Díky Elektroenergetickému datovému centru (EDC) je sdílení vyrobené energie snadnější než kdy dříve. Tisíce Čechů už se zapojily do komunitní energetiky a využívají výhod této inovativní možnosti. EDC vytvořilo platformu, která umožňuje domácnostem a organizacím sdílet vlastní vyrobenou elektřinu a přispět tak k decentralizaci energetického systému.
Sdílení elektřiny v rámci komunitní energetiky spustilo EDC teprve 1. srpna 2024, ale už teď slaví úspěchy. První fáze, která je označena za dočasné řešení, totiž potvrdila, že zájem o tuto službu je velký.
„Komunitní energetika je způsob, jak se spojit a společně vyrábět čistou energii. Jak obyvatelé, tak organizace provozující solární nebo větrnou elektrárnu mohou snadno a už dnes sdílet svou vyrobenou elektřinu s kýmkoli v Česku,“ vyzdvihuje Michal Kulig, ředitel společnosti Yello.
SOUVISEJÍCÍ: Komunitní energetika potřebuje posílit ochranu sdílejících a zefektivnit sdílení elektřiny
Díky tomu všichni zapojení získají větší nezávislost na drahých energiích, přispějí k ochraně životního prostředí a podpoří místní ekonomiku. Navíc se zapojí do rozhodování o tom, jak bude energie vyráběna a využívána.
První výsledky jsou skvělé
Systém, který byl prozatím spuštěn v pilotní fázi, se ukázal jako velmi úspěšný a zaznamenal kladnou odezvu veřejnosti. „Po první říjnové dekádě jsme evidovali přes deset a půl tisíce žádostí o registraci. Z toho třetina žádostí již byla kladně vyřízena, ostatní čekají na osazení potřebného měření,“ odhaluje Petr Kusý, předseda představenstva EDC.
„Pro úspěšné sdílení je nutné zadat výrobní EAN vlastního zdroje elektřiny a rovněž jeden až deset kódů EAN odběrných míst, kde se může vyrobená elektřina v reálném čase spotřebovávat,“ doplňuje Michal Kulig.
Všichni účastníci sdílení přitom musí mít nainstalovaný elektroměr, který umožňuje elektřinu měřit průběhově, tedy po jednotlivých čtvrthodinových intervalech. Místo, kde je výrobna instalována, má průběhové měření většinou nainstalováno. Na místě, kam se bude sdílet, musí příslušný distributor provést instalaci průběhového měření bezplatně.
O sdílení energie je zájem, což dokazují data EDC. Schválených výrobních míst bylo v polovině října přes čtyři tisíce. Počet schválených registrovaných spotřebních EANů, tedy míst, do kterých bude vyrobená elektřina sdílena, se přiblížil třem a půl tisícům.
Statistiky EDC k 11. říjnu 2024
- Celkový počet žádostí o registraci: 10 454
- Počet skupin sdílení: 3 466
- Počet registrovaných dodavatelů: 4 070
- Počet registrovaných odběrných míst: 3 447
Systém je maximálně zjednodušen, má však pravidla
Administrace spojená se zapojením do sdílené elektřiny není složitá, avšak pro toho, kdo se nechce přímo zabývat tím, co a jak musí splnit, je nejvhodnější se obrátit na svého dodavatele elektřiny.
„Komunitní energie je něco, čemu v Yello hodně fandíme a v čem vidíme budoucnost tuzemské elektrické soustavy. I proto lze využít našich služeb, rádi pomůžeme s veškerými potřebnými kroky. Jako dodavatel elektřiny známe spotřebu našich zákazníků a víme, jaké mají nainstalované elektroměry. A protože máme zkušenosti s distributory přenosové soustavy, můžeme vše zjednodušit a tak jim pomoci zrychlit zapojení do EDC,“ říká Michal Kulig.
Do budoucna se plánuje vznik různých diskusních skupin, v nichž se komunitní výrobci a odběratelé, kteří mají zájem o cenově dostupnější a ekologičtější energii, budou scházet, aby společně probírali poptávku a nabídku.
„Chceme se zapojit do něčeho takového a vystupovat v roli jakéhosi mediátora, nebo dokonce aktivně spojovat jednotlivce, kteří mají zájem o prodej a výkup energie,“ dodává Michal Kulig.
To by pomohlo vyřešit situaci, kdy výrobna nemá komu dodávat elektřinu — například provozovatel fotovoltaické nebo větrné elektrárny nenajde odběratele a potřebuje doporučení, komu může energii poskytnout.
První zapojení již šetří
Sdílení elektřiny je v podstatě účetní operace. Nejde totiž o její skutečnou přepravu z jednoho místa na druhé. Ve skutečnosti elektřina vyrobená v Plzni a odebraná v Ostravě pochází z jiného zdroje. Jde o to, že se pouze upraví, respektive sníží faktura za elektřinu u obchodníka, u kterého jsou odběratelé registrováni.
„Systém, který má EDC na starost, je pro zákazníky velmi jednoduchý. I přesto, že zavádí ‚zcela novou podobu distribuce‘ elektřiny a je technicky poměrně složitý, funguje první fáze výborně, což je skvělá zpráva. Během několika týdnů ostrého provozu se ukázalo, že předávání dat dotčeným subjektům funguje skvěle. V říjnu proběhly první účetní operace a brzy nás čekají první fakturace. Tento první krok se tedy povedl víc než dobře,“ uzavírá Michal Kulig.
zdroj: tisková zpráva
Čínský SVOLT zastavuje již rozjetou stavbu baterkárny v Německu, která měla podle původních plánů začít s výrobou ještě tento rok, a místo dokončení investice 50 miliard Kč se z EU zcela stáhne. Důvodem je klesající poptávka po elektromobilech.
Konsorcium Volvo+Nothvolt požádalo švédskou vládu o záchranu společného podniku Novo Energy finanční dotací 1,2 miliardu Euro, jinak se kvůli klesající poptávce po elektromobilech položí.
BEV projekty krachují jeden za druhým, leč partička šroubováků na Hybridu ve fázi denial si dál maluje růžovou budoucnost jejich utopie.
Aktualizace: Švédsko odmítlo sanaci a Nortvolth se obratem ocitl v platební neschopnosti. Volvo tak získalo kontrolu nad krachujícím podnikem, protože Northvolt, sám bakrotující, už nebyl schopen podílet na na ztrátě.
Boooom. To praskla EV bublina.
Cháchachá, už chybí jen popkorn, pohodlně se posadit a užít si křeč elektrofilů v závěru roku.
Ten vyvoj na trhu s EV neni kvuli technicke zdatnosti EV, ale odrazi mentalitu kupujicich. Ropnym gangsterum se dari nacpat lidem do hlavy uplne nesmysly a ted se kazdy blb klepe strachy kdyz slysi elektrina. To je kecu o spinavy elektrice z elektraren ale kazdy si pochvaluje tramvaje a metro ze nesmrdi a necoudi. Pritom EV jezdi na stejnou elektrinu jako tramvaje, nebo dokonce cistci protoze se EV casto nabiji ze slunicka. Nebo ty povidky o nekomfortu pri nabijeni. Pry nikdo nema cas a chut cekat pul hodiny na nabijecce. Pritom kazdy pitomec se chlubi, kde vsude byl letecky. Pritom letet znamena vyrazne vic cekani a utrap nez pri nabijeni. Musi se jet na letiste, cekat, tahat zavazadla, sedet s ostatnima jako v autobuse a spousta dalsich utrap. Ale to ocividne vyfukacum nijak nevadi. Hlavne ze nemusi nabijet. Dezinformace dnes vladnou svetu a lidi jsou tak hloupy, ze ty fake news berou za sve myslenky. ruSSaci jsou aspon v necem fakt dobry, ale to je pro nas hodne spatne. Blbci to nikdy nepochopi, ze delaji ruSSakum a sejkum uzitecne idioty.
Čumákování na letišti nemá alternativu. Čumákování s elektromobilem má. Jak prosté.
Pro Leodendula…. Je to tak, protielektro propaganda jede na plný kotlík. Myslím že už jsem to tady psal, ale byly odhaleny finanční toky od těžařů ropy k protispalovacím aktivistům… Je to jednoduché: dostaneš zaplaceno za to, že rozbiješ flašku kečupu o nějaký světoznámý obraz v galerii a vykřikuješ u toho ekologická hesla. Klasický útok pod cizí vlajkou.
Veřejnost je znechucená a protože většina lidí je líná přemýšlet, manipulátoři si je vodí jak se jim zlíbí…
A nikdo se nepodivuje nad tím, že Mona Líza nijak nesouvisí se spalováním fosilních paliv…🙄
A ty lepici take. Kluci z OPEC+ to maji vymakane.
Je to tak, a dokonce Trumpovi dali miliardu dolarů, aby zničil elektromobily, a proto se k němu Musk lísá. Říkali to na youtube.
hxxps://www.youtube.com/watch?v=GsZG-qRMfRI
Je to totiž kompolot. Vůbec to není tím, že elektromobily jsou sračka a kupují si je akorát čínani, co předtím jezdili na kole, tak je to pro ně zázrak.
@ Tupyostep: Bozinku, vy jste jebloni. Clovek nevi jestli se ma nad temi konspiracemi co tady blijete smat nebo brecet? Tak to pekne kecam kdyz pisu, ze bych brecel. Ve skutecnosti jsem vysmaty, dnes mi prisla zas sestimistna castka v dolarech na ucet. A pritom se ode mne nic nechce – jen abych tady obcas delal nejake vlny, obcas nekoho vytocil…. Se mi ani nesnilo, ze by se dalo tak jednoduse prijit k penezum. Diky, diky vam eVlcaci.
pro Dlaždicy …. No tak se trošku zamysli – jestli tě to ovšem moc nebolí😃:
Představ si, že upřímně chceš přispět k nějaké pozitivní změně, ale děláš to tak nešikovným způsobem, že dosáhneš pravého opaku… Poškozuješ obrazy, blokuješ dopravu a nasíráš lidi dalšími podobnými způsoby… Tak že nakonec sloužíš opačný zájmům…. A děláš to už roky, nejsi schopen se poučit že tudy cesta nevede a jsi pořád znovu a znovu kontraproduktivní…. A nejsi sám, máš spoustu kolegů – aktivistů….
Opravdu věříš že to dělají zadarmo? A jestli si nechají platit, udělají co se jim řekne, nebo myslíš že ne?
Akce pod cizí vlajkou je naprostá klasika právě z toho důvodu, že většina lidí odmítá věřit na komplikované konspirační operace… A přitom např. pro tajné služby je to denní chleba.
Když jde o byznys za miliardy, myslíš že jeho zachování nestojí za to, rozdat pár melounů neziskovkám, aby dehonestovali protivníka, technologii, nebo třeba dokonce i tobě nepřátelskou ideu?
Vždyť i ty sám jsi, spolu s dalšími nedovtipy, perfektní příklad, že tyhle špinavé strategie fungujou….
Ale mám pro tebe špatnou zprávu: Pokrok nezastavíte. 😘
Musel jsem to přečíst dvakrát, než mi došlo, že jsi nešel do sebe a není to upřímná sebekritika elektrofilů, ale slovem obrazy myslíš umělecká díla v galeriích.
Protože jinak to na místní šroubováky sedí jak prdel na hrnec.
Pro Runnču…. Kdybys tomu vážně věřil, už by ses tady takhle křečácky nesnažil.😃
Nene chlapče, je to přesně jak říkal starej Mahátmá: Už vás přešel smích, teď bojujete. Zbývá vám jen prohrát (a najít si jinou zábavu 😄)..
Mimochodem, když vynecháš EU a USA které v prodejích EV víceméně stagnujou, zbytek globálního trhu roste meziročně o cca 40%…Seš August 🤡🙄
K ekonomickým ukazatelům se chovám stále stejně, ergo těžko mě můžeš obvinit z nějaké změny přístupu.
Druhou polovinu jsem dočetl k „když vynecháš EU a USA “ a smíchy jsem měl problém dočíst zbytek.
Pro Runnču … No tak bez legrace….
Když USA a EU NEVYNECHÁŠ globálně rostly prodeje EV do září tuším o 30% meziročně. Ale tímhle číslem si na rozdíl od těch 40% části trhu nejsem jistý, to byl jediný důvod proč jsem trh rozdělil.
A opravdu jen s rezervou: Samotný trh EV v EU zatím roste meziročně o 6%, v USA je letos nejhorší – jestli se nepletu EV tam roste okolo 2%…
Tak že žádný pád a vlastně ani stagnace – EV roste na všech trzích 🔋🌞😎
Uvidíme. Na konci roku ti ten „růst“ spočítám, to se spolehni.
Se není co divit, BEV jsou v Evropě předražené, technicky nedokonalé a nabíjení je drahé. Zatím je to jen ideologie a hračka pro bohaté.
Hedgeové fondy stahují investice do OZE a elektromobility a sázejí proti nim:
hxxps://ekonom.cz/c1-67447740-hedgeove-fondy-neveri-v-zelenou-budoucnost-ekonomiky-do-hry-se-naopak-vraci-ropa-plyn-a-uhli
OZE a elektromobilita budou mít i do budoucna určitý podíl na trhu, ale dokud nepřijde zásadní zlepšení v kvalitě a ceně baterií, tak to bude stále spíše okrajovka pro fandy. Anebo kšet pro dotační OZE mafie.
spise verej na zhodnocovani penez a fosilni paliva jsou aktualne vyklesany a trzne podhodnoceny, taky do jich investuju, budou to easy many za par mesicu az nizsich let, u OZE jsou ty vynosy aktualne nizsi ale stabilnejsi a pozice jsou hodne nadhodnocene pro nove investice, takze ano investovat ted do OZE se nevyplati, bude to +- mozna kopirovat inflaci, do „OZE“ firem se vyplacelo investovat tak 3-5 let zpet kdyz v nich nebyl zainvestovanej retail a nevyhnal cenu tech investic na nesmyslny hodnoty
je proste lepsi ted penize narvat do ropaka s PE 2 nez do firmy s OZE kde je PE 40, kdys zadluzeni a kapitalizaci maj oba na podobnych urovnich
bezce, prositme nam tady neukazuj dalsi oblast kde jsi naprostej amater a diletant, myslim ze tech oblasti kde jsi prokazal jakej jsi amater a diletant je jiz hodne
Nemáte někdo odkaz na návrh zákona o autonomní mobilitě Ministerstva dopravy? Především mě zajímá, pokud to má přenést odpovědnost z řidiče na výrobce, jak tvrdí některé média, jak se vyrovnali s přenosem trestní odpovědnosti za trestné činy v dopravě.