. Napíš mu na twiter.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Francie umí globálně špičkově víno, sýry, stávkovat a dovážet zlodějíčky z Afriky, ale pořádně vyrábět kvalitní a dostupné nejmodernější baterie?
To opravdu mají větší šanci i pro jen EU trh Korejci v Maďarsku a Polsku, případně čínské firmy v Německu.

Deleted

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

To je ale zbytečná a hloupá reklama...

Hloupý dotaz: v souvislosti s tímto článkem, jaké firmy lze obchodovat na burze? Ideálně přímo přes Patria.

Zjednodušeně řečeno prakticky všechny, které jsou veřejně kotované. Pokud Vás napadají nějaké konkrétní, tak mi je můžete napsat na mail tollinger(at)patria.cz a já Vám je prověřím. Obdobné menší firmy jsou však často soukromé a je velice obtížné do nich investovat.

LECN
https://finance.yahoo.com/quote/LECN.SW?ql=1&p=LECN.SW

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Jak vkládat odkazy bez registrace. Stačí vložit mezeru www. link.com

Díky oběma. Chci zůstat trochu anonymní a tak se pan Tollinger snad nebude zlobit, že mu nenapíšu. Já ani nemohu být konkrétní, protože konkrétní seznam potřebuji abych mohl vybírat co koupit. Ale vypadá to jako lákavá investice.

Naprosto OK.
Jinak info o akciích lze hledat například zde:
https://www.investing.com/equities/leclanche-sa

A další akcie, které člověka zajímají se nachází u mě různě, ale lze použít i třeba tento web: https://about.bnef.com/

A u této firmy je to otázka... může to být za dva roky 0, ale taky klidně 5x tolik.

PS: Sleduji také třeba tuto firmu, což je ale zase trochu jiná oblast https://www.dna.com/

Díky, prozkoumám to. Tesla je teď docela drahá, tak koukám jak jinak rozšířit sbírku.

Otázka na pana Tollingera, nevíte jak pro nás EU Tesla investory bude možné zůstat i v tom soukromém fondu po privatizaci? Kolují zvěsti, že to pro nás nebude možné.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Jak vkládat odkazy bez registrace. Stačí vložit mezeru www. link.com

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

to je skôr otázka na Elona. Napíš mu na twiter.

To by mě také zajímalo jak toto dopadne. Teď začalo jednání a uvidíme, zda vůbec Tesla bude privátní. Jinak Elon se vyjádřil, že kdo bude chtít zůstat investorem Tesly, tak by měl zůstat. Ale těžko říct.

Já bych rád zůstal, ale vůbec nevím zda je to legislativně možné a jaká je mechanika přechodu. Prej požádaj někoho aby jim vytvořil nějakej fond kterej to umožní.

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky.

Jak vkládat odkazy bez registrace. Stačí vložit mezeru www. link.com

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Ochrana proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.

EVMapa.cz - mapa nabíjecích stanicKariéra EVC GroupNabíječky elektromobilů Circontrole-SalonProdej pneu 100% onlineAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil

Newsletter