Nový systém odpružení jízdních kol přichází z Islandu

Jan Grohmann - 11 Září 2013

Odpružená vidlice na kole přinesla pohodlí cyklistům i do těžkého terénu. Kvalitní odpružená vidlice je ovšem drahá, konstrukčně komplikovaná, těžká a poměrně náročná na údržbu. Islandští podnikavci Benedikt Skulason a Gudberg Björnsson se proto rozhodli, že je čas „zastaralou“ odpruženou vidlici nahradit něčím modernějším.Nový systém odpružení kol z Islandu

Nový systém odpružení kol z Islandu
foto: Lauf

Klasická odpružená vidlice má poměrně velkou hmotnost – 1400 až 1900 gramů. Moderní vidlice je přitom i náročná na údržbu. Pokud máte své kolo rádi, musíte ve vidlici měnit olej každý rok. Nebo ještě lépe, poslat celou vidlici do servisu.

Přitom pokud nesjíždíte prudké kamenité kopce a neděláte salta vzad, nepotřebuje vidlici s vysokým zdvihem. Pro obyčejné ježdění po lesních kamenitých cestách stačí vidlice o zdvihu 60 až 80 mm.

Otázky hmotnosti a konstrukční složitosti právě řeší nový systém odpružení předního kola Lauf Trail Racer. V novém systému nenajdete pohyblivé části, vinuté pružiny nebo olej.

Nový systém odpružení kol z Islandu

Dettail vidlice Lauf
foto: Lauf

Lauf Trail Racer se skládá z klasické pevné vidlice, vyrobené z hliníkové slitiny. Bohatí cyklisté si mohou vidlici nechat zhotovit z karbonu nebo titanu. Náboj kola je pak umístěn ve speciální uhlíkové patce, která je pružně spojená se samotnou vidlicí.

Právě pružné propojení nahrazuje tlumicí funkci klasické odpružené vidlice. Každá patka je spojena s vidlicí dvojicí lamel. Každá lamela se pak skládá ze tří pásky vyrobených z pružných ale tuhých „vysoce výkonných kompozitu“.

Jak jde vidět, ani skoky nové vidlici nečiní problémy
video: YouTube

Výsledkem je jednoduchý a bezporuchový systém tlumení předního kola. Hmotnost lamelové odpružené vidlice je pak skvělých 980 gramů.

Lauf Trail Racer poskytuje stejnou hloubku tlumení, jako vidlice se zdvihem 60 mm. Pokud chcete se svým kolem skákat z několikametrových výšek nebo sjíždět drsným terénem, musíte zůstat u klasické odpružené vidlice.

Nevýhodou lamelové vidlice je také nemožnost nastavit sílu tlumení, jak tomu jde u klasických odpružených vidlic. Síla tlumení se nastavuje především podle hmotnosti jezdce. Lamelovou vidlici nemůžete také zablokovat, takže kolo bude odpružené po celou dobu.

Vidlici Lauf Trail Racer si zatím koupit nemůžete. Skulason a Björnsson však doufají, že jejich řešení se již příští rok stane součástí volitelné výbavy výrobců horských kol. Cena také není známá, ale vzhledem konstrukční jednoduchosti celého systému, by měla být menší, než cena klasické odpružené vidlice.

Zpět na HybridPřidat komentář

ChargeUp! - Komplexní dodávka dobíjecích stanic a souvisejících služebNabíječky elektromobilů CircontrolAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobile-stationVOLTDRIVE - Ideální řešení pro domácí nabíjení vašeho vozu.
O ČEM SE PRÁVĚ DISKUTUJE?