Kia začne vyrábět elektromobil Ray – první elektrické auto z Jižní Koreje

Jihokorejský automobilový gigant Hyundai mající pod palcem i značku Kia se sice alternativám věnuje, ale zatím nijak zásadně do dění nezasáhl. To se mění. Doma v Koreji aktuálně odhalil výrobní verzi elektromobilu , která o aerodynamice nikdy neslyšela a nápadně připomíná Nissan Cube.

Prozatím Kia vyrobí pouze 2500 kusů určených pro vládní úřady
foto: Kia

Jako Kia Ray byl v minulosti označován sportovní plug-in hybrid, který Kia odhalila na autosalonu v Chicagu v roce 2010. Od té doby se Kia Ray posunula výrazně jinam.

Kia Ray EV je nyní malý hranatý elektromobil do města s max. dojezdem 139 km. Vyrábí se na stejné výrobní lince jako stejnojmenné CUV Kia Ray s litrovým benzinovým motorem. V Jižní Koreji se toto prodává od listopadu 2011.

Elektromobil Kia Ray EV má stejné rozměry, je vybaven 50kW elektromotorem a 16,4kWh lithium-ion polymerovou baterií s životností 10 let. Je umístěna pod zadním sedadlem a v podlaze.

Elektrická verze Ray váží o 187 kg více než benzinová, nabízí točivý moment 167 Nm a zrychlení z 0 na 100 km/h během 15,9 vteřin. Max. rychlost je 130 km/h, z 230V zásuvky dobijete během šesti hodin, případně rychlonabíječkou za 25 minut.

Hyundai se navíc dušuje, že v Kia Ray EV poprvé využívá na míru pro elektromobil ušitý navigační systém – což ale není nic jiného než klasická GPS se zanesenými pozicemi nabíjecích stanic plus kružinici kolem auta udávající dojezd.

V Jižní Koreji je dnes na 500 klasických a rychlodobíjecích stanic. Do konce roku 2012 plánuje vláda tento počet zvýšit na 3100 stanic. Auto je také vybaveno VESS, audiosignalizačním systémem, který zvyšuje bezpečnost provozu zejména ve vztahu k chodcům a cyklistům.

V rychlostech pod 20 km/h tak auto vydává zvuky podobné klasickému benzinovému autu – a také kdykoliv couvá. V roce 2012 chce Kia vyrobit 2500 kusů Kia Ray EV s tím, že většina jich půjde vládním úřadům a místní samosprávě. Zda, kdy a případně jak se dostane také ke koncovým zákazníkům, to zatím jasné není.

tisková zpráva

Napsat komentář